Vlak na vodík vezl poprvé cestující, Coradia iLint vyjíždí do pravidelného provozu

Alstom Coradia iLint. Foto: René FrampeAlstom Coradia iLint. Foto: René Frampe

Osobní železniční doprava má za sebou jednu světovou premiéru. V německé spolkové zemi Dolní Sasko v neděli poprvé v historii

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej

Tomuhle moc fandím. pro severní německo a podobné kraje, kde hodně fouká nebo obecně mají nárazové přebytky elektrické energie je to super… Alespoň podle údajů, které k nám dorazily.
Nicméně taky doufám, že se to nerozšíří někam, kde to nemá smysl. Třeba k nám.

A btw. nemáte nějaké aktuální info o tom CNG pokusu v Opavě?

mirekk

Prosím pěkně, poučte mě, co má vlak s pohonem vodíkovými palivovými články společného s foukáním větru a přebytky elektřiny v energetické rozvodné síti?

Kubrt

Přebytky elektřiny se spotřebují k elektrolýze vody na vodík (a kyslík). Vodík slouží jako „úložiště energie“. Stejně by se ta „přebytečná“ energie dala uložit do akumulátorů a ty „tankovat“ do vlaků (výměna). Je fajn, že se tento koncept vyzkouší v reálu, ale osobně si nemyslím, že to bude mít ekonomicko-ekologický smysl.

Jan

Smysl to nemá ani ekonomický a tím pádem ani ekologický. Výroba, převoz a skladování vodíku je velmi neefektivní proces. Kdyby se místo toho nabily baterie tak se uloží dvakrát tolik energie (včetně jejího přenosu). Vlak bude o něco těžší, ale kapacita na lokální tratě nemusí být nijak závratná. Po příjezdu zpět pod dráty/ke kabelu se zase nabije a jede dál.

Ondřej

Když si Dolní Sasko objednávalo vlaky na vodík, argumentovali právě vizí výroby vodíku z vody. V regionu je hodně větrných elektráren a tak mi to dává smysl. Jestli budou používat vodík vyrobený z fosilních zdrojů, tak mi to přijde zbytečné úplně.

AAA

Byly takové vize jako že se bude vodík vyrábět ve velkém elektrolýzou vody právě temi přebytky ze sítě. Zatím se však vyrábí z fosilních paliv.

Asdf

Přesně tak, vodík se zatím většinou vyrábí parním reformingem zemního plynu, při kterém vzniká ovšem CO2, což jde jaksi zcela proti smyslu zavádění vodíkového pohonu. V podstatě je to nesmysl na druhou.

LK

A nevznika nahodou mene CO2 nez u desitky let starych dieselovych lokomotiv jako u rychliku na zanedbane trase Brno – Jihlava?

železničář v důchodu

Nepředpokládal bych to, protože ty lokomotivy dostaly při přestavbě docela moderní motory – je ale docela škoda, že když už jsou dieselelektrické, nebyly zrekonstruovány na „hybridy“ s bateriemi a možností dobíjení i rekuperací.

Lukáš F.

Mělo by, kdyby se vodík vyráběl elektrolýzou vody.

železničář v důchodu

No, hlavně aby jim to nikde „nebouchlo“ – to by pak asi byl docela masakr …
Před časem zkoušeli nějaký autobus na vodíkový pohon v Neratovicích – jezdí to ještě, nebo už to tam „odpískali“?

AAA

Rychlík vyšší kvality Hindenburg právě odletěl od druhého nastupiště.

raddie

😀 😀 😀