lot
Infrastruktura Letectví Letiště Železnice

Vysokorychlostní vlaky na Ruzyni nejspíše nebudou, trať by vyšla dráž než do Brna

Rychlovlak Avelia Euroduplex. Pramen: Alstom
Rychlovlak TGV Avelia Euroduplex. Pramen: Alstom

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) opouští myšlenky tlačené Hospodářskou komorou (HK) na trasování vysokorychlostní železnice z Prahy do Drážďan přes Letiště Václava Havla. Důvodem jsou extrémně vysoké náklady.

Na konferenci k vysokorychlostním tratím to uvedl ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech. Podle něj územně-technická studie, kterou SŽDC nechala zpracovat na podnět Hospodářské komory, zejména pak jejího zástupce Emanuela Šípa, ukázala náklady na stavbu ve výši přes 200 miliard korun. „Jen samotná podzemní stanice v centru Prahy vyšla na zhruba 55 miliard korun. Taková investice by se nikdy nevrátila,“ řekl Čech.

Spojení centra Prahy s Ruzyní rychlovlaky by vyšlo dráž než chystaná vysokorychlostní trať do Brna. U ní SŽDC odhaduje náklady na 150 miliard korun.

Hospodářská komora a její dopravní sekce prosazovala podzemní trať s uzlovou stanicí Opera nedaleko dnešního hlavního nádraží. „Z této stanice by vedl tunel pod Vltavou ke Zličínu a někde u Chrášťan by byl rozplet. Jedna vysokorychlostní trať by odsud zamířila k Plzni a druhá přes letiště na Ústí nad Labem,“ řekl před časem deníku Zdopravy.cz předseda dopravní sekce HK Emanuel Šíp.

Zvažované varianty napojení Letiště Praha na vysokorychlostní tratě. Foto: SŽDC
Zvažované varianty napojení Letiště Praha na vysokorychlostní tratě. Foto: SŽDC

Podle Čecha by navíc trasování přes letiště způsobilo i další komplikaci: výrazné prodloužení jízdních dob z Prahy na sever do Ústí nad Labem a Drážďan. „V takové situaci pak výrazně klesne její atraktivita pro cestující,“ dodal Čech. Příprava vysokorychlostní trati do Drážďan je zatím ze všech budoucích rychlých spojení nejdál.

Hospodářská komora argumentovala, že vysokorychlostní vlaky jezdí na letiště v řadě evropských zemích. Podle Čecha jde ale většinou o případy, kde je letiště po trase a nemusí si vlak zbytečně zajíždět jako v případě trasy na Ruzyni.

Definitivní vyškrtnutí ze seznamu možných tras nastane ale zřejmě až později. Trasa ještě bude prověřena ve studii proveditelnosti na Železniční uzel Praha, který bude řešit uspořádání železnice v Praze včetně zaústění budoucích vysokorychlostních železnic. SŽDC už provedla takzvané předběžné tržní konzultace, do konce roku chce vypsat soutěž na zhotovitele.

120 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Jednu vec nechapu, proc tak dlouhy tunel pod Prahou, kdyz by slo trat zaustit pod zem na Zizkove, Vrsovicich nebo Proseku/Vysocanech, s tim, ze na druhe strane by sla na povrch na Smichove… Druha vec, nemusi nutne byt stanice VRT na Wilsonaku, muze byt ve Vrsovicich,… A treti, napojeni na letiste bych neuvazoval pouze VRT vlaky, ale i ostatni dalkovku, spise jako odbocku, asi tedy novy tunel pod zapadni casti Prahy, ale napojeni jak na regio, tak ostatni dalkovku asi od smichova z tunelu Beroun-Praha, nebo jak je v mapce pod cca Plzenskou. Letiste je vec slozitejsi, klidne by mohl… Číst vice »

Emanuel Šíp

Jedním z cílů návrhu Hospodářské komory bylo vyloučit v zájmu naprosté spolehlivosti styk VRV (+ rychlíků používajících VRT) s jakýmikoliv vlaky nižší kategorie v pražském uzlu. Z tohoto hlediska je zaústění na povrchu Smíchova rizikové. Pokračování VRV tunelem Praha – Beroun, případně po trati č. 122 (tzv. Semmering) je nejen z tohoto důvodu problematické. Tunel Praha – Beroun bude, pokud bude, především tunelem pro nákladní vlaky, a pak – se značnými problémy – pro ty vysokorychlostní. Zvláštní tunel pro regionální expres na letiště nikdo za našeho života nepostaví. Pokud se nepodaří návrh podobný našemu, na letišti zůstane jen Buštěhradská dráha,… Číst vice »

Lovosičan

Praha je legrační; kdyby občany této země nestála tolik peněz, nepřestával bych se smát. Letiště…v nejbližších dvaceti až třiceti letech nemám v úmyslu letecké dopravy využít. Pokud přece ano, kousek ode mě je jakýsi Flughafen Dresden. Dokonce s železničním spojením prostřednictvím linky S2. Praha? Ha ha!

Martin

Nevim jak vy, ale nekteri preci jen letiste v Praze vyuzivaji, ne vsichni to maji bliz na Drazdany, a ja osobne bych leteckou dopravu vyuzil podle toho, co je pro me lepsi z hlediska destinace, Drazdany mi budou asi houby platny, kdyz to leti z Frankfurtu nebo kdyz jsem z Prahy a leti to z Prahy, tak asi kvuli tomu, ze tam nevede VRT nebo zeleznice, nebudu jezdit az do Drazdan…

Petr Bilek

Všechno jsou to jen výmluvy. Že by se investice nevrátila? Při dnešním počtu cestujících na letiště? Další výmluvy a argument kterých už jsem slyšel několik!!!

R2R2

Priznam se, ze netusim, jake jsou odhadovane naklady prazskeho konce VRT mezi Prahou a Brnem, ale v Brne ma stat nove nadrazi, ktere by k tomu bylo potreba cca 50 miliard korun, to pravdepodobne v tom odhadu neni zapocteno. Dale chybi porovnani smysluplnosti projektu, je klidne mozne, ze VRT na letiste dava vetsi smysl nez VRT do Brna.

Alibaba

Samotné VRT na letiště je nesmysl.
Možná má tak smysl VRT trasované přes letiště. A tady je debata, jakou větev uvažovaných VRT tam přiohnout, zda tu na Drážďany nebo na Plzeň nebo jestli vůbec nějakou?

Martin

Jestlize cast vlaku z Brna ma koncit v Praze, tak ma smysl ji protahnout i jen na letiste, nebo i uvrati pres letiste, ale jinak ma smysl prujezdny model, je vubec otazkou, zda pretrasovavat nejakou vetev,.. ono jde take o delku vystavby tohoto dila v souvislosti s vystavbou VRT do Prahy, jak budou trasovany nez se to postavi… Taky kudy vest nakladni dopravu od Plzne, kdyz by se nemel stavet tunel Smichov-Beroun,… No a kdyz na letiste privedeme takto VRT, tak ostatni dalkovku napojime pomoci S linek? Pak ale proc by tedy nemohla byt S-linkou napojena i VRT… Navic mam… Číst vice »

Alibaba

Zamyslím-li se nad nadpisem, tak kromě délky nástupiště tratě na Letiště pro VRV není žádný důvod, aby se na letiště VRV nepodíval po trati, která projde rekonstrukcí.

Emanuel Šíp

K Alibabě: Asi by se nabízelo následující: Jet z povrchového hl. n. přes vinohradské tunely, výtoňský most a smíchovské nádraží, a pak po trati č. 122 (tzv. Pražský Semmering) k tzv. křižovatce Jeneček a do tunelu pod letiště.Trať č. 122 by musela být zdvoukolejněna (což je velmi obtížné, ale zcela nezbytné), elektrizována a zčásti přetrasována. Dost drahé na budoucích max. 100 km/h a 30 min. jízdy. To by už možná adaptace trati kolem Rudné byla lepší (s dvoukolejným tunelem Hlubočepy – Řeporyje, Prokopským údolím by to jít nemohlo). Ale klíčovým problémem je zastávka Buštěhradské dráhy na letišti, kde SŽDC osekala… Číst vice »

Alibaba

A co když bude pokračovat (bez zastavení) až na Masarikovo nádraží a pak pryč kamkoliv po VRT?
Na trati 122 by asi stačila dvojkolejná vložka(y) (která se v některých plánech i objevuje) někde od Zlíchova po Zličín tak aby se nemuselo zasahovat do viaduktů.
Rychlost (drahé na budoucích max. 100 km/h) bych vůbec neřešil.

Emanuel Šíp

Tento návrh má dva zásadní háčky: 1) Schválený koncept trasy a dopravy na Buštěhradské dráze je natolik kapacitně nahuštěný, že neumožňuje vedení nějakého bezzastávkového vlaku mezi letištěm a Masarykovým nádražím. Absolutně ucpaný má být zejména Negrelliho viadukt, kde má podle různých představ (nevím, která právě platí) ve špičce projíždět 12 – 14 vlaků v jednom směru za hodinu. V letech 2007 – 2009 jsme prosazovali v rámci tehdejšího projektu AIRCON na trati provoz letištního expresu, ale za předpokladu většího množství kapacitních úprav počínaje úpravou zhlaví Masarykova nádraží a konče rozšířením ubohé zastávky na letišti s jedním perónem a dvěma kolejemi.… Číst vice »

Martin

ad 2) kdyz se neco prihodi na jedne koleji, muze se klidne stat, ze druha kolej bude take zablokovana, pokud je fyzicky neoddelite, spolehlivost tvi spise v alternativnim spojeni, na nektera velka a vyznamna letiste tak je vedena spise okruzni linka, nebo uplne separatni trat… a v Praze by ch to videl na alternativni trat… Pojdme ke kompromisu, podle me je nerealne ponechat nakladni dopravu na stare berounske trati, nebo pro ni staven uplne novou trat buhvi kudy, stejne tak pretrasovavani trati VRT na Plzen nebo Drazdany… Klidne bych na Letiste ohnul i ostatni dalkovou dopravu vc. nekterych spoju VRV…… Číst vice »

Emanuel Šíp

Rozumím, když se stane něco opravdu závažného, jsou vyřazeny obě koleje (což neplatí pro jednokolejné tunely). Ale pro běžné nepříjemnosti, jako zhaslá souprava, lom kolejnice, spadlá trolej a podobně je dvoukolejka řešením. Nouzová řešení pro dopravu cestujících směr letiště musí také existovat.

Jinak s řadou věcí souhlasím. Včetně posouzení situace na Rudenské (což ovšem nemůže být náhradou VRT) nebo kritiky tunelu Praha – Beroun. Pro nákladní dopravu stačí tunel hradlo Kosoř – Karlštejn (před), který obchází největší koncentraci osídlení a mohly by jím i rychlíky nižší úrovně. Ale to už je jiné téma.

Alibaba

Tak jsou to jen návrhy, jak dostat VRV na letiště, ne že tam nemůže. Já jako cestující se spokojím i se spojením přes Semmering na hlavní (jako náhrada AerportExpresu), i když bude jízdní doba o 20min delší než na Maryčku. Pak to bude pohodlnější než na Maryčku a pěšky.
Hlavně aby už se vůbec začalo stavět (včetně zasmyčkování) nějaký koncept dopravy (linky odkud kam)se bude ladit časem (to neznamená, že dneska není), teď není co, a těžce tu všichni spekulujem.

Emanuel Šíp

Patří už k praxi daných struktur, že případní oponenti nejsou na takové konference pozváni. Struktury SŽDC mají vždycky pravdu, a tak je to pořád. Pak se nemáte čemu divit. Ostatní jsou typické demagogie – jak by asi byla spolehlivá smyčka VRT prosazovaná SŽDC na trase Vysočany – Nové spojení I – vinohradské tunely – Vršovice – Běchovice se spoustou rušících vlaků, včetně nákladních? O co jde, o formální jízdní řád pro krásné počasí nebo o skutečnou spolehlivost dopravy na VRT? To platí také pro údajnou zajížďku přes Letiště oproti trase přes Hovorčovice, ty také neleží zrovna ve směru na Ústí… Číst vice »

Emanuel Šíp

Článek je neúplný, protože neříká, jaká je alternativa návrhu na pražský městský tunel VRT, který navíc umožňuje napojení Letiště Václava Havla na VRT Praha – Drážďany, a co to vůbec znamená pro totálně kvalitativně a kapacitně zanedbaný pražský železniční uzel. Nikdo ze zatuhlých protivníků projektu včetně SŽDC se nezmiňuje o tom, že jakékoliv vyřešení spolehlivého vedení VRV jen zanedbaným pražským uzlem si vyžádá náklady vysoce překračující 100 – 120 mld. Kč. Nikdo nevypočítal, co by stál alternativní projekt tzv. Nového spojení II, což prakticky znamená hluboké podzemní stavby (pod veškeré metro, tj. v hloubce nejméně 40 m), rozkopání centra Prahy… Číst vice »

Shangri La

Kolik už takových nesmyslných diskuzích se vedlo na téma spojení letiště s hlavním městem ? Tramvají z Divoké Šárky !!! pomalou rychlodráhou !!! přes pražský Semmering !!! prodloužením metra B ze Zličína!!! Řešení bylo dávno vybráno – původní vedení metra A přímo z Vítězného náměstí pod Evropskou třídou na letiště. Ale darebáci Bém s Chalupou ohnuli ve Veleslavíně v pravém úhlu metro A na věčné časy do Motola kam po16hodině jede kdo? ? ? Taximafie z letiště to má pod palcem – protože metro na letišti je jejich konec.

Most

VRT na letiště nebude, protože stanice Opera by stála hrozné peníze ? Nějak mi nejde na rozum, že by stanice Opera sloužila pouze VRT na letiště a celá cena stanice by tedy byla nákladem na spojení letiště s centrem Prahy. Tak nějak jsem si myslel, že Opera by byla hlavní VRT stanicí v Praze pro všechny VRT tratě přes Prahu a cena za stavbu stanice Opera by tedy nešla na vrub letišti.

Démon

A jsou odečtené náklady na vyústění všech VRT z Prahy vč. tunelu na Beroun?

Martin

Na te mapce jsou naklady a ty sedi…

ene bene

Ono to vypadá jako totální fantasmagorie, ale je to jen trochu předčasné. Buďto se v budoucnu doprava vydá nějakým směrem zatím nepředvídatelným, nebo jednou dojde na stavbu něčeho jako je toto. Jestliže někdo s vážnou tváří předkládá „nové spojení 2“, pak je možné předložit tím spíše toto, neb podzemní rychlotratě dávají lepší smysl. S dráha pak daleko lépe využije uvolněné tratě na povrchu.

Radek Janata

Pokod volíte mezi městskými tunely pro příměstkou dopravu (NS2) a tunely pro VRT (tanto návrh), tak lepší jsou ty pro příměstskou dopravu, protože lépe využijí nové zastávky, jako například na Karlově náměstí.

Na povrchu se žádné tratě uvolňovat nebudou ani v jednom případě. Jejich kapacita je potřeba.

ene bene

Zastávka Karlovo náměstí je pitomost a její návrh jen svědčí o tom, že autoři návrhu to neumí. Neboli – je nesmysl aby rychlá městská železnice měla stanice pouhých 1400 metrů od sebe.

Martin

Ach jo, nekdy clovek zapoji selsky rozum, nekdy laicky pohled a je mu to jasne, … a nekdy se holt musi udelat az nasledne analyza/studie… Nekdy jsou az neuveritelne prosazovany varianty, ktere jsou drazsi… Muj nazor je, ze reseni socasne, kdy se postavi prioritne vyjezdy z mesta ve smeru planovanych VRT a modernizace trati na Kladno je dobre reseni,… a nevylucuje v budoucnu stavbu nejake nove trati na letiste jako odbocku… nebo jako v jinych mestech ryhle spojeni vlakem od VRT na letiste… Mam trochu problem se spokojit s variantou VRT na Brno severni cestou, byt je udajne levnejsi, nebot… Číst vice »

XXXD

„Mam trochu problem se spokojit s variantou VRT na Brno severni cestou, byt je udajne levnejsi, nebot si stejne vyzada novou trat na Benesov, ktera zlepsi spojeni jiznim smerem, …“ Ale prosím vás, kroťte trochu své šotopředstavy, stát není dojná kráva a projektů za miliardy je do dalších let až přebytek, navíc dotace z EU budou stále více ubývat. Opravdu dost pochybuji, že by měla nová trať Praha – Benešov ekonomicky vyjít sama o sobě. Podívejte se na tunel do Berouna, jak dlouho trvalo než prošel a to za velkého přispění nákladních dopravců. Do Benešova by to sice nebyl zase… Číst vice »

Martin

Tunel na Beroun ma svou historii, a pisi, ze severni trasovani je levnejsi… ja s tim problem nemam, jizni je v UP stredoceskeho kraje jako uzemni rezerva, navic se tam v te stope s trati pocita i tak, takze je otazkou, zda je opravdu levnejsi, kdyz tam tu trat stavet tak jako tak budeme,… Celkove ta trasa neni delsi, koneckoncu stejnym smerem vede i dalnice… prehled mate zde: https://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/wp-content/uploads/2014/10/Přehledná-situace_VRT_Praha_Brno_SUDOP_2010.pdf A zde je clanek, kde se o tom mluvi vice, i s tim, ze se doporucuje postavit novou trat na Benesov v pripade severni varianty VRT: https://zdopravy.cz/vrt-do-brna-vychazi-vyrazne-lepe-v-severni-variante-na-centrum-prahy-se-ale-napoji-i-od-jihu-34094/ Otazkou je, zda nova… Číst vice »

František

Ale právě proto je nesmysl stavět jen další trať na východ – bez analýzy souvislostí současného i budoucího přetížení…

Petr Petr

Severní je v územních plánech, jižní ne.
Severní se několikrát protíná v tratí přes Vysočinu – dobré v případě výluk, problémů na trati a lze stavět na etapy.
Severní je levnější.

Benešov má hold pech. VRT nebude a D3 také v nedohlednu.

V Brně bude také zastavka u Vídeňské. Je možné, že některé expresy Berlín – Prahy – Vídeň do centra Brna zajíždět nebudou.

Penca

Ohledně té zastávky na Vídeňské to vidím stejně. Až (pokud) se VRT nakonec postaví, tak mezinárodní vlaky Berlín – Praha – Vídeň / Bratislava na Brno hl. n. podle mě zajíždět nebudou, ten závlek a úvrať se Němcům a Rakušanům nebudou líbit.

Martin

Jizni je v UP Prahy i Stredoceskeho kraje…

Přemek

Kdo není schopne uvažovat systémově, ten bude řešit každou větev VRT samostatně a ještě bez ohledu na optimální TCO a LCC. Kdo nezná skutečný stav globálních financí, ten neví, že VRT je pouhé zbožné přání, pokud se rychle neosamostatníme.

Arimatejsky

Čím víc zkratek tím větší nesmysl.

Jiří Kocurek

Náhodou od Ivana Mládka to nezní vůbec špatně! 😀

Vladimír Bílý

Mě přijde naopak velmi smysluplné trasovat trať na letiště z centra jedním dlouhým tunelem (klidně čtyřkolejným na 160) navazujícím na Vyšehradský most. Jeden tunel by tak pořešil trať na Kladno/letiště jakož i navazující VRT na Plzeň i Ústí. Nebylo by pak třeba Prahy 6 ke dráze a následný tunel do Berouna by byl výrazně kratší. Celou variantu shodila nejspíše podzemní stanice Opera, která je sama o sobě nesmysl.

LWQ

V centru Prahy by podle me mely byt zausteny pouze bezne trate s Vmax do 120km/h. VRT vlaky po nich napriklad z prostoru Klecan bez potizi dojedou do centra a na VRT se napoji zase za mestem. V tak clenitem meste jako je Praha je budovat neco jako VRT a navic v podzemi vpodstate nesmysl. VRT spojka mezi VRT na Drazdany a VRT na Plzen a Mnichov muze vest pres letiste zhruba takto https://mapy.cz/s/comupuzeru a rozhodne to bude za uplne jine penize. Nenarusi to dopravni smery a kdo bude z letiste chtit do centra, tak si prestoupi, pripadne nektere VRT… Číst vice »

Martin

Jenze hlavni koridor neni Drazdany-Plzen, ale Berlin-Drazdany-Praha-Brno-Viden/Budapest,… a to i v evropskem meritku…
Druhy smer je Mnichov/Norimberk-Praha-Vratislav-Varsava…
Takze prestup Udelate na Letisti, pravdepodobne i uvratove jizdy… takze vam stejne zustane jak resit prutah Prahou na Brno a Hradec…

Druha vec je, ze musite dostat nakladni vlaky od Berouna do Prahy, takze stejne budete resit usek Chuchle – Beroun a to i kvuli regionalce v udoli, ktera je tam treba posilit, stejne tak i dalkove vlaky do Prahy na Wilsonak…

Vlastik

Tak na co turisté, co přistanou na Ruzyni, potřebují na těch pár kilometrů do centra Prahy VRT, vždyť ten vlak by se ani pořádně nerozjel a už by brzdil. To dává větší smysl , prodloužit trasu metra k letišti.

A.R.

Jednak si chtěl někdo namastit kapsu a jednak musí zbýt spousta peněz na Babišovy slevy. Budeme se vozit v troskách, ale zato se 75% slevou.

Jirka

Bohužel stát , který je schopen postavit cyklostezku za cenu silnice 1. třídy
https://www.irozhlas.cz/regiony/praha-bude-mit-asi-nejdrazsi-cyklostezku-v-evrope_201002011914_mmatlovic
je schopen postavit pár kilometrů kolejí za cenu atomové elektrárny.

Daniel Mach

Tak to jste velký optimista co se týká ceny stavby atomové elektrárny 🙂

Jiří Kocurek

Olkiluoto 3 stála 8,5 miliardy €, nejakých 216 mld. Kč. Už je hotová a stála 3x víc než se čekalo.

babilon

> „Jen samotná podzemní stanice v centru Prahy vyšla na zhruba 55 miliard korun. Taková investice by se nikdy nevrátila,“
To nějak souvisí s letištěm? Bez VRT na letiště bude centrální pražská stanice někde úplně jinde za zlomek uvedené ceny?

XXXD

Že by například stávající Praha hl.n.???????

Petr Petr

Letiště opravdu VRT nepotřebuje. Není důvod, aby cestující, kteří pojedou do Ústí museli zajíždět na letiště. Vzhledem k ekologii se možná význam letišť zmenší, pokud budou daně, bude i méně cestujících. Pokud by bylo rozumné VRT do Berlína nebo Vídně, tak se i význam Ruzyně zmenší. Už teď je někdy výhodnější si tam zajet díky většímu výběru letenek, které jsou mnohdy levnější.

Jiří Kocurek

Asi tak, pokud se z Prahy dostanete za 2 hodin na Swechat (to není nereálné), tak spousta lidí poletí z tama.

Filias

VRT není potřeba. Co je potřeba jsou koleje a krátký takt někam, kde to VRT někdy bude. Ale nejpotřebnější je dlouhodobá strategie kam se má posunout železniční doprava a hlavně proč. Výkřiky v (permanentní) předvolební kampani jsou k ničemu.

Georg

vzhledem k tomu ze prazske letiste neni heathrow ani frankfurt tak jeho vazba na vrt opravdu nedava smysl. zejmena pokud brno i ostrava maji bliz srovnatelna nebo lepsi letiste…

J.L.

Která VRT vede na LHR?

Jiří Šrámek

Žádná. A je to mnohem větší letiště, než to v Praze.

J.L.

Že žádná, vím také. Nevím ale, proč letištěm Heathrow @Georg argumentuje.

Tomáš Urban

Já myslím, že právě proto. Nemusí všude být vrt, když to nedává ekonomický smysl.

Georg

=letiste neni tak vyznamne, aby pripadalo v uvahu k nemu svazet cestujici VRT (ani neni odkud)

Emanuel Šíp

Heathrow VRT ve vlastním smyslu nepotřebuje, má perfektní Heathrow Express bez zastávky do londýnské stanice Paddington, dokonce s tichou zónou pro klímající pasažéry. Řeší se jen spojení na západ na Old Oak Common. kde se má přestupovat na VRT(HS 2) směr Manchester .
V Praze je to jiné, v osobáku na Buštěhradce se budou letečtí pasažéři tlouct s městskými cestujícími a nakupujícími v Šestce, takže je to zrovna moc lákat nebude. Jistě, městu Praze se moc nefandí, ale pokud zanedbá své rozvojové možnosti i jako letecká křižovatka, poznáme to všichni a bude hůř.

Ondrej Kucera

Výsledek je tak nepřekvapivý, až jednoho zaráží, že to vůbec prověřovali. Přesunout celé letiště někam k trati by stálo přibližně stejně. A ačkoliv je napojení regionů na letiště špatné, poloha letiště a jeho význam moc nadějí ke zlepšení nenabízí. Nakonec kdyby po spojení skutečně byla taková poptávka, asi by tam už jezdil pravidelný autobus nejen z Varů, což je při cestě do Prahy, ale i z jiných krajských měst.

Jiří Kocurek

Čáslav?

Miloslav

Obávám se, že argument drahé podzemní stanice OPERA je použit v tomto hodnocení účelově.
Protože aby se do centra Prahy, při narůstajícím počtu spojů ze všech regionálních tratí, rozumně dostaly i vlaky dálkové a vysokorychlostní, bude tato stanice stejně do budoucna nutná. Prostor na rozšíření hlavního nádraží na povrchu není.

Praha

Pokud ale bude Opera pro S-Bahn, bude řádově levnější – méně kolejí (průjezdný model), kratší koleje i nástupiště, menší průřez tunelů, menší nároky na směrové řešení a traťovou rychlost, proti tomu máte benefit obsloužit více zastávkami centrum, což v případě VRT nehrozí. Naproti tomu hlavák už „Vrtková“ 400 m nástupiště má.

Jiří Kocurek

Menší průřez tunelů by byl i tak. Kilometr od nádraží víc jak 150−160 km/h stejně nic nepojede. A to už jste na půl cesty venku. Leda že by na podzemní Sbahn jezdily jen jedenopodlažní jednotky a tím se snížil standardní průjezdný profil.

Radek Janata

Tohle ale nezamítá myšlenku podzemní Opery jako takové, jen její využítí pro VRT a napojení VRT na letiště.

qěcy

No pokud udělám NSII na míru suburbanu, tak se mi do jeho stanic a zastávek dlouhé VRV nevejdou. Krom toho VRV mají podstatně delší výměnu substrátu, cca 5 minut. Kvůli tahání kufrů, vyšší podlaze a úzkým dveřím dálkových vlaků.

Původní Pražák

Já bych měl jednu velkou, jen lehce související, prosbu na redakci. Nemohli byste přinášet trochu víc článků ohledně CPK a dopravě vůbec v Polsku? Je to náš druhý největší soused, kterého Češi (ostatně jak je zřejmé i zde) spíše více než méně ignorují, pokud na něj rovnou nekoukají spatra, přitom od 90. let udělal ohromný pokrok, v lecčems nás už i předehnali, a když pominu, že se tam toho v dopravě neskutečně moc děje, což je pro fanouška zajímavé samo o sobě, bylo by to i velmi užitečné zrcadlo pro to naše nekonečné přešlapování na místě i pro tu naši… Číst vice »

Radovan Komínek

S CPK pravidelně jedná SŽDC, protože CPK dostala na starost polské VRT. Informací by tedy mělo být dost. Stránka CPK zatím ale připomíná spíš informace o hyperloopu. Prosím pana Sůru aby zjistil více, než říká web.

Martin

Taky se pripojuji, maji i dobre weby o doprave a opravdu hodne poskocili ve vystavbe dopravnich staveb…

Georg

to by se dalo rici o zpravach ze zahranici obecne. napriklad s tagem „nemecko“ bylo letos 6 clanku, s tagem „polsko“ 7.

deje se toho primerene vice tomu, ze je to 4x vetsi zeme, ale zase je tezke najit relevantni zpravy pro ceske ctenare. zpravy z rekonstrukce nejakych polskych vrsovic, nebo novinky z poslkeho ids jmk maji pro nas relevanci skoro nulovou… (resp. koho to zajima v detailu, davno cte rynek)

no a ohledne vaseho nadseni, porad je to v prepravnim vykonu na polovicnich cislech – cr 10 miliard kastanokilomertu, polsko pri 4x vetsi velikosti jen 21 miliard…

Milos

I kdyby na letiště jezdily po současné vlečce provizorní vlaky ve složení 2*814.2 nebo 3*814 nebo 810+btax. Tak to bude pořád lepší, než současné autobusy

Daniel Mach

Hospodářská komora by si měla nejdříve zjistit, která evropská letiště leží na nějaké vysokorychlostní trati, a kam vlaky pouze zajíždějí jako prodloužení trasy spoje, ale bez zdržování na hlavní trase.

Martin

To zas nezazlivam, propojeni letiste a VRT je opravdu velky prinos, ale Praha ma letiste mimo veskere hlavni zel. tahy…

Daniel Mach

Naopak od …. ? Většinou jsou na letiště směřovány speciální tratě. Proč by se měl překládat nějaký hlavní železniční tah?

Martin

Ano jsou, ale pokud nezatraktivnit i letiste tim, ze u nej bude zastavka dalkovych vlaku?
Kdyby letiste bylo na vychod od Prahy, tak bych se za to priklonil, tim, ze je na zapad, tak opravdu neni uplne realne pretrasovavat hlavni zel. tahy a je lepsi specialni linka, coz je i pripad Prahy…

Pepe

Na hlavní trase např. Leipzig/Halle Flughafen a Frankfurt(M) Flughafen Fernbf.
Zajímavé je též Geneve-Aeroport, na hlavní trase ale hlavové.

Radovan Komínek

Vzhledem k tomu, že letiště v Praze-Ruzyni nemá ambici stát se hubem a z hlediska počtu cestujících a počtu obyvatel ve spádové oblasti se jím ani stát nemůže, je logické, že přesměrování VRT nedává ekonomickou logiku. Přičteme li k tomu investiční prostředí v Česku, buďme rádi za to, že někdo aspoň usiluje o kolejové propojení a do 40 let od listopadu 1989 ho možná postaví. Trochu mě zaráží fakt, že při ohlašovaných termínech na výstavbu VRT se stále vede diskuse o trase Praha – Drážďany.

Dáda

jestli by nebylo jendodušší dotáhnout VRT do Vídně na letěiště.

Lukáš F.

Nebo ještě lépe do Mnichova!

Dáda

Přesně tak, VRT na několik evropských centrálních letišť. Mít letiště u každý vrby je blobost. okruh XXX km od letiště by mohly obsluhovat VRT, letadla používat jen na delší cestování. Skákat letadlem Praha – Berlín nemá verd.

Georg

no nema, proto zadne letadlo z prahy do berlina nelita… 🙂

qěcy

A co kdyby VRT spojovaly jenom letiště a žádná sídla?
😛

Martin

to by je nejspis provozovali sami letecke spolecnosti misto leteckych spoju…

Ivan

Podíval jsem se do kalendáře… Ano, opravdu není prvního apríla.

Jen tak

a?

David

Na to jste se musel dívat do kalendáře? Vás drží někde v izolaci? Mně stačí pohled z okna.

Otmar

Emanuel Šíp😁 To je ten zkrachovalý bývalý ředitel ČD. Odborník na slovo vzatý😁

XXXD

To byl jasný nesmysl hned od začátku. To, že cena bude astronomická muselo být jasné už před touhle studií. Toto řešení ani nemá žádné zásadní výhody. Navíc, jak bylo zmíněno v článku, ze všech směrů (kromě směru od Karlových Varů, odkud ale stejně v dohledné době žádná rozumná trať nepovede) je to zajížďka, takže rychlé přímé spojení s letištěm je vykoupeno značným proudloužením jízdní doby do centra. A řekl bych, že nejsme ve stádiu, kdy jezdí více lidí na letiště než do centra, přípádně pokračuje dále pokud vlak v Praze nekončí. Teď by se hlavně mělo tlačit na to, aby… Číst vice »

Filias

Prověřit se to ale muselo. Dojmologie nestačí.

Jiří Kocurek

To bezesporu, nicméně prošlapávání slepých cest je ztráta času. Dotyční mohli dělat něco konstruktivního.

Kylchap

Emanuel Šíp by se k železnici již nikdy neměl vyjadřovat. Jako „generální kokrhel“ byl jeden z nejhorších.

Ušatá

VRT na letiště být nemusí a s tím podzemním řešením je to opravdu nereálné. Důležité ale je, aby letiště Ruzyně bylo napojeno na celostátní železniční síť a to nejen jako odbočka od kladenské tratě, ale jako průjezdně na Kralupy, na Kladno a na Prahu, a to jak přes Dejvice, tak přes Jinonice. A to kapacitní tratí, samozřejmě využitelnou i pro nákladní dopravu. Na to Kladno navíc zaokruhovat tak, jak to bylo už před 50 lety navrhováno, tedy od Ruzyně na letiště, Buštěhrad, Kladno a Prahu. Nebude to sice vysokorychlostní, ale s výjimkou pár km přes centrální část rychlost od 90… Číst vice »

jozka

Prujezdne na Kralupy? Kudy?

Tomáš Janeček

Z hlediska nákladní dopravy na LVHP by mohlo být dostačující toto řešení: https://dspace.cvut.cz/handle/10467/68259

jozka

Jenze Usata pise o osobni doprave s rychlosti 90-140, coz tady opravdu ne, jedine s priplatkem za pytlik (tohle neni trat, to je z velke casti tobogan).

Tomáš Janeček

Však já taky píšu o nakládání o nakládání dopravě, která se letiště bezprostředně dotýká a přes některé liché myšlenky přesunu na silnici dotýkat stále bude, a kterou Ušatá ve svém příspěvku rovněž zmiňuje.

jozka

Aha, takze pisete o necem jinem nez Usata a ja. Dekujeme za ucast 🙂

Tomáš Janeček

Snad a snad je to jen další názor do diskuze vyvolaný podnětem v příspěvku, který jsem si zde přečetl. Myslím, že účastník internetového fóra tohle dokáže dokáže přenést přes srdce s dostatečným nadhledem. Rádo se… 😉

jozka

Mimochodem, pokud se uz budeme bavit ciste o nakladni doprave, tak by bylo zajimave jak by se Kralupy tvarily na novou nejakou kapacitni trat pro cargo v situaci, kdy na ni maji urovnovy prejezd II/240 (cca 7500 aut/24h) a II/101 (cca 1800 aut/24h). Neco by mozna odvedl obchvat Kralup. ktery se uz deset let ma stavet „za chvili“, ale tak by to byl docela hezky novy problemovy bod. Jestli to resi zminena prace nevim, jen jsem ji proletl.

Tomáš Janeček

Ta práce dle mého prověřuje pouze železniční řešení, což je na úrovni takové studie dostačující. I ve výhledu 30 let si toto řešení vystačí se stávajícím kolejovým uspořádáním ve většině dotčených úseků, včetně KnV. Samozřejmě jsou tam další detaily hodné podrobnějšího zpracování.

jozka

Vy to tam neznate, ze?

Tomáš Janeček

Patrně mě chcete někam dotlačit, ale není mi jasné proč. Jen jsem předložil zajímavou studii k obohacení této diskuze. Nemnoho diskutujících tuší, že takové práce vůbecvvznikají. Netvrdím, že to bude bezezbytku podle té diplomky fungovat.
Jinak ano, v KnV nebydlím, obě uvedené komunikace příležitostně využívám, konkrétní intenzity a skladbu proudu neznám, dotčené železniční tratě znám dobře, problematiku obsluhy LVHP s vlastním odborným zájmem sleduji.

jozka

Chci vas dotlacit k proste veci. K prispivani k veci. A tou byla trasa trate pro osobni dopravu s Vmax=90-140, ktera by byla pouzitelna i pro nakladni dopravu. Takze jakekoliv prispevky k trati vybudovane v predminulem stoleti pro dopravu oceli a uhli z Kladna a z toho plynoucimi parametry, jako je Vmax=60, jeji celkove trasovani a stav jsou sice zajimave, ale asi tak prinosne jako rozbor vyhod jiste odrudy tresni v diskusi o produkci jablek.

Tomáš Janeček

Psalo se tu mimo jiné o nákladní dopravě a o napojení letiště od Kralup, přijde mi to celkem objektivní uvést jednu z možností, pokud jste se přímo vy ptal „odkud“. Ale takto už se nikam neposouváme.

jozka

facepalm…

Tomáš Janeček

To je v tuto chvíli asi vzájemné. Ukázal jsem studii na 60-80 km/h a s chutí si přečtu studii na 90-140 km/h.

jozka

Vidite, blizite se poznani, ze zminovana studie (jakkoliv je zajimava) neni relevantni k tomuto tematu… ja vam verim, to date.

Ušatá

Tady dochází k menšímu nedorozumění, což je dáno tím, že se každý, tedy i já, snaží o co nejstručnější vyjádření. Ty rychlosti 90 – 140 se týkají tratí od Ruzyně na Kladno po přeložkách, modernizaci atd. Co se týče toho odbočení na letiště, tam bylo těch variant za ta desetiletí už mnoho a většina byla do 100 km/h. Na ty Kralupy bylo také více variant. To co je popisováno v té diplomové práci, to je to nejjednodušší a nejlevnější, ale akceptovatelné. Byly ale varianty (teď to už jen z hlavy, co si pamatuji, už bych to těžko hledal, čert ví,… Číst vice »

jozka

To je prave ta otazka, protoze „po planine“ znamena minimalne 2,5km tunel, protoze 100+ metru vyskoveho rozdilu plus silne se rozvijejici zaPrazi. Staci cambus, ktery delaji Prilepy a Horomerice s prelozkou II/240. Plus navic odklon rychliku? Takze misto Kralupy – Holesovice (cca 25minut) by bylo Kralupy – Ruzyne – Holesovice (dvakrat tolik)? Ta trat udolim je fantasmagorie, nevim, jestli porad ma vsude prostorovou rezervu na druhou kolej (minimalne v Kralupech o tom pochybuji, ale nejake vyrazne zrychleni z dnesni 60km/h tam moc nepujde. Navic jeji zapojeni do nadrazi v Kralupech jedine uvrati (pokud budeme brat trasu UnL-Kpy-LKPR). U osobnich souprav… Číst vice »

Mašinka

No,stačí odborník Šíp. ČD pamatuje se slzou v oku na jeho ( z )řízení drah jako gen. řed.
Skutečný odborník na dopravu:)

Jakub Kosmider

Pokud mají být letiště konkurenceschopná, musí být napojena na VRT!

Vrtak

Napojeni na VRT bude, ale v Brne.Tam to je po trase.

Paja

Akorát tam nebude nikdo lítat 🙂 Ostatně Ostrava (nebo Budějce 🙂 ) mají taky na rozdíl od Prahy (jak rádi proklamují) železnici na letiště a že by to bylo takový terno se říct nedá.

libor

nojo ,ale VRT z jaké strany? z hlavního v Praze to smysl nedává? tak odkud VRT? Z Německa? Ze Sudet? Od Plzně? Možná by stačila slušná železnice…

Já, kdo jiný

Letiště Vodochody bude na VRT.

jozka

Zdroj tehle informace? jinak ona neni jista ani prvni cast te vety.

Radek Janata

Snad ve všech rozumných variantách VRT do Drážďan tato vede u Odoleny vody podél D8, takže skutečně hned vedle toho letiště.

Ovšem že samotné letiště bude sloužit osobní dopravě, to není jisté. V Německu ty regionální letiště živí důchodci, co létají na Kanáry a Mallorku a místní dotace. Jenže tady jsou místní lidi naopak dost proti.

jozka

Bude u VRT!=Bude na VRT

Jiří Šrámek

To je mi ale ukázkový blábol. Mnohá letiště, včetně těch největších (např. Hartsfield-Jackson International Airport v Atlantě) o VRT nikdy neslyšela a jak se jim daří.

Jaroslav

Porovnávat evropskou a americkou železnici je naprosto mimo, pokud něco víte o historii železnice v USA…

Jen tak

to, v jskem stavu je zeleznice v usa neni dulezite.

klicova cast sdeleni je, ze atlanta zeleznici nema (je jedno proc) a stejne je to “megaletiste”

mgr.pavel

Takže pro vás třeba JFK nebo LHR nejsou konkurencechpná? 😀

Nebo blízké VIE, že..

Radek Janata

Nemusí. Pokud to bude nutné, může tam ten vysokorychlostní vlak dojet i po klasické trati. Třeba jako ve Vídni.

Pepe

Nemusí to být nutně VRT (s 300km/h) protože se to stejně na takovou rychlost nerozjede. Ale mělo by být napojeno dálkovými vlaky. Podívejte co jezdí na stanice Geneve-Aeroport, Zürich Flughafen, Leipzig/Halle Flughafen, Frankfurt(M) Flughafen Fernbf, Düsseldorf Flughafen, Köln/Bonn Flughafen, Kastrup Lufthavn, a Flughafen Wien. A co ze stanice Oslo Lufthavn Gardermoen, Dresden Flughafen, Lübeck Flughafen a Mošnov Ostrava Airport.