Infrastruktura Podcast Silnice

Podcast: Často jsou to velmi alibistická rozhodnutí, říká na adresu úředníků šéf ŘSD Radek Mátl

Radek Mátl. Foto: Ředitelství silnic a dálnic
Radek Mátl. Foto: Ředitelství silnic a dálnic
Když vezmu školní známkování, pohybujeme se někdy mezi dvojkou a trojkou, míní o kvalitě stavebních prací Mátl

Pozvání k mikrofonu podcastu Cesty Zdopravy.cz přijal tentokrát ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Jak to vypadá s dostavbou klíčových dálničních úseků? Je šance ještě dostavět včas dálnici D1 u Přerova? Podaří se někdy vůbec dokončit severní okruh Prahy kolem Suchdola? Co blokuje dostavbu středočeského úseku dálnice D3 a jaké jsou vyhlídky, že by se mol začít vůbec stavět v dohledné době? Jak se podařilo odblokovat situaci na dálnici D35 u Litomyšle? A proč trvá povolování staveb v Česku tak zoufale dlouho?

Poslechněte si celý podcast s Radkem Mátlem, který v něm říká: „Chybí nám 800 kilometrů k dostavbě základní dálniční sítě a tu dostavět musíme každopádně.“ Rozhovor se však nevěnuje jen aktuálnímu stavu rozestavěných a nebo připravovaných úseků dálnic a silnic první třídy, ale také absurdním situacím při povolování staveb, vyjednávání s aktivisty i alibistickým rozhodnutím některých úřadů.

Radek Mátl při natáčení podcastu Cesty Zdopravy. Foto: Ondřej Kubala
Radek Mátl při natáčení podcastu Cesty Zdopravy. Foto: Ondřej Kubala

Proč končí zahraniční firmy při stavbě českých dálnic v tak velkých problémech, jaká je kvalita stavebních prací a jak roste počet reklamací na stavbách ŘSD? I o tom mluví v našem rozhovoru ředitel ŘSD. Došla i řeč na to, jestli někdy opravdu vznikne dálniční okruh středních Čech a jestli se dožijeme dálničního spojení krajských měst mimo Prahu.

Náš host odpovídal i na otázku, kterou mu položil v minulém díle podcastu Cesty Zdoravy.cz Radim Jančura. V odpovědi Radka Mátla na poznámku Radima Jačnury, kdy vyčistí chlív, kterému se říká ŘSD, mimo jiné zaznělo: „Letos dokončíme modernizaci dálnice D1, se kterou pan Jančura, a já jsem se s tím hodně potýkal v letech 2012 a 2013, zásadně nesouhlasil a chtěl si ji přizpůsobit své autobusové dopravě.“

Došlo i na řadu otázek čtenářů deníku Zdopravy. O odpovědi na ty, které jsme už nestačili při natáčení probrat, jsme požádali Radka Mátla písemně a přineseme vám je příští týden.

Podcast Cesty Zdopravy.cz můžete odebírat také na Spotify, Google Podcasts a Apple Podcasts.

Odebírat
Upozornit na
guest
25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
VJY

A ten rakouský spolek blokující obchvat Mikulova blokuje jen českou stranu….. V Rakousku končí dálnice 3 km od hranic a nikdo to neblokuje.
A jedna zvídavá nakonec. Ten rakouský spolek založil skutečně pan Miroslav Patrik? nebo je to jen pomluva.

VJY

Problémy s profesionálními potížisty Jako Miroslav Patrik, Voda z Tetčic… jsou známé. Ale zajímalo by mě jestli existuje nějaká obrana proti potížistům ve vlastních řadách. Motocentrum u Tábora bylo povoleno jako stavba dočasná kvůli stavební uzávěře pro dálnici. A pak nějaký úředník udělá „chybné rozhodnutí“ a proti pravidlům povolí ve stavební uzávěře trvalou stavbu. Existuje nějaká šance postihu tohoto nepozorného úředníka. Protože způsobil komplikace soudní tahanice…… Stejně jako ta paní v Kaplici, kvůli které se mohou vozit samozvaní zachránci po územním rozhodnutí. A to není jisté, že někteří úřednící dělají chyby po dohodě s profesionálními prudiči aby jim připravili půdu… Číst vice »

Facepalm

Jasně. Voni dělaj všechno dobře až nejlíp a zlí sysli, ekoteroristi, úřeníci, domovnice, obce, kraje, lidi a vůbec celej vesmír jim hází klacky pod nohy. Nevím, jestli se mám smát nebo brečet.

VJY

Pokud tím narážíš na bezbřehou aroganci budovatelů dálnic za bolševika máš asi pravdu. Ale pocit úředníka, že je zástupcem boha na zemi se daří jen pomalu vymítit. Ale u Litomyšle se konečně povedlo, že obce mají nepřehlédnutelný vliv na projekt. A to je správné.

Tomáš Gottschalk

Cajzlovské interview.

Tomáš V.

Tady ho má někdo hodně malýho. 🙂 Ach jo.

Pavel

Nedávno psal Jaroš na facebook, že největší problém u nás je, že expertní služba pro stát je neatraktivní pro lidi, kteří by mohli něco reálně přinést… U rozhovoru jsem si říkal, že přesně chápu proč není úplně dreamjob dělat odpovědného úředníka na ŘSD… Můžete to myslet dobře, dělat to podle nejlepšího vědomí a svědomí… A pak kdokoliv, Voda z Tetčic, sebestředný žlutý autobusák, starosta Horní-dolní o vás stejně řekne, že jste zloděj, neschopa, byrokrat… Jsme vůbec schopní přijmout myšlenku, že veřejnost může dusit instituce úplně stejně, jako instituce veřejnost…?

Facepalm

To co jste napsal, svědčí jen a jen o tom, že státním institucím typu ŘSD funguje goebbelsovská poučka o stokrát opakované lži. Jasně, zlí všemoční občané a spolky (a kdokoli, kdo se namane) tu terorizují bezbranný stát, který chudáčk pláče v koutě. Vy jistě věříte i Andrejově tezi o tom, že stát ve skutečnosti řídí opozice, žejo?

Pavel

Tři argumentační fauly, na čtyřech řádcích… Tleskám…

Jiří Šrámek

Když to scvrknu a roztáhnu, vejdou se všechny fauly na jeden řádek. A to je teprve kumšt.

Jan Hojsák

Děkuji za rozhovor, rád jsem si ho poslechl.

JiVe

dotaz na redakci: nelze u podcastů zvýšit stopáž? Přeci jen cca 45-50 minut si myslím, že je málo na probrání tématů, případně otázek od čtenářů. Plus bych se přimlouval i za video.

Alibaba

Pokud by bylo jen video, tak nebrat, ne každý chce stahovat GB navíc, a to ještě chcete zvýšit stopáž.
Mě tahle forma vyhovuje.

lakes

Případně pozvat p. Mátla opakovaně a jít více do hloubky – i po technické – stavařské problematice?

lakes

Pan Mátl převyšuje pana Jančuru přibližně tak o jednu Eiffelovku.

Y.K.

A to v čem? Jeden je dosazený státem placený ředitel, druhý kormidluje vlastní vybudovanou firmu. Nesrovnatelná odpovědnost. Nebo vám jde jen o dojem, slovník a manažerský kukuč na kameru. Výsledky a schopnost něčím pohnout nikoho nezajímají?

Milan

Pane redaktore, nebylo by prosím možné zveřejňovat přepisy? Třeba i strojové. Předem díky.

666

Rekontrukce D1 bude „dokončena“ před volbami jenom díky vynětí úseku č.1 – https://www.novad1.cz/

VRTka

úsek č1 je most z 1. republiky Šmejkalaka – ten se bude řešit separátně od roku 2022.
jedná se tedy reálně o několik set metrů – z pohledu celé dálnice (200 km) je to bezvýznamné

nedůležité

Z pohledu dálnice jde naopak o velice významný a problematický úsek a zřejmě i proto byl vyčleněn

Jackub

Dopravu to ovšem bude brzdit významně. A ukončení rekonstrukce je tolik sledováno právě proto, aby po letech uzavírek a oprav byla D1 konečně plynule průjezdná.

PetrN

Provoz ale bude furt v zúžených 2+2 resp 2+1 a 1 pruh na mostním provizoriu, takže to nebude tak zlé

PetrM

první ostavec má být argumentační podklad pro ten druhý? protože pokud ano, tak absolutně nechápu jak to spolu souvisí

Petr

To je úplně jedno. Hlavně, že konečně bude hotové to, o čem se tady roky před tím jen kecalo.

mirek

Hotové to právě ještě nebude.