Infrastruktura Letectví Letiště Železnice

Vysokorychlostní vlaky na Ruzyni nejspíše nebudou, trať by vyšla dráž než do Brna

Rychlovlak Avelia Euroduplex. Pramen: Alstom
Rychlovlak TGV Avelia Euroduplex. Pramen: Alstom

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) opouští myšlenky tlačené Hospodářskou komorou (HK) na trasování vysokorychlostní železnice z Prahy do Drážďan přes Letiště Václava Havla. Důvodem jsou extrémně vysoké náklady.

Na konferenci k vysokorychlostním tratím to uvedl ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech. Podle něj územně-technická studie, kterou SŽDC nechala zpracovat na podnět Hospodářské komory, zejména pak jejího zástupce Emanuela Šípa, ukázala náklady na stavbu ve výši přes 200 miliard korun. „Jen samotná podzemní stanice v centru Prahy vyšla na zhruba 55 miliard korun. Taková investice by se nikdy nevrátila,“ řekl Čech.

Spojení centra Prahy s Ruzyní rychlovlaky by vyšlo dráž než chystaná vysokorychlostní trať do Brna. U ní SŽDC odhaduje náklady na 150 miliard korun.

Hospodářská komora a její dopravní sekce prosazovala podzemní trať s uzlovou stanicí Opera nedaleko dnešního hlavního nádraží. „Z této stanice by vedl tunel pod Vltavou ke Zličínu a někde u Chrášťan by byl rozplet. Jedna vysokorychlostní trať by odsud zamířila k Plzni a druhá přes letiště na Ústí nad Labem,“ řekl před časem deníku Zdopravy.cz předseda dopravní sekce HK Emanuel Šíp.

Zvažované varianty napojení Letiště Praha na vysokorychlostní tratě. Foto: SŽDC
Zvažované varianty napojení Letiště Praha na vysokorychlostní tratě. Foto: SŽDC

Podle Čecha by navíc trasování přes letiště způsobilo i další komplikaci: výrazné prodloužení jízdních dob z Prahy na sever do Ústí nad Labem a Drážďan. „V takové situaci pak výrazně klesne její atraktivita pro cestující,“ dodal Čech. Příprava vysokorychlostní trati do Drážďan je zatím ze všech budoucích rychlých spojení nejdál.

Hospodářská komora argumentovala, že vysokorychlostní vlaky jezdí na letiště v řadě evropských zemích. Podle Čecha jde ale většinou o případy, kde je letiště po trase a nemusí si vlak zbytečně zajíždět jako v případě trasy na Ruzyni.

Definitivní vyškrtnutí ze seznamu možných tras nastane ale zřejmě až později. Trasa ještě bude prověřena ve studii proveditelnosti na Železniční uzel Praha, který bude řešit uspořádání železnice v Praze včetně zaústění budoucích vysokorychlostních železnic. SŽDC už provedla takzvané předběžné tržní konzultace, do konce roku chce vypsat soutěž na zhotovitele.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin
Host
Martin

Jednu vec nechapu, proc tak dlouhy tunel pod Prahou, kdyz by slo trat zaustit pod zem na Zizkove, Vrsovicich nebo Proseku/Vysocanech, s tim, ze na druhe strane by sla na povrch na Smichove… Druha vec, nemusi nutne byt stanice VRT na Wilsonaku, muze byt ve Vrsovicich,… A treti, napojeni na letiste bych neuvazoval pouze VRT vlaky, ale i ostatni dalkovku, spise jako odbocku, asi tedy novy tunel pod zapadni casti Prahy, ale napojeni jak na regio, tak ostatni dalkovku asi od smichova z tunelu Beroun-Praha, nebo jak je v mapce pod cca Plzenskou. Letiste je vec slozitejsi, klidne by mohl… Číst vice »

Emanuel Šíp
Host
Emanuel Šíp

Jedním z cílů návrhu Hospodářské komory bylo vyloučit v zájmu naprosté spolehlivosti styk VRV (+ rychlíků používajících VRT) s jakýmikoliv vlaky nižší kategorie v pražském uzlu. Z tohoto hlediska je zaústění na povrchu Smíchova rizikové. Pokračování VRV tunelem Praha – Beroun, případně po trati č. 122 (tzv. Semmering) je nejen z tohoto důvodu problematické. Tunel Praha – Beroun bude, pokud bude, především tunelem pro nákladní vlaky, a pak – se značnými problémy – pro ty vysokorychlostní. Zvláštní tunel pro regionální expres na letiště nikdo za našeho života nepostaví. Pokud se nepodaří návrh podobný našemu, na letišti zůstane jen Buštěhradská dráha,… Číst vice »

Lovosičan
Host
Lovosičan

Praha je legrační; kdyby občany této země nestála tolik peněz, nepřestával bych se smát. Letiště…v nejbližších dvaceti až třiceti letech nemám v úmyslu letecké dopravy využít. Pokud přece ano, kousek ode mě je jakýsi Flughafen Dresden. Dokonce s železničním spojením prostřednictvím linky S2. Praha? Ha ha!

Martin
Host
Martin

Nevim jak vy, ale nekteri preci jen letiste v Praze vyuzivaji, ne vsichni to maji bliz na Drazdany, a ja osobne bych leteckou dopravu vyuzil podle toho, co je pro me lepsi z hlediska destinace, Drazdany mi budou asi houby platny, kdyz to leti z Frankfurtu nebo kdyz jsem z Prahy a leti to z Prahy, tak asi kvuli tomu, ze tam nevede VRT nebo zeleznice, nebudu jezdit az do Drazdan…

Petr Bilek
Host
Petr Bilek

Všechno jsou to jen výmluvy. Že by se investice nevrátila? Při dnešním počtu cestujících na letiště? Další výmluvy a argument kterých už jsem slyšel několik!!!

R2R2
Host
R2R2

Priznam se, ze netusim, jake jsou odhadovane naklady prazskeho konce VRT mezi Prahou a Brnem, ale v Brne ma stat nove nadrazi, ktere by k tomu bylo potreba cca 50 miliard korun, to pravdepodobne v tom odhadu neni zapocteno. Dale chybi porovnani smysluplnosti projektu, je klidne mozne, ze VRT na letiste dava vetsi smysl nez VRT do Brna.

Alibaba
Host
Alibaba

Samotné VRT na letiště je nesmysl.
Možná má tak smysl VRT trasované přes letiště. A tady je debata, jakou větev uvažovaných VRT tam přiohnout, zda tu na Drážďany nebo na Plzeň nebo jestli vůbec nějakou?

Martin
Host
Martin

Jestlize cast vlaku z Brna ma koncit v Praze, tak ma smysl ji protahnout i jen na letiste, nebo i uvrati pres letiste, ale jinak ma smysl prujezdny model, je vubec otazkou, zda pretrasovavat nejakou vetev,.. ono jde take o delku vystavby tohoto dila v souvislosti s vystavbou VRT do Prahy, jak budou trasovany nez se to postavi… Taky kudy vest nakladni dopravu od Plzne, kdyz by se nemel stavet tunel Smichov-Beroun,… No a kdyz na letiste privedeme takto VRT, tak ostatni dalkovku napojime pomoci S linek? Pak ale proc by tedy nemohla byt S-linkou napojena i VRT… Navic mam… Číst vice »

Alibaba
Host
Alibaba

Zamyslím-li se nad nadpisem, tak kromě délky nástupiště tratě na Letiště pro VRV není žádný důvod, aby se na letiště VRV nepodíval po trati, která projde rekonstrukcí.

Emanuel Šíp
Host
Emanuel Šíp

K Alibabě: Asi by se nabízelo následující: Jet z povrchového hl. n. přes vinohradské tunely, výtoňský most a smíchovské nádraží, a pak po trati č. 122 (tzv. Pražský Semmering) k tzv. křižovatce Jeneček a do tunelu pod letiště.Trať č. 122 by musela být zdvoukolejněna (což je velmi obtížné, ale zcela nezbytné), elektrizována a zčásti přetrasována. Dost drahé na budoucích max. 100 km/h a 30 min. jízdy. To by už možná adaptace trati kolem Rudné byla lepší (s dvoukolejným tunelem Hlubočepy – Řeporyje, Prokopským údolím by to jít nemohlo). Ale klíčovým problémem je zastávka Buštěhradské dráhy na letišti, kde SŽDC osekala… Číst vice »

Alibaba
Host
Alibaba

A co když bude pokračovat (bez zastavení) až na Masarikovo nádraží a pak pryč kamkoliv po VRT?
Na trati 122 by asi stačila dvojkolejná vložka(y) (která se v některých plánech i objevuje) někde od Zlíchova po Zličín tak aby se nemuselo zasahovat do viaduktů.
Rychlost (drahé na budoucích max. 100 km/h) bych vůbec neřešil.

Emanuel Šíp
Host
Emanuel Šíp

Tento návrh má dva zásadní háčky: 1) Schválený koncept trasy a dopravy na Buštěhradské dráze je natolik kapacitně nahuštěný, že neumožňuje vedení nějakého bezzastávkového vlaku mezi letištěm a Masarykovým nádražím. Absolutně ucpaný má být zejména Negrelliho viadukt, kde má podle různých představ (nevím, která právě platí) ve špičce projíždět 12 – 14 vlaků v jednom směru za hodinu. V letech 2007 – 2009 jsme prosazovali v rámci tehdejšího projektu AIRCON na trati provoz letištního expresu, ale za předpokladu většího množství kapacitních úprav počínaje úpravou zhlaví Masarykova nádraží a konče rozšířením ubohé zastávky na letišti s jedním perónem a dvěma kolejemi.… Číst vice »

Martin
Host
Martin

ad 2) kdyz se neco prihodi na jedne koleji, muze se klidne stat, ze druha kolej bude take zablokovana, pokud je fyzicky neoddelite, spolehlivost tvi spise v alternativnim spojeni, na nektera velka a vyznamna letiste tak je vedena spise okruzni linka, nebo uplne separatni trat… a v Praze by ch to videl na alternativni trat… Pojdme ke kompromisu, podle me je nerealne ponechat nakladni dopravu na stare berounske trati, nebo pro ni staven uplne novou trat buhvi kudy, stejne tak pretrasovavani trati VRT na Plzen nebo Drazdany… Klidne bych na Letiste ohnul i ostatni dalkovou dopravu vc. nekterych spoju VRV…… Číst vice »

Emanuel Šíp
Host
Emanuel Šíp

Rozumím, když se stane něco opravdu závažného, jsou vyřazeny obě koleje (což neplatí pro jednokolejné tunely). Ale pro běžné nepříjemnosti, jako zhaslá souprava, lom kolejnice, spadlá trolej a podobně je dvoukolejka řešením. Nouzová řešení pro dopravu cestujících směr letiště musí také existovat.

Jinak s řadou věcí souhlasím. Včetně posouzení situace na Rudenské (což ovšem nemůže být náhradou VRT) nebo kritiky tunelu Praha – Beroun. Pro nákladní dopravu stačí tunel hradlo Kosoř – Karlštejn (před), který obchází největší koncentraci osídlení a mohly by jím i rychlíky nižší úrovně. Ale to už je jiné téma.

Alibaba
Host
Alibaba

Tak jsou to jen návrhy, jak dostat VRV na letiště, ne že tam nemůže. Já jako cestující se spokojím i se spojením přes Semmering na hlavní (jako náhrada AerportExpresu), i když bude jízdní doba o 20min delší než na Maryčku. Pak to bude pohodlnější než na Maryčku a pěšky.
Hlavně aby už se vůbec začalo stavět (včetně zasmyčkování) nějaký koncept dopravy (linky odkud kam)se bude ladit časem (to neznamená, že dneska není), teď není co, a těžce tu všichni spekulujem.

Emanuel Šíp
Host
Emanuel Šíp

Patří už k praxi daných struktur, že případní oponenti nejsou na takové konference pozváni. Struktury SŽDC mají vždycky pravdu, a tak je to pořád. Pak se nemáte čemu divit. Ostatní jsou typické demagogie – jak by asi byla spolehlivá smyčka VRT prosazovaná SŽDC na trase Vysočany – Nové spojení I – vinohradské tunely – Vršovice – Běchovice se spoustou rušících vlaků, včetně nákladních? O co jde, o formální jízdní řád pro krásné počasí nebo o skutečnou spolehlivost dopravy na VRT? To platí také pro údajnou zajížďku přes Letiště oproti trase přes Hovorčovice, ty také neleží zrovna ve směru na Ústí… Číst vice »

Emanuel Šíp
Host
Emanuel Šíp

Článek je neúplný, protože neříká, jaká je alternativa návrhu na pražský městský tunel VRT, který navíc umožňuje napojení Letiště Václava Havla na VRT Praha – Drážďany, a co to vůbec znamená pro totálně kvalitativně a kapacitně zanedbaný pražský železniční uzel. Nikdo ze zatuhlých protivníků projektu včetně SŽDC se nezmiňuje o tom, že jakékoliv vyřešení spolehlivého vedení VRV jen zanedbaným pražským uzlem si vyžádá náklady vysoce překračující 100 – 120 mld. Kč. Nikdo nevypočítal, co by stál alternativní projekt tzv. Nového spojení II, což prakticky znamená hluboké podzemní stavby (pod veškeré metro, tj. v hloubce nejméně 40 m), rozkopání centra Prahy… Číst vice »

Shangri La
Host
Shangri La

Kolik už takových nesmyslných diskuzích se vedlo na téma spojení letiště s hlavním městem ? Tramvají z Divoké Šárky !!! pomalou rychlodráhou !!! přes pražský Semmering !!! prodloužením metra B ze Zličína!!! Řešení bylo dávno vybráno – původní vedení metra A přímo z Vítězného náměstí pod Evropskou třídou na letiště. Ale darebáci Bém s Chalupou ohnuli ve Veleslavíně v pravém úhlu metro A na věčné časy do Motola kam po16hodině jede kdo? ? ? Taximafie z letiště to má pod palcem – protože metro na letišti je jejich konec.

Most
Host
Most

VRT na letiště nebude, protože stanice Opera by stála hrozné peníze ? Nějak mi nejde na rozum, že by stanice Opera sloužila pouze VRT na letiště a celá cena stanice by tedy byla nákladem na spojení letiště s centrem Prahy. Tak nějak jsem si myslel, že Opera by byla hlavní VRT stanicí v Praze pro všechny VRT tratě přes Prahu a cena za stavbu stanice Opera by tedy nešla na vrub letišti.

Démon
Host
Démon

A jsou odečtené náklady na vyústění všech VRT z Prahy vč. tunelu na Beroun?

Martin
Host
Martin

Na te mapce jsou naklady a ty sedi…

ene bene
Host
ene bene

Ono to vypadá jako totální fantasmagorie, ale je to jen trochu předčasné. Buďto se v budoucnu doprava vydá nějakým směrem zatím nepředvídatelným, nebo jednou dojde na stavbu něčeho jako je toto. Jestliže někdo s vážnou tváří předkládá „nové spojení 2“, pak je možné předložit tím spíše toto, neb podzemní rychlotratě dávají lepší smysl. S dráha pak daleko lépe využije uvolněné tratě na povrchu.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Pokod volíte mezi městskými tunely pro příměstkou dopravu (NS2) a tunely pro VRT (tanto návrh), tak lepší jsou ty pro příměstskou dopravu, protože lépe využijí nové zastávky, jako například na Karlově náměstí.

Na povrchu se žádné tratě uvolňovat nebudou ani v jednom případě. Jejich kapacita je potřeba.

ene bene
Host
ene bene

Zastávka Karlovo náměstí je pitomost a její návrh jen svědčí o tom, že autoři návrhu to neumí. Neboli – je nesmysl aby rychlá městská železnice měla stanice pouhých 1400 metrů od sebe.

Martin
Host
Martin

Ach jo, nekdy clovek zapoji selsky rozum, nekdy laicky pohled a je mu to jasne, … a nekdy se holt musi udelat az nasledne analyza/studie… Nekdy jsou az neuveritelne prosazovany varianty, ktere jsou drazsi… Muj nazor je, ze reseni socasne, kdy se postavi prioritne vyjezdy z mesta ve smeru planovanych VRT a modernizace trati na Kladno je dobre reseni,… a nevylucuje v budoucnu stavbu nejake nove trati na letiste jako odbocku… nebo jako v jinych mestech ryhle spojeni vlakem od VRT na letiste… Mam trochu problem se spokojit s variantou VRT na Brno severni cestou, byt je udajne levnejsi, nebot… Číst vice »

XXXD
Host
XXXD

„Mam trochu problem se spokojit s variantou VRT na Brno severni cestou, byt je udajne levnejsi, nebot si stejne vyzada novou trat na Benesov, ktera zlepsi spojeni jiznim smerem, …“ Ale prosím vás, kroťte trochu své šotopředstavy, stát není dojná kráva a projektů za miliardy je do dalších let až přebytek, navíc dotace z EU budou stále více ubývat. Opravdu dost pochybuji, že by měla nová trať Praha – Benešov ekonomicky vyjít sama o sobě. Podívejte se na tunel do Berouna, jak dlouho trvalo než prošel a to za velkého přispění nákladních dopravců. Do Benešova by to sice nebyl zase… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Tunel na Beroun ma svou historii, a pisi, ze severni trasovani je levnejsi… ja s tim problem nemam, jizni je v UP stredoceskeho kraje jako uzemni rezerva, navic se tam v te stope s trati pocita i tak, takze je otazkou, zda je opravdu levnejsi, kdyz tam tu trat stavet tak jako tak budeme,… Celkove ta trasa neni delsi, koneckoncu stejnym smerem vede i dalnice… prehled mate zde: https://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/wp-content/uploads/2014/10/Přehledná-situace_VRT_Praha_Brno_SUDOP_2010.pdf A zde je clanek, kde se o tom mluvi vice, i s tim, ze se doporucuje postavit novou trat na Benesov v pripade severni varianty VRT: https://zdopravy.cz/vrt-do-brna-vychazi-vyrazne-lepe-v-severni-variante-na-centrum-prahy-se-ale-napoji-i-od-jihu-34094/ Otazkou je, zda nova… Číst vice »

František
Host
František

Ale právě proto je nesmysl stavět jen další trať na východ – bez analýzy souvislostí současného i budoucího přetížení…

Petr Petr
Host
Petr Petr

Severní je v územních plánech, jižní ne.
Severní se několikrát protíná v tratí přes Vysočinu – dobré v případě výluk, problémů na trati a lze stavět na etapy.
Severní je levnější.

Benešov má hold pech. VRT nebude a D3 také v nedohlednu.

V Brně bude také zastavka u Vídeňské. Je možné, že některé expresy Berlín – Prahy – Vídeň do centra Brna zajíždět nebudou.

Penca
Host
Penca

Ohledně té zastávky na Vídeňské to vidím stejně. Až (pokud) se VRT nakonec postaví, tak mezinárodní vlaky Berlín – Praha – Vídeň / Bratislava na Brno hl. n. podle mě zajíždět nebudou, ten závlek a úvrať se Němcům a Rakušanům nebudou líbit.

Martin
Host
Martin

Jizni je v UP Prahy i Stredoceskeho kraje…

Přemek
Host
Přemek

Kdo není schopne uvažovat systémově, ten bude řešit každou větev VRT samostatně a ještě bez ohledu na optimální TCO a LCC. Kdo nezná skutečný stav globálních financí, ten neví, že VRT je pouhé zbožné přání, pokud se rychle neosamostatníme.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Čím víc zkratek tím větší nesmysl.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Náhodou od Ivana Mládka to nezní vůbec špatně! 😀

Vladimír Bílý
Host
Vladimír Bílý

Mě přijde naopak velmi smysluplné trasovat trať na letiště z centra jedním dlouhým tunelem (klidně čtyřkolejným na 160) navazujícím na Vyšehradský most. Jeden tunel by tak pořešil trať na Kladno/letiště jakož i navazující VRT na Plzeň i Ústí. Nebylo by pak třeba Prahy 6 ke dráze a následný tunel do Berouna by byl výrazně kratší. Celou variantu shodila nejspíše podzemní stanice Opera, která je sama o sobě nesmysl.

LWQ
Host
LWQ

V centru Prahy by podle me mely byt zausteny pouze bezne trate s Vmax do 120km/h. VRT vlaky po nich napriklad z prostoru Klecan bez potizi dojedou do centra a na VRT se napoji zase za mestem. V tak clenitem meste jako je Praha je budovat neco jako VRT a navic v podzemi vpodstate nesmysl. VRT spojka mezi VRT na Drazdany a VRT na Plzen a Mnichov muze vest pres letiste zhruba takto https://mapy.cz/s/comupuzeru a rozhodne to bude za uplne jine penize. Nenarusi to dopravni smery a kdo bude z letiste chtit do centra, tak si prestoupi, pripadne nektere VRT… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Jenze hlavni koridor neni Drazdany-Plzen, ale Berlin-Drazdany-Praha-Brno-Viden/Budapest,… a to i v evropskem meritku…
Druhy smer je Mnichov/Norimberk-Praha-Vratislav-Varsava…
Takze prestup Udelate na Letisti, pravdepodobne i uvratove jizdy… takze vam stejne zustane jak resit prutah Prahou na Brno a Hradec…

Druha vec je, ze musite dostat nakladni vlaky od Berouna do Prahy, takze stejne budete resit usek Chuchle – Beroun a to i kvuli regionalce v udoli, ktera je tam treba posilit, stejne tak i dalkove vlaky do Prahy na Wilsonak…

Vlastik
Host
Vlastik

Tak na co turisté, co přistanou na Ruzyni, potřebují na těch pár kilometrů do centra Prahy VRT, vždyť ten vlak by se ani pořádně nerozjel a už by brzdil. To dává větší smysl , prodloužit trasu metra k letišti.

A.R.
Host
A.R.

Jednak si chtěl někdo namastit kapsu a jednak musí zbýt spousta peněz na Babišovy slevy. Budeme se vozit v troskách, ale zato se 75% slevou.

Jirka
Host
Jirka

Bohužel stát , který je schopen postavit cyklostezku za cenu silnice 1. třídy
https://www.irozhlas.cz/regiony/praha-bude-mit-asi-nejdrazsi-cyklostezku-v-evrope_201002011914_mmatlovic
je schopen postavit pár kilometrů kolejí za cenu atomové elektrárny.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Tak to jste velký optimista co se týká ceny stavby atomové elektrárny 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Olkiluoto 3 stála 8,5 miliardy €, nejakých 216 mld. Kč. Už je hotová a stála 3x víc než se čekalo.

babilon
Host
babilon

> „Jen samotná podzemní stanice v centru Prahy vyšla na zhruba 55 miliard korun. Taková investice by se nikdy nevrátila,“
To nějak souvisí s letištěm? Bez VRT na letiště bude centrální pražská stanice někde úplně jinde za zlomek uvedené ceny?

XXXD
Host
XXXD

Že by například stávající Praha hl.n.???????

Petr Petr
Host
Petr Petr

Letiště opravdu VRT nepotřebuje. Není důvod, aby cestující, kteří pojedou do Ústí museli zajíždět na letiště. Vzhledem k ekologii se možná význam letišť zmenší, pokud budou daně, bude i méně cestujících. Pokud by bylo rozumné VRT do Berlína nebo Vídně, tak se i význam Ruzyně zmenší. Už teď je někdy výhodnější si tam zajet díky většímu výběru letenek, které jsou mnohdy levnější.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Asi tak, pokud se z Prahy dostanete za 2 hodin na Swechat (to není nereálné), tak spousta lidí poletí z tama.

Filias
Host
Filias

VRT není potřeba. Co je potřeba jsou koleje a krátký takt někam, kde to VRT někdy bude. Ale nejpotřebnější je dlouhodobá strategie kam se má posunout železniční doprava a hlavně proč. Výkřiky v (permanentní) předvolební kampani jsou k ničemu.

Georg
Host
Georg

vzhledem k tomu ze prazske letiste neni heathrow ani frankfurt tak jeho vazba na vrt opravdu nedava smysl. zejmena pokud brno i ostrava maji bliz srovnatelna nebo lepsi letiste…

J.L.
Host
J.L.

Která VRT vede na LHR?

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Žádná. A je to mnohem větší letiště, než to v Praze.

J.L.
Host
J.L.

Že žádná, vím také. Nevím ale, proč letištěm Heathrow @Georg argumentuje.

Tomáš Urban
Host
Tomáš Urban

Já myslím, že právě proto. Nemusí všude být vrt, když to nedává ekonomický smysl.

Georg
Host
Georg

=letiste neni tak vyznamne, aby pripadalo v uvahu k nemu svazet cestujici VRT (ani neni odkud)

Emanuel Šíp
Host
Emanuel Šíp

Heathrow VRT ve vlastním smyslu nepotřebuje, má perfektní Heathrow Express bez zastávky do londýnské stanice Paddington, dokonce s tichou zónou pro klímající pasažéry. Řeší se jen spojení na západ na Old Oak Common. kde se má přestupovat na VRT(HS 2) směr Manchester .
V Praze je to jiné, v osobáku na Buštěhradce se budou letečtí pasažéři tlouct s městskými cestujícími a nakupujícími v Šestce, takže je to zrovna moc lákat nebude. Jistě, městu Praze se moc nefandí, ale pokud zanedbá své rozvojové možnosti i jako letecká křižovatka, poznáme to všichni a bude hůř.

Ondrej Kucera
Host
Ondrej Kucera

Výsledek je tak nepřekvapivý, až jednoho zaráží, že to vůbec prověřovali. Přesunout celé letiště někam k trati by stálo přibližně stejně. A ačkoliv je napojení regionů na letiště špatné, poloha letiště a jeho význam moc nadějí ke zlepšení nenabízí. Nakonec kdyby po spojení skutečně byla taková poptávka, asi by tam už jezdil pravidelný autobus nejen z Varů, což je při cestě do Prahy, ale i z jiných krajských měst.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Čáslav?