Doprava ve městě Infrastruktura Parkování

Praha loni z parkovacích zón získala tři čtvrtě miliardy korun, peníze půjdou na opravy silnic

Parkování ve Vysočanech. Foto: Praha 9
Parkování ve Vysočanech. Foto: Praha 9

Pražský magistrát společně s městskými částmi získal loni z parkovacích zón 750,5 milionu korun, což je meziročně více. Největší částku vybral, stejně jako v minulých letech, v Praze 1 a 2 a nejvíc peněz zaplatili řidiči prostřednictvím parkovacích automatů, celkem přes 349 milionů. Vyplývá to z informačních dokumentů, které pro vedení města vypracovali úředníci. Předloni vybral magistrát v Praze 1 až 8 zhruba 650,5 milionu. Roční parkovací oprávnění stojí 1200 korun.

V první městské části bylo vybráno před odečtením nákladů a daně zhruba 143,2 milionu korun. Městská část z toho dostane asi 73,44 milionu. Praha 1 byla první částí, kde byly v minulosti zóny zavedeny. Druhou nejvyšší částku vybralo město v Praze 2, a to asi 115,3 milionu, což je meziročně o něco více. Po odečtení nákladů a daně to dělá asi 78,6 milionu.

Nejvyšší částky vybraly radnice v parkovacích automatech a z prodejů parkovacích oprávnění. V automatech to bylo dohromady 349,5 milionu a na parkovacích kartách 273,2 milionu. S výjimkou Prahy 3, 4 a 6 vybraly radnice více peněz vždy v parkovacích automatech než získaly na parkovacích oprávněních. Také v tomto případě generovaly nejvyšší částky Praha 1 a 2.

V některých částech přesáhly náklady na systém výnosy

Náklady na provoz zón a daně odvedené z výběru peněz dosáhly zhruba 307 milionů korun. Mezi náklady je započítán například výdej parkovacích oprávnění nebo náklady na správu zón. V případě Prahy 9, 13 a 22 náklady přesáhly výnosy. Avšak například Praha 9 má příjmy pouze z prodeje parkovacích karet, ale z parkomatů a virtuálních hodin už ne. Praha 13, 16 a 22 zase nevydává parkovací karty.

Zóny má starosti městská firma Technická správa komunikací (TSK) a parkovací oprávnění vydávají radnice. První regulace parkování začala v 80. letech 20. století fungovat v Praze 1. Tzv. modré zóny byly poprvé zavedeny v roce 1996 v části Prahy 1. Následně byly postupně rozšířeny do dalších částí Prahy. Letos je zavedla na části území také Praha 10.

Peníze z parkování mají jít zpět do silnic. „Vybrané prostředky hned převádíme do rozpočtové kapitoly správa a údržba komunikací. Půjdou i na opravy nebo náklady spojené s provozem zón. Vyzval bych městské části, aby peníze také vracely do dopravní infrastruktury. Můžeme je pouze požádat, nemůžeme jim to přikázat. Ten apel od nás však odešel,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Výběr z parkovného v loňském roce

Městská část Příjem celkem Příjem po odečtení nákladů a daně Podíl městské části
Praha 1 194,116.905,28 143,175.064,81 73,442.711,75
Praha 2 115,321.766,61 78,591.800,34 41,674.544,17
Praha 3 72,811.219,39 42,646.387,09 24,282.092,55
Praha 4 86,374.128,71 39,402.261,12 24,523.570,02
Praha 5 61,854.561,48 33,457.853,61 20,852.747,91
Praha 6 91,451.607,91 44,757.822,04 27,250.394,37
Praha 7 68,345.968,19 41,932.209,69 23,840.104,85
Praha 8 54,877.108,28 32,013.417,94 17,328.484,97
Praha 9 4,205.197,78 -12,450.204 2,940.930,72
Praha 13 307.945,91 -266.098,31
Praha 16 299.155,58 96.359,43 48.179,71
Praha 22 505.099,5 -49.944,06
Celkem 750,470.664,62 443,306.929,7 256,183.761,02

 

Vybrané parkovné podle způsobu platby (v korunách)

Městská část Parkovací automaty Virtuální hodiny Parkovací karty
Praha 1 95,566.629,5 30,664.606 67,885.669,78
Praha 2 64,027.558,83 20,098.957 31,195.250,78
Praha 3 29,058.626,61 11,794.162 31,958.430,78
Praha 4 32,828.368,93 14,979.952 38,565.807,78
Praha 5 32,759.958,78 11,363.634 17,730.968,7
Praha 6 35,066.583,83 14,076.562,5 42,308.461,58
Praha 7 34,342.531,41 13,780.010 20,223.426,78
Praha 8 24,842.810,9 10,945.968 19,088.329,38
Praha 9 4,205.197,78
Praha 13 201.330,91 106.615
Praha 16 290.916,58 8.239
Praha 22 476.101,5 28.998
Celkem 349,461.417,78 127,847.703,5 273,161.543,34

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

3/4 miliardy dalších peněz vytáhnutých z peněženek daňových poplatníků.

franzJosej

na ulicich stoji auta 70% nepojizdne

Gejza

Přijde mi škoda, že Praha i MČ rezignují na nějaké pobídky pro stavbu nových stání soukromníky pro parkování rezidentů. Kdyby dali třeba 250 tis. na jedno místo postavené v podzemní garáži ve vnitrobloku určené pro parkování rezidentů, nenašli by se nějací investoři (třeba společenství vlastníků domu), kteří by se do toho pustili? Je neskutečná škoda, že třeba ve staré blokové zástavbě (Vinohrady, Vršovice, Žižkov, Karlín, Holešovice, Smíchov, apod.) je to samý nevyužitý vnitroblok a na druhé straně ulice totálně zatarasené parkujícími auty. A k tomu samozřejmě zvednout poplatky, protože 100 kč na měsíc na oprávnění pro rezidenta je naprosto směšná… Číst vice »

Karel

jen malou technickou poznamku k tabulce..neslo by zarovnat vybrane castky doprava a mit je na stejna desetinna mista a zaroven oddelovat miliony a tisice stejne, ne jedno carkou a druhe teckou – bylo by to trochu prehlednejsi 🙂
napr. cislo 273,161.543,34 stoji za to

franzJosej

apropo 50% aut se muze rovnou dat do srotu a budou prazdny ulice

franzJosej

Jizni Spojka 1km oprava – pul roku!!! Nemci zmakli 10km A2 za 1 weekend

Radovan Komínek

Parkovací stání se dá zřídit v těch nejjednodušších podmínkách za cca 50 000,- Kč (volná plocha) v těch nejsložitějších (parkovací dům) až za 1 milión Kč. Pokud zhruba 40% výnosů vezme provozování parkovacích stání včetně nákladů na výběr poplatků, dá se na upisování investice při poplatcích 1200 Kč ročně, použít cca 700 Kč ročně. Takto vytvořené prostředky nikdy nemohou stačit na vytváření parkovacích míst. Je tedy nutno buď přijít na další přínosy nebo zvýšit razantně poplatky u parkovacích ploch investovaných městem.

Jan

Pojďme přejít na skutečně tržní model parkovacích stání. Pak se budou lidi ještě divit jak to měli levné a hodně se jich auta vzdá. Zvlášť typický pražák, který parkuje pod okny, jen aby každé ráno šel kolem auta na MHD a vyjede pouze na chatu o víkendu nebo maximálně na nákup.

m...

Je zvlastni, ze pokud jde o soukrome subjekty jsou schopne postavit misto v parkovacim dome i za 150 tisic a bezne do 300 tisic. Jen erar to ma proste povetsinou za mega…
A treba ja si klidne koupim misto od mesta pred domem za trzni cenu, aby bylo moje, ale proste mesto mi ho neproda a nuti me platit za neco co mi nic negarantuje…

ušatá

Rozumnější by to bylo do MHD a pak by si nemuseli stěžovat, že na ni nemají a musejí ji omezovat.

Josef

Vzhledem k tomu kolik se sype do MHD dotacema by tahle castka zase tak moc nevytrhla

franzJosej

jojo za vse se plati

Vojtěch Hrabal

Zóny placeného stání v souvislostech. Praha v roce 2019 získala ze zón placeného stání 443 milionů, například na území Prahy 8 byl výnos 32 milionů. https://zdopravy.cz/praha-loni-z-parkovacich-zon-ziskala-tri-ctvrte-miliardy-korun-penize-pujdou-na-opravy-silnic-63645/ V té samé době přestavuje P+R na Černém mostě. Za 604 milionů bez daně (695 milionů s daní) bude rozšířeno o 586 nových parkovacích míst. https://www.idnes.cz/praha/zpravy/zachytne-parkoviste-cerny-most-p-r-chlumecka.A200120_120945_praha-zpravy_rsr Ti, kdo vyčítají Magistrátu nebo městské části že nestaví další parkovací místa, že by k tomu měli využívat výnos ze zón placeného stání, by si měli uvědomit, že rozšíření P+R na Černém mostě o 586 parkovacích míst se z celoměstského výnosu zaplatí za 16 měsíců a z výnosu… Číst vice »

asdfr

Ludia si beru hypoteky na byvanie je 20, 30 rokov. Takze navratnost postaveneho parkoviska 18 rokov je zla ? Pricom to rozsirenie vygeneruje tak 2.5 mil Kc rocne.

Kolko dalsich P+R parkovisk okrem toho rozsirenie Cierneho mostu sa stavia ? Zeby ziadne. Kam sa podieva kazdorocne zvysnych 400 mil Kc. Po kolkych rokoch vyberu parkovneho sa rozsiruje jedno parkovisko ? Kde sa podeli doteraz vybrate peniaze ?

123

Tak pokud by veškerá P+R měla mít formu parkovacích domů, tak máte do jisté míry pravdu. Ale nejsem si jist, že to někdo z těch dojížděčů po Praze chce. A bylo by možno vést i debatu, zda víc jak mega za jeden plac je úplně ta nej dosažitelná cena …
Plus je dobré dodat, že ta P+R úplně zadarmo nejsou a že zvýšení parkovného je jen otázkou času.

Takže zrovna ČM bych jako příklad hodný následování nebral.

m...

Muze nekdo vysvetlit z jakeho duvodu neni uveden prijem z automatu a z mobilnich plateb u Prahy 9?

123

Na devítce jsou zóny v provozu až od ledna, takže ty tržby jsou zcela jistě od těch zodpovědných občanů:-), kteří si parkování zaplatili už v prosinci. Ono se to spuštění tam nějak posouvalo.

Akorát bych čekal, že to v článku bude, bo to by snad došlo i antouškovi.

m...

Diky uz jsem si poposedl a je mi to jasne…

Jirka

Peníze použít k vybudování podzemních parkovišť v centru na okrajích záchytných nebo parkovacích domů a ne jen malovat modré čáry.

Leinad

Pokud by byl parkovacích míst nedostatek, a město by se chovalo tržně (zpoplatnilo parkování na ulicích), tak by se budování garáží vyplatilo i soukromníkům.

Vojtěch Hrabal

Přesně to město činí. Ale místa jsou drahá a výnos zoufale malý. Těch 430 milionů stačí na pár set míst ročně. A ta město skutečně staví.

kanafasik

A to už jsou postaveny vsechny parkovací domy a zachytna parkoviste, ktere slibovali, postavit za vybrane penize ze zon, kdyz se zavadely?

franzJosej

kecy jen.. scheinherr by se na Zapade neuzivil. tak se vratil a je to videt

Vojtěch Hrabal

Za 430 milionů je možné postavit pár set míst ročně. A tolik jich město staví. Výnos ze zón je absurdně nízký na to kolik si představujete nových míst.

MLB

„Opravy silnic“, jasně. Určitě ani halíř neskončí v odměnách nějakému pišišvorovi. Kdyby to radši jakýmkoliv způsobem investovali do výstavby okruhů…

franzJosej

2 mesice opravuji 1km Jizni Spojka. okruhy v Praglu? jedinne pokud se vrati puvodni obyvatelstvo

Marian Kechlibar

Ano. Neandertálci byli známí svojí skvělou silničářskou technikou.

Leinad

Proč by město mělo investovat do tranzitu? Vnitřní okruh možná, ale vnější by mohl být placený ze SFDI jako ostatní dálnice a rychlostky.

Havel

A kdy konecne zavedou celoprazsky, treba vyjma prahy 1 a ne tuhle sr.cku, aneb veznem ve vlastnim meste 😔

Alexandr Mikulka

Nikdy, protože by to šlo proti smyslu parkovacích zón. Ano, kolenovrti jsou uvězněni ve své zóně, ostatním se lépe parkuje.

Jaaaa

Komunismus už skončil. Jestli chcete parkovat, tak za vlastní.

Peeetr

2,940.930,72 Kč 🙁
Kdo to sestavil v tomto formátu, by měl dostat vyhazov z práce, pokud je zaměstnán jako novinář či český úředník a ne uklízečka z Ukrajiny.

Ketchup1970

Ono v ČTK se dějí věci. Třeba už vůbec nefunguje transkripce z azbuky a cyrilice. Ani jiné písmena . Všude vyhrála Roland Garos Iga Šwietkovska. Přitom ona je s připuštěním přechylování Świętkowska Djoković má na konci taky tvrdé č. Přitom to dokáží napsat na dresy fotbalistům takové písmena i v světových klubech.

Ketchup1970

Omluva Świętková /Świętek

franzJosej

ukr-uklizecka je moudrejsi nez ceska ourednuce

Jan

Neměla by, ale je fakt že i vysokošlosky vzdělané ukrajinky si najdou aspoň práci uklízečky v zahraničí, protože si tak přijdou na víc peněz. Je to smutná realita.

Leinad

Dvě celé devět set čtyřicet tisícin krát devět set třicet celých sedmdesát dva desetin.

Kalina

Neplatí obecně, že: „Roční parkovací oprávnění stojí 1200 korun.“ V některých městských částech (aktuálně Praha 5 a Praha 8) jsou zavedeny tzv. Malé parkovací oblasti, pro které je parkovací oprávnění levnější než parkovací oprávnění platné pro ZPS v celé městské části.

Jirka

To sice ano, ale ty malé parkovací zóny jsou tak malé, že se rovnou vyplatí si koupit větší, aby mohl člověk zajet třeba na úřad nebo do krámu.

Josef

Vida, tak nebyt tech „zlych“ aut, tak je mesto chudsi o skoro pul miliardy, a to jeste neco kapne na pokutach za rychlost.

Jakub P

Víte, ono město ročně za infrastrukturu pro auta vydá o několik řádů víc, než na tomhle vybere. Tohle je furrt relativně malá záplata na ten zásek, kterej provoz IAD ve městě v městský kase způsobí…

Josef

A ona ta infastruktura je vyuzivana jenom IAD? Nebo ji pouziva i hromadna doprava, zasobovani a dalsi uzitecny sluzby?

Jakub P

Kdyby ji využívala jenom hromadná doprava, zásobování, IZS a podobně, byla by z tý infrastruktury potřeba jen část. Stačil by zlomek parkovacích ploch, víc než jeden pruh každým směrem by nebyl potřeba prakticky nikde, nemluvě o superdrahých tunelech. Tenhle příjem z parkování fakt ani omylem nevyváží to, o co musí být ta infrastruktura větší a dražší kvůli našim soukromejm autům.

Panoramix

Trochu vám z té obhajoby vypadla celkem logická úvaha, že kdyby nebyla IAD, tak by VHD musela být několinásobně masivnější, tudíž by potřebovala úplně stejnou infrastrukturu, jako to množství aut. Ony další tisíce kapacitních autobusů a tramvají by musely také po něčem jezdit a někde parkovat. Akorát místo stávajícího rozprostření např. individuálních parkovacích míst by se musela budovat obří odstavná parkoviště pro autobusy a vozovny pro tramvaje.

Josef

Asi by nemusela byt masivni tolik, ale souhlasim, ono jaksi se zapomina, ze kdyz zmizi ty auta, tak neco lidi ty bude muset prevezt, metro bude stat spoustu penez a autobusu by bylo potreba taky daleko vic, ale cely by to hlavne zkolabovalo na tom, ze by to nemel kdo ridit. Uz ted byl ridicu nedostatek, co teprve, kdyby se musela dale zvysovat kapacita MHD

Jakub P

Nevypadla. Vam zrejme vypadlo, ze clovek jedouci MHD zabere proti cloveku jedoucimu autem nekolikrat min prostoru. Nepopiram, ze auta maj spoustu uzitecnejch vlastnosti a funkci. Ale toho prostoru zabiraj fakt hrozne moc a ve vetsich mestech je to zkratka problem. Jehoz rozsah si bohuzel cast lidi stale nechce priznat.

Thegrid

Asi neumíte počítat, kdy několik řádů. Pan je šprymař.

MaraSourak

Tak logicky je Praha 9 v minusu, kdyz v O2 Arene byly zrusene od brezna vsechny akce 😄 a delali se tam jenom kvuli O2

hroch

Čísla jsou za loňský rok…

sch

A v okolí arény smí večer parkovat jen rezidenti, takže z akcí Praha 9.ic nezíská, je to její záměr a v článku je to napsané

MaraSourak

Tam je smisena zona….