Doprava ve městě

Vládní slevy na jízdném se šíří do MHD, města budou stát desítky milionů navíc

Označník zastávky MHD upozorňuje na blížící se změnu tarifu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Označník zastávky MHD upozorňuje na blížící se změnu tarifu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Slevy pro seniory, děti a studující mládež do 26 let, jejichž zavedení v meziměstské dopravě od 1. září nařídila vláda, ve velkém dobrovolně přejímají i města. „Velká část měst se rozhodla k systému připojit, ale ne všechna. Zapojují se zejména ta, kde MHD slouží často i pro dopravu mezi městy,“ podotkl Antonín Macháček ze Sdružení dopravních podniků. Podle něj takové opatření zvýší prokazatelnou ztrátu, kterou budou muset města dopravním podnikům doplatit.

Na vlnu slev naskočilo před několika dny například Brno. Tamní městská rada schválila změny v tarifu MHD, které odpovídají 75procentním vládním slevám pro studenty a seniory. Město odhaduje, že kvůli tomu bude muset připlatit dopravnímu podniku zhruba 20 milionů korun ročně. Podobně k věci přistoupily i České Budějovice, Ústí nad Labem nebo Liberec. Další města, například Ostrava, jsou teprve ve fázi rozhodování. „Zatím nelze říci, jak bude nový tarif vypadat,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku Ostrava Karolína Rycková.

Zavádění slev se přitom zdaleka netýká jen krajských měst. Schválila je už například Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Turnov nebo nejnověji Orlová. Některá města přitom jdou nad rámec vládních slev a dětem (do 15/18 let) i seniorům (nad 65/70 let) odpouští jízdné úplně. Příkladem může být Havířov.

Hromadné dopravy ve městech se přitom vládní nařízení netýká, což znamená, že stát na vzniklou ztrátu městským dopravním podnikům v zásadě nepřispěje. Přesto některá města s vládní podporou počítají. K proplacení chtějí uplatnit linky, které vyjíždějí za katastr města. „Budeme se snažit převést co nejvíce linek do příměstské dopravy. Spousta linek končí na okraji města, můžeme je protáhnout o kus dál,“ navrhuje například náměstek libereckého primátora Tomáš Kysela. Otázkou ovšem je, jak s tím naloží ministerstvo dopravy. K podobným „kulišárnám“ mohou sáhnout i další města, čímž by se státem původně předpokládané šestimiliardové náklady výrazně navýšily. Naopak, jiná města se změně tarifu brání. Argumentují mimo jiné tím, že vybrané skupiny jsou už dostatečně zvýhodněny. To je případ Hradce Králové.

Ke kritikům současné vlny slev patří i prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. „Politici by se měli snažit veřejnou dopravu, a tedy i tu městskou rozvíjet k spokojenosti všech obyvatel tak, aby byla atraktivní, pohodlná, dostupná, nabízela dostatečný komfort, a jízdní řád odpovídal potřebám mobility obyvatel. Z tohoto důvodu je potřeba rozšiřovat nabídku služeb pro cestující, zvyšovat kvalitu veřejné dopravy, stejně jako více investovat do zajištění čistoty ve vozidlech a na zastávkách. Ani jedno z toho další slevy na jízdném nepřináší,“ říká Vyka.

Vládou nařízené slevy od 1. září v meziměstské dopravě

Děti do 6 let – zdarma

Cestující od 6 do 18 let – sleva 75 procent (do 15 let není třeba žádný doklad, od 15 do 18 let se nárok na slevu prokazuje oficiálním dokladem)

Žáci a studenti od 18 do 26 let – nárok na slevu 75 procent se prokazuje studenstkým nebo žákovským průkazem

Cestující nad 65 let – sleva 75 procent, nárok se prokazuje osobním dokladem

Změny tarifu v MHD vybraných měst

Praha – návrh na další výrazné slevy pro studenty neprošel radou města, senioři nad 65 let jezdí už delší čas zdarma

České Budějovice – od září výrazné slevy pro děti do 15 lety, rozšiřují se slevy pro seniory od 65 let

Liberec – MHD od září zlevní všem, nejvíce dětem, studentům a seniorům

Ústí nad Labem – sleva pro děti, studenty a seniory bude od září kopírovat vládních 75 procent

Brno – kopíruje vládní politiku, děti od 10 do 15 let a senioři budou mít nově výraznější slevy

Plzeň – od září budou v Plzni jezdit zdarma děti mezi šesti až 15 lety (s Plzeňskou kartou)

Ostrava – zatím není výsledný tarif jasný

Pardubice – senioři nad 70 let zdarma

Hradec Králové – beze změny

Olomouc – beze změny

Jihlava – od září beze změny, rozšíření slev pro seniory už od července

Štítky
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Předložené informace jsou sice zajímavé, ale značně neúplné a někdy dokonce i nechtěně zavádějící, minimálně v případě nabídky slev pro seniory, především kategorie „70+“: pokud autor napíše, že někde mohou osoby starší 70 let jezdit zdarma, měl by také napsat, jaké podmínky pro ten který konkrétní případ (město, IDS, atd.) platí – někde totiž stačí jako „bezplatná jízdenka“ pouhý občanský průkaz, jinde je vyžadován speciální průkaz vydaný místním dopravcem nebo organizátorem IDS (většinou s fotografií, kterou přitom musí dodat žadatel), někde dokonce bezplatnou jízdu nabízejí jen osobám s trvalým bydlištěm v příslušné lokalitě, atd.: když už autor v úvodu cituje… Číst vice »

Jan Sůra
Admin

Děkujeme za radu. SDP žádný takový přehled nemá. Text je o tom,co se mění, nikoliv důkladným popisem každé MHD a možností cestování pro důchodce.

Marek S.
Host
Marek S.

Za mě osobně slevy důchodcům ano, ale studentům NE! Studenti si často neumí ničeho vážit , jen chlastání a dělají bordel . Peníze si často sami neumí vydělávat ( hlavně studenti středních a vysokých škol ) a jsou živeni penězi od rodičů = nulový rozvoj odpovědnosti a znalosti hodnoty peněz . Ty peníze, které vláda vyhodí pro studenty, se mohli rozhodně využít lépe a jinak. Pracující budou naštvaní z přeplněných vlaků a autobusů a tak raději pojedou autem a silnice a dálnice budou ještě více ucpané. Studenti těch slev budou jen zneužívat a pracující lidi, z jejichž daní se budou… Číst vice »

Petr.R
Host
Petr.R

Pracující mohou změnit zaměstnání na dojezdovou vzdálenost kola. Školy nejsou v každé vesnici a mladí mají studovat i ztěch rodin, třeba neuplných co jsou chudý. Musíte si ujasnit, že třeba student studuje v jednom městě a praxi má v druhým a přivydělává si v třetím a to ty žákovský komunistický slevy s tím nepočítali.

Petr 766
Host
Petr 766

„Pracující mohou změnit zaměstnání na dojezdovou vzdálenost kola“

I když bydlí na vesnici jako ten student? Nakonec, proč by student nemohl jezdit na kole taky?

Martin M
Host
Martin M

Spíš se divím, proč nezlevní hromadnou dopravu pro obyčejné lidi, kteří denně dojíždějí do práce a zatěžují komunikace svými vozidly (obsazených jedním člověkem). Z mého pohledu toto opatření postrádá logiku, aut ve městech neubude a slevy pro tyto skupiny obyvatel byly již dříve.

xxxyyy
Host
xxxyyy

PROSÍM O OPRAVU: Vládou nařízené slevy od 1. září v meziměstské dopravě Podle výměru cestující ve věku od 6 let do 15 let nárok na zlevněné jízdné nijak neprokazují. Cestující ve věku od 15 let do 18 let prokazují nárok platným identifikačním osobním dokladem, který obsahuje fotografii nebo digitální zpracování podoby, jméno, příjmení a datum narození. „Nárok lze prokázat rovněž žákovským průkazem obsahujícím náležitosti podle dosavadních právních předpisů, který si dopravci navzájem uznávají, nebo studentským průkazem ISIC. Dopravce může při odbavení cestujícího akceptovat rovněž prokázání věku průkazem jím vydaným nebo průkazem vydaným v rámci příslušného integrovaného dopravního systému včetně elektronických… Číst vice »

Lukáš H
Host
Lukáš H

Jaké jsou ty oficiální průkazy

Petr.R
Host
Petr.R

snad co si netiskneš doma, vy nemáte pas, občanku atd, co se vydává na radnici?Jak cestujete s dětckama přes hranice a okolo celnic, snad se na tom nic nemění.

Petr.R
Host
Petr.R

Města dělají vše pro lidi a ty výdaje se překousnou a peníze se někde najdou, akorát se divým, že nejsou všechny mhd pro seniory nad 70-75let zdarma. V dotatku státní smlouvy o té slevě by mělo být, že když na stejné trase jede mhd, meziměsto a vlak, tak by kompenzace měla platit pro mhd a vlak, aby se nestalo přiživování jak se v posledních rokách děje ve městách u autobusových dopravců.

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

To udělali v JČ (okolí ČB): Ihned když se dozvěděli o záměru slev, tak vyštvali z příměstských linek DPMCB a nahradili stabilně protěžovaným dopravcem patřícímu konglomerátu jihočeských bohatců. Přece se neokradou, u MHD by prachy tekly někomu jinému v anonymější struktuře magistrátu. Je to boj. Mafiánů.

Petr.R
Host
Petr.R

u nás to došlo tak daleko, že když přidali ty zastávky, tak vlastně zvýšili ty kilometr nebot přeci nemůže být tři zastávky ve stejném kilometrickým ceníku a došlo to tak daleko, že ted je autobus dražší jak vlak a naštěstí lidi to vědí a bez nějakých slev. Lidé vědí, kolik platí za elektřinu.

Petr 766
Host
Petr 766

Není důvod aby to měli zdarma. Proč? Aby se vozili ještě víc celé dopoledne po obchodech kvůli rádoby slevám? Když by města dělala vše pro lidi, tak především zlevní předražené jednorázové jízdenky v MHD nebo aspoň výrazně časové kupony. Pak by možná část lidí nechala auto doma. Dneska, pokud jedu někam s rodinou po městě, tak MHD je neuvěřitelně drahá, že i auto s parkováním vyjde pomalu líp… Nesmysl o autobusových dopravcích vůbec nechápu, navíc na menších městech většinou žádný velký souběh nenastává, naopak tam z okrajových částí do centra ty meziměstské linky většinou suplují hodinové i větší intervaly, které… Číst vice »