Vlaky na Osoblažce jezdily jen pár hodin, kvůli poruše je opět nahradily autobusy

Motorová lokomotiva 705.913 s vozem Balm po rekonstrukci. Foto: Osoblažská úzkorozchodná dráhaMotorová lokomotiva 705.913 s vozem Balm po rekonstrukci. Foto: Osoblažská úzkorozchodná dráha

Po pár hodinách provozu se České dráhy musely vrátit k náhradní autobusové dopravě.

65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Schmidt

To dělala firma pana Paroubka?

Omega

ČD, DPOV Přerov.

král j

Je to ostuda. Dříve tam byly 4 lokomotivy. Proč je jedna v Lužné, jedna tuším v Chomutově? Věřím, že to kraj „ocení“.

Poskok

Tak mít 4 lokomotivy při turnusové potřebě jedné, je trochu blbost.
Každopádně je ostuda, že dlouhodobě provozní je 1 (705 913) a 705 914 odeslali na modernizace po asi 3 (?, spíš více) letech odstavení.

hank

Před zestátněním lokálek bývalo běžné, že při turnusové potřebě jedné lokomotivy byla jedna lokomotiva v provozu, jedna v záloze a jedna v opravě. A tam, kde vedly provoz státní dráhy, měly povinnost zajistit při neschopnosti turnusové lokomotivy náhradní stroj. Někde se to řešilo šalamounsky. Např. dvě sousední lokálky (Dívčice-Netolice a Číčenice – Týn n. Vlt.) se o tu záložní lokomotivu dělily napůl. Je fakt, že pro úzký rozchod je v tomto případě repertoár možných řešení dost omezený; nicméně nemám pocit, že by se ČD při řešení té situace – 7 měsíců bez provozuschopného vozidla – nějak přetrhly…

Gwann

Máte s těmi zálohami i pravdu, jen zdůrazněme, že šlo o parní lokomotivy, které procházely velmi intenzívní rozborkou a sborkou jaksi častěji než diesely nebo elektriky.

Že by ale na úzké měly být dost možná i tři loko dodnes, kvůli specifičnosti, je bohužel pravda. Jen je to konec úzké, tohle nikdo nezaplatí kvůli reálnému riziku v řádu dní, kdy hrozí souběh odstavení dvou loko. I dvě jsou celkem luxus….

A ano, až se nějaké TUčko zboří ne přejezdu, může to být konec osoblažky.

petr

protože je v dnešní době zbytečné aby tam další jen nečinně stály!

Kontra

Ty informace ohledně poruch lokomotivy nejsou úplně přesné, když jsem se bavil dnes ráno s vedoucím oprav v Opavě, čištění nádrže už proběhlo v uplynulých dnech a zjistilo se, že palivo není důvodem neschopnosti. Dochází ke kolapsu elektroniky a stopování dieselu mimo jiné při současném sepnutí nabíjení i kompresoru. Dnes se jízd účastnili i technici z DPOV a MSV a snad se brzy podaří závadu odstranit. Nicméně omluva to určitě není a od doby, kdy je lokomotiva provozní už mělo proběhnout co nejvíce testů třeba formou jízd Sv vlaků, aby se předešlo dnešní ostudě.

Hajnej

Na spojce kompresoru chyběla nulová dioda a špičky při jejím vypínání nějak „načaly“ jeden vstupní modul, proto to stopování.
Po doplnění diody a výměně modulu to prý už bylo v pořádku.

petr

no a to jsou právě ty mouchy…vychytávaj se na každé opravené mašině

Jouda

Pro mě je neuvěřitelná hlavně jedna věc. Pokud je k dispozici pouze jedna jediná atypická lokomotiva kvůli rozchodu a vrací se mi po hlavní opravě, tak bych čekal, že ji nejdřív dva dny budou prohánět sem a tam. V celkové ceně opravy jedna projetá nádrž nehraje žádnou roli. Po tyto dva dny k dispozici dva tři technici zhotovitele, za mechanickou část a elektrickou a jdeme ladit a vychytávat. Tím spíš když je jasné, že s takovouto atypickou lokomotivou zcela logicky nemohla být vykonána zkušební jízda ani po dvorku. Natož v trati. A po dvou dnech , kdy se zcela jistě… Číst vice »

Vid

Lokomotiva je doma už od začátku ledna a odjela několik zkušebních jízd sólo i s vozem.

petr

jo,to není jentak,prohánět semtam..za to se musí platit!my už také neděláme zkušební jízdy.navíc,všude se vychytávají mouchy po generálce.

Josef Švejk

Oni nemají záložní lokomotivu, neuvěřitelně!

petr

záložní?odkud??..to už není jako dřív,že bývávalo někde něco záložního.všechno musí jezdit.mašina která nejezdí,nevydělává

Jiří Kocurek

Mají, ale ta je taky v servisu. Nějak se nepodařilo…

https://zdopravy.cz/strasak-ecm-na-200-firem-stale-nema-certifikat-na-udrzbu-hrozi-jim-odstaveni-zeleznicnich-vozidel-78386/
A v polovině dvouleté lhůty pro certifikaci lze říci, že čeští provozovatelé novou povinnost zatím ignorují. Vyplývá to z údajů Drážního úřadu (DÚ).

noerf

Neví někdo informovaný, jestli probíhali či probíhají jednání mezi ČD a JHMD o případném zapůjčení techniky? Pro JHMD by se jednalo o příjem z nájmu, u ČD o řešení provozní situace.

Martin

To půjde až po věřitelské schůzi. Bude záležet, na čem se věřitelé shodnou. Ale nedokážu si to představit. Není ani tak problém vozidlo zapůjčit/pronajmout, ale vyřešit údržbu, opravy a případně řešení škod na vozidlech.

Vašek

I v dobách dávno minulých se zapůjčovaly lokomotivy, např ČSD vlečkařům. Všechno jde, když se chce.

Kubrt

Když se má půjčovat majetek firmy, co je v úpadku, je to mnohem složitější (=má do toho co mluvit více entit), než když se dohodnou dvě normálně fungující firmy.

Tomas

Pomáhat ČD, které veškeré konkurenci hází klacky pod nohy? To ten stroj raději zneprovoznit.

noerf

Že se členové představenstev nemusí, ještě neznamená, že se nedohodnou provozní zaměstnanci.

Gwann

což by v případě spol. v konkurzu bylo na tepláky, poškozování věřitele. a i jinak to je na slušný problém

Karel

Jak České dráhy házejí klacky pod nohy JHMD?

xyz

Při těchto zprávách si vždycky vzpomenu na výroky z jistých zájmových organizací ve smyslu „ČD mají dostatek záložních vozidel; jen soukromník má vozidel jen tak tak nadoraz“. 🙂

Kolecko

Jestli to nebude tím, že na tento rozchod jsou jen dvě vozidla. To je potřeba rozlišovat a nedet veřejně ze sebe blbce.

Tonda Sehnal

Platí to dnes už i pro rozchod 1435 🤷

xyz

Pořád to jsou jedny a ty samé ČD.

I ten soukromník na stejném rozchodu měl, dokud jezdil, záložních vozidel více než 0.

Ondra K.

No… JMHD nemělo ke konci provozu dost vozidel ani na pokrytí turnusové potřeby.

Pája

Po opravě vyšších stupňů se chybky najdou, o tom žádná. Ale bez zálohy to bylo fakt jen otázkou času.

hank

Tak tahle „chybka“ je klasický dílenský šlendrián, který jde v plném rozsahu za DPOV. Člověk by čekal, že 33 let po převratě bude na vykydání toho reálně socialistického hnoje z Augiášových chlívů na některých pracovištích stačit. Oh wait – v nejprodávanějším bestselleru všech dob stojí psáno, že je na to potřeba 40 let… Tak snad se dožijou aspoň naše děti.

petr

no…šledrián…prostě se jen vychytávaj mouchy,to není nic složitýho…když člověk viděl,v jakém rozsahu se oprava dělala…

Poskok

Vychytávají mouchy ve formě nevyčištěné nádrže na naftu… Jasně.

Prag

Už běží nahoře info, že je to slepá stopa.

Jan

Cítíte ten gramatický kontrast mezi plurálem České dráhy a singulárem porouchaná lokomotiva?

petr

trochu česky…prostě je to jenom stroj…porouchat se může cokoliv,komukoliv a kdekoliv

Jan

Když si říkám dráhy, měl bych mít lokomotivy, aspoň 2 i pro úzkokolejku ve Slezsku…

Kubrt

Však mají dvě; druhá je taky v dílnách.

Jan Sova

Hlavně ať tam vymění tu diodu jako nakonec u té první….

Jan

Takové… ČéDé…

JirKa

A to oprava proběhne na širé trati, když není jiné vozidlo co by ji odtáhlo? Nebo vypomůžou místní nostalgici?

Jan

Když zatlačí všichni obyvatelé výběžku…

Vašek

Místní kulak zapůjčí koňské spřežení.

Apten

To je komedie.,😭😭

Vladimír M

To se může stát. Nezoufejme.

Martin

Určitě může. Ale u stroje po velké rekonstrukci by měl proběhnout aspoň nějaký zkušební provoz. Zahájení provozu s cestujícími o jednotky dní později je podle mě lepší, než takováto ostuda…

petr

tak ono něco se může projevit až po X kilometrech..to není jen tak.šťourat se v tom také není záhodno,když je vše v záruce..prostě musejí dorazit mechanici z hlavních dílen…každá mašina mívá po dílnách mouchy..to není nic neobvyklého

Granja

Stát se může vše. Zejména po opravě se některé věci musí ještě doladit. Ale nezkontrolovat to ostatní, co se opravy netýkalo…. No nic.

Koleno

Marnost ČD v přímém přenosu od nezvládnutých příprav k termínu ECM, nezajištění provozu s nástupem ECM až po průběh opravy a „obnovení“ provozu.

Karel

Opravu lokomotivy prováděly ČD?

Peeetr

Když opravny přestávají fungovat, tak je třeba, aby přebujelý manažment zajistil řešení. Buď maximum nových strojů s údržbou zajištěnou výrobcem, nebo vlastní dobře řízené opravny, nebo stálá kontrola kmenovými zaměstnanci v soukromých opravnách provádějících zakázku, nebo mastné a rychlé pokuty za nepovedé opravy.

Kubrt

Jejich dcera DPOV Přerov.

petr

nojo…zas házení do jednoho pytle…na lokomotivách už dělá mnoho subjektů.dodavatelsky

hank

Tak někdo snad tu odpovědnost vůči objednateli zastřešuje…

ABC

Nad propastí

Václav

Opravdu je tak těžké napsat název společnosti Slezské zemské dráhy o.p.s. (potažmo SZD) na první pokus správně Honzo?

Mojmír

Přitom je trochu paradox, že tato lokálka je celá na Moravě, protože se jedná o Moravskou enklávu ve Slezsku.

hank

To už jsme tu jednou řešili: Formálně byla tato enkláva zrušena v r. 1928.

Mojmír

No 1928 snad došlo jen ke sloučení dvou zemí v zemi Moravsko-slezskou, tím padla tak nějak Slezská správa v Opavě v tak už centralizovaném Československu. Ale že by v té souvislosti existovalo regulérní předání území z Moravy pod Slezsko slyším prvně.
Jako neříkám, že se to má přejmenovat, v dnešní době by to ani nemělo smysl a lidi to tak ani nevnímají, byť jsem četl, že i dnes některé obce na Osoblažsku vyvěšují Moravskou vlajku třeba 5.7.

hank

Tenkrát nešlo jen o organizační a právní otázky, ale taky – nebo spíš hlavně? – o to, kam potečou daně v regionu vybírané… Tenkrát to zdaleka nebyl tak chudý kraj jako dnes, takže zřejmě bylo co vybírat. Je fakt, že postupně těch zemských daní ubývalo, ale ještě i v tom r. 1928 nějaké existovaly.

Jan Sova

Měli by se tam začít importovat tvargle ve velkém, aby se nezapomnělo….

hank

😀

Gwann

což je mimochodem dost možná i důvod proč zůstala česká…ne německa po slezských válkách. šlo tuším o území olomouckého biskupa a jako takové zůstalo moravské, kdežto původně moravské knížectví opavské se postupně plíživě stalo součástí slezska

(morava se dělila nejpozději od Karla IV. na tři okruhy – moravské markrabství, olomoucké biskupství (bráno jako samostatné knížectví, knížecí důstojnost biskupa přetrvala až do novověku a dokonce měl narozdíl od pražského (arci)biskupa až do 18.století i právo razit vlastní minci) a opavské knížectví)

hank

Jenom upřesnění: Osoblažsko bylo součástí Moravy už od r. 1182, tj. ihned od vzniku moravského markrabství.