Infrastruktura Stavebnictví Zprávy

Vláda schválila rekordní rozpočet fondu dopravy ve výši 128 miliard

Stavba křižovatky Rádelský Mlýn. Foto: ŘSD
Stavba křižovatky Rádelský Mlýn. Foto: ŘSD
Aktuálně je ve výstavbě 259,7 km dálnic a silnic I. třídy.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) má mít příští rok k dispozici rekordní sumu peněz: 127,5 miliardy korun. Schválila to včera vláda. Z národních zdrojů půjde 90,5 miliardy, z evropských bezmála 22 miliard. Ministerstvo dopravy počítá také s 15 miliardami z evropského nástroje na podporu oživení a odolnosti (RRF). Fond letos po posílení rozpočtu hospodaří celkem se 124 miliardami korun, původně se počítalo s 87 miliardami.

„Počítáme tak v dalších letech s rekordní výstavbou více než stovky kilometrů dálnic a desítek kilometrů obchvatů měst, dokončení modernizace D1, výstavbou a úpravou železničních uzlů a koridorů, budeme pokračovat v opravách desítek nádražních budov, přispějeme také na krajské silnice II. a III. třídy,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček. Do investic v dopravě je vyčleněno 83 miliard, na údržbu a opravy 44,5 miliardy korun.

Do rozpočtu bylo nově zapracováno využití evropského nástroj k podpoře oživení a odolnosti RRF (Recovery and Resilience Facility). Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury zde počítají pro příští rok s využitím 15 miliard korun v oblasti dopravní infrastruktury. Deník Zdopravy.cz už v září nicméně informoval, že zdaleka není jisté, že tyto peníze bude možné pro dopravní výstavbu použít. Pokud se ukáže, že nikoliv, počítá ministerstvo s posílením národních zdrojů.

Aktuálně je ve výstavbě 259,7 km dálnic a silnic I. třídy, z toho je 127,7 kilometrů dálnic na zelené louce, 71 kilometrů modernizace D1 a 61 kilometrů silnic I. třídy.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lokodepo

No dobrý. Tak pro názornou představu, kolik se toho za takto navýšené peníze postaví, si uveďme několik příkladů staveb DSŽ, které byly CK MD schváleny v letošním roce. První částka představuje původní investiční náklady v I.Q roku 2019, druhá částka pak ta, kterou DSŽ po „kouzlení“ předložila na CK MD ke schválení (uvádím zjednodušené názvy staveb): Výpravní budova ŽST Pardubice: 0,98 mld. -> 1,7 mld. Kč; Bezděčínská spojka: 2,5 mld. -> 6,7 mld. Kč; Optimalizace tratě Odb. Berounka – Karlštejn: 3,7 -> 7,9 mld. Kč; Brno – Přerov, 2. stavba Blažovice – Vyškov: 10,3 mld. (I.Q/2018) -> 26,3 mld. ->… Číst vice »

Jan Sůra

Lze někde dohledat veřejně ty původní rozpočty?

lokodepo

Jestli rozpočty myslíte oceněné soupisy prací ze soutěží, tak ty samozřejmě veřejně i neveřejně dohledatelné nejsou, protože je DSŽ a ŘSD nelegálně považují za „obchodní tajemství“ a v tomto zpraseném státě není výkonné moci, která by tyto státní firmy donutila dodržovat literu zákona. Oceněné soupisy prací uveřejňují zejména obce. Z železničních staveb mohu uvést příklad elektrizace tratě Šumperk – Kouty nad Desnou. Pokud jimi myslíte celkové částky nákladů, tak toho je na internetu docela dost, např.: http://web.opd.cz/wp-content/uploads/2017/03/SZDC_final.pdf (většina z popisovaných staveb) https://www.pardubice.eu/urad/radnice/pro-media/tiskove-zpravy/mesto-pardubice-koordinuje-sve-stavebni-aktivity-se-szdc/ (Kolovratník uvádí částku na rekonstrukci budovy, byť v textu je to trochu zmatečný) https://boleslavsky.denik.cz/zpravy_region/doprave-na-mladoboleslavsku-pomuze-7-5-miliardy-korun-20181022.html (zde o bezděčínské spojce)… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Ševětín – Nemanice klesl na 11 miliard., výstavba 23 – 29. Letos se teprve vypisovala soutěž na projektanta za 450 mil. Takže stačí dát do plánu 0.450 miliard.

Jirka

Jenže díky tragické přípravě není tolik projektů připravených.

franzJosej

tok matl kroupa.. vyhazet to vse

TPal.

127,7 km rozestavěných dálnic? Uniklo mi něco?

Ondřej

Ano.

jakub (easydrink)

na stránkách ceskedalnice.cz najdete všechny rozestavěné úseky a jejich přesně 127,7 Km

Hanzi

Za ty prachy alespoň D35 nebo D3 vcelku ne?

Jirka

D35 se ještě nezačaly vykupovat pozemky – takže rozhodně ne. D3 k hranicím ano, středočeská D3 ne.

Démon

No, v Dopravní Sektorové Strategii II (DSS2) se navrhovalo minimální cash-flow do infrastruktury 120 mld, aby byla do roku 2030 jádrově kompletní. Je tok 2020 a konečně máme rozpočet přes 100 mld 🙂

Jan

Neumím zhodnotit jestli je to málo nebo moc, ale jsem rád že se na investice do infrastruktury dalo aspoň stejně jako letos. Investice do něčeho, co nám tady bude stát ještě desítky let a bude to sloužit všem jsou nanejvýš potřebné a jsou jedním z hlavních úkolů státu. Malé plus pro vládu. Ještě investovat do vzdělání, digitalizace, podpory moderních technologií a snad se pomalu přesunem od montoven výše ke znalostní ekonomice.

Jiří Kocurek

Ne každý se uživí hlavou. Někdo holt nemá na to pracovat na vývoji SW. Vůbec by mi nevadilo, kdyby v Dražicích zůstala výroba bojlerů (aka montovna), podobně Škodovka v Boleslavi (aka montovna), nebo výroba zabezpečovacích systémů a jejich montáž (aka montovna).

Naděje, že i poslední lopata bude pracovat na vývoji SW, ikdyž umí jenom *ck a *it, je lichá. A ne každému se chce sedět celý život v kanclu.

Daniel

Tak ono je otázkou, co si každý představuje pod pojmem montovna. Např. Škoda Auto to nejspíše dle mnohých definic není, protože tam existuje komplexní řetězec činností včetně těch s vysokou přidanou hodnotou (něco je koncernové, ale v MB je toho dost). Montovnami mohou být různí výrobci autodílů, kde není žádný vývoj ale čistě jen linky. Tzn. je určitě záhodné, aby výroba zůstala, ale spíše těch produktů s přidanou hodnotou. Určitě nikdo netouží po tom, aby tu každý vyvíjel SW, to by asi bylo i společensky na zabití :-).

666

Pokud jde Škoda Auto, tak hlavní přidaná hodnota ohledně technologií se tvoří a zůstává v Německu a v jejich vývojovém a výzkumném řetězci.
„Přidaná hodnota“ Škody Auto je hlavně levná práce.

johny

Škoda jako člen koncernu určitě využila (a využívá) know-how Volkswagenu a platí za to určitou cenu, ale napsat, že hlavní přidaná hodnota se TVOŘÍ v Německu, když tam má jen jeden z více jak tuctu svých závodů, je tedy dost mimo

Frantisek

No, nebo to v té podobě bude ještě strašit a škodit desítky let. Podle toho, jak se to pojme. 😉 Rozhodně by investice neměly jít jen do jediného způsobu obživy, navíc závislého na jiných. Spíše by to chtělo pestřejší mozaiku vzájemně se doplňujících činností, kde najdou uplatnění různé typy lidí, aniž by se musely stěhovat do dálek, odkud budeme jejich potřebné výstupy o nižší výkupní ceně vozit zase o to dráže zpět.

franzJosej

259km dalnic? a kde? diky neustalemu zpozdeni vystavby budeme mit v roce 2022 400km ale nebude to umet kdo dokoncit

Johniee

ve výstavbě 259,7 km dálnic a silnic I. třídy

Georg

a to je vc. rekonstrukci na D1, ne? nebo jsou zapocteny oba smery…

jakub (easydrink)

nově stavěných dálnic je 128 km

franzJosej

oba smery ala Dani Tok

Kalanis

D6 Krušky, D7 Louny, 27 Přeštice… Jen jako intro. Pak je tam D3 u Budějic, D11 Jaroměř, D35 od Opatovic, D48 u Frýdku. A na závěr tam je D55 u Otrokovic a Uherského Hradiště.

Frantisek

Spíš bych se ptal, kam je ještě budeme cpát…