Infrastruktura Železnice

Vlaky mezi Libercem a Českou Lípou zrychlí. Novým jízdním řádem i investicí za 1,8 miliardy

Stanice Zákupy má s chystanou revitalizací zcela zmizet a nahradí ji nová zastávka. Foto: Zákupák/Wikimedia Commons
Stanice Zákupy má s chystanou revitalizací zcela zmizet a nahradí ji nová zastávka. Foto: Zákupák/Wikimedia Commons

Cestování vlaky mezi Libercem a Českou Lípou bude rychlejší než dosud. Už v prosinci dojde ke zrychlení úpravou jízdních řádů, za pár let ještě díky rozsáhlé investici do samotné trati.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce za 1,84 miliardy v letech 2020-2022 modernizovat trať mezi Libercem a Českou Lípou, zejména na úseku mezi Českou Lípou a Rynolticemi.

Vyplývá to z dokumentace, kterou poslala SŽDC úřadům k posouzení, zda musí kvůli akci proběhnout řízení o vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

Dojde ke zkrácení jízdních a cestovních dob, zvýšení bezpečnosti provozu, zlepšení komfortu cestujících a celkové zlepšení stavebně technického stavu řešeného úseku ve snaze umožnit zavedení taktové dopravy,“ uvedla SŽDC v materiálu, který zpracovala společnost Valbek.

Materiál neuvádí přesné zkrácení jízdních dob, dlouhodobě SŽDC mluví o cílovém stavu pod hodinu jízdy. Dosud je do České Lípy z Liberce rychlejší auto, vlak zdržuje především trasa překonávající značný výškový rozdíl mezi Libercem a Rynolticemi. Na řadě úseků má dojít k opravě tak, aby zde mohly jezdit vlaky stokilometrovou rychlostí.

Největší změnou je přeložka v úseku Zákupy – Mimoň, kvůli které dojde ke zrušení stanice Zákupy a výstavbě nové zastávky Zákupy-Božíkov v nové poloze. Kromě toho má dojít k rekonstrukcím stanic Jablonné v Podještědí, Rynoltice a Karlov pod Ještědem.

Zákres revitalizace trati 086 mezi Libercem a Českou Lípou v úseku mezi Mimoní a Zákupy, kde má vzniknout přeložka. Foto: SŽDC
Zákres revitalizace trati 086 mezi Libercem a Českou Lípou v úseku mezi Mimoní a Zákupy, kde má vzniknout přeložka. Foto: SŽDC

V mezistaničních úsecích Mimoň – Brniště a Brniště – Jablonné v Podještědí je navržena úprava kolejípro rychlost až 100 km/hod. Ke zrychlení má dojít i v úseku mezi Libercem a Karlovem pod Ještědem. V úseku Jablonné v P. – Rynoltice je navržena rekonstrukce traťového úseku, součástí akce je i rekonstrukce přejezdů.

SŽDC očekává, že na trase zůstane minimálně stejný počet vlaků, jako dosud. „Ze strany Libereckého kraje předpokládáno zachování minimálně stávajícího rozsahu dopravy s tím, že zájmem Libereckého kraje je ve spolupráci s objednavatelem dálkové dopravy docílit pravidelně rozložené celodenní nabídky spojů v přibližně hodinovém intervalu v celém rozsahu plánované provozní doby cca 4:30 – 23:30,“ uvádí materiál. Ve všední dny by mělo jezdit kromě rychlíků ještě 6 párů spěšných vlaků a 5 párů osobních vlaků, v neděli spěšné pojedou jako osobní.

Zrychlení na trase čeká cestující už od prosince. U rychlíků dojde ke zkrácení jízdních dob až o devět minut na 66 minut, u osobních vlaků z 92 na 78 minut. Důvodem je přesun křižování do jiných stanic. Kvůli tomu ale dojde k projíždění některých zastávek u osobních vlaků.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Milan
Host
Milan

Bez elektrifikace zůstane trati status lokálního významu, škoda, promarněná šance i na rozvoj oblasti.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Odkud natáhnete dráty na trať mezi Libercem a Českou Lípou? Chtělo by to, ale není vůle nahoře

Alibaba
Host
Alibaba

Asi obecně by se mělo spíš začít od Děčína do České Lípy. Ústecký kraj dokonce v jejich dopravní studii požaduje/uvažuje s dvojkolejkou mezi Děčínem (asi východ) a Benešovem nad Ploučnicí.
Elektrizace Liberec – Česká lípa mi připadá smysluplná až po přivedení elektrizace uvažované rychlé trati od Turnova (Prahy). Jinak to není o vůli, ale o množství vlaků.

Vlastimil
Host
Vlastimil

Tak to bude jako na trati Liberec – Hrádek. Nejdříve ČD a výluky, tím vyženeme cestující z vlaků a pak to vysoutěží soukromník a bude se kraj chvástat jak došlo k nárůstu cestujících, ikdyž za to bude zejména moci zvýšení rychlosti.

Gejza
Host
Gejza

Tak já si třeba pamatuji, že v GVD kolem r. 2000 byly cestovní doby do Hrádku s os i 35 minut (přitom se v předchozí letech jezdilo 30 minut). Vlaky tahala řada 831, co se kolikrát nemohla rozjet ze zast. Andělská Hora ve směru na Machnín. Když začal kolem r. 2004 jezdit soukromník s těmi srandovními dederonskými motoráčky, stáhnul jízdní dobu os vlaků pod 20 minut (se zastávkami na znamení). A to bylo ještě před rekonstrukcí svršku, po níž se místy osadily rychlostníky na 100 km/h. Čili z mé zkušenosti jednoznačně dělaly ČD vše pro vyhnání cestujících a kulturu cestování… Číst vice »

Md
Host
Md

Je to schválené centrální komisí MD? To je zásadní. Aby někoho nestačilo napadnout, že to prosincové zrychlení stačí.

Aleš
Host
Aleš

Jasně, joudové, třeba kvůli pár minutám nezastavujte s osobáky raději nikde, ještě by vám tam vlezli cestující… Tyhle zrychlené osobáky nepochopím, u Olomouce taky takové jezdí, od toho jsou spěšné vlaky.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

S podstatou toho názoru je třeba jednoznačně souhlasit, problémem tam ale je dostatečná dynamika vozidel a optimální situování dopraven pro křižování, což právě vyžaduje investice – a než ty budou provedeny, tak úsekové jízdní doby rychlíků mezi Libercem a Českou Lípou pod hodinu (které jsou cílem) sjet asi nelze jinak, než že osobní vlaky něco projedou, aby k příslušnému křižování dojely včas.

Pavel Novák
Host
Pavel Novák

Naopak, každá zrušená zastávka, kde není zájem zákazníků je dobře. Když pominu velká města, tak by se dalo asi 15-20% zastávek zrušit, aniž by to zasáhlo významnější počet lidí. Jde pouze o politiku, nikoliv reálnou dopravní obsluhu.
Liberecký kraj si za odvahu zaslouží palec nahoru !

To
Host
To

Ten značný výškový rozdíl dělá od Liberce ca. 75 m … to není téměř žádný rozdíl na tak velké vzdálenosti

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Od Liberce je to cca 14km a převýšení je cca 135m. Zubačka to opravdu není, ale trať je klikatá jako zmije s úplavicí.

Dan
Host
Dan

Až 100 km/h! A nevysaje ta rychlost vzduch z vlaku a neudusí se cestující? Já myslel, že je rok 2018.

Alibaba
Host
Alibaba

Z technicko legislativního hlediska je rychlost nad 100km/h o jiných penězích. Je třeba liniový zabezpečovač a ETCS není levnou záležitostí, a nějaké LVZ prý už nelze nově zřizovat tam, kde před tím nebylo.
Navíc tam těch kousků, kde by se dalo jet nad 100km/h není mnoho. Osobně jsem si ale taky myslel, zě třeba to napřímení mezi Zákupy-Božíkovem bude taky přímější. Asi chtějí ušetřit za výkupy pozemků.

Teď by pro tuto trať spíš chtělo udělat tunel (z Rynoltic) pod Jitravským sedlem, a od Bílýho Kostela do Liberce dvoukolejku.

Ezop
Host
Ezop

Tak ještě před tím by to chtělo tunel do Turnova, ten je potřeba o něco víc

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Ano, to jednoznačně. Tunely (dva: pod Javorníkem a pod Žďárkem) jsou pro zlepšení železniční dopravy na Liberecku nezbytné. Ale i tunel pod Jitravským sedlem by hodně pomohl dopravě z Liberce na západ. Ta klikatící se trať (086) přes Kryštofovo údolí je sice velmi fotogenická, ale na pravidelné dojíždění je moc pomalá a v tom horském terénu se bez razantního ‚vrtání‘ zrychlit téměř nedá.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To je věc názoru: Liberec měl vždycky bližší vztah spíše k Ústecku (asi to vychází z historických souvislostí) – a třeba na železnici, pokud vím, podřízenost Hradci Králové nikdy dobrovolně akceptovat nechtěl …
Ale proti zrychlení dopravy mezi „Zajizeřím“ a „Českou kotlinou“ bych samozřejmě ani já nic neměl.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Tím „Zajizeřím“ myslíte vodní oblast ve správě Povodí Labe, ačkoli se místní, postupně spojené krůpěje vlévají do Odry? Tedy Liberec, Jablonec a okolí?

Gejza
Host
Gejza

No já jsem teda naopak pozitivně překvapen. Myslel jsem, že přeložky jsou mimo vybrané koridory sprostým slovem a ani jsem nedoufal, že bude vůle napřímit trať z Mimoně do Zákup. Jinak tahle investice je ukázkou přístupu za „málo“ peněz hodně muziky. Prostě se využije příznivější terén mezi Rynolticemi a Českou Lípou, kde má navíc trať v řadě úseků potenciál na tu Vmax 100. Škoda, že to bez těch drahých TZZ nejde zvednout na 120, ale i tak je to posun k lepšímu. Spojka Jítravským sedlem je samozřejmě zásadní podmínkou časové konkurenceschopnosti spojení Liberec – Česká Lípa, ale i já si… Číst vice »