lot
Železnice

V Anglii vyjely do pravidelného provozu nové vlaky od Hitachi

Nová jednotka Hitachi Azuma na nádraží Kings Cross v Londýně. Foto: LNER
Nová jednotka Hitachi Azuma na nádraží Kings Cross v Londýně. Foto: LNER

Cestování mezi Londýnem a severem Anglie je od dnešního dne pohodlnější. Společnost London North Eastern Railway (LNER) poprvé vyrazila na trať z Londýna do Leedsu a Hullu s novými vlaky Azuma od společnosi Hitachi.

Celkem 65 nových souprav postupně nahradí 45 starších dosluhujících jednotek IC 125 a IC 225. Současně dojde i k navýšení kapacity: v devítivozové soupravě je o 100 míst více než ve stávajících. Devítivozová jednotka pojme celkem 627 cestujících, z toho 101 v první třídě. Pětivozové jednotky mají kapacitu 270 míst v druhé třídě a 45 v první třídě.

LNER má objednáno celkem 65 těchto vlaků ve verzi s pěti nebo devíti vozy. Dopravce slibuje cestujícím větší komfort, například o 7 centimetrů vetší prostor na nohy. Samozřejmostí jsou už zásuvky na dobíjení či palubní wi-fi.

Díky nasazení nových jednotek LNER postupně přidá další nové spoje, například z Londýna do Lincolnu, Harrogate a Bradfordu. Tempo dodávek má být zhruba jeden vlak týdně, na podzim by vlaky měly začít jezdit i na linkách do Skotska po východním pobřeží.

Vlaky zaplatilo britské ministerstvo dopravy, které tímto krokem chce zvýšit kvalitu cestování po britské železnici. Vlaky se vyrábí v Anglii v  závodě Hitachi ve městě Newton Aycliffe v severovýchodní Anglii, depo je v Doncasteru.

Nasazení nových vlaků znamená i čistější provoz: jednotky IC125 jsou dieselové.  Azuma má elektromotor a generátory na naftu, které umožní i jízdu mimo elektrizované tratě. Z celkové objednávky 65 jednotek je s hybridním pohonem 23, ostatní jsou elektrické.  Maximální rychlost je 225 kilometrů v hodině, na tratích bez ETCS 200 km/h. Dopravce od nasazení nových vlaků čeká i větší spolehlivost. Časté výpadky a poruchy jsou velkým problémem britské železnice.

LNER je na rozdíl od jiných dopravců ve Velké Británie státní firmou. Převzala provoz po Virgin Trains East Coast, která se dostala do finančních problémů.

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Šrámek

Jsem jelito. Poradí někdo, prosím? Proč u nás (v ČR) bez ETCS jen 100km/h a v UK 200km/h?. Děkuji

železničář v důchodu

Zkuste se zeptat přímo „u Řeháků“ v ministerské části „pobřeží chu*oviny“ …

Alibaba

Protože v UK mají vlakový zabezpečovač + tomu odpovídající staniční zabezpečení zařízení + odpovídající uspořádání kolejiště + legislativu umožňující provoz 200.
U nás bez ETCS lze jezdit nad 100, jen musíte mít jiné LVZ. Ta max 100 platí pro jízdu bez jakéhokoliv vlakového zabezpečovače co přenáší návěst k fírovi na lokomotivu.

TPal.

Zajímalo by mě, jestli ten vlak má sedačky, který britského cestujícího uspokojí. Na většinu nových vlaků si Britové stěžují právě díky sedačkám a to i na vlaky Hitachi 800, kde bych to na pohled úplně nečekal.

Michael

Téměř stejný vlak má i dopravce GWR. Podle obrázku se jedná i o identické sedačky.
Když jsem tímto vlakem u GWR jel, překvapily mě právě megatvrdé sedačky. Tvrdostí je to s podstatě srovnatelné (možná ještě horší) se sedadly Borcad regio.

Skeptik

Nové jednotky určitě neurazí. Na Britské železniční síti mě fascinují ta vysoká nástupiště, taková historicky daná reálie, díky které se nemusí řešit nízkopodlažnost vozidel – zkrátka se nastupuje jako do metra.

Alibaba

A teď si představte, že do tohohle reliktu z minulosti se snaží vymyslet (skoro nemožné) patrové soupravy (příšerně hubené u nástupiště a průjezdný průřez GB), aby zvětšili nedostatečnou kapacitu v příměstské dopravě okolo Londýna při nemožnosti prodloužit nástupiště. Jinak na Thameslinku mají ještě extra vyšší nástupištní úseky speciálně pro vozíčkáře, aby nepotřebovali vozíčkáři asistenci při nastupování.

Alibaba

Myslím si, že elektro-diesel je lepší než baterky místo dieselu. Kór pro rychlosti přes 200km/h.
Na wiki píší, že nad 200 jen s ETCS. Neví někdo jaké tratě mají ETCS vybavené (v jaké jsou fázi)? Podle openrailmap jich je v GB sice několik, ale tam pár kousíčků je (např. na Heathrow), ale tam předpokládám, že jezdit tyto soupravy nebudou.

Alfons

Krome Vami zminenymi useky se nyni (od roku 2019) buduji hlavne zabezpecni zeleznicnich uzlu jako napr. Crewe. Dale byla zadana zakazka firme Alstom na vypracovani dokumentace ohledne ETCS zabezpeceni pro cely koridor West Coast Mainline z Londyna do Manchesteru, ale skutecne uvedeni do praxe je jeste hudbou budoucnosti. Clanky v AJ jsou k nalezeni zde: https://www.railwaygazette.com/news/news/uk/single-view/view/going-etcs-ready.html https://www.railway-technology.com/projects/virgin/ Dale bude ETCS uvedeno do provozu na HS2 (vysokorychlostni trati z Londyna do Manchesteru), to vsak bude dobudovano pozdeji – nejdrive tedy ERTMS, s ETCS se pocita do 10 let po uvedeni do provozu. Nyni se jedna pouze o usek 1. faze (tj.… Číst vice »

Alibaba

Dík za odpověď a odkazy.

Alfons

Rado se stalo

jan

Na Lner a Virgin je krásné jedno poučení pro naše politiky. Že vlastně tento typ liberalizace a soutěže vlastně buďto výherci přinese zisk nebo účelově vytvořenou firmu prostě odstřelí a řekne sorry. Nepovedlo se to. Myslím, že by se tím měly řídit ČD a taky na soutěže vytvářet samostatné s.r.o čka. Není v zisku.. Čau. Znova. Virgin prý jinak dál jezdí..

Jiří Kocurek

Pokud založíte s.r.o. za účelem nasekání dluhů a čau, tak se dopustíte trestného činu.

jan

Ne, to je jen nepovedený podnikatelský záměr. Což je pravda..

Jozef

Pôvodný Virgin Trains (West Coast Line) jazdí stále a viac rokov. Virgin Trains East Coast Line bola účelovo založené ako samostatná firma. Chceli expandovať aj na East Coast Line. Nepodarilo sa…