Vlak jako konkurence letadlům. V Británii vyjel Lumo, láká hlavně na nízké ceny

Lumo na trať nasazuje jednotky Hitachi AT300 (Class 803). Foto: ScotRailLumo na trať nasazuje jednotky Hitachi AT300 (Class 803). Foto: ScotRail

Ceny jízdenek z Londýna do Edinburghu začínají na 15 librách

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Axel

Trip rep https://www.youtube.com/watch?v=9fSrE45BpYQ

(cca v 6. minutě jsou záběry na sedačky, toaletu atd.)

P.S. Nelze vyloučit, že autor omylem zařadil do trip repu také něco omylem… Např. v 11:24 jsou záběry na vlak NightJet s lokotkou PKP IC -:) Tož to je asi nějaký šotek, má-li jít o trip rep Londýn-Edinburg…

Jiří Kocurek

K tomu novinářskému pokusu: Většina cest nezačíná na nádraží, pokud tam člověk nebydlí či nepracuje. Lepší by bylo, kdyby vyrazili od dveří redakce.

Nikolaj M.

A na nádraží by měli cestu spolu, protože na Luton, odkud to jednomu letělo, by stejně jel vlakem 😉

Panoramix

Přesně tak. Pokud není start a cíl na tom nádraží, tak letadlo bude pravděpodobně stále rychlejší. Zejména pokud je start a cíl blíže letišti a na ten vlak se musíte přesouvat dále, najednou je ten poměr jednoznačně ve prospěch letadla. Čímž nechci říct, že přeprava vlakem za rozumnou cenu a čas si nenajde svoje příznivce. Ale takové manipulativní srovnání si mohli odpustit.

ABC

musí se jít tomu žádoucímu výsledku trošku napřed, že jo

mgr.pavel

„Zejména pokud je start a cíl blíže letišti “ – což si troufám tvrdit, že většinou nebude. Často nějaká z cest začíná či končí doma (což u letiště skoro není), případně v práci (což u letiště nějaké provozy jsou, statisticky ale ne moc převažující – troufám si tvrdit, že většina cestujících letadlem pracuje ve městech, ne u letišť).

Ti novináři si museli vzít pro srovnání dva referenční body, mezi nimiž chtěli jet. Jaký konkrétní bod je „více referenční“, zastupující nástupní či výstupní bod cesty pro co nejvíce cestujících?

Roman Soudný

Nezapomínejte započítat cestu na nádraží. V centru Londýna bydlí málokdo, takže se nejdříve musí dopravit z okrajových čtvrtí do centra aby vůbec mohli nasednout na vlak.

Puvodni Jakub P bez tecky

A nebo se da takovy pokus u prilezitosti zahajeni provozu brat tak, jak je, a ne jako smrtelne vazny zavod. Tech promennych, ktere by museli resit, aby to bylo uplne fer a dalo se to pocitat presne, by bylo o mnoho vic, nez jen misto startu a zaroven plati, ze i kdyz je to jen srandazavod pro zpestreni a porazeny nebude hozen lvum v arene, nejakou vypovidaci hodnotu to ma i takto, protoze u cesty trvajici pres 4 hodiny bude malokdo resit +- par minut, takze ze casove jsou ty cesty naprosto srovnatelne se da odvodit i z tohoto.

Axel

Když už řešit srovnání cesty do Edinburgu, tak pro úplnost vzít i druhou železniční linku (West Coast)
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:British_hlavni_zeleznicnich_trati_diagram.PNG

LUMO jezdí po „modré“.

Zatímco „černá“ West Coast ML projíždí většími aglomeracemi (oblast Birminghamu je asi druhá nejlidnatější aglomerace v UK) … Tj. je předpoklad, že vyšší poptávka po pasažérské přepravě bude po černé než po modré = předpoklad většího počtu vlaků denně.

Vladimír L.

Přesně a v předem náhodně vylosovanou dobu. A konec cesty mohl být někde v hospodě. (Jakože schůzka se zdrojem)

Axel

Hm… píšete o novém vlakovém spojení „Doba jízdy je 4 hodiny a 32 minut.“

V čem je rozdíl? Dle plánovače Google Maps jezdí nynější dopravce Londýn za 4h:20 (L. King’s Cross – Edinburgh Waverley) = odjezd v 7:00 příjezd po 11. hodině.

Lumo vyjíždí směr Edinburg v 10:45 resp. v 14:36

Tak v čem spočívá výhoda Lumo vs. nynější dopravce? Cena?

Vždyť i „král ojetin s lidským chováním vůči cestujícím“ RGJ avizuje zdražení https://archiv.hn.cz/c1-66985110-ceny-jizdneho-budou-muset-jit-nahoru-rika-jancura-regiojet-nove-nabidne-i-sit-hotelu

Facepalm

Takový to, když máš problém pochopit i titulek.

Axel

Tak v ČR máme příklad jiného přístupu než o čem je titulek… Aneb pohádka o tom jak z firmy xyz stal lovebrand skrz „papáníčko“ už za devítikačku + kávička grátis

Plus lidské chování vůči cestujícím. Většinou

Facepalm

A jak tohle vaše plácání pátého přes deváté na adresu RGJ souvisí s obsahem článku?

Axel

Mě se líbí víc konkurence. Tj. když do článku vrtám, tak proto, že bych rád, aby přibylo konkurence na dálkové železniční dopravě i v ČR. Až na to, že článku v některých pasážích jsem příliš nerozuměl: a) cestující do Edinburgu – srovnána cesta vlakem do Edinburgu vs. cesta letadla do Glasgow (@honzalb upřesnil níže) b) LUMO do Edinburgu by prý mělo konkurovat cenou, ale je dražší než letadlo, než letadlo do Edinburgu (viz níže od @honzalb) c) LUMO s plánem na až 5 spojů denně do Edinburgu bude levnější než konkurenční železniční dopravce, což ale asi není slučitelné s železniční… Číst vice »

Axel

Vůči low-costu nebo vůči nynějšímu vlakovému dopravci.

Nebo vůči obojí konkurenci?

mgr.pavel

A četl jste vůbec článek, na který reagujete?

Axel

četl… A není mi tedy jasné co se srovnává s čím 1. … Např. článek mluví o ceně letenky a v závěru uvádí, že novinář absolvoval cestu, kdy letěl do Glasgow a poté po zemi do Edinburgh (odhaduji cca 80 km po zemi )… Jenže do Edinburgu taky létají pravidelné linky … takže co to je podivné srovnání ??? 2. Nepotřebuji bezúčelně rýpat do novinářského pojetí. Nýbrž mě zajímají praktický přínos pro podmínky v ČR, teda jestli vůbec existuje nějaký přínos služby jako LUMO je… Např. není mi jasné zda tato linka LUMO je výsledek „testu hospodářské/ekonomické vyváženosti“ anebo zda-li… Číst vice »

Axel

Takže cena letenek (se kterou srovnáváte) je do Edinburgu? Nebo jde o obvyklou cenu letenek do Glasgow VČETNĚ nákladů na přejetí těch cca 80 km z letiště Glasgow do Edinburgu? Chápejte, nepotřebuji vrtat do Vašeho článku bezúčelně Akorát nechápu jestli LUMO prošel „testem hospodářské vyváženosti“… Z toho mála, pro mě srozumitelného. o tomto testu, tak chápu že v pasažérské železniční dopravě UŽ NELZE konkurovat výlučně cenou, na lince kde je smlouva o provozní dotaci jako např. Praha-Budějovice. (ledaže že by šlo nějaký jeden vláček na hustě frekventované trati). Tj. jestli LUMO nabízí to samé co současné vláčky, ale levněji (a… Číst vice »

Axel

Takže LUMO chce uspět, neboť bude dražší než Low-cost kamsi za město (tj. záleží kam přesně cestující potřebuje, jestli blíž k letišti nebo jestli k vlakovému nádru)…. A LUMO chce být levnější než současný železniční dopravce?

A toto je OK, dle „testu ekonomické vyváženosti“? Nebo se tento test neprováděl?

Aleš

Tady je přesně ta neobjektivita:
1) Ti dva se oddělí na místě odjezdu jednoho prostředku a sejdou se na místě příjezdu referenčního prostředku. Není tím náhodou jeden prostředek zvýhodněn? Co kdyby se rozdělili na Lutonu? 🙂
2) Zrovna v čas, kdy jede ten vlak, nic neletí do Edinburghu. Co kdyby se rozhodli jet v době, kdy letí letadlo do Edinburghu, ale zrovna nejede ten vlak? Nebyl by výsledek naprosto odlišný? Opravdu je toto objektivní novinařina těch britských novinářů?

Aleš

EDIT: 1) Ti dva se oddělí na místě odjezdu jednoho prostředku a sejdou se na místě příjezdu stejného prostředku, nezávisle na trase referenčního prostředku. Není tím náhodou jeden prostředek zvýhodněn? Co kdyby se rozdělili na Lutonu? 🙂

Axel

@honzalb… promiňte moji ingerenci… ale připadá mi fér se zeptat, zda-li jste vycházel z práce +- objektivních novinářů anebo zda-li jde o fanouškovské novináře, kteří si objektivizují své názory = lidově řečeno: už předem ví, jaký má být výsledek. Tj. bylo by fér napsat, jestli víte nebo nevíte jsou-li víceméně objektivní. Na Vašem příkladu jsem si ověřil, že máte čuch jít pod povrch, jste +- objektivní s mírným skolem k šotoušství (ale opravdu jen mírným), s výjimkou inklinace k některým ideálům takovýchtěch lidí, kteří „mají dost peněz aby si mohli dovolit na ekologické myšlenky“…. A proto Vás čtu, neboť v… Číst vice »

Axel

Díky