Vysokorychlostní vlaky na Ruzyni nejspíše nebudou, trať by vyšla dráž než do Brna

Rychlovlak Avelia Euroduplex. Pramen: AlstomRychlovlak Avelia Euroduplex. Pramen: Alstom

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) opouští myšlenky tlačené Hospodářskou komorou (HK) na trasování vysokorychlostní železnice z Prahy do Drážďan přes

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) opouští myšlenky tlačené Hospodářskou komorou (HK) na trasování vysokorychlostní železnice z Prahy do Drážďan přes Letiště Václava Havla. Důvodem jsou extrémně vysoké náklady.

Na konferenci k vysokorychlostním tratím to uvedl ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech. Podle něj územně-technická studie, kterou SŽDC nechala zpracovat na podnět Hospodářské komory, zejména pak jejího zástupce Emanuela Šípa, ukázala náklady na stavbu ve výši přes 200 miliard korun. „Jen samotná podzemní stanice v centru Prahy vyšla na zhruba 55 miliard korun. Taková investice by se nikdy nevrátila,“ řekl Čech.

Spojení centra Prahy s Ruzyní rychlovlaky by vyšlo dráž než chystaná vysokorychlostní trať do Brna. U ní SŽDC odhaduje náklady na 150 miliard korun.

Hospodářská komora a její dopravní sekce prosazovala podzemní trať s uzlovou stanicí Opera nedaleko dnešního hlavního nádraží. „Z této stanice by vedl tunel pod Vltavou ke Zličínu a někde u Chrášťan by byl rozplet. Jedna vysokorychlostní trať by odsud zamířila k Plzni a druhá přes letiště na Ústí nad Labem,“ řekl před časem deníku Zdopravy.cz předseda dopravní sekce HK Emanuel Šíp.

Zvažované varianty napojení Letiště Praha na vysokorychlostní tratě. Foto: SŽDC

Zvažované varianty napojení Letiště Praha na vysokorychlostní tratě. Foto: SŽDC

Podle Čecha by navíc trasování přes letiště způsobilo i další komplikaci: výrazné prodloužení jízdních dob z Prahy na sever do Ústí nad Labem a Drážďan. „V takové situaci pak výrazně klesne její atraktivita pro cestující,“ dodal Čech. Příprava vysokorychlostní trati do Drážďan je zatím ze všech budoucích rychlých spojení nejdál.

Hospodářská komora argumentovala, že vysokorychlostní vlaky jezdí na letiště v řadě evropských zemích. Podle Čecha jde ale většinou o případy, kde je letiště po trase a nemusí si vlak zbytečně zajíždět jako v případě trasy na Ruzyni.

Definitivní vyškrtnutí ze seznamu možných tras nastane ale zřejmě až později. Trasa ještě bude prověřena ve studii proveditelnosti na Železniční uzel Praha, který bude řešit uspořádání železnice v Praze včetně zaústění budoucích vysokorychlostních železnic. SŽDC už provedla takzvané předběžné tržní konzultace, do konce roku chce vypsat soutěž na zhotovitele.

Tagy Hospodářská komora letiště praha Správa železniční dopravní cesty Top vysokorychlostní trať na Letiště Václava Havla vysokorychlostní tratě vysokorychlostní tratě v ČR
120 komentářů