Vodní doprava Zprávy

Video: Do Nizozemí odplul z Čech další tanker, na vodu čekal několik měsíců

Nový tanker v Děčíně. Autor: Jaroslav Pokorný
Nový tanker v Děčíně. Autor: Jaroslav Pokorný

České území dnes po řece opustila výjimečná soustava plavidel. Dva remorkéry sunou po vodě trup 110 metrů dlouhého tankeru, který vyrobila loděnice Barkmet ve Lhotce u Lovosic. Tanker byl spuštěn na vodu už loni v červnu, kvůli suchu se ale nemohl vydat na cestu. Na jejím konci je Nizozemí.

VIDEO:

Autor: Jaroslav Pokorný

„Tanker je tlačen remorkérem TR15 a pomocným plavidlem TR30. Dva remorkéry, jeden vepředu a druhý vzadu, používáme proto, abychom se mohli bezpečně dostat přes všechna úskalí cesty,“ uvedl Pavel Hamalčík, obchodní ředitel společnosti ČSPL, která má přepravu tankeru na starost.

Plavba do hamburského přístavu podle odhadů potrvá osm dní, dále tanker popluje do Nizozemí po moři. Loď váží 900 tun a nahradí až sto kamionů. Je jedním z největších chemických tankerů, který loděnice Barkmet dosud vyrobila.

„Výroba byla složitá, stavěli jsme ho více než rok. Naše loděnice udělala ocelové kasko včetně veškerého potrubí a nátěrů,“ přiblížil obchodní ředitel loděnice Jurij Kulchytskyj.

Loděnice, kterou vlastní původem ukrajinský podnikatel usazený v Čechách Oleh Pantelemoněnko, čas od času nabízí obyvatelům Polabí nezvyklé výhledy na řeku. V roce 2015 například kompletně zrekonstruovala tanker Christoph (86 m), který dokonce zavítal až na střední Labe do Chvaletic. Firma se proslavila i výrobou trupu pro zcela nový tanker Steinburg (86 m).

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Mohu se zeptat místních odborníků proč to neodjelo po kolejích nebo po silnici? Vždyť splavňovat Labe a stavět DOL (byť i jen její části) je přeci blbost.

Prngr
Host
Prngr

Spíš je otázka, proč takovou loď vyrábí firma na místě, kde musí čekat 8 měsíců, než je tolik vody, aby loď odplula.

Kubrt
Host
Kubrt

Nejspíš proto, že tam má loděnici a lidi, co tu loď umějí vyrobit. Majitel se zjevně snaží to podnikání udržet, což je chvályhodné. Tím neříkám, že jsem přesvědčen, že zdymadlo Děčín se má postavit.

Mě v debatách na téma zdymadlo v Děčíně schází uvážení situace dál v Německu – můžeme postavit Děčín, ale jak to bude vypadat pod ním?? Zjevně labská vodní cesta má význam pouze vzhledem k mezinárodním přepravám a abychom pak nezjistili, že sice máme Děčín, ale lodě se tam zastaví, protože nebude splavné Labe v Německu.

Jaroslav
Host
Jaroslav

Lodě často končí právě v Děčíně, protože nepřekonají kritické místo pod Střekovem. V Německu není situace taky ideální, ale i podle AIS sledování jezdí za naší hranicí řádově více lodí. Navíc podle navrhované smlouvy by měli Němci zajistit plavební hloubku na 140cm. Nechápu tedy, proč se kvůli blokaci jezu v Děčíně mrhá již vybudovanou infrastrukturou za miliardy na Labi i Vltavě.

K.S.
Host
K.S.

Tak co varianta II. nové přístavní nábřeží v Děčíně a zavlečkovaný přístav na Vodní?

Jez je blokován, pokud vím, protože by nevzdouval jen Labe, ale i Ploučnici, což se jim asi moc nelíbí. Lepší by tak možná bylo jej posunout nad soutok a hloubku pod ním zajistit jinak. Pak by byla teoretická možnost že se v Labi udělá v kritickém úseku plavební kanál tím stylem že se pruh široký asi 70-80m vybagruje a vedle zřídí lavice, která by byla asi často nad vodou. Tím by se mohla snad plavební hloubka zvětšit.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A nad soutokem by (menší) jez asi nevadil ani „ekologickým aktivitám“ – jde jen o to, lze-li nějaké rozumné řešení bez (vysokého) jezu pod Děčínem udělat.

K.S.
Host
K.S.

Nevím kam přesně má jez jít, ale pole fotek a vizošek pod Loubí, asi o 3km pod soutok, snad by to tedy nebyl problém. Vycházím z toho že pod ním musí být po dost velkou část roku splavný úsek, jinak by neměl smysl. buď tedy se bude muset vybagrovat jen o 3km více, nebo tam ani není problém a pak je otázka zda ze ty peníze nepodpořit nový přístav v Děčíně, napojení na železnici. Dokonce by se na Děčín východ vlezl asi i ranžír, byť by se muselo sunout a ne spouštět. Pak by byla pro ekology sad stravitelná varianta,… Číst vice »

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Mimořádnosti jako je dlouhodobé sucho a záplavy těžko ovlivníte. Je jen otázkou, kolik letních období potrvá. Ve starých kronikách si přečtěte o vysušené Vltavě. Zajímavé informace se dočtete.

K.S.
Host
K.S.

Ano, zajímavé věci se dočteme, třeba o tom jak na den zmizela Sázava a vody v ní tehdy teklo dost. Jen my dnes děláme že to je něco neobvyklého, katastrofa a propadáme panice. Ale je zase pravda že máme značným způsobem narušený koloběh vody v přírodě, na Bílině nám chybí jedno jezero/bažina o rozloze 50km2, v půdě chybí zádržná kapacita pro 4 miliardy kubíků, vodní toky byly zkráceny o stovky, ne-li tisíce kilometrů, byly narovnány, to se negativně projevuje na suchu i povodních. Celkem by bylo zajímavé si projít záznamy o povodních a škodách ze 17-18. století, kdy jsme byli… Číst vice »

kade
Host
kade

Při ledabylém poslechu zprávy v rádiu mi taky nedošlo, že se jednalo pouze o přepravu nové lodi. Bohužel se nikde neuvádí (nenašel jsem) ložný objem, aby bylo možno udělat věrohodné porovnání kapacity, ale z ložné hmotnosti a rozměrů to odhadem vypadá na cca tři vlaky.

Jaroslav
Host
Jaroslav

Prý je to 100 kamionů.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„proč to neodjelo po kolejích nebo po silnici?“
To se zeptejte autora textu, proč napsal do titulku „odjel“ a ne „odplul“ – ten může za to, že potom plodíte zbytečné „řečnické“ dotazy, na které si vzápětí sám (správně) odpovídáte.

Děčíňan
Host
Děčíňan

Zajímavý článek. Je jen otázkou, zda by plavební stupeň Děčín-Loubí skutečně pomohl Labské vodní cestě. Doprovodná a kompenzační opatření přímo ve statutárním městě Děčíně, jsou velice chválihodná a zajímavá. Dle studie, by došlo např. k rozsáhlým úpravám labského nábřeží přímo v centru města.
Uvidíme, jak se tento letitý plán výstavby vodního díla bude dále vyvíjet. V pondělí 18. 2. se bude tímto opět zabývat Česká vláda na svém zasedání.

CervenaKarkulka
Host
CervenaKarkulka

Odjel nebo odplul? 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Také mě ta nelogická slovní vazba nejdříve zmátla …

Partneři



CSCARGO