Z Prahy začal létat Airbus A350 s rekordní kapacitou. Chartery do exotiky spustila další cestovka

Aerolinky World2Fly zahájily charterové lety z Prahy a Bratislavy do Exotiky Airbusem A350-900. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýAerolinky World2Fly zahájily charterové lety z Prahy a Bratislavy do Exotiky Airbusem A350-900. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Letoun pojme 432 cestujících. Palubní servis i zábavní systém budou v češtině.

95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marcela

Včera nám to lítalo okolo oken, tak jsem se kojila nadějí, že to vytrvá do dneška. No a prt…

Nemel

Prt? Říká se snad u vás prty vrty? 😀

Kuba

Divím se že Smartwings ještě nenapadlo v současnosti pořídit jeden nebo dva Dreamlinery na tyto lety. Zájem je evidentně velký když tady LOT bude bázovat 787 a World2fly naplní A350 ještě ve full economy.
Kdyby tady Smart nabízel let s 787, ještě s pěknou bussines třídou, evidentně by na tom vydělali.
Na jednu stranu konkurence je potřeba a díky bohu za ten LOT.

Viktor Nárožný

Kdyby to bylo po ekonomické stránce tak ohromně zajímavé, jak zde líčíte, vězte, že by ty Dreamlinery ve flotile už dávno měli. Strategické plánování u Smartwings určitě neřeší kluci z diskusí na tomto webu, ale špičkoví odborníci…

David

To je videt, proto tu mame jine uspesne podnikajici.

V.N.

Sorry, ale některé zdejší komentáře jsou na úrovni žáků základní školy. Ona tato zimní dálková sezóna na jaře skončí. Co se poté bude dít , když si SW pořídí Dreamlinera ? Odstaví jej a bude se čekat na další sezónu ? Nebo s ním bude létat do Bulharska ? Bude další sezóna. Bude trh exotiky dále růst, anebo půjde do háje ? To nikdo neví. Co budou poté dělat s Dreamlinerem ? Když už zařadit nějaké letadlo do flotily, poté těchto letadel by mělo být více. Je to o optimalizaci nákladů. Je to o optimalizaci vzdělávání posádek, opravárenství atd. LOT… Číst vice »

SYN

Určitě není vhodné mít ve flotile (ve vlastnictví) jeden „solitér“ jiného typu… tu už kdyžtak se spíš dá wet-lease pronajmout komplet s údržbou i posádkou od vlastníka někde z „blízkého okolí“ (aby to neměli daleko na pravidelnou údržbu). Samozřejmě za předpokladu že se někdo takový poblíž najde kdo jim to je ochoten pronajmout…

V.N.

To si může pronajmout i ta cestovka napřímo. Proč to řešit přes SW ?

Ten Onen

Smartwings má i pravidelné linky a má i ČSA, takže využití by se dalo najít, jen by se muselo chtít. Hodně dlouho jsme poslouchali od Smartwings řeči o tom, že cestovky dálkové letadlo v ČR neuživí. Tak to Čedok zkusil v cizině a letadlo se tu nejen uživí, ale už je tu další pro konkurenci.

Přes léto by se mohlo létat z ČR do USA, Kanady. Vietnam může být díky velké komunitě celoroční, takže vhodných destinací je tu spousta.

V.N.

Jak jsem zmínil, každý poskytuje služby, jaké chce poskytovat dle jeho podnikatelské strategie. Strategie SW jsou B737 a chartery. Stačí ?

Martin

A nebylo to tak, ze cestovni kancelare nebyly ochotny sdilet svoji kapacitu na widebody letadle? A az Cedok (ve spolupraci se svoji matkou) do toho sel a ukazalo se ze hlad po exotice v CR je?

Kolik by pak ale musel mit Smartwigns letadel pokud by meli letad do Kanady, USA a Vietnamu? Melo by smysl naletavat tyto destinace 1-2x tydne?

Ten Onen

Ze strany CK rozhodně nebyla neochota sdílet kapacitu, pro ně je to naopak výhodné, snižuje se jim tak riziko. Pokud se kapacita sdílí mezi více CK, tak konsolidaci letu provádí dopravce, což je zase nevýhodné pro něj. Proto taky ve Smartwings do toho nakonec nešli.

Letos už se u SW připravovali na A330 právě pro TUI a řešili se posádky s typovkou (interní info od pilotů), nakonec jim při jednání cukla skupina TUI, očividně nabídka od SW nebyla konkurenceschopná.

Vojtech

Asi tak. Seychely s Condorem z Frankfurtu jsou o polovinu levnější než z ČR. S Cedokem jsme teď a na Vietnam s big body se chystáme za měsíc. Ceny podstatně lepší, než když Blue Style kombinuje fly Dubai. ( Jo včera 25.10 zrovna fly Dubai mělo v Praze na odletu 4 hodiny zpoždění, což pravé tyto přestupy zjevně zlikvidovali a pravé tímto letem letělo opravdu hodně lidi na krátkou podzimní dovolenou, protože děti/ prázdniny a na dovcu na 5-6 dni doletět o den později nic moc)

Lojza

No vidíme, jak úspěšně Smart podniká. Nabízí lowcost za ceny prémiových aerolinek a presto balancuje na hraně krachu.

V.N.

Je to firma, která provozuje více než 50 letadel, provozuje majetek v obrovské hodnotě a zaměstnává tisíce lidí. Funguje navíc v ohromně konkurenčním prostředí. Každý, kdo takovou firmu dokáže udržet v chodu má moji úctu a můj obdiv.

Apex

To jako vážně?? Zatímco provozní zisk loni dosáhl hodnoty 766,3 milionu korun (+1,79 %), hospodářský výsledek klesl z 630 na 471 milionů korun (https://zdopravy.cz/splaceni-uroku-z-covidovych-uveru-snizilo-zisk-smartwings-trzby-byly-druhe-nejvyssi-v-historii-180896/)

V.N.

A ještě dovětek. To, jestli je po finanční stránce SW zdravou či nemocnou firmou, to je otázka spíše pro nějakého ekonomického analytika, nikoliv pro Lojzu na zdejší diskusi . SW byla vždy firmou, která měla svoji podnikatelskou strategii postavenou na charterech. Oni jedou a fungují díky tomu, že dokáží cestovkám a jiným zákazníkům nabídnout celé letadlo někam. Provozování nějaké linek (samozřejmě do míst, kam hodně létá s chartery), to je pouze jejich doplňkový byznys. A tam se chovají dle toho, co jim trh umožní. Apropos jako jakýkoliv jiný hráč na jakémkoliv trhu.

Y.K.

Jak jste došel k tomu, že jsou na hraně krachu? Kromě covidových let ta firma vždy byla zisková, kam až si vzpomínám na zveřejněné informace. I letos jim účetnictví vyšlo plusové, což tak nějak asi nebude „hrana krachu“.

Vojtech

Během Covidu se řešilo, kterou ze značek nechá Simane GROUP padnout (Byly snad 4´ SW dostal od státu půjčku v miliardách, ČSA je aerolinkám s jedním letadlem atd ….

Ten Onen

Teda tak dobrej vtip jsem dlouho neslyšel 😀 Ve Smartwings, plánování a odborníci… Tam se plánuje úplně jinak a to ze dne na den a z hodiny na hodinu. Obchodníci komukoliv prodají kapacitu a teprve pak se zjišťuje jestli ji vůbec mají. Pak se teprve řeší, jestli vůbec nějaké kapacity jsou…

V.N.

Je vidět, že jste moc nikde nepracoval, že ? Protože to, co popisujete, je běžná realita života. Něco jiného je operativní plánování a něco jiného strategické plánování. Nový Boeing 737Max stojí nějakých 1-1,5mld CZK. Myslíte, že někdo rozhodne o koupi nového letadla na základě hodu korunou ? Tak možná kdysi rozhodoval Jarda Tvrdík. A proto dopadl, jak dopadl..

Ten Onen

😀 😀 Raději nechtějte vědět, kde všude jsem dělal a kolik mám interních informací o SW 😉 U nich je problém, že neumí ani strategické ani operativní plánování. Třeba to s B737Max vypadá, že si tam korunou hází neustále. Nejdřív objednají, pak po technických problémech ruší, aby nakonec zjistili, že nemají kapacity. Takže po dalším hodu korunou se zase vrací k B737Max. Když jsem před pár lety mluvil v rámci jednání na IATA s člověkem z AirBaltic, tak měl dost jednoznačný názor na SW. No a dneska mu dávám za pravdu 😉 SW těží jen z toho, že mají na… Číst vice »

Vojtech

Už jsem napsal výše Během Covidu se řešilo, kterou ze značek nechá Simane GROUP padnout (Byly snad 4´ SW dostal od státu půjčku v miliardách, ČSA je aerolinkám s jedním letadlem atd
Mám pocit, ze my dva se známe, máme stejně info👍
Ale to zjevně místní diskutující nechápou

Y.K.

A na tom je něco zvláštního? Bych řekl, že to je typické. Práce obchodníka kdekoliv je prodat (získat kšeft) za zajímavých podmínek a o provozu toho moc neví. Práce plánování provozu je zakázky vyřídit.

KrizeVychodniSpolecnosti

Je to SW, od nich čekat něco aspoň trochu inovativního už nelze, bohužel.

David

Čekám kdy se vynoří Tomáš, aby nám vysvětlil jak se jim to nevyplatí a co se 787 v létě a že nenaplní týdenní kapacitu, že to chce mít dva stroje, ne jeden a x dalších poznámek.

Podle mě prostě zaspali dobu.

Martin

A kam by s tou 787 letali a jak casto? Co by delali kdyby se jim rozbila? Poslali by misto ni 2x 737? Vyplatilo by se to?

David

Cesky proc ne nismus… zajimave,ze jinde to jde.

V.N.

Když jsem si pokusně hodil na stránkách Čedoku do konfigurátoru dovolené Srí Lanku, vyskočily na mne dvě alternativy. Buď Praha s Dreamlinerem anebo Bratislava s B737 a s tankovací pauzou cestou. Praha je o cca 4000 Kč dražší. Já si kladu otázku nákladů na sedadlo v jednotlivých typech letadla. Toto by byla otázka spíše na nějakého odborníka, kdyby na této diskusi byl. Dle mého laického názoru je Dreamliner nákladově na sedadlo dražší. Tudíž letět s ním někam, kam doletí B737 je čistě po finanční stránce nekonkurenceschopné. Kdo z cestujících by byl ochoten při letu například na Krétu zaplatit více za… Číst vice »

Martin

Nikdo. Navic by tezko Cedok zaplnil celou kapacitu Dreamlineru na jejich charterech po Evrope, takze by to byl ekonomicky nesmysl, ktery bohuzel David nechape

V.N.

O prázdninách by jej třeba i zaplnili. Otázkou je, jak by to bylo před prázdninami a po prázdninách. Dále tam je otázka té obchodní třídy. Kdo z koupáků by byl ochoten si zaplatit obchodní třídu na krátkém letu ? U toho Thajska to smysl má. Ale u Burgasu ?

Y.K.

Tak Burgas a obchodní třída, to je skoro oximoron. 🙂

SYN

Ten Dreamliner (a obecně větší typ, pokud jsou plusmínus stejné generace (neboli stejně úsporné motory)) vám vyjde „per seatmile“ levněji, jinak by ani nebyla žádná motivace taková letadla používat… je tu ovšem jedno velké ALE – musíte ho rozumně naplnit! Pokud bude létat poloprázdné, tak bude ekonomika vepsí. Taktéž pokud bude lítat krátké „frcky“.

Apex

To porovnání není z mnoha důvodů úplně snadné, ale pokud vezmeme jako příklad středně dlouhý let, řekněme 6 hodin do stejné destinace a budeme porovnávat 738/737 Max a 787-9, obojí v čistě ekonomické konfiguraci, tj. 189 u 738/7M8 a 375 u 789 (což je maximální kapacita, ve které je tento typ reálně dnes provozován) a obsazenosti 95%, tak to vychází takto: náklady na cestujícího na jeden sektor jsou u 738/7M8 jsou prakticky stejné: 184,23-189,60€ (CASK 0,037-0,039€), u 789: 238,6 € (CASK 0,048€). Ale porovnáváme přímý let. Pokud jde o cenový rozdíl 4000 Kč, tak je třeba ale brát v úvahu,… Číst vice »

V.N.

Děkuji za perfektní srovnání.

Ten Onen

A kde jste na stránkách Čedoku viděl nabídku Srí Lanky z Bratislavy? A ještě navíc s přískokem s B737? Původně byla informace o přímých letech z Bratislavy Dreamlinerem, ale Srí Lanku prý nakonec zrušili a nechali pro letošek na zimu Zanzibar a Egypt.

Teď tam vidím jedině možnost z Prahy a to i když se dívám na http://www.cedok.sk. Nevím o tom, že by takovou šílenost s B737 Čedok plánoval, to snad jedině Smartwings sám…

V.N.

Teď už to tam nemají. Z Bratislavy plánovali dvě dálkovky s B737. Srí Lanku a Zanzibar.

Vojtech

Ze Slovenska je skryty dumping na cenu v poplatcích. Je to z důvodů ze by jinak všichni lítali z Vídně a narodni cítění na Slovensku se tlačí i tímto dotační způsobem.

Vojtech

A to wide body se u ExiM ( přesněji rovnou Děr turistik) počítá tak, ze 2/3 kapacity má Praha a 1/3 kapacity na daný let Slovenska cestovka ( taktéž z dertour GROUP). Letime tak za 3 týdny do Vietnamu, koupili jsme shodný zájezd přes “slovenskou” cestovkou a letenky byly, u ExiMtours už bylo vyprodáno a sami nás na tu “slovenskou” CK přesměrovali!!!!

SYN

Nejen dvě 737, ale každou z nich s jedním až dvěma mezipřistáníma… protože 737 desetihodinovou štreku v kuse v žádném případě nedá…

Y.K.

Vy to hodnotíte chcací metodou, chtěli byste. Ale rizika nenesete. Oni to hodnotí podle toho jestli se to ekonomicky vyplatí a jaká to nese rizika (a že jsou značná). Pokud je mi známo, tak to finančně i z hlediska maximálního vytěžování letadel umí, takže bych nechal na nich jak si tu aerolinku vedou. Takže se to zjevně stále nevyplatí. Výše zmíněné „evidentně by na tom vydělali“ je ničím nepodložený předpoklad, spousta aerolinek co se pustilo do widebody pokusů zbankrotovalo. Jedna věc je sehnat kšefty a druhá neprodělat kalhoty. Pěkný by to bylo, ale my rizika neneseme, takže bych to nechal… Číst vice »

David

Chcaci metoda, tak to jsem jeste neslysel… ale v necem pravdu mate, risk to je. Ale snad to jednou taky zkusi, jinak budou jen hrat druhou kolej …

Průvodce původní Aleš

Každý má svoji strategii. Z první šestky aerolinek v USA má widebody jen polovina aerolinek. Ani Southwest, který je počtem cestujících před United, nemá ani jedno widebody.

David

Srovnavat US aerolinky z pidi lowcostem ze stredni evropy je dost odvazne.

V.N.

Přesně tak. Strategií SW jsou chartery. A vzhledem k tomu, že dominují středoevropskému trhu, tak jsou v tomto hodně dobří. Jiné aerolinky vidí svoji budoucnost v low cost linkách a chartery nedělají….

Lojza

Takže když lot litá pro české CK,tak na letech prodělává… To asi ne. Smart jsou Mimoni.

Y.K.

Jenže LOT nelétá jen pro české cestovky. Občas jim sem skočí a jinak si s tím létá svoje dálkovky. Nevidíte rozdíl? Tedy prostoje mu nehrozí, naopak si nějaký prostoj zaplnil tím skokem pro české CK.

Apex

No, ono být inovativní v letecké dopravě, zejména pokud mám nějak nastavený model podnikání, který je relativně úspěšný, není tak úplně snadné, vzhledem k průměrné marži odvětví 3-5%. Jen cena za pronájem 787-9 se dnes pohybuje kolem 1,25 mil. USD za měsíc, takže za rok to jen na pronájmu znamená cca 350 miliónů korun za rok. Když se k tomu připočítají další přímé a nepřímé náklady, bavíme se o miliardách. Obávám se, že pro společnost, která za sebou nemá velmi silného a nadšeného investora nebo třeba jako v případě LOTu stát, je to prostě tak velké riziko, že jim logicky… Číst vice »

libor

možná by JIKOR mohl pořídit jednu A350 a bázovat ho na Švejk-Airport 😀

Monorail do Bohnic

To by museli prodloužit runway

SYN

No na charterech tu Business třídu moc neužijete, ta je užitečná především na pravidelných letech do „neturistických“ destinací…
Ještě tak možná Premium economy by si někteří dovolenkaři připlatili, možná.

Katka

Hezký večer, právě naopak, na našich charterových letech je o business a premium sedadla velký zájem. A pokud by jich bylo v letadle víc, prodají se. 🙂

Juraj

A má cenu pořizovat něco, co bude vyžadovat samostatnou skupinu pilotů s type ratingem, jiné zázemí údržby a další věci, když se stejně nevyužije celou sezónu a charterový trh nemá příliš prostor pro prémiové zákazníky?

Jasně, hodně z toho lze řešit přes wet lease, ale dává to nějaký ekonomický smysl?

Ivo

Proč by měli pořizovat B787, když by mohli pořídit lepší A350?

EM*

Místo u okénka je o náhodě, nebo se dá připlatit?

josef

musite byt u odbaveni mezi prvnimi

Gajda

Dá se připlatit, stejně tak se dá připlatit za sedadla u východů s o dost více místa na nohy. Výběr sedadla dle sebe je za 1990 za zpáteční let, víc místa na nohy je za 8990 za zpáteční let a navíc obsahuje další odbavené zavazadlo, lepší menu, 2 alko nápoje, toaletní taštičku, sluchátka.
A aerolinka má hezký náhled jak to na těch místech vypadá u sebe na webu https://www.w2fly.es/en-en/our-fleet

PeDazOl

Krasavec!

Y.K.

Takže pro bratry Slováky to tak úplně přímý let bez mezipřístání není. 🙂 Ale jinak A350 na dovolenou určitě dobrý.

Laďas

432 a pouze v turistický třídě? Na dálkový lety? No, tak to fakt ne. To si radši připlatím.

Dejmek

„Chudé Česko, jehož obyvatelé musí nezbytně létat za exotikou“.

J.D.

Celý ten model je docela zajímavý. Budu jim držet palce, ať se to uživí – určitě by to pomohlo konkurenčnímu prostředí a zkvalitnění nabídky pro české zákazníky. A celkové zkvalitnění kultury cestovek potřebujeme jako sůl.

Walker

Souhlasim se vsim, co pisete. Rovnez jim fandim.

Jen si nejsem jisty, zda-li je tento model dlouhodobe udrzitelny. Preci jen je tento business model zameren pouze na export cechu za exotikou. Asi se nekdo mozna sveze i z okolnich statu, ale urcite by melo delsi potencial, kdyby to byla klasicka komercni pravidelna linka.

Ale treba se pletu – a byl bych za to rad.

Jaromír

Do destinací, jako je Kuba, Dominikánská republika, Mosambik, Madagaskar a Srí Lanka, pochybuji, že by komerční linka byla životaschopná. Není tam kupní síla a vízová povinnost také nepřidává na atraktivitě. Z mnoha vekých evropských uzlů do většiny těchto destinací není žádná komerční linka. Pražské letiště je rádo, že má sezónní linku do New Yorku. Možná by se v Praze mohla chytit linka do Soulu nebo Chicaga. Zajímavý potenciál by mohla mít případně Hanoj nebo Ho Či Minovo Město.

Walker

Praha nema linku do Soulu?

Jaromir

Omlouvám se, přehlédl jsem, že je od letošního jara opět v provozu. Jinak seznam dálkových letů podle webu pražského letiště je poměrně krátký – Soul, Dauhá, Dubaj a Maskat.

Roiman4

Pokud je mi známo, tak LH má komerční linky na některé “exotiky” a spolupracuji s CK, kterým prodávají určitou část sedaček…

Magda

Zajímalo by mě, jestli budou prodávat i samostatné letenky, pokud to letadlo nenaplní ti co si koupí celý zájezd.

Roman osobně

Cebu Pacific létá s A350-900 v konfiguraci pro 439 cestujících, takže W2Fly nemá nejvyšší počet cestujících u daného typu letounu.

Michal141

Taky netuším, kde jste tento údaj vzal. Cebu Pacific nemají žádnou A350, a to ani objednanou v dlouhé budoucnosti. Možná o tom někdy přemýšleli, ale zatím to každopádně nerealizovali.

EM*

Cebu mají A330

Martin Csabo

To jste si spletl s A330-900neo. Ti ho mají dokonce v konfiguraci pro 459 cestujících

procvi

Letadlo moc hezké, jen mě trochu děsí ta koženka připomínající starší sedadla v Ryanairu. To na 10 hodinový let nebude dvakrát příjemné.

Martin

Nebylo by info o obsazenosti prvního letu včetně poměru počtu cestujících z Prahy a Bratislavy?

KrizeVychodniSpolecnosti

Můj tip je tak 3:1 😀

Apex

Z Blavy 220

Apex

Jako pardon, ale v tomto případě ten mínus nechápu, když jde o reálné číslo cestujících, kteří z Blavy odletěli…

MrNoOnymous

Zdá se že 430 PAX

Cena?

Cena?

libor

čeho? letadla?

Ivan_pha

To se to rozlítává!

Ono to přistání v Praze není ani tak kvůli dotankování, jako nabírání cestujících.
Tankovat se bude taky, když už je to na zemi…

Bjorn

Ano, nejde primárně o tankování. Jde spíš o to, že s plnými nádržemi není zrovna optimální (a bezpečné/povolené) přistávat, ale i tak… Proč vozit zbytečnou zátěž v podobě benzínu z Bratislavy, když stačí vyrazit skoro bez paliva a dotankovat v Praze? Když tam stejně bude nabírat další cestující…

Ivo

Někde jsem četl, že problém je v tom, že v Bratislavě nelze letadlo natankovat na potřebnou kapacitu z hlediska omezení maximální hmotnosti pojezdových drah a RWY, ale jestli to tak je skutečně netuším. Na druhou stranu je to asi jedno, protože by to stejně nenaplnili.

Y.K.

To nevím a je to naprosto podružné, protože na půlhodinový skok plnit nádrže na 60 t, se kterými pak stejně nelze přistát je nesmysl. 🙂 Vezmou prostě jen na ten skok plus povinné rezervy a v Praze pak na tu dlohou cestu.

SYN

Jak říká YK, ať už tam mají nějaké omezení nebo nemají, ta trocha co se tím přískokem do Prahy spotřebuje by nestačila ani na to aby se letadlo dostalo pod MLW, takže by muselo buď vypouštět palivo (pokud vůbec má systém vypouštění za letu), kroužit (spotřebování) případně provést „overweight landing“ s následnou revizí… ani jedno není dobrá možnost.

Jestli ovšem máte s omezením v Bratislavě pravdu, pak je možné že by ani NOMOHLI některé vzdálenější destinace letět přímo…?

V.N.

Samotná Bratislava by to letadlo neuživila

David

Zajímalo by mě, jestli by Fischer naplnil samotnou Prahu.
Ti co říkají, tady není trh, to nepůjde, tolik lidi do exotiky nepoletí tak tady vidíte, že to jde. Škoda, že až po tolika letech.

aaa

To jsem zvedav jak to dopadne, pracháč timhle dobytčákem 10 hodin nepoletí a normální člověk na zájezd na Kubu stejně nemá. A po pětidemoliční reformě to bude lítat úplně prázdný, možná to zpátky naplněj pomerančema jako humanitární pomoc.

Jarda

Já si zas myslím, že normální člověk si dovolenou na Kubě jednou ročně s rodinou dovolit může. 🙂 Těžko říct, kdo je pro Vás normální člověk, pro mě to není určitě ten, co jen lamentuje a čeká s nataženou rukou…. V dnešní době není problém mít zaměstnaní s dostatečným příjmem, ale pro to musí člověk něco udělat a hlavně něco umět případně mít snahu se něco nového naučit. 🙂

V.N.

Určitě si to může dovolit svobodný člověk, určitě si to může dovolit člověk s již dospělými a nezávislými dětmi. Určitě si to může dovolit penzista, avšak díky úsporám z produktivních let. Nicméně, aby si to mohla dovolit rodina s dvěma dospívajícími dětmi, to už musí být trochu lépe situovaná. Zaplatit 160000 Kč za zájezd + s dalšími poplatky jako jsou víza, výlety, či útrata na místě nějakých 180.000 Kč, to nedá každý. Patnáct tisíc měsíčně každá rodina neušetří a pokud ušetří, poté jsou pro ni mnohem důležitější výdaje, než je zájezd na Kubu… A je třeba se zamyslet i nad… Číst vice »

Jiří Kocurek

Buď pro všecky nebo pro nikoho. Tohle už tu bylo a výsledkem bylo, že nikdo si nemohl dovoli Tatru 613 a přesto se vyráběly a jezdily tady. I na tu Kubu se lítalo.
Jen někteří museli na cestě do Jugošky nechat 1 dítě doma, nedostalo výjezdní doložku.

V.N.

Je třeba se na to podívat i tak, že řada lidí zbohatla až v poslední době, vzhledem k výdělkům jsou exotické cesty dostupnější a navíc pořád tady je absťák po covidu. Já jsem byl v roce 2005 a 2006 s manželkou jeden rok s Eximem na Kubě a druhý v Dominikánské republice. Tehdy létal Exim s ČSA s A310. Zájezd stál nějakých 38.000, my jsme to měli jako last minute za 24.000. Tehdy byla průměrná mzda cca poloviční ve srovnání s dneškem a běžná cena zájezdu je cca stejná, jako před lety. Před lety by něco podobného, co zde nastartovaly… Číst vice »

tmx

To sis sám odpověděl na svůj předchozí příspěvek. Když to bylo možné před 18 lety při polovičních platech pro 2 lidi, je to možné nyní z platu 2 lidí pro čtyřčlennou rodinu. Určitě na to nemá každý, ale ta cena je hodně blízká třeba Mallorce o prázdninách a tam není problém létat i několikrát denně s B737.

Viktor Nárožný

Jenže my jsme tehdy byli bezdětní a nadprůměrně vydělávající. A on je přeci jenom dost velký finanční rozdíl mezi tou Kubou a Mallorcou..