Drážní úřad: Systém ETCS zabránil nehodě vlaků v Břeclavi

Lokomotiva s ETCS. Pramen: ČD - TelematikaLokomotiva s ETCS. Pramen: ČD - Telematika

Vlaku jedoucímu pod dohledem ETCS vjel do postavené cesty posunový díl, který projel návěst Stůj.

Zabezpečovací systém ETCS si zřejmě v tuzemsku připsal první významný bod, pokud jde o odvrácení srážky vlaků. Stalo se tak 8. ledna v Břeclavi, upozornil na to ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

„Systém ETCS nám začátkem roku poskytl důkaz o své důležitosti, kdy zabránil srážce vlaku s posunovým dílem v Břeclavi při projetí návěsti zakazující jízdu. Vlaku jedoucímu pod dohledem ETCS vjel do postavené cesty posunový díl, který projel návěst Stůj. Systém ETCS okamžitě zareagoval a vlak zastavil ještě před použitím generálního stopu,“ uvedl Kolář.

Podle něj jde nejspíš o první zásah systému ETCS v tuzemsku, který zabránil vážné nehodě. Vlakem jedoucím pod dohledem ETCS byl nákladní expres ČD Cargo.

Kolář se o události zmínil v souvislosti s činností pracovní skupiny, která řeší problémy s ETCS před jeho spuštěním do výhradního provozu na koridorech. Skupina se sešla ve středu a mimo jiné vyhodnocovala víkendový zátěžový test na trati Staré Město u Uherského Hradiště – Břeclav.

Dvě noci jezdily dvě desítky vlaků s různými typy vozidel po trati v obou směrech. Došlo přitom k několika nouzovým zastavením vlaků. Ve čtyřech případech vyhodnotil systém správně, že má zastavit. V pěti případech došlo k nouzovému zastavení podle DÚ „v důsledku technické příčiny systému ETCS“. Nyní probíhá vyhodnocení testů.

„Všichni členové skupiny pracují s nestandardním nasazením a zátěžový test byl výsledkem výborné spolupráce napříč sektorem. Všem bych chtěl tímto znovu poděkovat,“ uvedl ředitel technické sekce Drážního úřadu Radek Šafránek.

Tagy Drážní úřad ETCS
181 komentářů