Infrastruktura Železnice

Vlaky mezi Libercem a Českou Lípou zrychlí. Novým jízdním řádem i investicí za 1,8 miliardy

Stanice Zákupy má s chystanou revitalizací zcela zmizet a nahradí ji nová zastávka. Foto: Zákupák/Wikimedia Commons
Stanice Zákupy má s chystanou revitalizací zcela zmizet a nahradí ji nová zastávka. Foto: Zákupák/Wikimedia Commons

Cestování vlaky mezi Libercem a Českou Lípou bude rychlejší než dosud. Už v prosinci dojde ke zrychlení úpravou jízdních řádů, za pár let ještě díky rozsáhlé investici do samotné trati.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce za 1,84 miliardy v letech 2020-2022 modernizovat trať mezi Libercem a Českou Lípou, zejména na úseku mezi Českou Lípou a Rynolticemi.

Vyplývá to z dokumentace, kterou poslala SŽDC úřadům k posouzení, zda musí kvůli akci proběhnout řízení o vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

Dojde ke zkrácení jízdních a cestovních dob, zvýšení bezpečnosti provozu, zlepšení komfortu cestujících a celkové zlepšení stavebně technického stavu řešeného úseku ve snaze umožnit zavedení taktové dopravy,“ uvedla SŽDC v materiálu, který zpracovala společnost Valbek.

Materiál neuvádí přesné zkrácení jízdních dob, dlouhodobě SŽDC mluví o cílovém stavu pod hodinu jízdy. Dosud je do České Lípy z Liberce rychlejší auto, vlak zdržuje především trasa překonávající značný výškový rozdíl mezi Libercem a Rynolticemi. Na řadě úseků má dojít k opravě tak, aby zde mohly jezdit vlaky stokilometrovou rychlostí.

Největší změnou je přeložka v úseku Zákupy – Mimoň, kvůli které dojde ke zrušení stanice Zákupy a výstavbě nové zastávky Zákupy-Božíkov v nové poloze. Kromě toho má dojít k rekonstrukcím stanic Jablonné v Podještědí, Rynoltice a Karlov pod Ještědem.

Zákres revitalizace trati 086 mezi Libercem a Českou Lípou v úseku mezi Mimoní a Zákupy, kde má vzniknout přeložka. Foto: SŽDC
Zákres revitalizace trati 086 mezi Libercem a Českou Lípou v úseku mezi Mimoní a Zákupy, kde má vzniknout přeložka. Foto: SŽDC

V mezistaničních úsecích Mimoň – Brniště a Brniště – Jablonné v Podještědí je navržena úprava kolejípro rychlost až 100 km/hod. Ke zrychlení má dojít i v úseku mezi Libercem a Karlovem pod Ještědem. V úseku Jablonné v P. – Rynoltice je navržena rekonstrukce traťového úseku, součástí akce je i rekonstrukce přejezdů.

SŽDC očekává, že na trase zůstane minimálně stejný počet vlaků, jako dosud. „Ze strany Libereckého kraje předpokládáno zachování minimálně stávajícího rozsahu dopravy s tím, že zájmem Libereckého kraje je ve spolupráci s objednavatelem dálkové dopravy docílit pravidelně rozložené celodenní nabídky spojů v přibližně hodinovém intervalu v celém rozsahu plánované provozní doby cca 4:30 – 23:30,“ uvádí materiál. Ve všední dny by mělo jezdit kromě rychlíků ještě 6 párů spěšných vlaků a 5 párů osobních vlaků, v neděli spěšné pojedou jako osobní.

Zrychlení na trase čeká cestující už od prosince. U rychlíků dojde ke zkrácení jízdních dob až o devět minut na 66 minut, u osobních vlaků z 92 na 78 minut. Důvodem je přesun křižování do jiných stanic. Kvůli tomu ale dojde k projíždění některých zastávek u osobních vlaků.

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Bez elektrifikace zůstane trati status lokálního významu, škoda, promarněná šance i na rozvoj oblasti.

    • Odkud natáhnete dráty na trať mezi Libercem a Českou Lípou? Chtělo by to, ale není vůle nahoře

      • Asi obecně by se mělo spíš začít od Děčína do České Lípy. Ústecký kraj dokonce v jejich dopravní studii požaduje/uvažuje s dvojkolejkou mezi Děčínem (asi východ) a Benešovem nad Ploučnicí.
        Elektrizace Liberec – Česká lípa mi připadá smysluplná až po přivedení elektrizace uvažované rychlé trati od Turnova (Prahy). Jinak to není o vůli, ale o množství vlaků.

  • Tak to bude jako na trati Liberec – Hrádek. Nejdříve ČD a výluky, tím vyženeme cestující z vlaků a pak to vysoutěží soukromník a bude se kraj chvástat jak došlo k nárůstu cestujících, ikdyž za to bude zejména moci zvýšení rychlosti.

    • Tak já si třeba pamatuji, že v GVD kolem r. 2000 byly cestovní doby do Hrádku s os i 35 minut (přitom se v předchozí letech jezdilo 30 minut). Vlaky tahala řada 831, co se kolikrát nemohla rozjet ze zast. Andělská Hora ve směru na Machnín.
      Když začal kolem r. 2004 jezdit soukromník s těmi srandovními dederonskými motoráčky, stáhnul jízdní dobu os vlaků pod 20 minut (se zastávkami na znamení). A to bylo ještě před rekonstrukcí svršku, po níž se místy osadily rychlostníky na 100 km/h.
      Čili z mé zkušenosti jednoznačně dělaly ČD vše pro vyhnání cestujících a kulturu cestování i rychlejší přepravu přinesla až konkurence (a teprve následně investice do trati a vozového parku).

  • Je to schválené centrální komisí MD? To je zásadní. Aby někoho nestačilo napadnout, že to prosincové zrychlení stačí.

  • Jasně, joudové, třeba kvůli pár minutám nezastavujte s osobáky raději nikde, ještě by vám tam vlezli cestující… Tyhle zrychlené osobáky nepochopím, u Olomouce taky takové jezdí, od toho jsou spěšné vlaky.

    • S podstatou toho názoru je třeba jednoznačně souhlasit, problémem tam ale je dostatečná dynamika vozidel a optimální situování dopraven pro křižování, což právě vyžaduje investice – a než ty budou provedeny, tak úsekové jízdní doby rychlíků mezi Libercem a Českou Lípou pod hodinu (které jsou cílem) sjet asi nelze jinak, než že osobní vlaky něco projedou, aby k příslušnému křižování dojely včas.

    • Naopak, každá zrušená zastávka, kde není zájem zákazníků je dobře. Když pominu velká města, tak by se dalo asi 15-20% zastávek zrušit, aniž by to zasáhlo významnější počet lidí. Jde pouze o politiku, nikoliv reálnou dopravní obsluhu.
      Liberecký kraj si za odvahu zaslouží palec nahoru !

  • Ten značný výškový rozdíl dělá od Liberce ca. 75 m … to není téměř žádný rozdíl na tak velké vzdálenosti

    • Od Liberce je to cca 14km a převýšení je cca 135m. Zubačka to opravdu není, ale trať je klikatá jako zmije s úplavicí.

  • Až 100 km/h! A nevysaje ta rychlost vzduch z vlaku a neudusí se cestující? Já myslel, že je rok 2018.

    • Z technicko legislativního hlediska je rychlost nad 100km/h o jiných penězích. Je třeba liniový zabezpečovač a ETCS není levnou záležitostí, a nějaké LVZ prý už nelze nově zřizovat tam, kde před tím nebylo.
      Navíc tam těch kousků, kde by se dalo jet nad 100km/h není mnoho. Osobně jsem si ale taky myslel, zě třeba to napřímení mezi Zákupy-Božíkovem bude taky přímější. Asi chtějí ušetřit za výkupy pozemků.

      Teď by pro tuto trať spíš chtělo udělat tunel (z Rynoltic) pod Jitravským sedlem, a od Bílýho Kostela do Liberce dvoukolejku.

      • Tak ještě před tím by to chtělo tunel do Turnova, ten je potřeba o něco víc

        • Ano, to jednoznačně. Tunely (dva: pod Javorníkem a pod Žďárkem) jsou pro zlepšení železniční dopravy na Liberecku nezbytné. Ale i tunel pod Jitravským sedlem by hodně pomohl dopravě z Liberce na západ. Ta klikatící se trať (086) přes Kryštofovo údolí je sice velmi fotogenická, ale na pravidelné dojíždění je moc pomalá a v tom horském terénu se bez razantního ‚vrtání‘ zrychlit téměř nedá.

        • To je věc názoru: Liberec měl vždycky bližší vztah spíše k Ústecku (asi to vychází z historických souvislostí) – a třeba na železnici, pokud vím, podřízenost Hradci Králové nikdy dobrovolně akceptovat nechtěl …
          Ale proti zrychlení dopravy mezi „Zajizeřím“ a „Českou kotlinou“ bych samozřejmě ani já nic neměl.

          • Tím „Zajizeřím“ myslíte vodní oblast ve správě Povodí Labe, ačkoli se místní, postupně spojené krůpěje vlévají do Odry? Tedy Liberec, Jablonec a okolí?

      • No já jsem teda naopak pozitivně překvapen. Myslel jsem, že přeložky jsou mimo vybrané koridory sprostým slovem a ani jsem nedoufal, že bude vůle napřímit trať z Mimoně do Zákup.
        Jinak tahle investice je ukázkou přístupu za „málo“ peněz hodně muziky. Prostě se využije příznivější terén mezi Rynolticemi a Českou Lípou, kde má navíc trať v řadě úseků potenciál na tu Vmax 100. Škoda, že to bez těch drahých TZZ nejde zvednout na 120, ale i tak je to posun k lepšímu.
        Spojka Jítravským sedlem je samozřejmě zásadní podmínkou časové konkurenceschopnosti spojení Liberec – Česká Lípa, ale i já si dovedu představit důležitější investice podobného ražení.

Newsletter

Partneři


Výběr editora