Infrastruktura Železnice

Šíp: Přetížená trať Přerov – Ostrava vyžaduje účinné řešení, provoz na ní ještě poroste

Instalace nové kolejové spojky ve stanici Prosenice. Pramen: Správa železnic
Stanice Prosenice. Pramen: Správa železnic

Předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp upozorňuje na velký problém na české železnici: neustále rostoucí dopravní zátěž koridorové trati Přerov – Ostrava. S otevřením Koralmbahn v Rakousku očekává ještě silnější provoz. Redakce Zdopravy.cz přináší jeho komentář k celé situaci.

Již delší dobu neustále roste dopravní zátěž na koridorové trati Přerov – Ostrava se smíšeným provozem. Tam se musí vejít všechny segmenty železniční dopravy s různými rychlostmi (dálková osobní doprava, regionální a příměstská osobní doprava, rychlá i běžná nákladní doprava). Dojde-li k provozním poruchám, řeší se obvykle na úkor nákladní dopravy. To je tím vážnější, že jde o součást nákladních evropských koridorů RFC5 a RFC9, přičemž neexistuje žádná použitelná alternativa, na niž by bylo možné v případě potřeby odklonit nákladní dopravu. Problémy průvozu vlaků vznikají také při výlukách z důvodu údržby trati nebo při mimořádnostech.

Daná situace vytváří omezení také pro významně rostoucí kombinovanou dopravu, kterou na trati Přerov – Ostrava reprezentují přepravy velkých kontejnerů, výměnných nástaveb a intermodálních návěsů, které jsou v rostoucí míře uskutečňovány z terminálů na Ostravsku (Paskov, Šenov) i v sousedním Polsku. Silný nárůst nákladní dopravy v úseku Přerov – Ostrava lze navíc očekávat po otevření trati Koralmbahn a základnového tunelu Semmering v Rakousku, tj. významného zjednodušení průchodu železniční nákladní dopravy přes alpské hřebeny v trase Baltsko-jaderského nákladního koridoru RFC5, v roce 2025, resp. 2027.

Ke komplikacím nejen pro nákladní železniční dopravu přispívají i plánovaná výluková opatření při rekonstrukci trati Lipník nad Bečvou – Drahotuše. Předpokládá se zde trvání jednokolejného provozu v délce 721 dní během 3 let. Jak uvádí spolek ŽESNAD.CZ, nebude v takovém případě v rámci 24 hodin provezeno průměrně 71 vlaků. Je třeba dodat, že souběžně dochází k realizaci dalších staveb na trase, a to v úsecích Petrovice u Karviné – Dětmarovice a v uzlu Přerov. Je žádoucí, aby Správa železnic usilovně hledala řešení, byť z pozice zadavatele staveb obtížné, i proto, že její činnost by měla sloužit v prvé řadě zájmům zákazníků – dopravců.

Nákladní dopravci proto čekají s velkou nadějí na realizaci pilotního úseku VRT Přerov – Ostrava. V této části trasy Rychlého spojení 1 Praha – Ostrava v současnosti probíhají práce na studii proveditelnosti. Zahájena byla v srpnu 2019, dokončení se předpokládá letos v říjnu, tedy pokud to koronavirová krize nezhatí. Následně by měla proběhnout příprava stavby, jejíž realizace by odtížila stávající trať od velmi časté dálkové osobní dopravy. Se zahájením stavby počítá ministerstvo dopravy v roce 2025. Bylo by žádoucí tento termín ještě přiblížit.

Určitě si pilotní úsek VRT Přerov – Ostrava zaslouží co nejrychlejší přípravu a realizaci, zvláště pokud jeho trasování není sporné, na rozdíl např. od budoucího vedení VRT Praha – Ústí nad Labem a průchodu rychlých vlaků pražským uzlem. Věřme, že se studii proveditelnosti, která jej má řešit, vyhnou obtíže, které provázejí ostatní studie věnované VRT tak, aby skutečně mohla nejpozději v plánovaném roce 2025 začít výstavba a poté k roku 2030 došlo ke zprovoznění daného pilotního projektu VRT, a tím k odstranění vleklých problémů spojených s touto přetíženou přepravní trasou. Byl by to také účinný příspěvek k elektromobilitě v nákladní dopravě, a tím ke snižování uhlíkové stopy.

Emanuel Šíp, předseda Dopravní sekce Hospodářské komory České republiky

219 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

Škoda, že pan Šíp nevydržel jako generální ředitel trochu déle. Mohly být dnes všechny tratě krásně volné.

L.K.

Kdo tvrdí,že úsek Ostrava-Hranice je přetížený,nechť si změří časy mezi vlaky třeba v pracovní den dopoledne,vytížení trati není ani padesátiprocentní. A kdyby nejezdili ve stejné trase tři různí dopravci s odstupem několika minut, nákladní vlaky s pěti vozy,brněnský rychlík zbytečně co hodinu………..bylo by zatížení ještě nižší.

Dušan

Dám sem nějaká čísla k té údajné přetíženosti tratě Přerov – Ostrava: a) úsek Lipník nad Bečvou – Drahotuše (predikce – rok 2035) – kritické hodnoty, časový řez 120/900/1440 minut, počet volných tras (každý směr zvlášť) – 12/11 – 59/56 – 127/120 Lipník nad Bečvou – Drahotuše (predikce rok 2035) – optimální hodnoty, časový řez 120/900/1440 minut, počet volných tras (každý směr zvlášť) – 8/7 – 11/9 – 50/45 b) úsek Suchdol nad Odrou – Polom (predikce – rok 2035) – kritické hodnoty, časový řez 120/900/1440 minut, počet volných tras (každý směr zvlášť) – 16/17 – 88/91 – 168/173 Lipník… Číst vice »

Dušan

a) úsek Lipník nad Bečvou – Drahotuše (predikce – rok 2035) – kritické hodnoty, časový řez 120/900/1440 minut, využití praktické propustnosti v % – 50/51 – 59/60 – 45/46 Lipník nad Bečvou – Drahotuše (predikce rok 2035) – optimální hodnoty, časový řez 120/900/1440 minut, využití praktické propustnosti v % – 60/62 – 88/90 – 68/70 b) úsek Suchdol nad Odrou – Polom (predikce – rok 2035) – kritické hodnoty, časový řez 120/900/1440 minut, využití praktické propustnosti v % – 40/39 – 47/46 – 36/35 Suchdol nad Odrou – Polom (predikce rok 2035) – optimální hodnoty, časový řez 120/900/1440 minut, využití… Číst vice »

Dušan

Poznámka: v optimálních hodnotách vychází ta % vyšší proto, že je k dispozici celkově menší počet dostupných tras z důvodu stability GVD (= menší přenos zpoždění vlaků na sebe navzájem při nepravidelnostech). Při kritických hodnotách je stabilita GVD menší, ale celkový disponibilní počet tras je kvantitativně vyšší, proto ty % (= stupeň využití tratě) vychází matematicky jako nižší.

pejan

Tak jasně, když uděláme čas od času nějakou fake Koronu a zrušíme mezi Přerovem a Lipníkem všechny osobáky a nahradíme je autobusem, tak nám stačí z Prosenic jedna kolej do Přerova a jedna do Dluhonic, TO JE ŘEŠENÍ! :-)))

Důchodce

Pejane , sedím na balkoně a sleduji provoz na jedné koleji do Prosenic . Za 3 hod žádný nákladní vlak, jen Jančura s 4 vozy. Hradíšťan 5 vozů,. Nahradit vlaky do Lipníka autobusy byl naprostý nesmysl. Za sociku by to stálo po Břeclavu. Pamatuji, jak jsem přišel na denní směnu a kolem Přerova stálo 10 vlaků , 206-238 obsazené, spádoviště plné. Volá první z PO, co s tim uděláte, vytáhnu do koncovky a nahodím Olomouce je jich na dvou kolejích 800 m.abych mohl koulet. To je málo, všechno musí jet. Další směnu stejný , normální stav a odpověď všechno má… Číst vice »

pejan

Ano Socialistické železnice naučily dopravce ČR objíždět a nebo jezdit pouze v noci, čemu se divíte? Jojo hlavně mi povězte, jak jste to tam všechno vyjezdili na tom pravým s ručníma vexlema a skupinovkou, to muselo být úžasný… Jak jsem řekl, nedávno jsem vezl vlak z německého Marlu (podívejte se do mapy) do Lhotky nad Bečvou (DEZA VM) Víte kudy jel tento vlak? Přes Rakousko, přes přechod Bratislava Petržalka, Kúty, Přerov….a takových vlaků je plno. Teď to jezdí zase spíš na Brno, protože ty Šakvice už polevily. Když se vkládala ta slavná výhybka v Dluhonicích, tak měla problém projet osobka,… Číst vice »

Důchodce

A vyjezdilo se to. Jediný zádrhel byly byla tehdy 46 odjezdova kolej na hl, n. Vytíženost papírová severního zhlavína hl. n. byla 100%, a vlaky na 46 stávaly někdy i hodinu. Zab. zař. elektrodynamika z roku 192. nedovolovala součastné jízdy i když se vlaky neohrožovaly. Na př. Pro-44 součastně 46-Pro. ale 46-Dl nešlo postavit. Vjezd Pro 2-10 nešel odjezd 46. I když byl podán zlepšovací návrh na osekání pravítek řídicího přístroje a stavědla č. 1 , nebyl přijat. I tehdy se objíždělo, Rakousko, na přání odesílatele, místo Hohenau přes Marcheg. Nebylo to z důvodu kapacity tratí, ale způsobu kalkulace přepravného.… Číst vice »

Martin

Trasovani na Drazdany sice neni definitivni, ale rozhodne neni sporne,… sporny je pruchod prazskou aglomeraci ale ten nakladni doprave neprekazi…
Mj., ano, je treba zahajit co nejdrive vystavbu novych trati, predevsim VRT, Prerov-Ostrava, Praha-Litomerice-Usti, Praha-Beroun, Praha-Poricany, co se tyce osobni dalkove dopravy… Jsou to nejzatizenejsi useky…
A samozrejme i nakladni koridory, tedy dokonceni vsech koridoru pro nakladni dopravu i doplneni nekterych trati mimo koridory jako nahradni trate…

Michal Štěpán

Pokud nebude úsek VRT Přerov – Ostrava zprovozněn v rozumném časovém horizontu, tak po zprovoznění rakouské Koralmbahn a základnového tunelu Semmering bude potřeba provést následující opatření pro zajištění dostatečné propustnosti stávající trati pro nákladní dopravu. 1) Zrušení veškerých osobních zastávkových vlaků v relacích Přerov – Hranice na Moravě – Studénka a jejich nahrazení autobusy. 2) Povolení pouze 2 rychlých slotů pro vlaky dálkové dopravy v úseku Dluhonice/Přerov – Ostrava-Svinov bez zastavení v jakékoliv nácestné stanici mezi nimi (tj. prakticky 1 vlak Praha – Ostravsko a 1 vlak Rakousko – Polsko) a k tomu navíc pouze 1 vlak dálkové dopravy za… Číst vice »

pejan

Spíš nás plno vlaků prostě objede přes Polsko a nebo přes Německo, tak jako se to děje už dnes, když Socialistické železnice „výlukujou“ ve všech směrech, ve dne vyjezdí sotva osobka a v noci udělají nickoleják a stojí všechno.( Například vlak z Německého Marlu do Lhotky nad Bečvou jede přes Rakousko a přijíždí přes přechod Bratislava Petržalka na SK a potom přes Kúty do ČR.
Uvědomte si, že nákladní substráty nejsou volební hlasy 🙂

Důchodce

Nestrašte, největší provoz zde byl pokud se vozila ropa, hnědé uhlí na Slovensko, vlaky do Čierne, podstatně víc uhlí do Rakouska, přístavů Komárno a Bratislava Pálenisko. A co bylo písku z Tovačova, Bzence a ONV,postavila se celá Ostrava, všechny přehrady Slibovali, že budou ROLA vozit kamiony z Katovic do Vídně a Pontéby, zatím skutek utek. Dnes vidíme, že při výluce Přerov -Prosenice je i v denní době dostatek tras pro nákladní vlaky A až Zeman postaví průplav, dráhu zrušíme. Zatím je jen stálý pokles přepravených tunokilometrů, vozí se jen auta, nějaké kontejnery a stále méně uhlí a koksu. Chybí i… Číst vice »

pejan

Dnes vidíme, že při výluce Přerov -Prosenice je i v denní době dostatek tras pro nákladní vlaky — zase demagogie…DNES po Koroně a při zrušení všech Os vlaků Přerov Lipník a jejich nahrazení autobusy.
A až Zeman postaví průplav, dráhu zrušíme.
ANO a potom se proibudíš s prstem v nočníku…

radim

Může mi někdo vysvětlit, proč se tady mažou komentáře…? Dík

a8n

Než jste stihli komentář publikovat, došlo k posunu termínu dokončení SP na konec února příštího roku.

MarSei

Ví někdo, co přesně se má dělat mezi Lipníkem a Drahotušema?

Jiří G

Rekonstrukce stávajícího stavu, přece je to z let 1999-2002 a hlavně zbudování výhybny Jezernice. Na webu Spr.žel. je mapa s popisem.

pejan

Hele šotoušci, ještě by se dala taky využít trať ze Suchdola na Fulnek a dál přes Skřípov a Lukavec do Opavy :)) Jsou tam náspy v lese už 100 let :)))

Jiří Kocurek

Tak to už se může rovnou stavět základnový tunel pod Červenohorským sedlem a ty nákladní vlaky tahat přes Brno Dolní a Slatinu (mimo Hl.n.) po jednokolejce na Olomouc a do Hlucholaz. Sice se ten vlak bude probojovávat dva dny, ale bude to šoto!

Jaaa

Ale trať přes Frenštát a ValMez by použitelná byla.

Martin11

Cože?ani náhodou znáte tu trať????

pejan

Kdyby jí znal, tak takovou píčovinu nevypotí :))

Radovan Komínek

Hledal jsem v článku nebo diskusních příspěvcích informaci o tom, zda je zkalkulováno, kolik prostoru pro nákladní vlaky VRT Přerov – Ostrava vytvoří a zda to bude stačit předpokládanému počtu nákladních vlaků na trati například v roce 2035. Pokud se doopravdy pracuje na studii proveditelnosti od srpna 2019, tento podle mne zásadní údaj, by už mohl být na světě. Pokud se v rámci studie neposuzují přínosy na stávající trati z titulu kapacity, mělo by se zřejmě něco narodit, protože bez čísel se dá diskutovat obtížně. Na interaktivní mapě Správy železnic žádnou VRT Přerov – Ostrava zatím nevidím.

pejan

Třeba ti to Přibrzděnej zánik vysvětlí :))

Důchodce

Sloužil jsem od roku 1960 ve stanicích úseku Přerov-Hranice a proto vím co se tehdy přepravovalo. Dnešní objem přepravy je jen zlomkem toho co se tehdy vozilo. Kolik je dnes vlaků se štěrkem, pískem, ropou, uhlím černým i hnědým,rudou a jinými substráty vezenými dnes kamiony. A vybavení tratě. Hradla Předmostí, Osek, Trnávka,Jezernice,Slavíč,Velká. Mechanická návěstidla, nemožné součastné jízdy, vjezdová návěstidla sice čtyřznaká , ale vlaky ve sledu jezdily na výstrahu.V Prosenicích nešel průjezd po 1 na tehdy jednokolejnou spojku. Nešel ani vjezd z Lkb na 4 kol. a z Přerova na 2 kol, nebyla stanovená prokluzová vzdálenost mezi Odj nav a… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jojo, v těch prázných R nějakých 20 roků jezdím. Loni jsem zase zažil stojáka, v uličce 40 lidí.
Ono to z venku opravdu vypadá prázdné, determální skla dělají ten efekt. Jo dřív bylo líp, pivo stálo 9 korun 60 haléřů.

Důchodce

Tak já jezdím hodně a plný vlak jsem zažil jen v neděli, ve školním roce, z Luhačovic. Ještě někdy v pátek z Brna, ale vždy jsem seděl. Ale R byly podstatně delší, ve svátky každý R z Prahy násled. A nejdelší R jsem zažil R 48 s 18 vozy, v 70 létech. Taky R ze Vsetína na Střelnou s 499,1 měly posrk.

pejan

Zrovna ty Slovácký expresy jsou věčně plný, hlava na hlavě, bez rezervace tam ani nelezu, nebo dokupuju jedinčku. Takže nevím kudy jezdíte pane důchodec.
Ještě nějakou stanici, kde se k peronu vleze 18 rychlíkáčů. Já pamatuju R 603 Praha Žilina, ten měl 16, ale jen do Bohumína, protože do Mostů u J by nevyjel….
Dneska prostě má v té horší době každej dvě, tři auta, tak vlakem prostě jet nemusí….

Důchodce

Pejane, R 48 vozil kurzy 4 vozy Varšava a Moskva na r 286 a jezdil na starou 12 kolej. Brával se i na 8 kol a rožíhala se potahovačka na trpasliku u St2. Na 1 kol se potahovaly dlouhe R přes kolejovou spojku až k cestovému návěstidlu u St2.Na 12 kol jezdil taky R z Prahy ve 14 hod, vozil noviny a pobyt byl 20minut Rychlíky vozily hillák a i dva poštovní vozy . A Luhačovák , 6 vozů je plný jen studentů

pejan

Aha, jen studentů, takže to nejsou lidi? A to, že v něm nebyla loni volná rezervace na kolo se mi jen zdálo…

pejan

Stokrát opakované bláboly o tom jak „dráha byla dráhou“. Obrovský socialistický bordel na kolečkách s jehož následky se vypořádáváme dodnes. Samozřejmě když se to plížilo 60tkou se spoustou pomalých a z Přerova do Prahy jel rychlík 4,5hodiny. tak byl problém to vyjezdit. Dneska jezdí náklady 90-100km/hod a fíra tak otočí z Ostravy Břeclav dvakrát za šichtu, když ho zrovna nějaký přizdisráč na CDP nenechá poskakovat za osobákem, Z Chalupek do Přerova jsem tahal Ilmenit, 42Eas, 3300tun. Je vidět, že o dráze čtete asi na tomhle serveru pane důchodec. Jo taky jsem posunoval ve Vršovicích bambilion vozů a soudruzi se pak… Číst vice »

Chronosphere

Jakou má délka jízdy rychlíku Přerov-Praha relevanci k propustnosti tratě Přerov- Ostrava? Vy chcete někomu vyčítat že blábolí?

pejan

Psal jsem to k té „super době“ vychvalované důchodcem, je třeba chápat psaný text, kontext..

Jmfjv

To je dobrá myšlenka – myslím, to, co píšete o potřebě chápat psaný text a kontext. Důchodce nikde nezmiňuje, že to byla „super doba“, ale na základě osobního svědectví popisuje tehdejší vytíženost tratě. Což je relevantní, co by reakce na komentář o přetíženosti úseku Přerov – Ostrava. Vyznění je, že daný úsek už dříve vytížený byl a to ještě více, než v současnosti, nikoliv, že to byla super doba.

pejan

Já píšu o tom, jaké byly jízdní doby = pokud vlaky jezdí pomaleji, tak při stejném počtu vlaků, to bude v případě těch pomalejších, vypadat jako těžce přetížená trať, při dnešních parametrech to prostě profrčí, že, kapišto? To mi taky jeden říkal, jak jsou perfektně využité lokomotivy na vlečce Mittalu, kdy se všechno plouží max 20, často 10 a 5, takže se mašina v podstatě nezastaví 12 hodin směny fíry, protože pořád někde jede, ale kdyby tam měli kolejiště v normálním stavu, tak to odšíbujou za půl směny a houpou nožkama. Bylo vytížený prd, dělaly se umělé hrtnkm, štreka byla… Číst vice »

Jara 16

Jak dlouho že se v tomto státu budeme vymlouvat na socialismus? 30 let poté málo? Padesát? A co takhle Habsburkové?
Šmarjá tolik peněz co se promrhalo… Rozkradlo…
Máme co sme si zvolili… Ale v demokracii. Ne socíku.

pejan

To není vymlouvání, tady vidíte, kolik je lidí, kteří tuto dobu pokládají snad za dobrou, lepší a pod. přítom nevratně změnila myšlení lidí a to fakt 30 let nespraví a tihle důchodci a 30% idiotů volích agenta STB, KSČM, SPD a pod sračkostrany jsou toho důkazem, jak je tenhle národ vymaštěnej a degenerovanej tím socíkem dodnes.

Důchodce

Pejane, za 40 let jsem poznal mnoho strojvedoucích, dobrých, průměrných, ale i naprostých blbců, kteří uměli jen sednout za kopyto a jet s pár vozama.Nevím, kam Tě zařadit ,ale jestli vozíš 3300 t do Staříka, tak jsi machr. Neuvádíš lokomotivu, neznám dnešní normy pro nové lokomotivy, zda jsou silnější než byly šestikoláky s 36t na háku. Neznám parametry Belgičanek a Vektronů, ale 3300t je asi moc. S váhou výchozích vlaků mám skušenosti a mnohokrát jsem se hádal se strojvedoucími o každou tunu. Dnes jseš pán strojvedoucí, ale chtěl bych Tě vidět na párach 555, 387, 456, nebo i 556 jak… Číst vice »

pejan

Jasně soudruhu důchodče, za socialismu jsme byli přece ten ekonomický tygr, co dejchal na záda západu, že? :)))
Dneska 2600 s Vectronem na Třebovou, nějaký Stařík není kopec.
Přepravci vozí tím, co je a co je pro ně ekonomicky výhodné, ne co jim někdo nařízuje…

Důchodce

Pejane, co tu pořád planceš o soudruzích a socialismu. Určitě si TOP09 nebo pirát. Neznám kolik vozí Vektron v T normě na Třebovou, ale šrotová Belgičanka s kterou také jezdíš neuveze vic jak šestikolák. A jestli dnes předpis dovolí 168 náprav z Bohumína bych se divil. Zatím co se dívám na to tvoje vídeo, jezdíš strojně, někdy s malým vlakem.

pejan

Podle tebe ty tydýte vymaštěnej 3000kW je méně jak 2700kW šestikoláka.
Äsi se diváš špatně, ne jen že máš v hlavě vymatláno, ale ještě i špatný zrak. Možná to není malým vlakem, ale tvým malým mozkem.
Kolik dneska jezdí práskajících šestikoláků, kde se musí udržovat 6 trakčních motorů? Přes Staříka 2500t Balgičanka vezme, 5 promil pro ní není kopec, 1800 na Třebovou.
Předpis nedovoluje nápravy Joudo, tys zamrzl v tom tvým socialismu, 42 Eas * 14,4m to je 600m, nákladní vlak může mít 700.

Jiří G

Pane důchodce, Pejan má pravdu. Ilmenit do Přerova se vozí z Petrovic pod ČD-C. Váha okolo 3100t bez lok. ČD-C na to nasazuje 6-kolo, nebo 2×130 na kabel, nebo 2×363.5. Hezký den

pejan

Tak on to přece ví líp pan Důchodec

pejan

ale chtěl bych Tě vidět na párach 555, 387, 456, nebo i 556 jak bys zářil.

Tak se podívej na tehdejší normy, otevřít regulátor a pozohýbat klacky uměl kdejakej soudruh těžkotonážník s průkaznou KSČ, jako Pavel Daňko. Tohle https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10116288585-archiv-ct24/212411058210034/titulky vám možná imponuje, pro mne je to směšný, otřesný, debilní a hloupý. Doba, na kterou tak vzpomínáte…

roman

ruda a uhlí se vozí jenom vlakem

Jiří Kocurek

No jak je vidět, tak v Rakousku jsou asi hlupáci. Namísto nové dvoujkolejné Wesbahn z Vídně do Salcburku měli tu stávající trať rožšířit na trojkolejku. A co se tam nevejde, tahat po jednokolejce na protějším břehu Dunaje, přes Kremži. Jo aha, oni mají Alpy, my jenom Moravskou bránu.
https://de.wikipedia.org/wiki/Westbahn_(%C3%96sterreich)

Tomáš

To bylo hodně laciné p.Kocurek. Spíše ubohé.

Jiří G

Aby toho nebylo málo tak Cargo zavedlo bumláky z Přerova do Hranic a zpět s řadou 742. Protože, za každou cenu muselo zrušit posun v Hranicích. Tak to vypadá, že do Hranic nedojede a neobslouží cementárku, takže hurá na kamióny.

Brzdič zániku

Netušíte, o čem píšete

Jiří Kocurek

Naco by posunovali „cibule“ v Hranicích, když tu ucelenku můžou vzít rovnou z vlečky cementárny a celou.

Jiří G

Pane Brzdič a pane Kocurek, jako strojvedoucího, kterého se týká provoz v dané oblasti každou směnu, tak opravdu o tom nic netuším 🙂

Brzdič zániku

Opravdu netušíte

pejan

Ty we ty musíš být potom jedině Nejvyšší pan železničář, jinak si nedokážu vysvětlit, že vlastně nikdo z provozu nic netuší, ale ty jo :))

pejan

Tady ty komentáře, to jsou hloupější fantasmagorie, jak na gay reportu nebo DF ČD.
A přitom by stačilo udělat třetí, nebo i čtvrtou kolej z Prosenic do Hranic, kde se nám ty vlaky kumulujou ze dvou směrů…Ale to se s velkou slávou dávají vexle na 120, když oblouk na spojce zůstane jak byl, kolik se tam bude asi jezdit, tak 80-100?

X 1

pejan
Tvuj komentář je taktež hoden Blabla-blbowebu.
Třetí nebo čtvrtá kolej z Přerova do Hranic by cenově vyšla dvojnásob dráž, než novostavba VRT na zelené louce.
Do toho ještě viadukty v Jezernici nebo Drahotuších. Jezernický je navíc od r.2007 památkově chráněn.

pejan

V Hranicích byl taky jen jeden viadukt, akorát našim předkům nějaký Jouda, admin blbowebu neřekl, že další dostavět nejdou, protože…
Tak proč už se ta novostavba nestaví Joudo hloupej, ale rýpou se v Prosenicích a dávají tam 120tkovou vexli? :)))

Důchodce

Pejane. Prosenice jsou nejbliž Prostějovu, kde bylo možné výhybku instalovat. protože jde o prototyp, je to nejvýhodnější pro případný servis. Jinak od Oseka bude 140 za Prosenice a dále 160. Další bude v Brodku, je to bliže Prostějovu, ale to je ještě nadlouho.

pejan

Já jsem se ptal, kolik bude rychlost v oblouku Dluhonické spojky Prosenice Dluhonice..Nevím co meleš o Prostějovu, ten je na úplně jiné trati.
No na ten přesmyk z Brodku jsem taky zvědavej, až poslední etapa, pokud tvé soudruzi Estébé budou mít peníze…

pejan

Něco ti povím, nějaká VRT tady nebude v tomhle komunistickým estébákově ani za 30 let, to jsou jen sny šotoušů po noční poluci, ale na tohle prachy nikdy u nás nebudou

K.S.

Bohužel. Ale pořád se s tím dá něco dělat…

pejan

Co s tím chceš dělat? Většině národa se to líbí, tak čelej, že ANO, bude hůř…

K.S.

Mohl bych se zeptat proč má vyjít násobně dráž než asi 60km nové VRT? V případě jen 3 kolejí by to mělo jít snadno. (starým tunelem) Bylo by třeba postavit jenom 1 viadukt U 4 kolejí je třeba pak pře Slavíč udělat širší násep, ale také by to jít mohlo a postavit 2 viadukty a jeden sanovat, respektive postavit 1 viadukt, 1 násep a 1 viadukt sanovat. Nevím jak by mohlo asi 18 kilometrů tratě vyjít dráž než 60km

Jiří Kocurek

Nešlo, ten starý tunel nemá dostatečný profil pro trakční vedení.
a jinak je to jenom drobnost, například z pohledu posouzení hluku. Přičemž to bude stát stejně jako polovna 4 kolejky, ale přínos bude minimální.

PS: Zemní práce pro 40, 100 a 250 km/h stojí stejně, vztaženo na kubík zeminy. Ta zemina to totiž neví. Ovšem pro VRT netřeba dodržovat maximální spád 18 promile.

K.S.

Ani moderní soustava TV se tam nevejde? Ani pevná trolej? Vím že se o tom v 70./80. uvažovalo a nemyslím si že by tehdy byli takoví experti aby tam tahali kolej bez troleje.

Jiří Kocurek

Světlá výška v tunelu je 6,30 metru, alespoň dle článku na ŽP. Jenže když se dívám na profil portálu, tak mám pochybnosti, zda se do něj vejde průjezdný profil UIC-GC.
Aby to nedopadlo tak, že do něj mohou jen vyjmenovaná vozidla, ale City Elefant už nikoliv. Takže strojově do DPOV z Ostravy jen mimo tunel. A podobné pasti.

Leinad

Netřeba dodržovat spád? Neměl bych radost z trati, na kterou se dostane jen pár schválených typů vozidel, žádný odklon.
Doufám že se to okecá („tady jsme udělali klesání, protože jinak by to stálo dvakrát víc.“)

Jiří Kocurek

Ono nezáleží jen na spádu, ale také na jeho délce. „Vyskočit“ 10 až 20 m vysoko prudkým stoupáním namísto tunelu dává smysl. No a ten odklon to holt bude muset brát rozjetý, nezastavovat pod kopcem. A jestli někdo nebude moct vyjet, protože mu mašina netáhne, má vypnuný jeden podvozek, nemůže víc jak 40, tak ať si počká a pojede po staré. Zetor taky nemůže na dálnici.

pejan

Prostě to JOUDA tvrdí, tak je to pravda, no.

bkp

Tříkolejná trať, další „smysluplné“ řešení…

pejan

Nebo čtyřkolejná, když na to přijde, u Prahy je to podle vás taky „smysluplné“
Nebo navrhovat tahat to přes Osíčko, nebo neexistující Vizovice, jako zdejší mudrcové, vám asi přijde smysluplnější, co?
Asi i ten gay report, je proti tomuto solidní server..

bkp

Hele, v klidu. Čtyřkolejná varianta je samozřejmě výrazně lepší, než tříkolejná, ostatně proč se tříkolejné varianty nikdy moc nechytly (v evropském měřítku) bylo vysvětlováno mnohokrát.
Stejně tak není žádné tajemství, že novostavba VRT „na zelené louce“ je mnohdy prosaditelnější a levnější, než přidávat další dvě koleje ke stávající trati. Důvody jsou jasné – méně výhybek, problémy tam, kde vedle stávající trati je těsná zástavba, vyšší rychlost, případná nehoda/porucha na jedné trati nebrání provozu na té druhé…

pejan

Tak zrovna tento úsek nemá problém se zástavbou a místo tam taky je. A mosty jsou v Hranicích taky 4 🙂

Brzdič zániku

Prokristapána, další neinformovaný šotouš s lidovou tvořivostí, co neumí česky….

pejan

Přibrzděný zániku, 30 let na mašině, oslíku…

Brzdič zániku

35 let na dráze, od vypravciho až po… Všechno možné. Trvám na svém, neinformovany šotouši. Netušíš, co píšeš.

pejan

Tak trvehj demente, tvrdíš tady, že stavba 60km na zelezné louce je levnější, než přistavět dvě koleje z Prosenic do Hranic, tak jsi tak akorát magor k smíchu.
Šotouši jsou na gay reportu, tam ty fuguruješ…

pejan

Bez jakéhokoliv důkazu, či podložení něco tvrdíš, tak jsi sám idiot.

MildaIV

Ta třetí kolej z Přerova do Hranic by se nejspíš uživila i po stavbě VRT. Tedy za předpokladu, že železnice v budoucnu bude mít rozumný podíl na dopravě.

Jiří Kocurek

Spíš by se uživila spojka z VRT do Hranic na Moravě. Jednak pro R zastavující v Přerově a v Hranicích, druhak pro Valašské expresy, zatřetí pro případ mimořádnosti/údržby/rekonstrukce.

X 1

Tak spojka z VRT do Hranic je snad v plánu, nebo ne? Bez ní by byla užitná hodnota obou tratí dosti snížená.

Lex

tak určitě tam s ní snad někdo počítá. Ale nový hranický viadukty nikdo postaví, tak to budou chtít dát na chráněnou památku s průjezdem aspoň 100km/h, když teď je jen na 60 myslím, dlouho se na starý cihelný most nesáhlo a je to na něm znát.

Jiří Kocurek

Na starém cihelném ani není kolej, SŽDC tam dlouhé roky pěstovala lebedu. Vlastně snad od rekonstrukce. Jezdí se jen po té novější kamenné polovině, ta kolej je přesmyk do Drahotuš. A na tom nejmladším kamenném mostě jsou dvě koleje a rychlosti 150/120/110 (pendolíno, rychlíky, náklady – zjednodušeně)

Lex

Ano, na cihelném nic ted není, ale ty dva mosty spolupůsobí. Když se víc zatíží kamenný, tak to poznamená cihelný a sjezdy bývají dvoukolejné – tak aby byly kapacitní, což se v tomto případě řeší.

bkp

Pro všechny hledače alternativ:
Vezměte si mapu s vrstevnicemi, resp. na digitální mapě si najděte, v jaké nadmořské výšce je Vídeň a v jaké Katowice. Potom úměrně těmto číslům najděte mezi nimi spojnici. Myslím, že v tom okamžiku na nějaké fantasmagorie přes Vsetín, nebo Zwardoň zapomenete.
Hele, mě se taky moc nelíbí, že nová trať přinese „jen“ vyšší kapacitu a urychlí osobní dopravu o 10 max. 15 minut, zatímco jiná alternativa by přinesla zcela nové spojení, ale realita je neúprosná.

Brzdič zániku

Přesně. Celý článek je o tom, že na Ostravu vede pro (nejen) nákladní dopravu použitelná pouze Ferdinandka a přednostní výstavbou VRT Přerov – Ostrava by se předešlo šíleným stresů a komplikacích v příštích 10 letech, kdy je nutno opět Ferdinandku zrekonstruovat, protože některé úseky jsou už za hranou živostnosti. Viz stavby Blending Callu.

Při tomto řešení by projelo všechno, v řešení, které se chystá, neprojede ani řada osobních vlaků na Ostravu .

Brzdič zániku

Sorry za překlepy, píšu z mobilu.

pejan

Hlavně piš něco o češtině idiote

Brzdič zániku

Blbeček strojvedoucí, co domnívá, že něco o dráze ví … To je totiž diagnóza, která je rozšířena po celé síti 😂😂😂

pejan

Tak samozřejmě, co by mohl zaměstnanec z provozu vědět, že :))) Blbeček jsi jedině tak ty Přibrzděnče, asi proto jsi radši anonym, který rozdává rozumy bez jakéhokoli zdroje informace a nebo podložení svých bláboů.

Jiří Kocurek

Nové spojení, které bude o dvě hodiny delší… a to se vyplatí Horste!

Martin2

Zase ten Šíp a jeho domněnky a pomněnky.

Vlakový nadšenec

Redakce nevíte aspoň zhruba kudyma povede? Protože co já jsem viděl ale jsou ti asi 3 roky dozadu że to povede přes Fulnek a Bílovec což je třeba pro ně nepřijatelné

Vlakový nadšenec

Pro mě nepřijatelné

bkp

V čem nepřijatelné? Je tam nějaký zásadní důvod, nebo NIMBY?

Brzdič zániku

Myslím, že jestli něco je nebo není pro nějakého šotouše přijatelné, je zcela irelevantní a nikoho to nezajímá. Ale jedno prozradím – VRT bude končit na jižním zhlaví Svinova😉

michal

ježíš! tuten strejda kterej před lety chtěl pohřbít železnici má náhle nějaké vize???

...

Alternativa pro náklad sever-jih existuje. Celkem uspokojivá. Petrovice – ČT – Jablunkov – Žilina – Blava. Další projekt, který může odlehčit úseku Přerov – Hranice, je trať Vizovice – Horní Lideč.

Jiří 3

Tam je taky otázka, z jakého směru přijíždí vlaky do Přerova, jelikož by musely v Otrokovicích úvraťovat, což není tak jednoduché. Mne napadla taky možnost jezdit z Hulína do Ostravy přes Bystřicu a Valašské Meziříčí, avšak zde jsou i problémové úseky co se týče sklonových poměrů

...

Je zjevné, že nová kapacitní trať hned tak nebude, jen udělat změny územního plánu, EIA, stavební povolení a výkupy pozemků je proces, na kterém česká státní správa dlouhodobě kolabuje a trvá jí i víc než 10 let. Taky na to teď asi nebudou peníze. Na elektrifikaci některých méně vhodných úseků a dostavbu pár kratších nových by se ale peníze asi najít podařilo.

Odlehčení úseku Přerov – Hranice bylo myšleno tak, že by se na novou trať z Vizovic do Lidče přesunula převážná část provozu od Olomouce směr Slovensko, což by na trati Přerov – Hranice zase nějaké sloty uvolnilo.

Jiří 3

Tím pádem díky za doplnění předchozího komentáře.

...

Pokud ten objem po otevření Koralmbahn, Semmeringu a Via Baltica skutečně masivně naroste, budou se ty náklady tahat, kudy to jen půjde. I po těch rozmlácených bratislavských výhybkách, i přes Brno s úvratí v Ústí nad Orlicí na Lichkov a dost možná i přes ten Valmez za diesely (pokud se nezelektrifikuje, což by se možná stihnout dalo). A taky třeba přes Miskolc, Sabinov a Tarnow.

K.S.

Což bude ale drahé… Ne, tady by se s tím mělo uvažovat a udělat alespoň trojúhelník v Ústí a nahoru na Mezilesí dvojkolejku, alespoň ji začít připravovat.

Problém s koridorem bych rozdělil na dva úseky, do Hranic a od Hranic, v hranicích totiž odbočuje část vlaků na Slovensko a o ty je pak dále na Ostravu volněji. Pak by nám mohlo stačit opravdu elektrifikovat a upravit trať z Valmezu do Hulína.

Martin11

Nemysl bezte si projet tuto trať a pak uvidíte 😐

pejan

Další blázen, Valmez Hulín :))) Smiřte se s tím, že na tyhle klikaté kozí dráhy, vám nákladní dopravce nepojede, vzhledem k malé propustnosti, krátkým stanicím a šíleným sklonovým poměrům…

K.S.

Sklon je tam sice občas šílený, ale ne neodstranitelně, takže by to jít mohlo.

pejan

Jasně, odstraníte Hostýnské a Vizovické vrchy buldozerem :))

Jiří Kocurek

„dost možná i přes ten Valmez“
Problém bude stoupání hned na výjezdu ze stanice. To co by po Ferdinandce protáhl jeden Vectron se tam bude tahat natřikát.

Jirka Z

Tady jste to trefil, je málo alternativních tras. Přes Ostravu je sice nejlepší terén a velká část dopravy sever – jih zcela logicky směřuje právě tudy, ale kromě toho už je od nás do Polska pod drátama jen Lichkov, pomalá jednokolejka bez větší perspektivy. Chtělo by to další trasy. Pokud by se například postavila slušná trať do Liberce, bylo by to k hranicím už jen kousek, ať už pres Žitavu, nebo přes Frýdlant. Další užitečná trať by mohla být mezi Hradcem a Wroclawí a asi nejjednodušší by bylo pro ni využít jako základ současnou trať přes Náchod a Meziměstí.

Jirka Z

Z Vizovic do Lidče to máte také zcela novou trať, navíc s poměrně dlouhým tunelem, nehledě na to, že k tomu musíte zrekonstruovat a ideálně zdvoukolejnit navazující úsek přes Zlín do Otrokovic. Užitečná by určitě byla, ale pochybuji, že by se to dalo postavit rychleji a levněji, než ta nová VRT kolem dálnice na Ostravu.

Jirka

a ona existuje nějaká trať z Vizovic do H. Lidče???

M H

Z konce první republiky by tam měla být hotová většina terénních úprav a nejspíš i pár mostků. Otázka je, jestli tu trasu někdo od té doby něčím nezastavěl…

pejan

Jen tomu vadí fabrika ve Vizovicích, potom jsou náspy až někde do Pizděchova, kde chybí viadukt, potom ještě kousek, chybí dva tunely a dál to vede v trase silnice do V. Polanky. a pořád mluvíme o jednokolejce se stoupáním 10-15 promile v celém úseku :)))

K.S.

Pálenice vadí jenom pokut se neupraví mírně trasování, jinak se na ni dá prosmýknout velmi snadno přes sklad dřeva.

pejan

Už s tím harašili cca kolem roku 2000 a většina obcí kolem se vyjádřila, že by tam tu trať nechtěli )) Potom zrušíte silnici z Pozděchova do Polanky a další budete muset překonat před Valašskou Polankou, dál by to mělo význam jen při elektrifikaci, tak to máme ještě změnu soustav, protože Zlínka se má stavět už ve střídavině, pokud vůbec kdy začne a Polanku máte ve stejnosměru..

Jiří 3

Co jsem četl, tak je dodnes pod stavební uzávěrou.

Jiří Kocurek

Většina terénních úprav. To už je rodinný dům skoro hotový, když jsou vykopané základy. Ne?
Ta trať má k realizaci ještě dál než Slavošovce – Tisovec. Tam jsou alespoň hotové vrcholové tunely, což je ta nejnáročnější část.

Jirka Z

Tak ono dostavovat tu trať v parametrech lokálky z první republiky by bylo hodně nešťastné, to by byla trať k ničemu. Pokud to má smysl stavět, tak dvoukolejně a co nejpříměji, i za cenu delšího tunelu, takže reálně využijete maximálně úsek z Vizovic do Jasenné. A upravit i trať mezi Zlínem a Vizovicemi, včetně přeložek. Pak by tam šlo vést mimo jiné i část expresů na Slovensko a rychlíky přes Zlín do Vsetína a Valmezu.

Dalibor

Tahel trať je jednokolejka, nepoužitelá, musely by se táhnout úplně v nový stopě, aby byla vhodná pro nbákiladní dopravu a nebo pro rychlou osobní dopravu. Je to tam samý nahooru doolů a oblouk.

Haha

Blava? Ty výhybky na 10 km/h před rozpadem?

Jiří Kocurek

„je trať Vizovice – Horní Lideč“

Bohužel není. Jednak je to zbytečně přes kopec, velká zajížďka, úvrať přenejmenším v Hranicích, ale hlavně: Ta trať neexistuje.

pejan

Jasně blázne, to co provezete jednou mašinou, tak z Čadce potřebujete 4. Jo už vidím těžký náklady přes Horní Lideč Vizovice :-)))

...

Hele blázne, až to nebude kudy vozit, protože se to tam nevejde, tak budete rádi i za tohle.

Jiří Kocurek

A proč stavět křivou a kopcovitou cestu, když to jde vedle v rovině?

...

Ale jistě, to nikdo nerozporuje. Problém spočívá v tom, že to je obrovský projekt a víme, jak to chodí. Kromě toho tu bude bitva o to, kde se VRT začne stavět jako první.

Jiří Kocurek

První VRT? Tak o tom není sporu. Sídlo MD, SŽ, ČD a pod. je v Praze na Nábřeží. Česká Třebová je víme kde. Bylo by politicky zcela neprůchodné postavit rychlou trať jinudy a navíc tak, že by se při cestě mezi Nábřežím a Třebovou nedala využít.
Rozhoduje se o tom na Nábřeží. Nikoliv v Brně, Zlíně nebo Olomouci. Třebová je důležitější – raději VRT do Třebové a Brno, Zlín a Olomouc nechat propojenou jednokolejkama. Třebová se svými 14.000 obyvateli je důležitější než cokoliv jiného. Kromě Prahy. Bohužel to tak pořád vypadá.

pejan

Aha, to jsem netušil, že o takových věcech rozhoduje nějaký dopravce ČD…

pejan

To spíš pojede oklikou kolem ČR, tak jako už dnes jezdí plno vlaků…

X 1

Pan Šíp opět objevuje Ameriku. V počátcích tohoto webu jsme se zde o vrt Přerov – Ostrava dohadovali, zda je potřebná. Když jsem psal o důležitosti kapacity pro nákladní dopravu v ose sever/jih ve spojitosti s Italskou + Rakouskou výstavbou a Rail Baltika k tomu, tak jsme zde těžko hledali shodu. Tím chci tedy opět říci, že VRT Přerov – Ostrava by měla mít prioritu stejně vysoko jako má například Praha – Drážďany. Do toho ještě modernizovat a elektrifikovat trať z Hulína přes Val. Mez, Frýdek do Českého Těšína/Ostravy. Ačkoliv je to sklonově náročnější, tak Vectron s prázdnými autovozy nebo… Číst vice »

Jiří 3

Dodatek k potenciální trase z Hulína přes ValMez. Dnes se tahají cisterny s palivem do Osíčka po zhruba 10 na 2 lokomotivy.

K.S.

Díval jsem se do mapy a TTP, tam ani tak není problém samotný terén, ale to jak je ta trať projektovaná kdy v místech kde by mohlo být klidně plynulých 5-10 promile je skoro nic sklon a pak prudký hrb. Největší problém z tohoto pohledu bude asi v Bystřici pod Hostýnem, ale snad pokud tam bude dvojkolejka tak by se to dalo řešit nezastavováním takového vlaku v Bystřici. Takže pokud by se elektrifikovalo, tak se může snad udělat i nějaké to přeprojektování a ty sklony upravit.

Martin11

Dvoukolejka??jste dost naivní sorry

pejan

Neblábolte kraviny, velmi zásadní stoupání, kde zůstalo už dost nákladních vlaků je už kolem zastávek Dobrovice, Jankovice…
Fakt bych chtěl vidět, co byste tam upravil za tou Bystřicí…

K.S.

Sklonové poměry nejsou neřešitelný problém, Dobře, bystřicí se bude muset projet bez zastavení, vlak bude zpomalovat ale. Za ní potom, lze po Loukov lze upravit zářez a násep. Z Bystřice směrem na Hulín může být sklon 6-8 promile. I úsek z Holešova do Jankovic by šel upravit a mírně natáhnout. Jenom tím kdyby se upravil pro konstantní sklon mezi zastávkou a mostem II/490, tak z toho máte kolem 12 promile. Pořád je to sklonově náročnější trasa, ale 12 promile je už něco jiného než 16-17 promile, pokud jsou mezi tím navíc mezilehlé rozběhové úseky nízkého sklonu, možná by to i… Číst vice »

182-097

Před dvaceti lety když se dělaly koridory (ale i jindy po různých nehodách, nebo povodních) běžně jezdily těžké nákladní odklony jak hlavně z ValMezu na Ostravu přes Frýdek, tak i z ValMezu na Hulín. Ovšem to taky jezdilo méně osobních vlaků, případně se nahrazovaly autobusy, v některých úsecích byly ještě hradla či hlásky, a hlavně se výpravčí nebáli nákladních vlaků jak čert kříže (současná situace zvláště na 303 je s nákladní dopravou naprosto tristní, hlavně v Bystřici a Holešově. Měli by se jít podívat mezi Okříšky a Znojmo jak se to dá dělat…) Dneska už je to v současné situaci… Číst vice »

X 1

Jiří 3 Psal jsem: Na sklonově náročnějších tratích provoz krátkých ložených vlaků nebo PRÁZDNÉ dlouhé vlaky. Vectron s PRÁZDNÝMI autovozy nebo klanicaky by to od Hulína přes Valmez do Frýdku v pohodě dal. NIKDO soudný přes Valachy nebude tahat 3000t obilí. To pojede po koridoru. Dopravce si s PRÁZDNOU soupravou holt vybere. Čekat několik hodin v Přerově na volnou kapacitu (slot), nebo jet plynule dál, byť po trati sklonově náročnější. Základem však bude, vcelku brutální modernizace dané tratě. Tedy tam kde to příroda a podmínky dovolí, tak dvoukolejka. Větší část jednokolejně a větší množství dostatečně dlouhých předjízdných kolejí (850m). Rychlost,… Číst vice »

Jiří Kocurek

Víte, že tohle, co navrhujete na 303+323, vám vyjde mnohem dráž, než postavit dvojkolejku z Přerova na Svinov?
Ta trať na D4 by potřebovala výměnu všech mostů, celého svršku a mnohde i spodku. A trasování na 100 km/h znamená zcela novou stopu s možností trefit se do stávajících nádraží. A vrcholový tunel v Kunovicích-Loučce, koleje 15 metrů pod stávající niveletu. On je to z Polic do Kunovic docela krpál. Ve skutečnosti ušetříte pouze drobné za výkup pozemků.

Martin11

Frýdlant-Frenstat jezdí osoba co půlhodiny tam i zpět dopoledne a pak v odpolední špičce taky jak se tam chcete protáhnout s nákladem? jedině v noci jinak bez šance.

pejan

Ještě by se to muselo vlézt do stanic, aby to s něčím mohlo vykřižovat, i tak by to Vectron nedal, adheze na 4 osy je adheze. Maxima 783 tam dala 20 vozů.

K.S.

Nemyslím si že VRT se začne stavět tak brzy, ale problém s kapacitou je třeba řešit. Možná by bylo lepší pro začátek protáhnout čtyřkolejný úsek až po Lipník nad Bečvou, eventuálně mírně upravit a elektrifikovat trať mezi Hulínem a Valmezem, tím by se pak snad dal po obnovení trojúhelníku v Hranicích částečně objet úsek mezi Hranicemi a Přerovem. Ovšem chtělo by to také spojku v Hulíně směrem Otrokovice. Pilotní úsek VRT je sice hezký, ale kdy opravdu bude? Už se mluvilo o tom že pilotním úsekem rychlých tratí má být trať Brno-Přerov, ale jak ten dopadl? Nevyčlenily se ani stavby,… Číst vice »

Aleš

Souhlasím. Před 2 měsíci Správa zveřejnila video s vizualizací novostavby Plzeň – Stod se začátkem v roce 2022. Podíval jsem se nedávno na jejich webové stránky a ejhle už byl začátek stavby tiše posunut na rok 2023. Totéž je trať Brno – Přerov. Stale zahájení posouvají.

ušatá

Zato silniční stavby se urychlují a jejich počet navyšuje. Čili podpora rozumné dopravní politiky a zvýšení úlohy železniční dopravy je jen občas na papíře a jinak nikde a nic.

bkp

V uychlování a odkládání staveb si SŽ a ŘSD nemají moc co vyčítat

Jirka

Kamionová loby má navrch…..

Tomáš Gottschalk

Myslíte urychlení rozšíření D1 v Šalingradu na 3+3, na které už existuje dokonce, světe div se, pravomocné stavební povolení, ale začne se kvůli přeložce jakéhosi podělaného plynu až 2023? Nebo D52 a D43?Tak to potom jo.

Jiří Kocurek

Mylsíte to urychlení na Žebovřeské, která teď už půl doku stojí a ještě tak půl roku stát bude? Nebo těch 10 roků hádání se s jednou paní o poezemky, namísto aby na ni naběhlo komando estébéků a zavřeli ji i zbytek rodiny, jak bývalo zvykem?

a8n

Vzhledem k datu zahájení přípravy je termín 2022 i 2023 pořád ještě hodně optimistický.

bkp

O co je snazší (reálnější) čtyřkolejka „k Lipníku“, než VRT?

Jiří 3

Tou spojkou na Otrokovice myslíte možnost projet stanicu bez úvratě?

ušatá

Jen malá poznámka celkově. Pokud se zruší nesmysl s odsunem nádraží v Brně bylo by dostatek miliard na úpravy a dostavby uváděných tratí nebo minimálně na řešení těch nejhorších situací.

Lektor

Vzhledem k tomu že na uzel Brno, žádné peníze vyčleněné nejsou, tak se ani nedají ušetřit.
Krom toho SŽ nic takového aktuálně nepřipravuje: https://www.stavby.szdc.cz/

Dalibor

Mírně upravit? Zásadně přeložit.

noerf

Česká republika potřebuje nutně koncepci na které se budou podílet jednak správa železnic, jednak osobní dopravci jezdicí mimo objednávku, nákladní dopravci a pak objednatelé regionální dopravy.
Aby se vytvořil předpoklad rozvoje železnice:
1) zkapacitněni klíčových tras
2) zrychlení tratí
3) úprava trati dle současných potřeb a potencionálu (zrušení některých neefektivních regionálních tratí, výstavba nových tratí s potenciálem pro osobní a(nebo) nákladní dopravu

K.S.

Souhlasím.
Ale u toho rušení se musíme zase podívat jestli nechybí nějaký malý kousek na vytvoření smysluplné trasy, nebo jestli v +- podobné stopě není možné postavit moderní a užitečnou trať. S čím by se myslím mělo pohnout co nejdříve je nákladní trať z Čech na Moravu, Například +- ve stopě Znojmo-Jihlava-Pardubice. Zajímavé by mohlo být podívat se i na trať Týniště-Letohrad.

pejan

Týniště Letohrad? A co tam chcete vozit přes ten krpál ve Vamberku? 800t na dvě Bangle…

Miloš

Čemu pomůže zrušení regionální tratě ?

Jiří Kocurek

Že se na tu lokálku nebude šoupat Regionova/810/811 po koridoru. Ráno tam, večer zpátky do depa. Což uvolní celý 1 pár vlakových cest. Úžasné! Kolosální! A úplně k ničemu.

bus

Aktualizovány pomůcky GVD k 14.6.2020 http://www.gvd.cz

Radim

Dík za připomenutí.

IGCT

No, upozornění od pána sic hezké, ale nic platné. V r 2025 VRT Prosenice-Ova Svinov určo nebude. A náhradní řešení není.

Dalibor

Problém je, že už před 30lety tu měla být dalšíkolej, ne-li 2. Jenže na rozumný investice v týto republice niukdy nedojde.

Jiří Kocurek

Máte dvě možnosti: Postavit 4kolejku na 100 až 120 km/h. A nebo ponechat dvojkolejku na 100 až 120 km/h a vedle postavit další dvě koleje na 200+ km/h. Za méně peněž, jelikož se to nebude muset probouraávat zkrz obce.

Dalibor

Ta 3÷4kolej tu měla být už v 80. letech. Pokud jde o náklady, netřeba se hnát za rychlostí, a 2 koleje pro osobní dopravu… Jsme v infrastruktuře cca 35 let zpožděni.

Radek Janata

Vy jste to asi nepochopil. Ty nové dvě koleje vedoucí jinudy udou LEVNĚJŠÍ.

Z nějakého důvodu se VRT bojíte, takže si fakt, to bude ruchlejší, představte jako takový vedlejší efekt. Je to rovina, není třeba to stavět schválně pomalé, když už máme to 21. století.

Dalibor

VRT se nebojím, jen se bojím, že nikdy v reálu nebude síť VRT v ČR. výkupy, protesty schvalování , výměna politických papalášů, změny výkupy protesty.. a pořád dokola.

Jiří Kocurek

Asi jako nová stopa železnice z Prahy do Budějovic. Taky se nikdy nepostaví, žeáno.

Kamui

U takových staveb by hlavně bylo potřeba prohlásit je za strategické stavby celostátního významu a proto ve stavebním řízení nebude na názor obcí v okolí brán zřetel.

IGCT

Pokud nastane ekonomická deprese, tak se obavy pána nenaplní.

Tonda Sehnal

Jojo, až Vám přímo před okny postaví skládku hnoje pro bioplynku, určitě budete mlčet, protože „celostátní význam“ (bo musíme být zelení). Vidím to úplně v reálných barvách jak budete skákat jako čertík 😃
Proto prosím takové polemiky nechejte těm, kterých se to skutečně dotkne. Investor by měl zainteresované sám stimulovat tak, aby tam jeho projekt sami chtěli. Možností je mnoho.

Jiří Kocurek

Pachatelé dobra si chybu nepřipouštějí, ikdyby měli protestující vesnici vystřílet.

Iveta

Ježiš ,tento odborník co v minulosti chtěl zrušit třetinu tratí v ČR objevil Ameriku.Ale ono na dráze fungovalo ,že neschopnej dostával vyšší funkce ,protože neschopnej výpravčí mohl udělat hromadu ,ale jako dozorčí či náměstek papír snesl všechno .Jinak jasně ,že se tam veškerá doprava nevejde,jednak se tu zaspalo tak o 20 let a jednak požaduje kapacitu každej pitoma a pokud mě musí jet během 30 minut 3 rychlíky Praha -Ostrava z toho jedna tramvaj místo jednoho o např.15 ti vozech ,tak se to tam jasně nevejde.Ale tak dlouhé vlaky jezdit nemohou ,protože někdo moudrej skorem všude zkrátil nástupiště.A dále se… Číst vice »

Leinad

A jak tě zvládne osobní express zastavující v každém krajském městě předjet? Pořiď si mašinu a vagony na 160-200.

Tonda Sehnal

Dovoluji si souhlasit! Ono se brečí že není kapacita. Jestli ona náhodou není kvůli naší rozmazlenosti..? Opravdu potřebují Pardubice dopravní obsluhu s hlavním městem po deseti minutách? Potřebuje to Olomouc čtyřikrát do hodiny? Nevím…
Jasně, naše infra potřebuje zcela jistě radikální proměnu, o tom žádná. Jestli si ale mnohé bolístky té stávající nezpůsobujeme tak trochu sami… 🤔

David Brzezniak

Vybudovat třetí kolej jen pro náklady. Myslím, že je to lepší než budovat nějakou nesmyslnou VRT.

X 1

Třetí kolej postavili v Říši, z Hamburku do Lüneburgu. Ale moc to nepomohlo. Takže do Celle to je furt zweigleisig, totální přetížení tratě, infarktový stavy a každá stanice, tak jen s předjízdnejma kolejema. Jak na smilování tam čekají na VRTku.

standa

nesmyslnou VRT? nebydlíte v některých dotčených obcích ? nemáte doma v garáží Mbéčko?

Pitrys

Spíše je z Prahy, takže má smysl stavět VRT jen a jen tam a ne na nějakém východě.

Miloš

To se mělo aspoň před 20ti lety, když se dělal koridor

Jirka Z

Jednu takovou trojkolejku už u nás máme, z Prahy na Kolín. A když se ta trať opravovala, ta prostřední kolej, tak z ní byla najednou jednokolejka. Fakt super řešení. Nehledě na to, že když se na té třetí koleji střídají vlaky v obou směrech, tak to není zrovna moc efektivní.

J.K.

Tak mozna tam pro začátek přestat dotovat dálkovku…

Jiří Kocurek

Jenže Praha – Ostrava se už roky nedotuje.

noerf

Jiří Kocurek: máte i nemáte pravdu. Trať Praha – Ostrava je bez objednávky MD, ale MD objednává u spojů ČD u linky například Praha – Bohumín úsek z Ostravy do Bohumína. A jaký je způsob výpočtu je otázka. Stejně jako úseky linek Brno/Břeclav – Bohumín či Praha – Horní Lideč/Luhačovice.

Jiří Kocurek

Takže navrhujete … zrušit R Brno – Ostrava? Že by jako dvě půlmilionové aglomerace přišly o železniční spojení jen proto, aby se nemuselo nic investovat? A zřušit přímé železniční spojení Vídně a Varšavy? To ans neudělal ani Hitler.

Mirek111

Komu a co brání, zavést na vlastní triko, vlak kategorie IC mezi Brnem a Ostravou??

M H

Stav trati Blažovice-Nezamyslice…a dost možná i kapacita hlavního nádraží v Brně, která je již nyní ve špičce prakticky na limitu. Nyní se na úsek Blažovice – Vyškov nevejde ani jeden jediný osobák…neboť prakticky celou kapacitu okupují zastávkové rychlíky Brno – Šumperk/Jeseník a Brno – Bohumín.

Až bude stát nová trať Brno – Přerov a Brno bude mít kapacitní nádraží, věřím, že se toho někdo ujme 🙂

Mirek111

Je v nejlepším pořádku, dotovat regionální rychlíky jedoucí napříč republikou ( i Ex zastávkový )

radim

Tak speciálně Ex2 / R18 by se daly spojit do jednoho vlaku. Jezdím na Vsetín pravidelně a nevadilo by mi to…

J.K.

Nicméně v daném úseku ( o kterém je článek) dotovaná dálkovka jezdí, minimálně spoje z Prahy by mohly být za něco přivěšené. Co je komerční tak ať si jezdí jak chce – komerční je i nákladka, té by se asi taky nelíbilo zakazovat vlak kdyby byl zrovna kratší…. A rešení by se taky našlo okamžitě…

Jiří Kocurek

Přivěšovat něco za 7vozové Pendolíno asi nepůjde. Jančura jezdí s 10 kočáry, za to se toho už moc nevejde. Svěšovat v Prosenicích Valašské Ex a IC od Břeclavi je taky nesmysl. 5 minut zpoždění jednoho spoje…
Prostě vymýšlení toho, jak procpat bojler průměru 96 cm dveřmi šířky 80 cm. Ne, na ležáka to taky nepůjde.

Marek Hrdina

Dotaz laika: Proc je natolik pretizeny nas treti tranzitni, kdyz o sto kilometru na vychod vede soubezne slovensky koridor Zilina-Bratislava, ktery muzou Polaci a spol rovnez vyuzivat? Maji Slovaci podobny problem?

Dekuji predem za odpovedi.

K.S.

Sklon? Porta Moravica je široko daleko nejlepší místo pro překročení Aplsko-Himálajského masívu. Za další je to zarožek a z Blavy do Vídně není elektrifikovaná trať. A zase je to za rožek. Hádám že toto trasování by znamenalo tak +100 kilometrů.

...

Ale elektrifikovat trať Blava – Vídeň přes Marchegg (nebo klidně jen ten kousek přes Gänserndorf nebo z Petržalky směr Bruck am der Leitha) bude určitě menší problém, než vypapírovat, zafinancovat, vykoupit a postavit 100 km nové trati u nás.

Jozef

1/ Trať Bratislava – Viedeň cez Petržalku/Kittsee elektrifikovaná JE.
2/ Trať Viedeň – Bratislava cez Marchegg – práce na elektrifikácii a čiastočnom zdvojkoľajnení už na rakúskej strane prebiehajú viac ako rok.

EM*

Tam je toho hodně, trať Bratislava-Trnava je jednou z nejvytíženějších, nekonečně dlouho trvající modernizace, sklonově náročná trať do Polska.

Jiří Kocurek

Šoto? Tak šoto: Propojit Záhorskou Ves do Rakouska. Plavecké Podhradie do Jablonice. Brezová pod Hradlom do Vrbového. Z Piešťian do Nového mesta nad Váhom trojkolejku. V Trienčanské Teplé uhnout z hlavní trati a jet přes Lednické Rovne. Postavit propojku do Púchova.
Bude to o 5 až 6 hodin delší trasa. Ale použijou se lokálky.

Peter

To som netusil, ze existuju na SK take „dolezite“ zabudnute trate ako spomina p. Kocourek. Plavecke Podhradie je koniec sveta…..

Kubrt

Pri cestě přes Slovensko je třeba překonat Karpaty – Jablunkovsky prusmyk, eventuálně přes Skalite, ale je jen jednokolejka a ještě pomalá.

roman

Trať přes Skalité má ke všemu ještě i velký sklon

K.S.

Tak to je rovnou můžeme hnát přes Bruntál, nebo Frenštát…

Ne, ne, je třeba investovat do dráhy, ale před tím ještě najít nesmyslná administrativní opatření a ta odstranit.

Niekto

Ten koridor, ktorý tápe pod osobnou dopravou a kde do PL vedie elektrifikovaná jednokoľajka? 😀

Ic540

Uzel Žilina kdyby už od zítra tak dva roky problém a k tomu jednokolejka skoro po Puchov ještě taky nějaký ten pátek…

Jaromír

Dát prostor rovnoměrně osobní/nákladní doprava 50:50. Nevidím důvod, proč by měly jezdit v dálkové dopravě směr Ostrava 5 a kratší soupravy typu „černá tramvaj“. Kráktké soupravy mají občas i ČD např. Opavan. Spojit např. současně jedoucí EC 145 a IC 513 a vzniklý prostor nechat nákladům apod…

Tomas

ste si spletl dobu.

komunisti skoncili uz pred 30 lety.

Leinad

Pokud se osobka omezí, tak nepřibydou vagony těm zůstávajícím vlakům.
Chci jet teď, jestli nemůžu pojedu autem. (Chápu že stejný přístup mají i cargo zákazníci, jestli vlak nemůže jet teď tak volají kamion)

M H

Otázka je, co znamená teď. Jistě, pokud někdo plánuje na minuty a nevydrží čekat na vlak třeba 30 minut (na dlouhou trasu s jízdní dobou přes 2,5 hodiny), tak si klidně může vlézt do auta…a třeba bude mít štěstí a neprostojí těch 30 či více minut někde v zácpě 🙂

Na delší vzdálenosti může bohatě stačit takt 60 minut, když budou vlaky dostatečně kapacitní (tedy jistota, že se pohodlně vejdu) a ve vytížené části dne do toho vložený spoj po 30 minutách. Samozřejmě by se tomuto také musely přizpůsobit veškeré přípoje…

Peeetr

Přetížené tratě je třeba speciálně zdražit, aby z nich odpadli ti co je potřebují nejméně na silnice, kde je daleko více možností objezdu. A do výběrových cen rekonstrukcí je třeba započítávat čas, po který se nebude dát za používání trasy vybírat.

Jan

Takže odpísať nákladnú dopravu a open-access osobných dopravcov? Štát si totiž poplatky za DC len prelieva z jednoho vrecka do druhého, ale súkromníkovi sa to od určitej výšky prestane rentovať…

Peeetr

Blbost. Stát má více stupňů a jednotlivé úřady jednají často značně nezávisle. Při vysoké ceně by i kraj určitě snížil počet některých příliš draze dotovaných vlaků s malou obsazeností a upřednostnil by autobusy.

ABC

Přesto však veškeré peníze co má jsou ty co vybere od daňových poplatníků.

ušatá

Jediná cesta k vyloučení tohoto nesmyslu je už konečně počítat silniční dopravě, a tedy i autobusům, skutečnou nákladovou cenu s náklady na řešení dopadů této dopravy. A bude hned jasno.

Jiří Kocurek

Somozřejmě, železnice není od toho, aby si tam nějaký soukromník vozil dálkové nákladní vlaky. Železnice má vozit řepu do cukrovaru a vozové zásilky po lokálkách. (sarkasmus)

ABC

železnice není od toho, aby si tam nějaký soukromník vozil dálkové nákladní vlaky

ABC

natož pak osobní 🙂 pardon blbě odklepnuto

Leinad

Zdražit absolutně neberu, ale trasy prostě dražit.
Vlaky který chtějí jet ve stejnou minutu seřadit 1) Rychlejší dopředu 2) Zdo pak Open Access 3) kdo zaplatí víc.
Kdo platí míň, pojede v noci(na přetížené trati vůbec)

K.S.

Ne, ne, open acess nakonci, ale když už dražit, tak i s pořadím. Takže když open access nabídkou přebije všechny, tak pojede vepředu,. I kdyby stál u každé vrby a tahal to Moravií. Jinak nemá smysl dražit.

Leinad

Pokud by neplatilo „rychlejší dopředu“ tak v dražbě přeplatit všechno co ovlivnín.
Když za mnou pojede dvacet rychlejších vlaků, které mě nemůžou předjet, platím víc než všechny dohromady.