lot
Dopravci Komentáře Názory Železnice

Komentář Emanuela Šípa: Přežije železniční trh koronavirovou krizi a záměry ministerstva?

Vlak Leo Expressu. Pramen: Leo Express
Podle Emanuela Šípa by měl stát pomoci všem dopravcům, nebo nikomu.

Podle předsedy Dopravní sekce Hospodářské komory ČR Emanuela Šípa stát v době nákazy diskriminuje komerční dopravce na železnici. „Když tito dopravci posuzovali při vstupu na trh budoucí tržní rizika, celosvětová epidemie v hodnocení bezpochyby obsažena nebyla, stejně jako by v něm nemohl být obsažen případný dopad většího meteoritu. Obojí je prostě vyšší moc a nelze to pokládat za tržní riziko,“ je přesvědčen Šíp. Deník Zdopravy.cz dává prostor komentářům externích aktérů z oboru dopravy, komentáře nejsou názorem redakce.

Emanuel Šíp. Pramen: Hospodářská komora
Emanuel Šíp.
Pramen: Hospodářská komora

Na dopravní trh udeřily s koronavirovou epidemií zlé časy. Největší zátěž, pokud jde o železnici, nesla a nese tzv. komerční, tedy nedotovaná osobní železniční doprava, a to vzhledem k dlouhé návratnosti investic do vozidlového parku na straně jedné, a všeobecně nízkým tarifům na straně druhé. S poklesem hospodářské činnosti mnoha firem nese svůj díl ztrát i železniční nákladní doprava. Ta mimoto trpí nedostatečnou kapacitou železniční infrastruktury a její elektrická část také nutností platit emisní povolenky a poplatek na podporu obnovitelných zdrojů (POZE), což výrazně komplikuje roli, kterou by v budoucnosti měla sehrát při ekologizaci dopravy.

Ministerstvo dopravy nedávno oznámilo záměr zavést program na podporu železničních dopravců na vyrovnání ztrát způsobených opatřeními proti šíření COVID-19, který ovšem má být určen pouze těm dopravcům, které samo objednává, a nezahrnuje jak komerční dopravu konkurující ministerstvem objednávaným linkám, tak ani regionální dopravu objednávanou kraji. Přitom komerční i regionální dopravci byli státem nuceni přijmout stejná protiepidemická opatření jako kdokoliv jiný, na což upozornila ve svém stanovisku také mezinárodní aliance nových železničních dopravců ALLRAIL.

V záměru ministerstva lze spatřovat jednoznačnou diskriminaci svobodné železniční dopravy, která stejně jako dotovaní dopravci zajišťuje na některých významných trasách základní dopravní obslužnost a je díky svému úsilí o získání cestujících rozhodujícím činitelem v rozvoji kvality železniční osobní dopravy a návazných služeb, a to zprostředkovaně i u objednávané dopravy. Když tito dopravci posuzovali při vstupu na trh budoucí tržní rizika, celosvětová epidemie v hodnocení bezpochyby obsažena nebyla, stejně jako by v něm nemohl být obsažen případný dopad většího meteoritu. Obojí je prostě vyšší moc a nelze to pokládat za tržní riziko.

Ministerstvo také není jen tak lecjakým objednatelem vlaků, ale je zároveň resortem odpovědným za celé odvětví dopravy. Proto nemůže být správné, že si finančně opečuje „své“ železniční dopravce, podporu regionální dopravy naloží na krk krajům a komerční dopravci ať si třeba zhynou. Jak bychom dopadli, kdyby ministerstvo zdravotnictví obdobně rozhodlo, že si kraje a obce seženou svým nemocnicím léky na COVID-19 a respirátory samy? Férové jednání v tomto případě znamená rovným a transparentním způsobem pomoci tou finanční injekcí všem dopravcům v osobní dopravě, anebo pokud by nenašlo takové řešení, na danou formu pomoci dopravcům rezignovat.  Koneckonců lze přijmout i opatření, které již dlouho doporučují nákladní dopravci, a tím je dočasné odpuštění úhrady za železniční dopravní cestu.

Komerční a vůbec nestátní dopravci nemají v Česku na růžích ustláno. I proto Česko, kdysi šampion v otevírání železničního trhu, se nyní nachází někde hluboko v evropském pelotonu. V posledních desíti letech jsme sledovali zpožďování nabídkových řízení na rychlíkovou dopravu o dlouhé roky oproti původním předpokladům. Sporná politika ministerstva vůči soukromým investorům na železniční trh pak vedla k tomu, že si nově vstupující dopravci nemohli vytvořit potřebné zdroje, nakoupit větší vozidlový park a realizovat úspory z rozsahu. A nyní ministerstvo navíc přichází s nápadem zavést systém přidělování koncesí na provozování nedotované osobní dopravy a odůvodňuje to nedostatečnou kapacitou některých tratí (zejména Praha – Pardubice a Přerov – Ostrava). Koncese mají omezit počet vlaků komerčních dopravců, a tím – snad – uvolnit traťovou kapacitu pro jiné vlaky.

To, že byla strategie železniční infrastruktury na hlavních tratích a v uzlech dlouhodobě zanedbána a že kapacita je zde nedostačující, je nesporné. Z toho nelze šmahem vinit současné vedení ministerstva, avšak ministerstvo jakožto instituce za to odpovídá zcela jednoznačně. A teď by za to měli zaplatit komerční dopravci okleštěním nebo dokonce likvidací svých obchodních záměrů. Pokud nebude kapacita příslušných tratí rozšířena, což potrvá, jedinou odůvodněnou cestou je nacházení řešení prostřednictvím
kompromisních jednání ministerstva, krajů, Správy železnic a dopravců. A kdyby už bylo zapotřebí počty vlaků na tratích omezovat, muselo by se to týkat stejnou měrou i objednávky rychlíků ministerstvem.

Problémy ministerstva s koronavirovou epidemií a špatnou kapacitou železniční infrastruktury nejsou záviděníhodné, ale jejich řešení nemůže mít jako vedlejší škodu zničení posledních zbytků českého železničního trhu. I kdyby to nebylo jeho úmyslem. Nechceme křivdit, třeba jde jen o běžnou úřednickou expanzivnost a snahu vyřešit své potíže svalením problému na bedra jiných. Trend je to však v každém případě hrozivý.

Emanuel Šíp

Odebírat
Upozornit na
guest
35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
karel

Pěkně napsáno

medvěd

Komerční vlaky si na sebe musí vydělat – bez dotací ! ZOD objednaná státem nebo kraji by měla být vykompenzována (nepojede 10 vagónů, ale jen 1 a ztráta bude menší). ALE platit soukromníkovi, že chce jezdit sám od sebe, kde to žijete ? Buď si vydělá nebo ztrátu dá ze SVÉHO!

navratp

Tam jde o něco jiného než jste pochopil vy.

ketas79

Každý kdo začne podnikat, tak ví ,jak to chodí. Úspory za pohonné hmoty, vozidla, čistící prostředky. Vyplácení min. mzdy a zbytek na ruku, aby odvody byly pro stát co nejmenší. Často práce „načerno“. A mnoho dalšího! To je jaká moc?! Kolik OSVČ platí na odvodech více než nutně musí?! I když jim bylo „Hej“ tak nepřidali ani halíř! A teď ještě státe všem nám dej?! Vydojili by všichni nejradši i z jalové krávy tele! Všichni věděli, že rizikem podnikání je krach! A je jedno z jakého důvodu! To se nijak nerozlišovalo! Kolik lidí se teď na mě naštvalo? A jen… Číst vice »

Ic540

Za mě tedy v tomto ohledu má Emanuel Šíp pravdu….

A nedávno v diskuzi o VRT měl taky když tvrdil, že součástí VRT by mělo být i letiště v Praze. Ať už koncová či průjezdná varianta…

Honza

Přežily by všechny tratě v devadesátých letech Emanuelovo snažení být u kormidla o nějaký rok déle? Totéž platí pro kazisvěta ministra Římana

pkajetan

nenapsal bych to lépe a dodal bych hlášku z Pelíšků: „Víš co, Sašo/Emane, jdi do prdele…“

Gwann

A komu všemu ještě má stát přisypat? Z čeho? I prostitutkam, že nedošli kuncafti? A prodejcům matrjosek, ze nejsou turisti?

Leinad

Těm, kterým stát zakázal podnikat, a jenom následky toho zákazu.

Hospodám, že musí zavřeno. Dopravcům, že jsou pravidla pro cestování taková, jaká jsou.
Už ne hospodám, že nedojeli turisti, už ne dopravcům že nejezdí ani ti kdo smí.

Prostitutkám zase jenom za to, že musí od (českého) klienta s rouškou dodržovat 2m rozestup, ne za to že nedojeli skopčáci.

pozorovatel

A on snad „stát“ zakázal dopravcům podnikat?
Hospody „zavřel“ (doslova !!!), to ano, ale žádným dopravcům vlakové ani autobusové spoje provozovat nezakázal – ani ty, které jinak objednával (a na dobu výrazně snížené frekvence se s dopravci dohodl, že je dopravci přechodně zruší): dopravci je přece i v době „nouzového stavu“ mohli klidně dál provozovat na své „komerční riziko“, zatímco hospody musely zůstat zavřené!

kom

za nouzový stav kompenzace jsou viz paragraf 36 krizového zákona…

Doctor

Kostlivec opět rachotí ve skříni. Emane spasiteli, zůstaňte tam a nevylézejte, devadesátky byli váš hrob !

Jouda

Ne prosím, už né…..Emanuela znám taky osobně, ale je to produkt devadesátých let , tam jeho slovo znělo na tu dobu smysluplně, ale tam to taky zůstalo. Nezlobte se, ale nee

realista

Ani v „devadesátkách“ jeho slovo neznělo ani na tu dobu smysluplně – byl to vždy umanutec žijící v zajetí svých chorobných představ – a tak je tomu zřejmě doposud. Emana už opravdu znovu ne, škody napáchal už víc než dost – i když občas něco, co vyplodí, může být užitečně vzato v úvahu jako jedno z mnoha kritérií při posuzování reality.

Vašek

Silní přežijí, slabí odpadnou. ČD jsou zoceleny působením pana Šipa.

Tomáš

Naprostý souhlas, po 18ti letech tenhle člověk ze sebe vysype takový blábol.

Od lesa

Blábolíte vy. Toho chlapa znám osobně a ví o čem mluví, narozdíl od vás.
A že se vám nelíbilo jeho působení u ČD? No jo když chce někdo ze zaprděného molochu udělat funkční firmu, tak všichni trafikanti a zašívácí dělají vše proto, aby se nepodařilo a pak ti dole nadávají na něj, místo aby nadávali svým nadřízeným, když si jeho nařízení překrucovali, aby se to hodilo jim, ne firmě.
Pokecejte si s ním osobně a používejte vlastní mozek, třeba pochopíte, co říká.

Krušnohorec

Ze zaprděného molochu se funkční firma udělá tak, že každá žst. stanice bude mít tři přednosty.

Blacklist

což ovšem dneska má také že.

videosen

U nás v žádné stanici, jediný přednosta je v HK

BLackList

on za Šípa také nebyl také přednosta v každé stanici. Třeba v obvodu ředitelství v UNL se počet stanic s přednostou snížil na polovinu. A nezvýšil se ani počet vedoucích pracovníků, tedy náměstků a dozorčích.

videosen

A šest náměstků viz Meziměstí! To se dopravnímu expertovi opravdu povedlo.

Vašek

Nepůjdu si s panem Šípem pokecat. Viděl jsem jako cestující, co za jeho působení udělal jízdní řád. Ztenšil se na polovinu. Pan Říman to samé v modrém. Pravice jednou hubiu hlásá,,Dojíždějte za prací“ a na straně druhé ruší vlaky. Čím tedy dojíždět? Služebníma Audinama?
Dosť bolo takých Šípov.

Filemon44

To teda máte kamarády 🙂

Peeetr

Když je na železnici plno, a vlaky se loni sotva vešli, tak je samozřejmě nejjednoduší pro ministerstvo dávat prachy jen těm spojům co objednali, a ty na komerční riziko prostě musí to riziko přijmout a eliminovat ztráty co nejrychlejším ukončením prázdných spojů.

Jinak nenalhávejme si, že hlavním cílem evropských banksterů při zdánlivě bezhlavém povzbuzování Jančury a Leoše ze začátku superlevnými úvěry nebylo jen a pouze otevřít místní trh pro jimi vlastněné hlavní šampiony na celoevropské molochy Arrivu a Flixbus.

Gwann

No, s těmi bankstery jste dost mimo. Radimek, když banky zjistily co a jak, odmigroval díky svému skvělému PR na trh dluhopisů.

A Leosek dojel na dvě věci – že chtěl nové jednotky (a měl koupit jete vagony z A), které krom toho mají blbě parametry (kapacita a napájecí soustava)

švestka

Však ČD taky museli k dluhopisům. Seriózní banka by takovému molochu nepůjčila.

BLackList

nejede Radime spíše na leasig?

ngthrn

Chtělo by to umazat ty explicitní konce řádků, takhle se to celkem blbě čte, když každý druhý řádek má tři slova.

Jan Sůra

Pardon, už je to vyřešeno.

náhodný kolemjdoucí

Jednu věc mi hlava pořád nebere:
POZE mají podporovat přechod ke klimaticky šetrnější infrasruktuře, ale přitom znevýhodňují železnici ve prospěch kamioňáků, kteří nic platit nemusí.
Pokud se čeští a evropští politici, kteří takové zákony schvalují, nepozastavili nad takovou absurditou, pravděpodobně se nepozastaví ani nad absurditami ještě většími. Např. s Green Dealem a jeho českou imlementací bude ještě veselo.

Oldřich Sládek

Je to ale skutečně pravda, celá elektrická trakce v ČR (želez.osobní i nákladní, MHD) platí každoročně kolem 900 mil. CZ za POZE. Asfalt nikoliv.

Momentálně okolo toho probíhají různá jednání a bitvy, rozhodující bude novela zákona 165.

Oldřich Sládek

CZK…omlouvám se, vypadlo mi k 🙂

Gwann

A spotřební daň z polovodičových paliv, která se spolu s DPH více než polovina ceny paliva? To jako neplatí?

Nemám rad, až nesnáším kamiony, ale budme fér.

A mimochodem pokud se někomu vyplatí z Makedonie do Děčína vozit plechy kamiony, ne vlakem, tak bychom se měli velice hluboce zamyslet. Současná železnice umí max.ucelenky. Ne vozové zásilky, natož přes pul Evropy.

Chronosphere

A kdo se jako má zamýšlet? Výrobce plechů,ten co na ně čeká v Děčíně nebo ministerstvo sledování? Ministerstvo dopravy asi nesleduje každý kamión,a navíc stejně,byť teoreticky,by toho bylo schopno pouze na našem území. Vždy se zamýšlí jenom ten,kdo tu dopravu platí.Vše ostatní je jenom komunistické myšlení. Já si pamatuji,jak EU vyhlašovalo,že do desíti let doženeme USA,děd vzpomínal,jak se vyhlašovali,že do konce pětiletky doženeme USA. Kolem obojího bylo za pár let ticho,a nikdo už to radši nevzpomněl. Stejně to dopadne s tím plánem na převod nákladní dopravy na železnici v EU,( Má jít snad o 30 proc. ?)aby jsme dohnali USA… Číst vice »