posily_do_teamu

Za poradenství k VRT trati Moravská brána SŽ zaplatí 53 milionů. Výběr byl bez soutěže

VRT Moravská Brána II: Pohled na VRT a konvenční železniční trať v oblasti Polanských rybníků, v pozadí nadjezd silnice II/478, vlevo zástavba Polanky nad Odrou, v pozadí zástavba Ostravské aglomerace. Foto: RTNextVRT Moravská Brána II: Pohled na VRT a konvenční železniční trať v oblasti Polanských rybníků, v pozadí nadjezd silnice II/478, vlevo zástavba Polanky nad Odrou, v pozadí zástavba Ostravské aglomerace. Foto: RTNext

Pozitivem smlouvy je podle Správy železnic čerpání zkušeností a know-how.

Poradenství s výběrem PPP koncesionáře výstavby vysokorychlostní tratě Brodek u Přerova – Ostrava-Svinov vyjde Správu železnic na 2,3 milionu amerických dolarů (52,7 milionu korun). Vyplývá to z kontraktu zveřejněného v registru smluv.

To je pro srovnání dvojnásobek hodnoty obdobné smlouvy uzavřené Ředitelstvím silnic a dálnic na poradenství k projektu PPP na 34,8 km dlouhý úsek dálnice D35 Opatovec – Mohelnice. Za poskytování služeb právního, finančního, ekonomického a technického poradenství pro zadávací řízení na výběr koncesionáře tam ŘSD zaplatí 24,98 milionu bez DPH.

VRT úsek Moravská brána je však investičně náročnější, bude dlouhý 74 kilometrů a umožní provoz vlaků rychlostí 320 km/h.

Smlouvu s Mezinárodní finanční korporací (International Finance Corporation – IFC) ze skupiny Světové banky podepsala Správa železnic minulý týden. Půjde o první PPP řešení vysokorychlostní železniční infrastruktury v Česku.

Bez soutěže

Na zakázku i přes její vysokou cenu neproběhlo výběrové řízení.

IFC je členem skupiny Světové banky. Tato instituce je spoluvlastněna Českem, respektive Česko je jejím členem. Na základě skutečnosti, že se jedná o mezinárodní organizaci, bylo možné smlouvu uzavřít napřímo,“ uvedla pro Zdopravy.cz mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

Korektnost tohoto postupu byla podle ní ověřena konzultací s ministerstvem pro místní rozvoj. „IFC zajistí část poradenské činnosti vlastními zdroji. Zbylé služby bude v souladu s vnitřními postupy Světové banky/IFC soutěžit veřejnou zakázkou,“ dodala mluvčí.

VRT trať Moravská brána nebude prvním PPP projektem na české železnici. Tím se stane trať na pražské letiště v úseku Veleslavín – Letiště Václava Havla včetně jejího zaokruhování do Hostivice. Tam byl transakční poradce vybrán už loni.

První trať za soukromé peníze. SŽ má poradce pro projekt PPP z Veleslavína na letiště

Podle mluvčí jde však o menší projekt než je Moravská brána. „Jedná se o obdobný výčet činností, ale v řádově větším projektu. V případě PPP projektu Praha – letiště – Kladno je uzavřená smlouva na poskytnutí transakčního poradenství s EBRD, která zajišťuje poradenskou činnost z větší části externími experty,“ podotkla Friebová.

SŽ podle ní obecně vnímá jako pozitivum, že nad soutěženými externími poradci je v obou případech institucionální bankovní subjekt se zkušeností s PPP. „Další přidanou hodnotou je i to, že se jedná o dvě různé instituce, čili načerpáme více zkušeností a cenné know how,“ uzavřela mluvčí.

Tagy PPP PPP na železnici ŘSD ČR Správa železnic VRT Moravská Brána
16 komentářů