Výpadků ETCS na trati s výhradním provozem výrazně ubylo. Pomohly posuny antén a posílení signálu

Balíza systému ETCS. Pramen: VÚŽBalíza systému ETCS. Pramen: VÚŽ

Z osmi výpadků za den se situace dostala k jednomu výpadku týdně.

Správě železnic se podařilo v posledních měsících výrazně redukovat problémy s výpadky zabezpečovače ETCS na jediné trati s takzvaným výhradním provozem z Olomouce do Uničova.

Ukazují to data o počtu výpadků systému na této trati, které si vyžádal deník Zdopravy.cz. Od listopadu postupně nedostupnost systému klesá s výjimkou druhého lednového týdne. Od podzimních problémů dosáhl počet výpadků nejnižší úrovně. Za celý týden došlo k jedinému výpadku.

Vývoj výpadků ETCS na trati Olomouc - Uničov: Zdroj: Správa železnicVývoj výpadků ETCS na trati Olomouc - Uničov: Zdroj: Správa železnic

V říjnu přitom docházelo až k 35 případům měsíčně, kdy vlak zcela nečekaně zastavil. Rekordem byl jeden listopadový den, kdy vlaky neočekávaně zastavily během jednoho dne osmkrát. Tehdy vyzval Olomoucký kraj Správu železnic a České dráhy, aby situaci co nejrychleji řešily. Na moderní trati vznikala velká zpoždění.

Osm výpadků za den. Blamáž s ETCS na Uničov pokračuje, problémů přibývá

„Zaznamenaná nouzová zastavení vlaků nemusejí nutně znamenat výpadky systému, může jít i o správnou a požadovanou reakci systému, například z důvodu chyby obsluhy, z důvodu poruchy na konvenčním zabezpečovacím zařízení atd.,“ podotkla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Třicet výpadků ETCS za měsíc. Správa železnic řeší, co s poruchami zabezpečovače na moderní trati

Drážní úřad ve svém nedávném dokumentu ke stavu příprav ETCS uvedl, že došlo ke zlepšení situace na této trati. „Díky dílčím úpravám na vozidlech i přenosové síti ubylo významně výpadků v komunikaci mezi traťovou a palubní částí ETCS na trati Olomouc – Uničov. Na některých RegioPanterech, které se pohybují pod dohledem ETCS, byla pozice antén zkušebně upravena,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

Škoda Transportation bude nyní na základě povolení zkušebního provozu od Drážního úřadu testovat nové umístění antén na dalších jednotkách. „Dosavadní výsledky ukazují, že posun antén v kombinaci s posílením signálu na přenosové síti pomohl. Nyní se budou řešit další úpravy v konfiguraci přenosové sítě a na problematická místa budou nainstalovány další vysílače,“ dodala.

Drážní úřad: Systém ETCS zabránil nehodě vlaků v Břeclavi

Tagy ETCS Správa železnic trať 290 Olomouc - Šumperk výhradní provoz pod ETCS
54 komentářů