Vltavská vodní cesta znovu nefunkční. Nedostatek vody zastaví komoru Kořensko

Vltava pod vodním dílem Kořensko. Pramen: Povodí Vltavy, dokumentace EIAVltava pod vodním dílem Kořensko. Pramen: Povodí Vltavy, dokumentace EIA

Vltavská kaskáda musí primárně držet hladinu Vltavy v Praze, a to především kvůli ředění splašků.

Majitelé a uživatelé rekreačních plavidel a výletních lodí znovu nebudou moci využívat celou vltavskou vodní cestu, kterou za dvě miliardy zbudovalo v minulé dekádě Ředitelství vodních cest. Zhruba sto kilometrů mezi Českými Budějovicemi a orlickou hrází se rozdělí ve dví, když od pátku bude „do odvolání“ ukončeno proplavování komorou Kořensko pod soutokem Vltavy s Lužnicí.

Důvodem je podle Státní plavební správy pokles hladiny Orlíku, na konci jehož vzdutí se komora Kořensko nachází. „V úseku říčního kilometru 200,4 (Kořensko) až říčního kilometru 182,66 (Podolsko) nebudou od 21. července garantovány ponory plavidel 1,3 metru a v průběhu 21. července budou z vodní cesty v uvedeném úseku odstraněny plovoucí signální znaky,“ doplnila SPS.

Kořensko se jako nejslabší článek nové vodní cesty na horní Vltavě ukazovalo i v minulých letech. Nedostatek vody uprostřed léta pravidelně vedl k uzavírání zdejší plavební komory, což mělo Povodí Vltavy vyřešit prohloubením koryta. To bylo provedeno, nicméně to zřejmě nestačí.

Plavba po Hněvkovické přehradě. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Plavba po Hněvkovické přehradě. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vltava je přitom jako vodní cesta stále oblíbenější. Počet proplavených lodí na úseku mezi Českými Budějovicemi a Orlíkem předloni přesáhl 12 tisíc, obsluha komor napočítala na lodích téměř 50 tisíc osob. Loni došlo k poklesu kvůli odříznutí Orlíku z jihu i severu z důvodů úprav hráze a upuštění přehrady.

Vltavská kaskáda musí primárně držet hladinu Vltavy v Praze, a to nejen kvůli lodnímu provozu, nýbrž především kvůli ředění splašků.

Tagy Kořensko Orlík rekreační plavba vltavská vodní cesta
61 komentářů