Vylepšení části tratě mezi Havířovem a Těšínem prošlo hladce přes MŽP
Stavbě má předcházet v letech 2023 až 2026 optimalizace čtyřkilometrového úseku Havířov (včetně) – zastávka Havířov střed (mimo).
Správa železnic (SŽ) má za sebou další krok směrem k vylepšení tratě mezi Havířovem a Českým Těšínem (321). Stavba Český Těšín (mimo) – Albrechtice u Českého Těšína (včetně) prošla hladce zjišťovacím řízením ministerstva životního prostředí, podle jehož verdiktu nemusí do takzvaného velkého procesu EIA. „Nemůže mít významný vliv na životní prostředí a nebude posuzován podle zákona,“ napsalo k záměru MŽP. Ani od veřejnosti nepřišly k plánům SŽ žádné připomínky.
Posudek se týká 10,5 kilometru tratě, kde klíčovou součástí stavby bude rekonstrukce stanice Albrechtice včetně kompletní opravy výpravní budovy. Přestavba úseku má umožnit zvýšení rychlosti ze stávajících 80 km/h až na 140 km/h. Na trati zůstane i nadále stejnosměrná napájecí soustava, bude ale provedena příprava na přechod ke střídavé trakci 25 kV.
„Proběhne rekonstrukce mostních objektů, která umožní zvýšení traťové rychlosti a zároveň prodloužení dopravních kolejí pro odstavení dlouhých nákladních vlaků v ŽST Albrechtice u Českého Těšína vysunutím kolejových spojek,“ píše se mimo jiné v dokumentaci EIA.
Stavba by podle dokumentace měla proběhnout v letech 2025 až 2027. Předcházet jí má v letech 2023 až 2026 optimalizace čtyřkilometrového úseku Havířov (včetně) – zastávka Havířov střed (mimo). Ve stanici Havířov dojde k celkové obnově kolejiště, rekonstrukci obou ostrovních nástupišť a také podchodu. Ten bude nově doplněn o výtahy a prodloužen na druhou stranu kolejiště směrem do městské části Šumbark.
Zastávka Havířov střed, která začala sloužit cestujícím v říjnu 2017, bude po dokončení zařazena do obvodu přilehlé stanice, což podle SŽ umožní ukončit vybrané vlaky od Ostravy blíže centru Havířova.
V letech 2028 až 2030 pak má přijít na řadu optimalizace pětikilometrového úseku Albrechtice u Českého Těšína (mimo) – Havířov (mimo).
Trať 321 je v úseku mezi Ostravou a Českým Těšínem zařazena do systému TEN-T jako alternativní trasa evropského nákladního koridoru RFC9 z Prahy do Čierne nad Tisou.