Z Lovosic zamířil k novému majiteli do Nizozemska další tanker, na vodu čekal od července

Kasko nizozemského tankeru z české loděnice Barkmet. Pramen: BarkmetKasko nizozemského tankeru z české loděnice Barkmet. Pramen: Barkmet

Na dlouhou cestu k novému majiteli dnes z Lovosic vyrazil tanker, který pro zákazníka v Nizozemsku vyrobily v loděnicích firmy

Na dlouhou cestu k novému majiteli dnes z Lovosic vyrazil tanker, který pro zákazníka v Nizozemsku vyrobily v loděnicích firmy Barkmet ve Lhotce nad Labem. Hotový byl před třemi měsíci, od té doby čekal na řece na lepší stav vody na dolním Labi.

Tanker, jehož stavba trvala sedm měsíců, byl spuštěn na vodu v závěru července. Na délku má 86 metrů, na šířku 11,5 metru, výška boku je 5,5 metru. V Nizozemsku se dostrojí a uvede do provozu. „Čekali jsme na lepší vodní stav, proto vyplul až dnes,“ řekl Jurij Kulchytskyj z loděnice Barkmet.

Tanker bude v Nizozemsku vozit oleje. Do jeho stavby zasáhla pandemie koronaviru, do loděnice se na jaře nemohli dostat dělníci ze zahraničí.

Na dostatek vody k odplutí tankeru nečekali stavitelé tak dlouho jako v minulosti. Například loni v červnu spustili na vodu jeden tanker, druhý v prosinci, vyplout mohly až v únoru letošního roku.

Množství vody v Labi nebylo dostatečné po celé první letošní pololetí. V Labi v Ústí nad Labem musí být alespoň dva metry vody, aby se plavba rejdařům vyplatila. Na konci července bylo 158 centimetrů, dnes 267 centimetrů. „Přestože je teď Labe splavné, tak na růstu objemu nákladní dopravy se to neprojeví. Nasmlouvaná musí být doprava dlouho dopředu, a protože nelze zaručit stav vody, volí se cesta po silnici. Není jednoduché přeskládat zboží z kamionu na loď, když zrovna je vody dost,“ řekl Jiří Mach, ředitel závodu Dolní Labe.

Labe je celoročně splavné po zdymadla v Ústí nad Labem. Desítky let se připravuje plavební stupeň Děčín. Nyní se bude schvalovat koncepce vodní dopravy, v níž je zahrnut. „K tomu, abychom mohli s projektem dál pohnout, musíme vyřešit požadavek ministerstva životního prostředí (MŽP), tj. stanovit možnost náhrady za bahnité náplavy, které budou podle MŽP ohroženy plavebním stupněm,“ řekl ředitel Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) Lubomír Fojtů. Ředitelství vodních cest tak nyní hledá jiná místa na Labi, kde by bahnité náplavy mohlo kompenzovat.

Kompenzovat bahnité náplavy na dolním toku Labe u hranic s Německem podle ŘVC lze, podle studie Agentury ochrany přírody a krajiny to ale možné není. Vznikne tak jakýsi revizní posudek, jehož výsledky mají být známy zhruba za rok.

ČTK

Tagy loděnice Barkmet tanker
32 komentářů