Vyšetřovatelé viní Boeing z nedostatečného dohledu nad výrobou 737 MAX

Selhání výrobce bylo označeno za pravděpodobnou příčinu loňského incidentu, při kterém letounu Alaska Airlines upadl za letu kus trupu.
Pravděpodobnou příčinou incidentu, při kterém loni vypadla záslepka dveří nouzového východu z trupu letounu 737 MAX 9 společnosti Alaska Airlines, bylo selhání Boeingu v poskytnutí odpovídajícího výcviku, metodik a dohledu nad dělníky ve výrobě. Uvedl to americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB).
Již dříve vyšetřovatelé informovali, že čtyři šrouby, které měly záslepku držet na místě, nebyly vůbec namontovány. Před předáním nového letadla zjistil výrobce poškození nýtnů v této části trupu, a tak byla záslepka odstraněna, aby mohli zaměstnanci dodavatele, společnosti Spirit AeroSystems, nýty opravit.
Zaměstnanci Boeingu pak měli na starost upevnění záslepky. Jejich zkušenější kolegové nad nimi měli vykonávat dohled, nikdo z kvalifikovaných techniků však na směně nebyl.
Právě chybějící šrouby byly podle dříve vydané předběžné vyšetřovací zprávy pravděpodobnou příčinou toho, proč část trupu za letu odpadla. NTSB se k dokumentaci o práci na této části letadla dostal díky tomu, že jeden ze zaměstnanců Boeingu si práci vyfotil, aby svého kolegu informoval o tom, co vše se na letadlo změnilo. Šrouby na fotce chybí.
NTSB ve zprávě kritizuje nejen Boeing, ale i federální úřad FAA. Podle vyšetřovatelů FAA opakovaně přehlížela známé nedostatky ve výrobních postupech, včetně chybných záznamů a nedostatečné kontroly nad odstraňováním a montáží dílů. Vyšetřování vedlo k nové sérii bezpečnostních doporučení adresovaných FAA i samotnému Boeingu
Let Alaska Airlines AS 1282 musel 5. ledna 2024 nouzově přistát v Portlandu poté, co se za letu ve výšce přes 14 tisíc stop uvolnila zmíněná záslepka. V kabině došlo k okamžité dekompresi, letoun dosedl na dráhu s otvorem v trupu. Lehké zranění utrpělo sedm cestujících a letuška. Pokud by k události došlo ve vyšší letové hladině, následky mohly být fatálnější.
Kvůli incidentu musely Alaska Airlines uzemnit a poslat k inspekci všech svých 65 Boeingů 737 MAX 9. Boeing aerolince vyplatil kompenzace ztrát způsobených nuceným uzemněním ve výši 160 milionů dolarů. V přepočtu je to 3,7 miliardy korun.