Vlakem do železničního ráje, 1. díl: Jak se dostat do Švýcarska za méně než tisícovku

Jednotka švýcarských drah SBB Astoro v Mnichově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka švýcarských drah SBB Astoro v Mnichově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Nový seriál o cestě do Švýcarska po kolejích nabídne tipy, jak na levné jízdenky.

Na světě nenajdete zemi, kde je veřejná doprava na tak vysoké úrovni jako ve Švýcarsku. Redaktor serveru Zdopravy.cz Jan Sůra se proto rozhodl otestovat nejen cestování v této zemi, ale i samotné železniční spojení z Česka. V prvním díle se věnuje přípravám na cestu: jak se dostat k co nejlevnější jízdence na vlak do Švýcarska. 

Když jsem v dubnu psal text o navýšení počtu vlaků mezi Mnichovem a Curychem, bylo to jen krátce po mém krátkém železničním výletu do Rakouska. Chuť vyrazit opět někam vlakem byla velká. Zvláště, když cena jízdenky vycházela při nákupu pár týdnů dopředu na cenu pod tisícovku a Švýcarsko zrušilo veškerá covidová omezení.

Český cestující má pro cestu vlakem do Švýcarska dvě základní trasy: přes Linec a přes Mnichov. K cestě do Švýcarska přes Mnichov aktuálně existují dva levné způsoby: kombinace včasné jízdenky Českých drah do Mnichova a jízdenka Deutsche Bahn Mnichov – Curych (dohromady za 850 korun). Nebo přímo jízdenka Deutsche Bahn z Prahy až do Švýcarska za 37,90 eura, tedy zhruba 950 korun. U té je ale problém: zatímco ještě v dubnu byla k mání, nyní z nabídky na většinu dnů zmizela.

Rozhodl jsem se nakonec pro nákup dražší jízdenky z jediného důvodu: celé spojení na jedné jízdence, a tak případná ztráta přípoje v Mnichově není můj problém, ale DB. Německý dopravce navíc cenu 37,90 eura nabízel nejen do Curychu, ale i dál: dá se například takto dojet do Lucernu či jiných švýcarských měst v blízkosti Curychu. Za 59,90 eura pak na jednu jízdenku dojedete z Prahy třeba až na italské hranice do Lugana nebo do Brigu. Má cílová stanice je Flüelen na břehu Lucernského jezera (Vierwaldstättersee).

DB nabízí pro tuto relaci dvě možnosti: s jedním přestupem přes Mnichov, kde je přes hodinu čas na přestup, nebo krkolomnější, ale z pohledu železničního fanouška lepší variantu přes Cheb a Norimberk. Tato verze umožňuje i pozdější odjezd o hodinu déle. Protože cestu 5 hodin a 40 minut přímým vlakem do Mnichova považuji za depresivní z pohledu zaostalosti důležitého spojení, rozhodl jsem se nakonec pro variantu s více přestupy. Jako bonus nabízí i atraktivnější vlaky: nové soupravy InterJet Českých drah nebo rychlovlak ICE z Norimberka do Mnichova. Doba jízdy také není nezajímavá: v Curychu budete podle jízdního řádu po 9 hodinách a 57 minutách od odjezdu z Prahy.

K nákupu jízdenky došlo 19. dubna pro odjezd dnes, tedy 4. května. Tato varianta ale v poslední době z nabídky DB rychle zmizela a na květen, červen či červenec není prakticky k dostání. Na cenu 37,90 eura se dostanete ale například při nákupu jízdenky z Chebu či Plzně.  Nakombinovat jízdenku ČD a DB za cenu kolem 850 korun stále jde.

Delší dobu lze využít ještě jižnější trasu přes Rakousko do pohraniční stanice Buchs (SG). V tomto případě je nejjistější nákup jízdenky přes e-shop Českých drah. I na příští týden seženete včasnou jízdenku za 975 korun s jediným přestupem v Linci. Ve švýcarské železniční síti budete za 10 hodin a 17 minut, do konce června ještě s přestupem na náhradní autobusy u Votic. Výhodou této trasy je i zajímavější krajina díky Alpám. Touto cestou se budu vracet.

Swiss Pass, Tageskarte nebo InterRail aneb jak po Švýcarsku

Samostatnou kapitolou je cestování vlakem po Švýcarsku, kde máte několik možností. Buď si koupit konkrétní jízdenky na konkrétní relaci,. nebo si pořídit síťovou jízdenku. Ty se zaplatí často už po jednom použití vlaku.

Nejznámější nabídkou je Swiss Travel Pass, který letos díky nedostatku turistů zlevnil. Nabízí možnost neomezeného cestování prakticky ve všech dopravních prostředcích ve vybrané dny. Jeho cena se liší podle toho, zda je na pevně stanovené období nebo si cestující během měsíce může vybrat flexibilně dny platnosti. Platí i například na MHD nebo lodě a většinu lanovek a horských železnic s výjimkou těch nejdražších typu Jungfraujoch. Děti cestují s dospělými zdarma. Kompletní informace jsou zde.

Další variantou je InterRail, mezinárodní železniční síťová jízdenka. Prodává se i jen pro Švýcarsko. Je levnější než Swiss Pass, nesvezete se s ní ale úplně všude veřejnou dopravou, prakticky jen vlaky s výjimkou horských drah.

Zajímavou možností je i síťová denní jízdenka pro prakticky kompletní veřejnou dopravu. Prodávají ji státní dráhy SBB pod názvem Spartageskarte. S touto jízdenku budu cestovat. Za nejnižší cenu 52 franků je k dostání v omezeném počtu, dva týdny před odjezdem ji bylo možné koupit. Děti mohou cestovat na obdobnou jízdenku za 19 franků, ta je ke koupi kdykoliv za fixní cenu.

Dobrou inspirací pro plánování výletů po Švýcarsku jsou pak knihy publicisty a železničního fanouška Petra Čermáka.

V dalším díle popíšeme cestu do Švýcarska.

Tagy SBB Švýcarsko Švýcarsko vlakem
71 komentářů