Vysočina: Vlaků přibude, ze 17 míst zmizí pokladny, vozidla se nemění
Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy
V regionální vlakové dopravě na Vysočině dojde s příchodem nového jízdního řádu 15. prosince na některých tratích k významným změnám,
Již od zveřejnění nových jízdních řádů řeším nevázanost s MHD,dojíždím z Havlíčkova Brodu do průmyslové zóny Jihlava Hruškové Dvory. Od vlaků nebude již přípoj,řešila jsem to s Dopravním podnikem Jihlava a i s Krajským úřadem.Atobusy nepřidají.Budeme muset chodit pěšky,cesta trvá zhruba 20 minut,pokud vlak pojede na čas, tak to sotva stihneme,kdo dojíždí pravidelně,tak přijet do Jihlavy včas je zázrak. Nyní budou vlaky přijíždět až v 5.25 ,13.22 a 21.36.
Já dojíždím do práce z Mírovky do Světlé. Dnes bez problémů, od nového jízdního řádu nepojede vlak v 5.43, který navazoval na rychlík v 6.00 do Světlé a tím jsem jezdila do práce. Tento spoj je poměrně dost vytížený. Problémy s dojížděním mají cestující na všech možných tratí v Kraji Vysočina. Kraj Vysočina mi odpověděl, že jízdní řád je navržen správně. Já si to teda nemyslím, jelikož slyším názory cestujících kolem sebe.
Navýšili počet spěšných a osobních vlaků směr Jihlava-Havlíčkův Brod, akorát zapomněli zmínit, že ty osobní vlaky nebudou navazovat na rychlíky na Prahu a Brno, takže znemožnili dojíždění cestujícím z menších obcí do zaměstnání a škol. Spěšné vlaky tam zastavovat samozřejmě nebudou a ty navazují. Cestující od osobních vlaků na rychlík budou muset v Brodě na přestupu čekat třičtvrtě hodiny, dnes zhruba deset minut. Problémy budou mít školáci i pracující. Zrušili ranní spoj, kterým jezdí spousta lidí do práce. To tu dlouho nebylo.
Perličkou je, že nadcházející přestavba budovy žst. Křižanov (ubourání části budovy a náhrada parkovištěm) počítá ve zbylé/zachované/nově zrekonstruované části budovy mj. se zřízením čekárny, pokladny a bezbariérového WC, viz https://zdarsky.denik.cz/z-regionu/ubourat-prestavet-zeleznicni-stanice-na-vysocine-se-zmeni-za-miliony-20191123.html (žel, plné znění článku dostupné jen předplatitelům).
Tzn. buď vybudování pokladny v nových místech v okamžiku, kdy tamní pokladna je již zrušena, anebo na poslední chvíli úprava projektu.
Jen nechápu, jak s tím rušením pokladen souvisí smlouva s nějakým krajem. Ta smlouva Českým drahám zakazuje, aby si zřizovaly pokladny i tam, kde to od nich smlouva nevyžaduje? Můžou tam prodávat třeba ty svoje mezikrajské jízdenky, které jim kraj velkoryse uznává.
To si asi pletete kraje, pokud Vím, na Vysočině nedochází o omezení TR10.
Někde pokladny ani nebyly ČD, jen SŽDC vydávalo jejich jízdenky, což padá. A další je nezájem kraje a když mezikrajských bude minimum, tak pak nemá cenu držet pokladnu na svoje náklady.
A tohle je teda ta slibovaná VDV? Nebo z ní sešlo?
U vlaků jízdní řády změněny do podoby „dle návrhu VDV“ již od 12/2019, u autobusů „dílčí úpravy vedoucí ke spuštění autobusové části VDV“ od 12/2021 (kdy výmluvy na „nestíhání vyhlášení výběrového řízení na provozovatele autobusových linek“ už u takového dvouletého odkladu těžko obstojí).
Do většiny obcí (na většině relací) na Vysočině vak nejede a ze slibvaných výrazných pozitivních změn u autobusů opět moc nebude.
Kdo by se např. spoléhlal na dojíždění z MB do Biskupic, když poslední bus jede cca 14:45?
Co Bystřice nad Pernštejnem, není ani v kategorii zrušených ani zachovaných pokladen..
Proti pojmenování linek nic nemám,ale i ty reklamní názvy by měly být nějak regulovány,takhle se brzo dočkáme spěšných vlaků jako Ďábelská pomazánka nebo Výčepní lihovina.
Proti Slovensku je tohle ještě hodně starý odvar (R 601 HORALKY SEDITA, R 610 izlato.sk, R 611 Fixinela,…).
A má vůbec provozovatel dráhy povinnost ta propagační hesla dopravců uvádět na informačních tabulích, v jízdních řádech a ve staničních hlášeních?
Třeba bude i vlaková linka se zkráceným názvem Volte Pravý Blok http://www.cibulka.net – plný název spojů by se nevešel ani do knižního vydání.
Nevíte někdo, na kterých tratích budou jezdit motorové vozy 841 (kromě 225, 227 a 241)? Co jsem se dočetl, tak HB-Ledeč n/S, HB-Žďár n/S, HB-Jihlava (osobáky), Křižanov-Studenec a Jihlava-Náměšť n/O mají nově jezdit RegioNovy. Z Brodu do Humpolce má jezdit 810 (dnes negarantovaně 841). RegioSpiderů je 13, z toho 11 provozuschopných. 5 vozů bude potřeba na Sp Havlíčkův Brod-Slavonice, jeden vůz na Sp Havlíčkův Brod-Znojmo. Kde budou jezdit zbylých 5 provozních vozů? Chtělo by to, aby minimálně 3 vozy byly alespoň o víkendech nasazeny na tratě, kde od nového GVD mají skončit (např. z Brodu do Humpolce). Změna vozidla 841… Číst vice »
HB-ledeč většinou cca2/3stadlery,1/3 Regionova,HB- Žďár 5 parů esa s klasou, 2 s plechem, 1x Regionova a 1x Stadler, ve velkém Meziříčí 814 a 810 jako doplněk ráno a odpoledne, na Jihlavu je to mix všeho možného, SP stalery, Od 242 s klasou nebo 814, občas stadler
Děkuji za odpověď. Takže zbylí Stadleři budou jezdit tak nějak náhodně kolem Brodu na spojích s garantovanou nízkopodlažností. Škoda, že RegioSpideři přestanou jezdit do Humpolce, na vyhlídkovou jízdu po této malebné lokálce byla obří trojúhelníková okna Stadleru ideální. 🙂
Pokud vím, do Humpolce jezdí 810
Vůbec zde není zmíněna nulová objednávka Os vlaků mezi Počátkami-Žirovnice a Horní Cerekví.
Pro pár (doslova :-))) ) jedinců jde o zásadní změnu v životě, přímo takové to klasické „už to nikdy nebude jako dřív“. 🙂
Tomu jsme se věnovali 13. dubna: https://zdopravy.cz/tri-lidi-ve-vlaku-vysocina-zrusi-osobaky-do-pocatek-zirovnice-26728/
Ale to jsem tomu ještě ani trochu nevěřil. 🙂 Vždyť už to bylo v minulých letech kolikrát na stole a vždycky to dobře dopadlo…
A ještě navíc do těch zastávek nepůjde jet z druhého konce republiky na jednu jízdenku. Tak to se asi brzo dočkáme příspěvků požadujících odvolání hejtmana, nebo aspoň radního pro dopravu, prohlašujících, že celé vedení kraje po volbách vyletí, atd. Tak jako v posledních týdnech u spousty článků z jiných krajů.
„Vozový park se na Vysočině zásadně nemění“ Přinejmenším vyjma náhrady souprav s motorovými vozy 854 nebo 842 nově dvoudílnými Regionovami mezi Jihlavou a Náměští n/O. v pracovních dnech. Nebo t-237 výhradně v šukafonech (dosud část spojů zajišťována řadou 841); trať Studenec – Křižanov (dosud 1x 810, 1x 841) nově s 1x 814 (většina výkonů, vyjma špiček pracovních dnů) + 1x 810 (převážně ve špičce). „Kvůli nezájmu kraje proto zmizí 14. prosince dalších šest pokladen Dobronín, Humpolec, Křižanov, Okříšky, Pelhřimov a Přibyslav“ Vypichuji tuto větu mj. proto, aby bylo zjevné, že nejen „zlý bruttoJMK“ určil, kolik pokladen kde proplatí a kde… Číst vice »
vzdy se rikalo vagony. Tahle buranizace ceskeho jazyka je odporna… vozidla bleee
Vozidlo není významově to samé jako vagón… Vozidlo je obecnější pojem, který může zahrnovat vozy, lokomotivy, elektrické nebo motorové jednotky, atd.
Tak vozidlo je narozdíl od vagonu alespoň český slovo. Jinak český ekvivalent vagonu je vůz.
Ne tak úplně. Třeba osobnímu automobilu lze v češtině říct „vůz“, zatímco říkat má „vagon“ není tak běžné, a to ani když je to volkswagen. Ovšem slovo „vagón“ zřejmě v češtině bylo uchycené už před vznikem železnice, podobně jako slovo „letadlo“ bylo v češtině už před vznikem letectví.
Kolotoči se také říkalo „poněmčeně“ ringlšpíl, strojvedoucí mašinfíra, a takových příkladů je spoustu…. der Wagen – vagón – vůz.