Vláda začne řešit, zda D35 postaví na „hypotéku“. Hotovo má být do roku 2029

Vizualizace tunelu Maletín na D35 mezi Starým Městem a Mohelnicí. Foto: ŘSDVizualizace tunelu Maletín na D35 mezi Starým Městem a Mohelnicí. Foto: ŘSD

PPP financování by mohlo dočasně ulevit od velkých požadavků na státní rozpočet.

81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Fiko

„Vládu čeká v příštích týdnech rozhodování, jakým způsobem bude stavět a hlavně financovat zbývající části dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Časy.“‚

Tady vládu uklidním, není třeba se tím vůbec zabývat, tenhle úsek je již postavený a od prosince se po něm jezdí. Zbývající části mezi těmito dvěma městy neexistují, navíc to byl jeden stavební úsek.

Zbyněk

koncesionář by měl dělat tu činnost, kterou evidentně nezvládá nebo na ni kašle úředník. To je příprava projektové dokumentace, vyřizování stavebních povolení a územních rozhodnutí – tohle když nyní trvá průměrně cca 15-20let, tak PPP nic neurychlí.
Na výstavbu dálnic je možné žádat evropské dotace ze strukturálních fondů. To, že to úředník nebo politik opět nedělá nebo neumí nebo nechce dělat, je věc jiná.

zdenek

To je nějaký způsob. Jak obejít „účetnictví“ a ratingy a nezapočítávat to jako do státního dluhu k HDP? Tak nějak bych to viděl. Otázka na kolik je to potřeba. Dálnice je už za Labem. Nějaké obchvaty by bylo třeba. Nějaké kruháče by bylo třeba vyprat. Ale jinak celkem dobré.

Greta

Jestli bude investice realizována z vynosu státních dluhopisů nebo na úvěr banky nebo jako PPP na věci nic nemění,vždy ji bude nutné splatit. Jediná udržitelná cesta je zvýšit daně nebo mýtné.

Karel

A já, debil celej život si myslel, že na co nemám to si prostě a jednoduše nekoupím. To byl teda omyl, od teď už budu žít jen na dluh, samý dluhy kam se podíváš, ale co v inflaci se to rozpustí a nějak bylo a nějak bude, co?

Jiří Kocurek

Tak pozor, pokud si půjčíte, tak věřitel to bude chtít splatit. Půjčka není dotace.

Mimochodem: Půjčka na dovolenou není totéž, co investiční úvěr.

Karel

Dluh jak dluh, stejně tak úvěr zvedá ceny všeho včetně inflace, člověk co je zodpovědný, spoří nikdy nedožene v dnešní době lidi co berou na dluh, tak to prostě je, takže pojďme všichni na dluh!

rozinka

Dle vaší logiky by stát měl velmi výrazně snížit důchody nebo dotace do ČD, protože ty jsou taky na dluh.

Greta

No to bylo měl, bohužel to ještě žádná vláda neudělala.

Ondřej

A je to opravdu tak jak píšete. Rozdíl pak jen aco si půjčujete. Jestl isi půjčujete na spotřebu, tak to moc výhodné není a je to neefektivní, ale hypotéka třeba výhodná je.
Já jsme dokonce zastavil na hypotéku už splacený dům, peníze z hypotéky jsme použil na investici, která mi vynáší víc než jsou splátky hypotéky (a o úroky z hypotéky si snížím daňový základ, aby to byl oještě výhodnější).
Kupovat věci, které jsou potřeba, až v moměntě, kdy je můžu zaplatit ze svého, je opravdu často nevýhodné.

Karel

Ano, přesně jak píšete. Vyplatí se dluh na, který jste koupil investici předpokládám další byt. A přesně tyhle dluhy můžou za nadhodnocené nemovitosti! Kéž by zvedli úroky až někde ke 12% procentům. Blbé je, že to nepostihne lidi, kteří si brali dluhy poslední dva roky či lidi co mají zafixováno. Žít s dluhy se nesmí vyplatit! Problém západu a nyní to vidíme v inflaci.

Ondřej

Další byt jsem za to nekoupil, nepovažuji to za tak dobrou investici, já bych asi nechtěl řešit hledat nájemce a řešit jejich problémy s bytem, bát se, že to zničí atd.Chvíli jsme uvažoval, že bych koupil pár garáží, ale nakonec jsem pro většinu využil spíš standardní možnosti, a za menší část jsem koupil poslední emisi posledních protiinflačních dluhopisů republiky, kdy jsem očekával, že inflace bude větší, než hypo s úrokem 2,5%, a nakonec je to výrazně lepší investice, než jsem si uměl představit, i když z toho nemám úplně radost. Za větší část jsem nakoupil materiál, pro mou výrobu na… Číst vice »

Karel

Neříkám, že jste udělal špatně, vydělal jste to jo, ale právě tohle chování lidí pak v důsledku vede k inflaci a cenám, které vidíme, lidi skupují za levné peníze a to je na tom špatně. Navíc se v dnešní době ještě přeplácejí navzájem dluhem.

Marty-t

Nejdražší je ta dálnice, která je potřebná a dosud ještě nestojí ! A to D35 rozhodně je. Oproti tomu je debata zda ji postavit jako PPP nebo zda se díky ní navýší státní dluh podle mne méně důležitá…

Karel

Takže zase na dluh jak jinak. Příjde mi to jak v knížectví,které se topidlo v dluzích díky okrádání svých rádců, a ti rádcové si pak to knížectví koupili se slevou, protože kdo by tu barabiznu přeci chtěl, že jo.

rozinka

Toto je aspoň investice, která se vrátí. Ne jako rozhazování populistických dárečků hlavním koblihářem.

Karel

Právě to rozhazování zapříčinilo, že stát si musí půjčovat, a stavět na dluh, kdežto ti co pro stát dělají, tj. stavební firmy a různí další developeři a rodina Tomanů, Mynářů a jiných spekulantů prosperující a jak se v dnešní době rádo říká úspěšným podnikatelům, konta přetékají a musí státu stavět na dluh, neskutečný.

Karel

Mimochodem, firmám co vysoutěžily již minulé zakázky bych nenavýšil rozpočet na provedení stavby ani o korunu, zvýšily se ceny, ano, tak hezky taky nějakou zodpovědnost a riziko podnikání, hezký pěkně prodat, nasyslené byty, vily, auta, jachty, ubytovny, hotely atd.!

Jiří Kocurek

Takže chcete, aby bohatí přišli o mejetky a zaměstanci firem o práci. Jen proto, že má někdo víc. Tomu se říká závist.

Karel

V žádném případě závist, jen neochota příhlížet rozkrádání, proč máme nekvalitní a přesto nejdražší silnice?

Jarda Š.

Je otázka, jak to ekonomicky vyjde. Obecně je ekonomicky výhodnější stavět formou PPP dlouhé úseky s nižší cenou za 1 km. Úsek Opatovec Mohelnice bude mít relativně vysokou cenu za 1 km.

Gejza

Když tu píšu o předimenzované koncepci naší dálniční sítě (mj. existence či plánování úseků s intenzitami provozu do 10 tis. vozidel / den) a o populismu u sazeb spotřební daně, dostanu za to spoustu mínusů.
Důsledkem ale je to, že si stát bude nakonec půjčovat i na stavbu prioritních úseků dálniční sítě. 🙁

rozinka

Která dálnice je dle vás zbytečná?

Jiří Kocurek

Ta, po které nejezdí.

Gejza

D6 od Krušovic po Olšová Vrata, D7 z Loun do Chomutova, D3 jižně od Třebonína, D55 v úseku Hodonín – Staré Město. Všude tam by kapacitně stačila kvalitní jednička. Jinde by nebylo potřeba vždy stavět v dálničních parametrech, ale třeba s nižší návrhovou rychlostí, šířkovou kategorií, většími sklony, apod. Je ekonomický nesmysl, aby stát jako ČR měl dálniční síť v hustotě a parametrech západního Německa.

Gejza

Mimochodem, u některých ještě nedávno plánovaných úseků dálnic to uznalo už i MD – např. u D43 severně od Boskovic a D35 mezi Úlibicemi a Turnovem. Už se tam plánují jen silnice I. třídy s režimem 2+1.

Jiří Kocurek

Zdražení benzínu o téměř 20 Kč znamená 4 Kč do státního rozpočtu na DPH navíc. Sleva 1,5 Kč tak pro stát tím znamená „pouhých“ 2,5 Kč z litru paliva navíc oproti loňsku. DPH se totiž odvádí z celé ceny vč. spotřební daně.

A 10tis. vozidel za den je kde, při normálním dálničním provozu. Nějaký nedokončený úsek? http://scitani2016.rsd.cz/pages/map/default.aspx Všecko červené je přes 10.000 vozidel za den.

Gejza

Viz výše. Pár takových úseků je. Navíc existuje spousta úseků silnic I. třídy, kde je provoz výrazně intenzivnější, než na mnohých dálnicích, ale dálnice se tam neplánují…

Gejza

Inflace spoustu toho požere. Stát má hluboké schodky. Čím větší spotřeba PHM, tím více peněz bude mít Putin na útok proti Evropě, a tím větší problémy budou s hledáním alternativních dodavatelů. 1,5 Kč těm, pro které jsou vysoké ceny PHM problémem nepomůže. Neexistuje racionální důvod, proč snižovat sazbu spotřební daně, tedy kromě populismu.

Petr

Tak hlavně, že se alespoň ta nejdůležitější část přes Mýto a Litomyšl nebude stavět přes PPP. A PPP je jedinou volbou, EU již nechce financovat silniční stavby z důvodu ekologie.

***** Petr

Ekologie? Jako že je lepší popojíždění dvacet minut před město než ho za sedm minut plynule objet?

Mysel

Skutecna ochrana zivotniho prostredi vubec nijak nesouvisi s „ekologii“ EU. Jendo je o rozumu, druhe je ryze o nabozenstvi.

Jiří Kocurek

A jedna z těch odnoží říká bobra, druhá strom. Totiž snížit emise CO2 vs. nahradit jádro zemním plynem.

Jan Sova

To si EU trochu protiřečí. Přece smrtelně vážně razí eko-mobilitu, tj. elektromobily a vůbec se komisaři neošívají, že by to jako nebylo. Tak přece těmto „eko-autům“ se musí stavět infrastruktura i nadále. Pravda, bude to prý bez vybraných poplatků.

Kodl

Proboha proč zahájení až 2025? Vždyť to je do nebe volající nesmysl! To je strašně pozdě, stavit každý úsek okamžitě po získání všech povolení a neřešte pitomé PPP, kde zatím stále nikdo nezískal jakékoliv zkušenosti. PPP na D4 sotva začala a pořád se i kvůli válečné situaci na a Ukrajině může stát cokoliv.
Dopravní infrastruktura v Česku je naprosto katastrofální.

Kodl

S PPP projektem na D4 aktuálně neexistuje žádná vyhodnotitelná zkušenost, je to stále jen „nedávno“ zahájený projekt. Nerozumím této diskusi na vládní úrovni, přijde mi to celé velmi neuvážené a nezralé.

Lektor

Nejvtipnější je že dnešní vláda v době kdy byla opozice, tak PPP projekt na D4 označovala jako ukvapený nejistý neodzkouseny a vlastně úplně špatný.

NightmareFreddy

Jak byste si to představoval? Že tam naskočí Fiala s Kupkou a začnou kopat? Víte, jak dlouho čekáte na řemeslníka, když potřebujete například opravit střechu na domě? A víte, že když budete čas toho řemeslníka držet (tedy že si ho zavoláte, když zrovna potřebujete), tak to bude stát mnohem víc? Nebo si myslíte, že je zřejmé, kdy bude finální razítko (tedy všechna povolení včetně nemožnosti se kamkoliv odvolat, aby se to zase posunulo)?

Kodl

Co se vaším komentářem snažíte říct mi opravdu uniká.

Vladimir

2025 jako začátek vystavby je vážně pozdě. kKaždý rok, potažmo půlrok se počítá. Takové zhovadilosti ať si nechají na dostavbu d6, či jinam. Tohle je jedna z hlavních evropských silnic, ktera ma zpoždění ve výstavbě přes 30 let.

PetrN

úsek Staré Město – Mohelnice má už nějakou dobu plánovanou realizaci 2025-28 jelikož ještě nemá ÚR, znamenalo by to asi posun o rok „jen“ u úseku Opatovec-Staré Město s tunelem Maletín, který je plánovaný nyní na 2024-28… Zbytek plánovaných staveb D35 toto neovlivní

Lektor

To jo ale všechny ty termíny jsou extrémně optimistický.

L. Paluzga

Vzhledem k tomu, že vláda schválila „sociální“ příspěvky i milionářským rodinám a snížila spotř. daň na PH, tak se evidentně v rozpočtu válí tolik prachů, že se neví, co s nimi.

Takže nechápu, proč se řeší nějaké peníze na dálnici…

P.S. O potřebě okamžité dostavby D35 jakýmkolik způsobem a za jakoukoliv cenu snad nemá smysl diskutovat.

Jan Sova

No technicky ta potřeba tu nepochybně je. Ale financovat úvěr na projekt, jehož realizaci může poměrně elegantně a v zákonných lhůtách zarazit kdejaký velitel křečků, veverek anebo správce odtokových kanálů, je riziko, to si přiznejme. Nebylo to vždy tak, že hypotéky se čerpají v čase „od – do“ ??

JiriP

Ještě mi nikdo nevyvrátil, že PPP je jen jiná forma dluhu, akorát se nemusí emitovat dluhopisy (a dluh se nevykazuje, takže to líp vypadá). Pochopil bych argumenty typu, že se soukromník bude o komunikaci efektivněji starat, ale nemám z toho pocit, že toto je ten pravý důvod.

mlokXCM

Samozřejmě, že je to dluh. Když s někým uzavřete smlouvu a zavážete se k nějakému plnění, jste vždy dlužníkem. V případě PPP záleží na tom, jak jsou nastavené podmínky. Po určité době předmět vždy přejde do vlastnictví veřejného sektoru. Patrně to bude nastavené tak, že stát bude provozovateli pravidelně platit a tak postupně dálnici splatí a samozřejmě přeplatí. Na druhou stranu odpovědnost bude na soukromém sektoru. Pokud dálnice nebude v odpovídajícím stavu, platby se sníží. Obecně lze PPP projekty považovat za výhodnou formu spolupráce jak pro veřejný tak soukromý sektor. Musí být ale dobře nastavené podmínky. Zatím se to u… Číst vice »

Kubrt

Proč by vám to někdo vyvracel? Samozřejmě je to jeden z X způsobů financování.

Šašek

To, že je nějaký úsek dostavěný≠zaplacený. Třeba D35 Opatovice nad Labem – Časy má ve smlouvě 05/19 02/23. Dle SFDI jsou vidět i požadavky úhrad.⏲️

OndraG

Už, aby dálnice byla hotová v celém úseku. Jsem velmi zvědavý, jaký bude mít pozitivní dopad dálnice D35/D11 na hustotu provozu na dálnici D1. Nevíte někdo, jaké jsou prognózy?

Jirka

Analýzy nemám, ale rozhodně to bude pecka a dobrá alternativa pro půlku Moravy, celý Slezsko a Polsko.

Amper77

Která tam ale většinou jezdí už nyní.

Jirka

To opravdu nejezdí, jezdím jednou týdně Olomouc – Praha a pokud zrovna nemám jednání někde na severovýchodě Prahy, tak vychází líp jízda přes Brno.

Lech Malý

Co třeba ty štrůdly polských kamionů, co jedou teď po D1?

Jiří Kocurek

Nejezdí, je zavřený tunel Hřebec a po „staré“ je to za všecky drobné.
https://zdopravy.cz/rsd-na-devet-mesicu-zavira-tunel-hrebec-ridice-ceka-cesta-po-stare-silnici-tricitkou-106119/

Jiří Kocurek

Oprava překlepu: tunel Hřebeč.

yxc

D1 už pak bude jen pro jižní Moravu, Brno, Vídeň a Bratislavu. Města jako OL, Přerov, Prostějov + celé Ostravskou to budou mít blíž severní trasou. I do Zlína to bude dost podobné jako po D1, bude záležet z jaké části Prahy se pojede. Severní trase zvedne intenzity také dostavba D0 511, protože startovní místo v Praze má teď daleko vetší vliv. Stejně tak kdokoli teď přijíždí od D3, D4, D5. D6, D7, logicky pojede raději po D1, protože chybí úsek 511, co spojí D1 s D11. A motání přes Prahu tu dojezdovou dobu hodně prodlužuje. Po dostavbě D35, už… Číst vice »

PetrN

na druhou stranu nová D35 by snad měla být celá v asfaltu, předpokládám?
Při rekonstrukci se tak může jet v režimu 2+1/1 a tím pádem se nemusí uzavírat celá jedna polovina jako v případě CB povrchů kde pokud nemáte D27,5, tak musíte stáhnout provoz na 2+1. V běžném provozu šířka krajnice 2,5m vs. 3,25m o ničem zásadně nerozhoduje a na kapacitu nebude mít vliv

yxc

jj, celé to bude v asfaltu.
Snad vyjma tunelů, ale ty budou stejně v kategorii T8,0. Takže to nemá vliv.

PetrN

každopádně dost odvážné tvrzení že nebude D1 nejvýznamějším dálničním tahem. Intenzity si myslím že budou spíše vyrovnané v nejméně zatížených úsecích Praha-Brno vs. Hradec-Olomouc, spíš více na D1, a to zejména z hlediska nákladní dopravy… Kolik z těch 35tis. aut na Vysočině jede v celé délce trasy Praha-Olomouc/Přerov?? Max. 20% spíše méně.. Psal jste „jen“ Bratislava apod.. po D2 zrovna jezdí významný nákladní tranzit z Balkánu. a moc mi není jasné proč by z D35 mělo zásadně těžit Polsko.. Pro cestu do Prahy ano (z oblasti Krakowa, Katowic ano, od Varšavy rozhodně ne, to pojede přes Trutnov), no a nákladní… Číst vice »

yxc

Nepsal jsem o významu D1 jako celku. Tím, že se přejmenovala D47 na D1, není co řešit. Psal jsem čistě o úsecích PHA-OL a PHA-Brno, tedy dálničním spojení Čech a Moravy, kde ta D11/D35 významnější bude. Logičtejší by stejně bylo kdyby D11 vedla do Lipníku a do Polska D37. Stejně jako by to chtělo upravit MUK Sedlice, tak aby umožnila průjezd v plném profilu do všech směrů, jako u MUK D1/D35. Intenzity ve všech 3 směrech, tam mají být dost vyrovnané od 38k do 46k v 2046 ( cca o 3k míň v 2030). Intenzity D1 vs D35/D11 budou dost… Číst vice »

PetrN

nejvíc asi bude znát pokles u nákladní dopravy, u osobní spíše minimálně, celkově nedojde k poklesu o více než 5-7 tis. voz./den… Stačí se jen zamyslet kolik aut z nejméně zatíženého profilu mezi Prahou a Brnem na Vysočině jede vůbec celou trasu Praha-Brno a kolik z těchto aut jede trasu Praha-Olomouc a dále? Praha-Brno či dále to může být max. 25000/den (dvě třetiny z intenzit na Vysočině), ale spíše méně, z toho velmi velké množství aut končí právě v Brně, dále velmi silná vazba na Bratislavu a dále na Maďarsko případně na Vídeň, takže nám na Praha-Olomouc nemůže zbýt více… Číst vice »

yxc

Další obrovskou výhodou severní trasy je výškový profil.
Na trase Praha-Ostrava je to 2600 výškových metrů po D1 a 1600 m po D11/D35 a to už se u kamionů projeví na spotřebě.
Na severní trase taky zdaleka nehrozí takové kalamitní problémy jako na D1 přes Vysočinu.

yxc

Cca 10k voz. z D1 se má přesunout na D35. U NA bude podíl těch, co se přesunou na D35 o něco vyšší. Výsledné intenzity pak budou dost podobné, o něco vyšší na severní trase. Na nejméně vytížených úsecích mezi Prahou a Brnem pak budou až o 5k nižší intenzity než na nejméně vytížených úsecích mezi HK a Olomoucí. Proto se taky počítá s 3+3 na D11 až po Poděbrady, do r. 2050 možná až do HK. NA D1 postačí rozšířit ty plánované úseky kolem Brna + možná ještě něco málo za Prahou. U prahy D1 krom zprovoznění D35 pomůže… Číst vice »

PetrN

Pokud se kromě úseků kolem Brna (182-210) bude na D1 něco v budoucnu rozšiřovat na 3+3, tak to jistě nebude od Prahy, ale prodloužení 3+3 os Slavkova až po Vyškov (Exit230) a dále případně od Kývalky (182) až po Jihlava/HB (112) případně Humpolec (90), kde by podle dlouhodobé vize mělyx navazovat tangenciální dálnice D19 směr Tábor a D38 směr Poděbrady a už dnes tam odbočují silné přepravní proudy…

yxc

Tak D16,D19,D38 to je vize hodně vzdálené budoucnosti.
I ta studie na rozvoj dálniční sítě, kterou na to ŘSD zadávalo ještě nebude odevzdaná. Bylo na ni tuším 18 měsíců.

Vladimír Bílý

10k vozidel přesunutých na D35 by znamenalo, že na D1 na Vysočině by provoz směrem na OL musel tvořit až 30% podíl. To je hodně vysoko položený odhad, přitom ŘSD by mohlo dát přesná čísla z mýtných bran. Můj dohad je úbytek 5 000 vozidel na D1, což nepokryje ani organický nárůst provozu za dobu, než se D35 dokončí. 10k přesun na D11 by taky znamenal její poměrně dost výrazné přetížení. To už může ŘSD klidně připravovat rozšíření na 3+3 až po Hradec.

yxc

Já beru čísla z dopravních modelů. To je x let po zprovoznění (0,5,10,20 let) a porovnání s nulovou variantou, vč. dostavby dalších komunikací k těm letům. TZN do r. 2030 na D1 ty intenzity ještě přirozeně povyskočí natolik, že se tam těch 10k ve výsledku přesune. To je komplikovanjěší na porovnání, protože něco se už přesune průběžně s dostavbou D35 ke Svitavám. D11 se má do Poděbrad rozšířit zhruba se zprovozněním celé D35. Pak bude následovat úsek s nejnižšími intenzitami, kde bude cca 40k a k HK to zas poroste. MD v dokumentu o rozvoji DI do r. 2050 o… Číst vice »

Vladimír Bílý

Pokud se shodneme na tom, že na D1 bude odsun provozu na D35 plus mínus nahrazen organickým růstem, pak z toho tedy vyplývá, že na D1 to proti dnešnímu stavu nepřinese nic. Zato D35 do Hradce a Hanácká dálnice na tom budou s těmi +10K za 10 let ještě výrazněji hůře, než dnes. D35 je nutnost, ale všeobecné nadšení, že po jejím zprovoznění budeme najednou svištět po poloprázdných dálnicích, je zcela mimo realitu.

PetrN

tak Hanáckou dálnici (jestli máte na mysli D46) odlehčí nejvýznamněji dostavba D1 u Přerova. Organický růst či dostavba D35 na situaci nic zásadního nezmění.

Vladimír Bílý

Pardon, napsal jsem to chybně. Myslel jsem úsek Olomouc – Mohelnice, který má však stejně bídné parametry, jako D46 a na 30 000 vozidel denně není stavěný.

yxc

Má se rozšiřovat na D26.0. Snad ještě do zprovoznění kompletní d35.

yxc

Po roce 2030 se počítá s postupným poklesem intenzit, vyjma okolí Prahy. V CZ roste pocet obyvatel ve Středočeském kraji, na hradubicku a jižně od Brna. Jinde spíš ubývá a proto se počítá s menší hybnosti obyvatel.
Zároveň se počítá s výrazným nárůstem lehkých NA, kvůli eshopům.

Vladimír Bílý

Ježkovy zraky! On někdo někde predikuje, že intenzity budou klesat a ještě na základě toho, že bude klesat počet obyvatel? To je šílená predikce. Pokud nenastane nějaký cenový, daňový nebo ekologický šok postihující silniční dopravu, tak dle mého názoru nelze absolutně počítat s tím, že by v dohledné době množství obyvatel i nákladu, přepravovaných po silnici, mohlo klesat. Absolutně nic tomu nenasvědčuje.

yxc

TP_225_2018 – Prognóza intenzit automobilové dopravy
Dá se to dohledat na pjpk.cz
Není to tak jednoduché, jsou tam tabulky pro jednotlivé kraje, kategorie silnic a vzdálenost od sídel o určité velikosti.
Obecně lze opravdu předpokládat, že vzhledem k tomu, že většina území CZ se vylidňuje, dojde i k poklesu dopravy. To se ale netýká dálnic, kde nebude pokles ,ale jen pozvolný růst. U velkých měst se počítá se suburbanizací apod. Takže je to podložené a promyšlené, i když to tak nemusí působit.

Host

Takových faktických chyb. Škoda.
Hned první věta a označení úseku k dostavbě formou PPP je chybně. Dále stavební povolení na úsek Janov – Opatovec je už v právní moci, viz dřívější oznámení ŘSD. Opravte si to, prosím.

Standa

Nelze reagovat jinak než slovem z takovýho praporu… Cožeeeeeeeee? Ještě 7 let!!!!!

Standa

*tankového praporu * pardon

Petr Suchý

První věta článku: „financovat zbývající části dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Časy.“
Tenhle úsek už je hotový ne?

zesp

Taky jsem na to koukal, že mi to nějak neštimuje… Co chcou řešit ohledně financování na úseku, který je před dokončením???

Otakar

Asi se autor upsal. Se stane. Trochu nadhledu.