Vlaky pro Jižní Moravu mohly být o 460 milionů levnější. Kraj zveřejnil, proč vyřadil Stadler
Jihomoravský kraj mohl za 37 nových elektrických jednotek zaplatit o 460 milionů korun méně, než s jakou částku počítá smlouva
Jihomoravský kraj mohl za 37 nových elektrických jednotek zaplatit o 460 milionů korun méně, než s jakou částku počítá smlouva se Škodou Transportation. O tolik byla levnější nabídka společnosti Stadler, kterou ale musel kraj vyřadit pro chyby v nabídce. Kraj oficiálně zveřejnil, co vedlo k vyloučení švýcarského výrobce.
Stadler si jednu elektrickou jednotku pro 310 cestujících (v soutěži označena krajem jako EMU 310) nacenil na 178,956 milionů korun, Škoda Transportation na 191,9 milionu korun. Kratší jednotky pro 140 cestujících vyšly u Škody na 117 milionů korun, u Stadleru na 107,1 milionu korun. Dražší byl naopak Stadler v ocenění plánované údržby vlaků.
Kraj na profilu zadavatele zveřejnil důvody, proč Stadler musel i přes nižší nabídku vyloučit. Jasné díky tomu je hlavně i to, že soutěž přilákala na tuzemské poměry nezvykle vysoký počet zájemců: Kromě Škody a Stadleru měly zájem ještě polští výrobci Newag a Pesa, zájem měl také Bombardier a Siemens. Účastníkem řízení byla i společnost Škoda Rail, které patří Škodě Transportation. Nabídku ale podaly nakonec jen Škoda a Stadler, ostatní firmy podaly jen předběžné nabídky (Newag žádnou). V případě Českých drah dosud soutěže na elektrické jednotky končily obvykle jen účastí Škody Transportation.
Kraj vyloučil Stadler kvůli třem chybám v nabídce. Jedním z důvodů byla nedostatečná kapacita jednotek. Podmínkou bylo nejméně 279 pevných sedaček v jednotce EMU 310. Součástí požadavku byla výhrada současné přepravy 20 jízdních kol a 2 vozíků pro invalidy a 4 kočárků. Stadler ale tento požadavek nesplnil.
„Účastník v prostorech pro invalidní vozík v obou jednotkách nabídl 2 dvousedadla, která v objasnění nabídky označuje jako invalidní dvousedadla s možností dodatečného sklopení sedáku v případě nástupu vozíčkáře. Z objasnění účastníka vyplynulo, že tato sedadla nebudou moci být využita k sezení v okamžiku využití oddílu vozíčkářem a za této situace nebudou cestujícím k dispozici,“ uvedl kraj ve zprávě zadavatele. Po započítání sklopených dvousedadel tak Stadler nesplnil kapacitu o 4 sedačky. Další chybou pak byl nedostatečný počet USB portů pro dobíjení elektroniky u sedaček. Třetím důvodem pro vyloučení byla chyba u nabídky na servis jednotek.
Souutěž na elektrické jednotky byla největší drážní zakázkou za poslední roky v Česku. Podle smlouvy má už za čtyři měsíce Škoda představit návrh interiéru vozu. Smlouva výslovně uvádí, že Škoda nesmí navýšit cenu, i kdyby došlo ke změně norem.
Kraj podepsal se Škodou dvě smlouvy: jednu na nákup vlaků, druhou na servis po dobu třiceti let. Ta zavádí v Česku nezvyklý způsob platby za servis: fixní platbu za každý ujetý kilometr.
Hlavní smlouva počítá s 25 kusy čtyřvozových jednotek RegioPanter (EMU310) s 333 sedačkami a 6 dvouvozovými jednotkami (EMU140) pro 146 sedících cestujících. Smlouva uvádí současně možnost navýšit do měsíce kontrakt o dalších šest delších jednotek, s čímž kraj zjevně počítá, protože v tiskové zprávě už rovnou uvedl objednávku celkem 37 souprav. Do jednoho roku může kraj objednat ještě pět dalších kratších jednotek.
Škoda má na dodávku všech jednotek tři roky, tedy do prosince 2022. Už za čtyři měsíce by mělo být jasné, jak budou vlaky vypadat uvnitř. Podle smlouvy musí Škoda do čtyř měsíců předložit model zamýšleného řešení dvojsedadel, s uspořádáním za sebou a proti sobě v měřítku 1:1. Škoda musí představit nejméně čtyři typy sedaček na výběr. Do šesti měsíců má být jasno o kompletním řešení designu interiéru a exteriéru.
Kontrakt na 31 jednotek má hodnotu 5,499 miliardy korun bez DPH, Škoda jen těsně zůstala pod maximální hodnotou, kterou kraj v soutěži stanovil. Kupní cena jedné jednotky EMU 140 je 117 milionů korun, v případě EMU 310 191,9 milionu korun. I když Škoda dodala už několik desítek regiopanterů Českým drahám, není prakticky možné cenu pro Jihomoravský kraj z veřejně dostupných zdrojů porovnat: u Českých drah šlo o kombinace různě velkých souprav a dopravce nikdy nezveřejnil ceny za jednotlivé typy jednotek.
Smlouva řeší sankce za zpoždění: pokud budou vlaky dodány se zpožděním maximálně měsíc, bude kupní cena snížena o 0,05 % ceny každý den. V případě zpoždění nad měsíc pak 0,1 % z celkové ceny za každý den. Kraj si ve smlouvě pořešil i hrozbu, že by došlo ke zdražení kvůli změnám norem. „Změna ceny není možná ani z důvodu změny relevantní legislativy, případně jakýchkoli technických norem,“ uvádí se ve smlouvě.
Podle smlouvy budou vlaky jezdit na linkách S2 Křenovice horní nádraží (nocování Vyškov na Moravě) – Brno hl.n. – Březová nad Svitavou (tratě SŽDC 300 + 260) a S3 – Vlkov u Tišnova – Brno hl.n. – Břeclav (trať SŽDC 250), případně i na dalších tratích.
Velkým kontraktem je i servisní smlouva: podle smlouvy bude kraj platit za servis větší jednotky 32,60 Kč za každý ujetý kilometr, v případě menší pak 29,48 korun za kilometr. Smlouva je na třicet let. Do této částky patří takzvaný full-service, do kterého je zahrnuta plánovaná údržba v předepsaných cyklech a rozsahu, neplánovaná údržba, provedení servisního zásahu, renovace i úklid a čištění. Dopravce, který vysoutěží provoz těchto jednotek, tak nebude muset vůbec řešit údržbu, ale pouze provoz.