Voda z Tetčic, Děti Země a další. Na rozhodnutí kraje k D1 u Přerova byly opět podány žaloby
Verdikt hejtmanství napadly u soudu spolky Voda z Tetčic, Krajina Dluhonice, Děti Země a tři obyvatelé Přerova.
Na rozhodnutí olomouckého krajského úřadu, který znovu potvrdil změnu územního rozhodnutí na stavbu posledního úseku dálnice D1 u Přerova, byly opět podány žaloby. Verdikt hejtmanství napadly u soudu spolky Voda z Tetčic, Krajina Dluhonice, Děti Země a tři obyvatelé Přerova. ČTK dnes informaci získala z dokumentů zveřejněných na úřední desce hejtmanství. Stavba posledního úseku D1, která z Přerova odvede značnou část automobilů, by měla začít nejpozději na podzim, kdy projektu končí výjimka z posuzování vlivu na životní prostředí EIA. Příprava dopravního projektu dál pokračuje.
Ředitelství silnic a dálnic v lednu zahájilo výběrové řízení na stavbu tohoto úseku D1, odhadovaná hodnota je 6,75 miliardy korun. Zároveň požádalo o vydání stavebního povolení.
Změnu územního rozhodnutí na D1 mezi Přerovem a Říkovicemi předloni povolil stavební odbor olomouckého magistrátu, proti tomu bylo ale podáno devět odvolání. Krajský úřad loni odvoláním nevyhověl a změnu potvrdil. Následovalo několik žalob, které podaly i spolky Děti Země a Krajina Dluhonice. Soud rozhodnutí krajského úřadu loni na podzim zrušil, v polovině dubna hejtmanství změnu územního rozhodnutí potvrdilo. Krajský úřad v novém verdiktu doplnil několik podmínek, které se týkají zejména vodních toků v okolí chystaného úseku D1 a zimní údržby.
Předseda spolku Děti Země Miroslav Patrik dnes ČTK řekl, že nová žaloba na verdikt krajského úřadu ohledně opětovného potvrzení změny územního rozhodnutí na D1 u Přerova obsahuje například návrh na zpřísnění ochrany významných krajinných prvků. „Upozorňujeme také na to, že rozptylová studie je z roku 2016 a je tedy zastaralá. Měla by být vypracována nová,“ uvedl Patrik.
Příprava stavby posledního úseku D1 bude podle ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla ještě velmi složitá. „My očekáváme, že v průběhu letních měsíců bychom mohli dostat stavební povolení, proti tomu bude samozřejmě zase podán rozklad. To jsou komplikace, které nás čekají. Každopádně věříme, že nejpozději začátkem příštího roku, příští stavební sezony, budeme schopni dálnici D1 zahájit. Doba výstavby se předpokládá zhruba tři roky,“ podotkl Mátl.
Podle něj situace nestojí tak, že se musí začít letos v listopadu stavět. „Zákon o EIA hovoří o tom, že je to de facto podklad k tomu, aby bylo vydáno následující správní rozhodnutí. To následující správní rozhodnutí je stavební povolení. V samotném zákoně se nemluví nikde o tom, jestli se má začít stavět, nebo se stavět nemá. EIA je podklad pro správní řízení, nikoliv pro to, jestli se stavba realizuje, či nerealizuje,“ řekl v březnu Mátl v podcastu Cesty Zdopravy.cz. Pokud by ale například soud stavební povolení zrušil, tak by se celý proces EIA musel zopakovat.