Za srážku vlaků u Domažlic mohl strojvedoucí Západního expresu. Škodou jde o největší nehodu od roku 2008
Drážní inspekce vyloučila, že by příčinou bylo oslnění strojvedoucího nebo špatně viditelné návěstidlo.
Drážní inspekce uzavřela vyšetřování příčin loňské nejtragičtější nehody na české železnici. Za srážku dvou vlaků u Domažlic mohl strojvedoucí, který při nehodě zahynul.
Vyplývá to ze závěrečné zprávy zveřejněné na stránkách Drážní inspekce. K nehodě došlo 4. srpna v 8:06 ve výhybně Radonice, kdy se srazil Západní expres Ex 351 z Mnichova do Prahy s osobním vlakem Os 7406 z Plzně do Domažlic. Oba vlaky se srazily čelně a vykolejily. Při nehodě zahynuli tři lidé, 56 bylo zraněno. Celková škoda dosáhla 178 milionů korun.
K nehodě došlo proto, že strojvedoucí Západního expresu měl ve výhybně čekat na přijíždějící osobní vlak, ale návěst Stůj nerespektoval. Závěrečná zpráva vyvrací některé spekulace, které se objevily po nehodě, například o špatně viditelných návěstidlech. „Návěstidlo bylo viditelné z 247 metrů, přitom požadovaná viditelnost byla 156 metrů,“ píše inspekce.
„Drážní inspekce prověřovala možnost oslnění strojvedoucího vlaku Ex 351 sluncem. Po dobu jízdy k vjezdovému návěstidlu z výhybny Radonice směřovaly sluneční paprsky z pravé strany ke strojvedoucímu pod úhlem od cca 105° do 90° a následně po dobu jízdy k odjezdovému návěstidlu S1 výhybny Radonice z pravé strany pod úhlem od cca 55° do 65°. Směr slunečních paprsků nemohl zapříčinit oslňující účinek pro strojvedoucího vlaku Ex 351,“ konstatovala inspekce.
Výhybna Radonice se nachází u obce Milavče. Ke srážce došlo jen 87 metrů za návěstidlem, kde měl strojvedoucí Západního expresu zastavit, a to na výhybce č. 1. Při nehodě zahynuli oba strojvedoucí a jeden cestující v osobním vlaku.
Podle výpovědi uznávaný strojvedoucí
Strojvedoucí Západního expresu vjížděl do výhybny Radonice kolem vjezdového návěstidla S, na kterém byla výstraha. Na tuto návěst nereagoval a udržoval rychlost vlaku 77–80 km/h. K zahájení brzdícího účinku došlo po předchozím zavedení rychločinného brzdění jednu sekundu před srážkou při rychlosti 78 km/h, strojvedoucí osobního vlaku začal rychločinně brzdit dvě sekundy dříve, a to při rychlosti 50 km/h.
Výpravčí v Domažlicích viděl, že expres projel odjezdovou návěst z dopravny, a neprodleně volal jeho strojvedoucímu. Ten ale nereagoval. Dispoziční výpravčí volal ještě vlakovému personálu obou vlaků, dovolal se jim až po nehodě. Zpráva ukazuje i snahu zraněné vlakvedoucí ze Západního expresu pomoci jiným cestujícím. Její poranění bylo přitom tak vážné, že musela vrtulníkem do Prahy. Vlakvedoucí z osobního vlaku byl chvíli v bezvědomí.
O strojvedoucím expresu uvedl jeden z jeho kolegů, že to byl jeden z nejvyhlášenějších strojvedoucích jak na české straně, tak i na straně německých kolegů, kteří ho uznávali.
Rozsahem škod jde o největší havárii na české železnici od roku 2008. Na lokomotivě vznikla škoda 76,3 milionu korun, na osobních vozech celkem téměř 34 milionů korun, na jednotce RegioShark 65 milionů korun.
Největší nehody na české železnici od roku 2008 podle objemu škod
4. 8. 2021 výhybna Radonice – srážka Západního expresu s jednotkou RegioShark (ČD), škoda 178 milionů korun
22. 7. 2015 Studénka – srážka pendolina s polským kamionem, škoda 156,7 milionu korun
5. 6. 2017 Přerov – najetí jednotky Stadler Flirt společnosti Leo Express do zarážedla, škoda 100,1 milionu korun
20. 8. 2019 Lovosice – srážka posunového dílu (AWT) s předními vraty haly a se speciálním drážním vozidlem – obnovovacím strojem SUM 1000.1 CS, škoda 88 milionů korun
14. 7. 2015 Praha-Masarykovo nádraží – srážka jednotky CityElefant (ČD) se zarážedlem a vyjetí do dvorany, škoda 82 milionů korun