Vlak na vodík vezl poprvé cestující, Coradia iLint vyjíždí do pravidelného provozu
Alstom Coradia iLint. Foto: René Frampe
Osobní železniční doprava má za sebou jednu světovou premiéru. V německé spolkové zemi Dolní Sasko v neděli poprvé v historii
Tomuhle moc fandím. pro severní německo a podobné kraje, kde hodně fouká nebo obecně mají nárazové přebytky elektrické energie je to super… Alespoň podle údajů, které k nám dorazily.
Nicméně taky doufám, že se to nerozšíří někam, kde to nemá smysl. Třeba k nám.
A btw. nemáte nějaké aktuální info o tom CNG pokusu v Opavě?
Prosím pěkně, poučte mě, co má vlak s pohonem vodíkovými palivovými články společného s foukáním větru a přebytky elektřiny v energetické rozvodné síti?
Přebytky elektřiny se spotřebují k elektrolýze vody na vodík (a kyslík). Vodík slouží jako „úložiště energie“. Stejně by se ta „přebytečná“ energie dala uložit do akumulátorů a ty „tankovat“ do vlaků (výměna). Je fajn, že se tento koncept vyzkouší v reálu, ale osobně si nemyslím, že to bude mít ekonomicko-ekologický smysl.
Smysl to nemá ani ekonomický a tím pádem ani ekologický. Výroba, převoz a skladování vodíku je velmi neefektivní proces. Kdyby se místo toho nabily baterie tak se uloží dvakrát tolik energie (včetně jejího přenosu). Vlak bude o něco těžší, ale kapacita na lokální tratě nemusí být nijak závratná. Po příjezdu zpět pod dráty/ke kabelu se zase nabije a jede dál.
Když si Dolní Sasko objednávalo vlaky na vodík, argumentovali právě vizí výroby vodíku z vody. V regionu je hodně větrných elektráren a tak mi to dává smysl. Jestli budou používat vodík vyrobený z fosilních zdrojů, tak mi to přijde zbytečné úplně.
Byly takové vize jako že se bude vodík vyrábět ve velkém elektrolýzou vody právě temi přebytky ze sítě. Zatím se však vyrábí z fosilních paliv.
Přesně tak, vodík se zatím většinou vyrábí parním reformingem zemního plynu, při kterém vzniká ovšem CO2, což jde jaksi zcela proti smyslu zavádění vodíkového pohonu. V podstatě je to nesmysl na druhou.
A nevznika nahodou mene CO2 nez u desitky let starych dieselovych lokomotiv jako u rychliku na zanedbane trase Brno – Jihlava?
Nepředpokládal bych to, protože ty lokomotivy dostaly při přestavbě docela moderní motory – je ale docela škoda, že když už jsou dieselelektrické, nebyly zrekonstruovány na „hybridy“ s bateriemi a možností dobíjení i rekuperací.
Mělo by, kdyby se vodík vyráběl elektrolýzou vody.
http://www.osel.cz/10091-akumulace-a-regulace-site.html
No, hlavně aby jim to nikde „nebouchlo“ – to by pak asi byl docela masakr …
Před časem zkoušeli nějaký autobus na vodíkový pohon v Neratovicích – jezdí to ještě, nebo už to tam „odpískali“?
Rychlík vyšší kvality Hindenburg právě odletěl od druhého nastupiště.
😀 😀 😀