Infrastruktura Silnice Vodní doprava Železnice

Havlíček slibuje boom dopravních staveb. S vylhaným rozpočtem postaveným na velmi nejistých příjmech

Nové nástupiště v Uničově má délku 110 metrů. Pramen: Správa železnic
Nové nástupiště v Uničově má délku 110 metrů. Pramen: Správa železnic
Ministerstvo dopravy neví, zda peníze z nového evropského nástroje může použít na stavbu silnic a železnic, přesto s penězi v rozpočtu počítá. Hrozí prohloubení deficitu rozpočtu.

(aktualizováno 23:28 o nové reakce MD) Ministr dopravy Karel Havlíček se chlubí rekordním rozpočtem Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok. V jeho příjmech je ale nejméně patnáct miliard korun velkou neznámou a reálně hrozí riziko, že ambiciózní rozpočet na dopravu přinese ještě další zvýšení schodku státního rozpočtu.

Rozpočet sestavený na 128 miliard korun počítá i s patnácti miliardami z nového opatření Recovery and Resilience Facility (RRF), které vytvořila Evropská unie jako nástroj na „podporu oživení a odolnosti“. O tom, na co Česká republika použije peníze z tohoto nástroje, ale ještě není zdaleka rozhodnuto. Peníze z RRF mají jít hlavně na nově zahajované stavby. Patnáct miliard v rozpočtu je tak v podstatě vymyšlených bez větší jistoty, že peníze skutečně dorazí.

Evropská komise v květnu při vyhlášení nástroje uvedla, že počítá s rozdělením peněz z tohoto nástroje zejména na projekty směřující k digitalizaci a zlepšení životního prostředí. O dopravě v dokumentu není ani slovo.

Podobně mluví i ministerstvo financí.  „Obecně je tedy možné z RRF financovat investice a reformy v sociální oblasti, v oblasti zaměstnanosti, dovedností, vzdělávání, výzkumu a inovací, zdraví, podnikatelského prostředí, veřejné správy a finančního sektoru,“ řekl Zdeněk Vojtěch z tiskového oddělení ministerstva financí. Na dotaz, zda se tedy nový nástroj nebude vůbec týkat dopravy uvedl, že v národním plánu podporu oživení a odolnosti je také oblast veřejné dopravy. To ale není rozhodně stavba dálnic a silnic, na které má jít z RRF podle představ ministerstva několik miliard korun.

Peníze z RRF do dopravy? Není rozhodnuto

Podmínkou pro čerpání z RRF je předložení národního plánu na podporu oživení a odolnosti a jeho schválení ze strany komise. „K němu nyní pokračují intenzivní přípravy, které musí korespondovat s návrhem státního rozpočtu České republiky na rok 2021 a jeho střednědobým výhledem,“ dodal Vojtěch.

Ministerstvo dopravy i SFDI samy připouští, že patnáct miliard do dopravních staveb nemusí vůbec dorazit. „V návaznosti na upřesňování pravidel použití těchto prostředků dojde zejména v průběhu roku 2021 k úpravě rozpočtu SFDI. Tato úprava může vést k navýšení objemu takto financovaných akcí nebo k náhradě indikativně uvedených prostředků RRF prostředky národními,“ uvádí se v textové části rozpočtu. V překladu z úředního jazyka: pokud peníze z RRF nebudou, použijí se národní zdroje, tedy ještě vyšší schodek státního rozpočtu.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky se o použití peněz z RRF bude jednat jednat s Evropskou komisí. „Po dohodě s ministerstvem financí zatím pracujeme s touto položkou v hodnotě 15 miliard korun, která má být směřována zejména na využití v 2. polovině roku 2021. V této době by mělo být již zcela zřejmé, jaké typové oblasti budou pro Evropskou komisi akceptovatelné,“ řekl Jemelka.

Peníze na rozestavěné stavby

To ale není úplně pravda. Z nástroje RRF se mají financovat již zahájené stavby dálnic, například obchvat D48 nebo jeden z největších průšvihů Ředitelství silnic a dálnic: obchvat Českých Budějovic, který bude zprovozněn až v roce 2024.

Rovněž v případě Správy železnic chce stát z RRF financovat rozestavěné akce. Jde například 4. koridor mezi Soběslaví a Doubím nebo modernizaci tratě z Olomouce do Uničova. Přes 800 milionů korun je určeno na modernizace přejezdů.

Z evropských fondů má jít příští rok do dopravních staveb přes 36 miliard korun. Stát příští rok více investuje do silnic než železnic. Do silnic půjde 63 miliard korun, do železnic 53 miliard korun.

Investice do nových dálnic a železnic je jednou z marketingových priorit současné vlády. Velké rozdávání ze státní kasy do dopravní infrastruktury přináší navíc další problém. Zejména na železnici začaly ceny prací výrazně růst, protože kapacita stavebních firem není dostatečná. V praxi tak za stejný objem peněz stát získá méně než v minulých letech.

Ministerstvo dopravy zveřejnilo odpoledne reakci na text Zdopravy.cz, kterou přinášíme kompletní.

1) Nezpochybňujeme, že článek obsahuje relevantní údaje, nemůžeme však souhlasit s jejich interpretací. Rozpočet skutečně obsahuje prostředky nástroje Plánu na podporu oživení Evropy (Recovery and Resilience Facility; RRF) který dosud není schválen. Je to však standardní postup, který byl uplatňován i u jiných evropských programů, ať již historicky od roku 2003 např. OP Doprava 2007-2013, 2014-2020, OP Infrastruktura, CEF, TEN-T apod., tak i do budoucna např. OPD 2021-2027.

Vždy se predikují možné projekty, u nichž se bude o evropské financování žádat s tím, že pokud na finanční prostředky nedosáhnou, hledají se náhradní zdroje. Skutečnost, že je tento objem vysoký, je do značné míry dáno i rekordním celkovým objemem návrhu rozpočtu SFDI pro rok 2021.

2) Snaha získat finance z nástroje RRF vychází z Národního plánu obnovy, který připravuje MPO ve spolupráci s dalšími resorty. Hlavní ambicí je zkvalitnit dopravní služby na základě modernizace dopravní infrastruktury jejím vybavením moderními technologiemi (Inteligentní dopravní systémy – ITS) a snižování vlivů dopravního provozu na životní prostředí, veřejné zdraví a snížení emisí skleníkových plynů, což rovněž úzce souvisí s dekarbonizací a energetickými úsporami. Energetických úspor v dopravě lze dosáhnout velmi efektivně podporou železniční dopravy v elektrické trakci (nižší valivý odpor, vyšší účinnost elektromotoru ve srovnání se spalovacím motorem).

Zaměření je směrováno na reformy a investice v rámci dopravy:
Nové technologie a digitalizace na silniční a železniční infrastruktuře
Alternativní paliva, elektrizace
Zlepšení životního prostředí (podpora železniční dopravy)
Zlepšení životního prostředí – silniční obchvaty, zvýšení pravidelnosti provozu
Opravy, údržba, další výstavba silniční sítě
Bezpečnost (železniční přejezdy, mosty)
Navržené užití prostředků RRF v návrhu rozpočtu SFDI navazuje na výše vymezené oblasti

MD ještě později odpovědělo i na dotaz, proč je financování z RRF uvedeno u již rozestavěných projektů.

Výdaje, které předpokládáme v 1. pololetí, jsou vždy kryty z jiných zdrojů. To znamená, že i výdaje k rozestavěným akcím budou primárně kryty ze zdrojů národních v 1. pololetí roku 2021. · Tedy: Z prostředků, které budou k dispozici pro rok 2021 se budou přednostně u projektů, kde se předpokládá nějaká participace z RRF, používat pro finanční krytí fakturací nejprve národní zdroje a finanční krytí z RFF budou použity až na 2.pololetí; souvisí to také s technikou proplácení zdrojů z RRF, která se ještě bude upřesňovat.

Odebírat
Upozornit na
guest
145 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Padubicak

’15 mld. … přinese ještě další zvýšení schodku státního rozpočtu‘
No a? Stat udela sekeru 500 mld. za rok. Jestli si od nekoho pujcim 500 korun na zranici tak si muzu pijcit i 15 korun na tramwaj abych nesel domu pesky. Dluzit 500 nebo 515 neni rozdil a ted je posledni sance stavet. Az stat zbankrotuje, tak banky zabavi leccos, ale koleje a silnice tu zustanou. A cestujicim muze byt jedno jestli trat spravuje SZDC SZ nebo CSOB. Vydelat si musi tak jako tak.

pejan

Volte ANO!!! Je potřeba aˇto tu krachne pořádně až na dno a ty jejich hloupí sockovoliči vychcípají a potom začít znova….

videosen

No, docela rád bych si přečetl s kým jako to znova bude. Aby bylo jasno, nejsem fanda ANO.

Padubicak

Infrastruktura je jedna z mala veci co nejde zabavit bankou. Z pravniho hlediska lze ale domu to neodvezou. Berte to tak ze jste v dluhove pasti. Kdyz si koupite televizi, prijde chlapek, da televizi pod pazi a odejse. Pokud si ale koupite novy chodnik tak vam ho maximalne bude pronajomat. Nebo nekomu jinymu ale realne se dohodnete abyste nemuse chodit po trave a oni aspon neco schrsbli.

lokodepo

Nějaké překvapení?

Pavel

No myslim si kdyz postavi aspon polovinu toho co je v Polsku bude to zazrak.
Bydlim v Polsku uz nekolik let a musim rict ze vystavba novych projektu je zde o mnoho dal nez v CR. Uz jen zeleznicni spojeni dvou nejvetsich mest Polska Warszawa (1,8mil.) Kraków (800 tis) je na vyborne urovni. Chybi jen dokoncict expresni silnici S7 pred Krakovem. Nadrazi v Krakowie, Wrocławiu, Warszawie, Lodzi je nebo bude ( Poznań, Łódź Fabryczna) o mnoho urovni vyse nez v CR.

Medvěd

moje maminka říkávala: třikrát slíbený je jako jednou daný …..

Gwann

110m nástupiště v unicove? Taky dobrý…

Miky

Ono je to spíš teoretická debata, to stejně nepůjde reálně fyzicky prostavět.

Tomáš Gottschalk

Kdyby pan dvojministr dokázal z titulu kumulované funkce vyřešit dřívější zahájení rozšíření D1 u Brna, které čeká na nějakou pojebanou přeložku plynu, tak by si připsal dost významnou zásluhu.

koleyy

Přeloženo do češtiny: boom pochybných výběrových řízení a rozhrabaných milion staveb, na kterých pracuje 5 dělníků a táhnou se nekonečnou dobu. Bravo!

franzJosej

ale je to k smichu i k placi. cesi at work. zlaty nemci

looking4bucho

U nas je takovym zvykem ze cinnost ministersva dopravy je mozne hodnotit se zpozdenim 5-10 let. To neni obhajoba, ale konstatovani smutneho faktu. V soucasne chvili stale jeste sklizime benefity ministra Vita Barty… Nechci se tudiz zastavat zadneho ministra a toho soucasneho uz vubec ne, ale pokud bude do r. 2024 to co bylo predloni prezentovano jako hotova vec, tak pochovalim pana D. Toka. Hodnoceni pana Havlicka ode me driv nez v roce 2030 necekejte.

franzJosej

tok byl superjouda. a Barta je 10 let fuc. proste rada matl a dalsi by meli vypadnout. Basta

franzJosej

to sliboval i v 2019
a co se stavi? nic z 2020 planu. par staveb se zaclo zpozdenych z 201

BND 30

Socdemáci nikdy nebudou jíst koláče, které jiným tak rádi závidí. Oni totiž sní už těsto, které ještě nevykynulo…

Dalibor

U nás se říká:
„Sociální demokrat – kudy chodil, tudy krad!“

Honza

Jak myslíš že by to dopadlo, dát na mysky vah ODS A ČSSD a spočítat jim kdo toho víc odklonil?

Ostravák

to by ta váha ani jedno neunesla

BND 30

V Plzni vládla ČSSD a ODS docela dlouho a jak si libovali.

Tomáš Gottschalk

V šalilngradu taky.

Gwann

Myslíte jako tu scénku…jak Dorota Machalova strhla tu decimalku?

Paja

To záleží co berete za to „odklánění“. Protože to různé „všimné“ a jiné kupování různých skupin voličů u ČSSD dělá v rozpočtu každý rok desítky miliard …

Dalibor

1) hrozilo by že váha to staticky nevydrží.
2) co se odklonů tejče, buldog byl velký zvíře ale na teplýho vánka neměl.
Mira nasadiol laťku až k 50%
s n ím mohl soutěžit akorát Staník, budiž mu země lehká.

Ondra

u nás se to říká obráceně 🙂 k.ch.t.k.s.d..

Gwann

Špatně citujete…
Správně a celé to je:

Kudy chodil, tudy škodil.
Ve dne škodil, v noci krad‘
Sociální demokrat.

A je to prvorepublikova rikanka.

NightmareFreddy

A co to má společného se článkem?

BND 30

S článkem to má společné to, že socdemácký rudy svetr už plánuje hostinu a medvěd vesele běhá po …my vlastně ani nevíme kde. Ať si nechá tyhle svoje Kidy…
Přetahování s Babišem stejně nevyhraje. Pokud budu Babišovi za něco vděčný, tak za výmaz ČSSD z politické mapy.

Gwann

A výměnu relativně ovladatelné CSSD za stranu vudcovskeho principu…

Sitgestravel

Je tam uz konecne VRT Praha – Liberec?

Luděk S.

Ne

Leinad

180 studijí nestačí?
Ti dnešní kaštani jsou hrozní, nestačí jim krmení skartovaček, chtěli by někam jezdit..

BND 30

Co rozdávat ve vlaku letáček…?

franzJosej

Reichenberg 😓

Inspektor státních drah

Ne a reálně nikdy nebude.
Sůra bude muset i nadále jezdit autobusem.
Zeleným….

Bifidus

On to vojín Jasánek jistě zvládne :-).

Kalina

Když jde o peníze na investice, je to dobré a schvaluji, narozdíl od různých covid-antivirů – dotací pro umělé udržování nepotřebné zaměstnanosti.

Jan Schmidt

Zase víc do silnic 🙁

Jiří Kocurek

Jojo, chtělo by to želznici z Jemnice do Slavonic. To určitě ulehčí přetížené I/23

Dalibor

Já bych to protáh z Nový bystřice na Slavonice a pak na Jemnici. JHMD by měli radost

BND 30

A s kompromisním rozchodem 1000mm, ať se ty dvě dráhy nehádají.

Dalibor

nene trvám na úzkoroschodový kalsice!

BND 30

To jako 600 mm ? 😀

Dalibor

neeee 760 😉

Gwann

A co 750mm, německa klasika?

Dalibor

tim bychom mohli uhelat par odbocek z tohoto uzkorozchodovyho koridoru

Pavel

Jen bych připomněl, že u našich severních sousedů v Polsku staví (nikoliv modernizují) 1.200 km nových železničních tratí na rychlost 250 km/h s výhledem na pozdější zvýšení na 350 km/hod. A dalších 1.600 km budou modernizovat. Přitom centrálním bodem polské dopravy bude nové letiště u Varšavy, které má být hlavním uzlem Asie – Evropa. K němu směřují budoucí tratě. Cílem Polska je skutečně efektivní železniční propojení země. Na začátku byla totiž polská žel. síť orientovaná v západní části (v Prusku) na Berlín, ve střední části zas do našeho hlavního města, do Vídně, a východní území mělo žel. tratě orientované na… Číst vice »

Jiný Petr

V Polsku nic z toho nestaví, je to jen na papíře.

V.N.

Jestli staví či nestavím, nevím… Faktem je , že Poláci mají v tomto zcela jiný tah na branku , než Češi. To je vidět (a tam to vidět je) na dálniční síti. Vzpomínám , že ještě ke konci 90-tých let mi kámoši vypravovali , že jeli v Polsku po nějaké staré předpotopní dálnici , kde byly všude zákazové značky pro traktory. V roce 1989 se rozdíl v kvalitě silniční sítě mezi Polskem a ČSSR nedal měřit. Pokud vezmeme hlavní cesty , dnes už se rozdíl také měřit nedá , avšak ve prospěch Polska. O tom, jak tam jde rozvoj sítě… Číst vice »

Krušky-Středohoří

Mezi svými hlavními centry jako Warszawa, Poznaň, Wroclaw, Štětín, Gdaňsk, Krakow ano. Ale chraň bůh aby sáhli na tratě vedoucí na českou hranici. Jet z Kladska do Wroclawi je jak rodeo. Rovněž mezi Katowicemi a Petrovicemi u Karviné se dělají jen nejnutnější opravy a jízdní doby neodpovídají že se jedná o hlavní tah Balt-Jadran. O peážních tratích ani nemluvě.

Mirek

Před dvěma týdny jsem jel ze Slovenska na Krakow a moc nadseny jsem nebyl.

Dalnice jsou dobre, ale ty jejich rychlostni silnice jsou skutecne bizar. Zadne najezdy vyjezdy. Misto toho 2+2 a prejezdy mezi nimi (tj takove neorganizovane krizovatky) kde plati pravo silnejsiho. Tohle jsem videl predtim pouze v USA ale jen na silnicich s nizkou intenzitou dopravy (napr. Detroit Lapeer) a i tak to bylo neprijemne se na silnici napojit z vedlejsi cesty, tady silnice naprosto zasekana…

Samozrejme nemuzu soudit jen dle jedne oblasti, na druhou stranu bych doporucoval byt trochu konzervativejsi v uvahach CR vs PL.

ČD4ever

Pokud reagujete na politickou proklamaci, tak je to asi jako u nás „slibem nezarmoutíš“. Já to tedy Polákum i nám přeji, ne že ne 🙂
https://www.mzv.cz/warsaw/cz/obchod_a_ekonomika/novinky_aktivity/v_polsku_se_od_r_2020_zacne_budovat_1300.html

petr 5

Slibem nic nezkazíš. Navíc, Polsko (kromě úzkého pásu na jihu) je rovné jako placka. Tratě a dálnice se pak projektují pravítkem. Ale pravdou je, že po desítkách let chaosu a nicnedělání se výstavba rozjela.

petr 5

A ten uzel Asie-Evropa je asi stejně reálný jako Baťův-Zemanův kanál. Vlhké sny vyschlých politiků.

BND 30

V Polsku to není o tom, že by neuměli překonávat technické překážky. Ty umí překonat v zásadě všude. U nás je snazší tunel vyhloubit a zprovoznit než jej prosadit. A to je ten zásadní rozdíl mezi námi a tím vysmívaným a prý zaostávajícím Polskem. Povíme si za tři roku u Trutnova.

videosen

To není o umění, ale o penězích. Stavět na rovině vs v horách, to bude asi několikanásobek.

BND 30

V penězích opravdu problém není. Zkusil bych heslo namátkou D52, D8, D11, D3, D0…

Petr

Přesně tak, je to o nesprávně položených prioritách právního řádu. Je samozřejmě v pořádku, že soudy hájí práva vlastníků pozemků v bezprostředním okolí dálnice, nicméně klíčová infrastruktura by měla mít před ochranou zájmů obyvatel okolí přednost, protože logicky nikdo vedle své obce nechce dálnici. Jedna obec řekně posuňte to vedle, no a ta obec, ke které to posunou, řekne, posuňte to zpátky. To samé jaderné elektrárny a podobně. Nikdo nechce mít za humnem chladící věž, to dá rozum. Ale někde to prostě stát musí a to má rozhodovat nezávisle centrální orgán. Naopak co se týče ochrany přírody, tam současný přístup… Číst vice »

Hanzi

Jestli chcete ulevit aspoň trochu lidem v metropoli a de facto i zbytku republiky tak pohnete s okruhem D0. To by byl teď asi fakt nejprospěšnější počin. To by opravdu boom byl.

Tomáš Gottschalk

Cajzli ať třeba zdechnou. Nejprospěšnější by bylo rozšíření D1 od Kývalky po minimálně Holubice na 3+3.

Jarka

Brněnskej drnohryz!

Původní Pražák

Doufám, že tohle byla poslední kapka.

BND 30

Nejprospěšnější komu ?

Dalibor

Prospěšná tak akorát lonťákům co deně dojížděj do Brna a blokujou nám tu pak fleky k parkování.

Dalibor

Jak pomůže mi v Brně okruh D0?
Podle mne pomůže jen Pražákům, že tranzit pojede okolo Prahy. ( No a taky těm řidičům „tranzitní“ dopravy, to jo)

BND 30

Komu tím prospějete, komu tím prospějete…mi připomínáš jednu učitelku z dětskýho domova.
Ta měla taky takovouhle trvalou !

Mickey

Nikdy jste nejel z Brna třeba do Liberce? Pak by vám okruh pomohl.

jakub (easydrink)

By mě zajímalo, jestli když to bude jak Havlíček říká, tady vyjde článek, že se tady spletli 😀

jakub (easydrink)

Tak v celém tom RRF je několik stovek mld. EUR a v článku se píše, že na dopravní stavby by mělo jít 15 mld. Kč. Alespoň z článku není jasné, jestli těch 15 mld. Kč je částka určená pro ČR a MD počítá s tím, že celá částka, která je určená pro ČR půjde do dopravy anebo jestli ta částka, která má být určená pro ČR je mnohem větší a z této částky pak MD hodlá využít 15 mld. Kč. Navíc se v článku píše, že pokud nebudou peníze na dopravu z RRF, použijí se národní zdroje, což chápu tak,… Číst vice »

Martin Hurajčík

Vy jste zase tvrdě proti ANO, tak to máte vyvážené :). Respektovat jiný názor je jedna ze základních slušností. Já také respektuji vaše názory a považuji vás za odborníka, ale taháte do toho moc politiky. Když jste psal o Karlovarském kraji, také jste nepsal úplně pravdivě. Ale je to váš názor a já ho respektuji 🙂

BND 30

Pačejov je velice důležitá stanice na budoucím koridoru ! Tam to po peronizaci a podchodu už přímo volalo.

jakub (easydrink)

Opravdu nechápu vaše útoky. Nevím, z čeho vycházíte, když píšete, že jsem z ANO. Normálně jsem psal o nejasnostech, které v článku vidím. Píšete o vylhaném rozpočtu, ale zároveň pak píšete, že pokud nebudou peníze z RRF, bude tento „výpadek“ pokryt ze státní pokladny. Z toho plyne, že výše rozpočtu by měla být těch cca 130 mld., jen není jisté, zda 15 mld. bude z EU nebo ze státní pokladny. A prosím, nepodsouvejte mi, co mi je jedno, nikde totiž nic takového nepíšu.

jakub (easydrink)

Proč tedy máte v článku větu: V překladu z úředního jazyka: pokud peníze z RRF nebudou, použijí se národní zdroje, tedy ještě vyšší schodek státního rozpočtu.

Gwann

Pane Suro, zdroje jsou, slovy klasika.

Ze to při podobném tempu bude za 2-3 roky bude Řecko nebe Venezuela nebo zestátňování majetku, aby bylo na pokračování mejdanu, to průměrné koblize nevysvetlite.

Má totiž mentalitu debila, co propije zálohu, co dostal na materiál a pak nemá na to stavět…ale může za to ten, kdo mu dal zálohu. Měla být větší…

Vladimír

Tento váš web sleduji proto, že mám rád vlaky, nové silinice, dálnice, obecně mne i díky mé profesi architekta tato problematika velmi zajímá. Ale určitě bych jej přestal číst tehdy, kdyby v něm převládly politická a ideologická hlediska a postoje. Takže jsem rád, že vám toto snad dojde – asi většina zdejších čtenářů má ten web rádo ze stejných důvodů jako já a netouží zde řešit politiku.

Martin

Souhlasím s Vladimírem. Myslím si, že přemíra politiky a silná slova nepatří dokonce ani do odborné diskuze tady, natož do článků. Na to jsou vhodnější jiné zpravodajské servery.

Gwann

Ministerstvo, co lze ohledně zdrojů financování, si zaslouží po prstech. Bez ohledu na barvu.

A ano, pan Sura má koblihare moc rád. Protože jako jeden z mála předvedl páteř, když praskly motivační pohovory Vůdce s „novináři“ NEsvych médií…a dál tam výpověď…

ene bene

Vláda v jednom kuse lže a najednou jí máme věřit? Tady někdo spad z višně.

jakub (easydrink)

Nevím jestli jste úplně pochopi, co jsme psal. Psal jsem o tom, že v titulku je uvedeno, že rozpočet je vylhaný, nicméně dále v článku je pak uvedeno, že pokud část toho rozpočtu se nezíská z RRF, bude tato chybějící část pokryta ze státní pokladny. Pak jsem tam psal ještě o dalších věcech, ale vysvětlete mi, proč bych kvůli tomu měl spadnou z višně, nebo co se vám zdá na tom, co jsme psal tak pobuřující.

Peeetr

Vy z toho děláte bůh ví co. Přitom v minulých letech se běžně státní rozpočet sekl nakonec o mnoho miliard, unikum pouze bylo, že za vlády ANO a ČSSD poprvé i na kladnou stranu a konečné vyúčtování bylo v přebytku i když byl schválen deficit.

Gwann

A přebytek byl jen proto, že super vláda nedokázala utratit investiční peníze…

Dalibor

BOOM čtěte jako bum, zvuk charakterizující výbuch… Páč tahle bublina brzou bouchne.
Státní rozpočet díravej, nicméně daně a odpvody se snižují (je před volbama) výdaje se zvyšují (je před volbama), takže já osobně čekám onen výbuch až někomu dojde, že se stádo musí krmit ne jen vybíjet, aby bylo dlouhodobě co žrát.

...

1. z odvodů se to platit nedá a nemůže
2. není úplně jisté, zda připadné snížení daní celkový daňový výběr sníží nebo zvýší (protože Lafferova křivka)

Dalibor

Co se tejče p. Laffera, problém je v tom, kde se vyskytujeme. jestli za oním bodem či před ním. On je takovej totiž hypotetickej a jeho polohu nelze s jistotou teoreticky určit. Lze jen po změně daňového předpisu usoudit na který straně se pohybujeme, po jistém čase kdy se „soustava“ uklidní, ze směrnice kam se to celý pohne. Vzdálenost od tohoto bodu nicméně opět nebude známa. (Makroekonomie, už je to let co jsem se to učil) Z odvodů by se to platit nemělo, nikoliv nemůže. Už s. Klaus starší přelejval finance z důchodovýho do rozpočtu až to čvachtalo. Tj nemělo… Číst vice »

Vladimír

To je moc pěkné vysvětlení, koho že to do té politiky posíláme. Vpodstatě souhlasím, ale navrhoval bych, abyste to zkusil se tam dostat a absolvoval úspěšně intriky, shánění si podpory za sliby modrého z nebe…vím o čem mluvím. Proto v politice je, kdo tam je.

Původní Pražák

Na to, ze snížení daní pro fyzické osoby tak, jak navrhlo ano, udělá v rozpočtu díru za desítky miliard, si klidně můžete vsadit.

BND 30

A úředníci na berňáku nebudou mít co žrát.

...

No kéž by.

Dalibor

nemusí to právě být tak jednoznačné.
Efekt danění je velmi komplikovaný a celkový „výnos“ pro HDP je závislý na obrovském monžství „externalit“ a souvislostí. Jsou situace kdy snížení daní zvýší procentní příjem vzhledem k HPD, jsou situace kdy jej i sníží.
Když jsou daně velký, lidi mají tendenci řešit svý příjmy a výdaje „bokem“ mimo oficiální faktury a výplaty. Méně peněz se „točí“ v oficiální ekomomice, rostě „šedá“ ekonomika.
Pokud daně klesnou a více lidí je budou považovat za „přiměřené“ a nebude jim „stát za to“ řešit věci „bokem“ může stát i vydělat.

Petr

Jo, on ten pokles je docela vysoký, takže by mohl změnit mentalitu mnoha lidí. Na druhou stranu daně klesnou jestli se nemýlím pouze zaměstnancům. Jedná se o pouhé zrušení superhrubé mzdy. Podnikatelé budou mít stále svých 15%. Zaměstnanci však takový prostor pro kouzlení s daněmi nemají, tudíž nelze předpokládat, že budou „přiznávat“ více příjmů.

Gwann

A jako když já zdanim min, tak proto nebude sulit můj zedník na dph a daní z příjmu? Ale prosím vás… 😀

Gwann

Lafferuv bod je obvykle někde kolem 60% sazby.

Alex

Lepší je mít jasný plán, který se eventuelně dle potřeby proškrtá než mít peníze a pak teprv přemýšlet, co s nimi.

ene bene

To tvrzení je samo o sobě v pořádku, ale nemá žádnou spojitost s naší zmatečnou vládou, tak byste to sem neměl psát, darmo někoho spletete.

Jarek

:)))

BND 30

Napsal bych, že ten plán má potenciál, ale….

Gwann

Ale nejlepší by bylo vše rozdrbat a pak nemít prachy na dokončení bo krize nebo konec dotací z EU bo nedodrzujeme pravni stát (když Buresovi museli vysvětlit co to jako ten právní stát je)

Dalibor

Zde máme jasný plán pouze v tom, že jasný plán není a nebude.
Systematicky a systémově již delší dobu budujeme a intenzivně pracujeme , ve s hodě s druhým termodynamickým zákonem, na tvorbě zcela nahodilé a neuspořádané soustavy – chaosu.

BND 30

Také jste na kalkulačce od Casio hráli s funkcí RND? Někoho to třeba nepustilo doteď…

Jarek

Nejsem si jistý, že RFF byl takto myšlený, ale co kromě existujících staveb bude dál?
Otevře se díky tomu další stavba na D35? Začne se rekonstruovat Karlštejn-Beroun? Cokoliv jiného, většího a zásadnějšího než oprava náspu a rekonstrukce Pačejova? 🙂

Peeetr

Prodloužení všech náspů a nástupišť na délku vlaků co tam už jezdí a i o něco víc, je náhodou daleko zásadější než budoucí nejisté projekty, kde případné budoucí chyby ještě neohrožují aktuální provoz a pasažéry.

yxc

D35 mezi Ostrovem a Mohelnící je zatím v plánu jako PPP, takže se pojede podle přípravy nejpomalejšího úseku, tak aby to soutěžili jako celek.

BND 30

Takže díky Litomyšli si tuhle akci dáváme bokem….

BND 30

Pokud nebude připravena celá trasa, jakože její některé části již mají dva roky stavební povolení, tak se PPP nespustí. Takže Litomyšli dík.

Jiří

Doufám, že to nebude PPP podle vzoru D47, že to bude jen pomalé jako D4.

Gwann

Nechápu k čemu je PPP v českém pojetí. Akorát k zaplacení vyšší úroku bance…a skrytí částí státního dluhu jinam…

LKB

V postupu ministerstva dopravy i většiny vlády (možná kromě ministerstva kultury, zahraničních věcí a vnitra) mi chybí rozsáhlé a objektivizované získávání zpětné vazby od veřejnosti.

Úplně nejhorší mi to přijde u zemědělství, spravedlnosti a dopravy.

Nerozumím, proč chtějí přidávat k financování EU již běžící stavby, to mi přijde zcela proti smyslu RRF. Spíše by mělo financování jít na stavby, jejichž příprava se teď dokončuje!

Petr

Mně se líbí, že investice do dopravnich staveb je v článku na tomto serveru označena za marketing vlády. Jinde se hovoří o neschopnosti řešit nedostačující dopravní infrastrukturu. Mně jako čtenáře tato nekonzistentnost prostě ruší, i když přiznávám konzistentnost v kritickém postoji vuci vládě. Proti tomu nic moc nemám ale na serveru zdopravy.cz?
Loni v tuto dobu vznikaly uplne stejné články, které vytvářely dojem, že zahájené stavby se budou zastavovat. Nyní to lze zhodnotit, nestalo se tak, články byly pouhými spekulacemi.

Adam H

Na to zvykněte. Když nastane stejná situace u dvou různých dopravců tak je to různě podané. Viz start Stadleru GTW ve Zlínském a Olomouckém kraji.

Strašně se tu řeší, že ČD nemají dostatek GTW pro Olomoucký kraj, ale když se píše o Zlínském, tak „Arriva vyjela poprvé ve Zlínském kraji se Stadlery GTW, start nabral mírné zpoždění“

Z toho úplně plyne jak vyjeli se Stadlery. Avšak pravda je taková, že vyjel pouze jeden a ostatní snad do konce roku.

Dominik

A jsou v té smlouvě vůbec nějaké sankce uvedeny? Pokud ne, tak je jasné, že je nelze uplatnit. A pokud jo, tak asi má objednavatel dobrý důvod je neuplatnit.

Adam H

A sankce za nenasazení GTW u Arrivy ve Zlínském kraji jsou jaké? Taky žádné, že? Dostatečná bizarnost.

M H

Spíš realita českého prostředí…zejména pak nutnost soutěžit vše a ještě k tomu bojovat s odvoláními. A realita tohoto serveru zase je, že píše tendenčně proti ČD.

Adam H

A Arriva sankce dostane? Ne, že? Taky bizarnost co? Cituji ze smlouvy: Dopravce se zavazuje poskytovat Veřejné služby typy vozidel v souladu se Smlouvou a jejími přílohami. Konkrétní typy vozidel se přitom zavazuje nasadit v počtu a v termínech uvedených v příloze č.1 Smlouvy. Porušení povinnosti nasadit do provozu k zajištění Veřejných služeb dle Smlouvy následujcí typy turnusových vozidel v dále uvedeném minimálním počtu a v uvedených termínech: Od 15.12.2019: 2 x DB 640 (LINT27), 6 x DB 648 (LINT41) a 7 x 845* Od 1.9.2020: 2 x DB 640 (LINT27), 6 x DB 648 (LINT41), 3 x DB 646… Číst vice »

Honza

Vsechny novinarske servery jsou z principu kriticke k vlade – k jakekoli aktualni vlade.

Jaaaa

Kromě oligarchova tisku, tj. MF Dnes, Lidové Noviny, Metro, Impuls apod.

UBolt958

A Vy máte celkem problém se zorientovat v tom, co je seriózní dopravní deník a co bulvární plátek, protože tohle je bulvární článek, jak poleno.

BND 30

A čo Peter počujete, pod takým slovom konzistentný, ha?

D.S.

Stejně je fascinující, kolik by se toho mohlo postavit, kdyby se peníze, které Babiš plánuje rozdat voličům v rámci předvolební kampaně, použily smysluplně.

Andrej

Bohuzial peniaze nie su jediny a ani najzavaznejsi problem vo vystavbe dopravnych stavieb. Daleko horsie je to s komplikovanou legislativou a prebujnelou byrokraciou, doplnene pomalymi a formalistickymi uradmi a sudmi, okorenene extremne bojovnymi spolkami proti vystavbe, a trollom poslednej instancie menom UOHS. K tomu treba pripocitat nizku kapacitu stavebnych firiem. V sucte teda vacsi objem penazi na vystavbu povedie viac k zvyseniu cien nez k zvyseniu objemu vystavby. Treba adresovat systemove problemy. Nutno dodat, ze ANO za 7 rokov vo vlade, ked malo celu dobu pod sebou ministerstva dopravy, miestneho rozvoja, spravedlnosti aj financii s tym nic pozitivne nespravilo, skor… Číst vice »

Jaaaa

Možná by stačilo, kdybychom se neomezovali jen na český rybníček. Proč u nás nestaví Rakušané, Němci, Poláci, Slováci?

Jan

Já bych spíš řekl, že hlavní problém je v tom, že nejsou připravené projekty, do kterých by se mohlo investovat a hlavně vůbec chybí celková koncepce dopravní sítě, jak ve městech, tak celé ČR. Sem tam se lepí co nejvíc hoří, ale jinak nic systémového.

BND 30

Myslíš, jako kdyby je dal nám dvěma 😍

tondovo

Však my to nějak ohneme, to umíme.

Peeetr

MHD a železnice do zlepšení životního prostředí určitě patří. A ani nebude velký problém přesunout všechny silnice do národního financování a maximum železnic a MHD do té evropské části.

Kubrt

V RRF o životní prostředí vůbec nejde.

Peeetr

Já samozřejmě myslím budoucí financování, u už schválených dotací EU do dálnic se může jet dál, ale EU teď vyostřuje marketinkovou strategii eurofederalistického zedlužování a maximum nového navyšování výdajů a tištění peněz chce odůvodňovat ekologizací a digitalizací.

Peeetr

Chci říct, že se tomu prostě v plánování musíme velmi rychle přizpůsobyt.

I když pro Česko, Německo a obecně severovýchod EU by bylo výhodnější jet na národní rozpočty daleko víc směřované podle výsledků místních demokratických voleb, a maximalizace federálních dluhů je výhodná jen pro línější a předlužený jih EU a samozřejmě pro bruselské nevolené ouřady.

Nekdo

Říkal Mára, před volbama co nejvíc rozdat koblížků. ANO, už je líp!