Letecké společnosti Letectví

Vláda po pěti letech získá většinu v TAP Air Portugal

A330neo v barvách TAP Air Portugal po startu v Toulouse. Foto: Airbus
A330neo v barvách TAP Air Portugal po startu v Toulouse. Foto: Airbus

Po pěti letech získá portugalská vláda opět většinu v letecké společnosti TAP Air Portugal. V rámci záchrany stát navýší svůj podíl z 50 na 72,5 procent.

Transakci oznámila portugalská vláda v tiskové zprávě. Od kroku si slibuje větší ochranu před možným krachem. Za podíl zaplatí 55 milionů eur společnosti Atlantic Gateway, za kterou stojí brazilsko-americký podnikatel v letectví David Neeleman. Soukromý investor dosud vlastnil 45 procent akcií společnosti, které od vlády získal v roce 2015. Pět procent mají zaměstnanci.

Vláda uvedla, že bude hledat zkušené a kvalifikované manažery, které aerolinky provedou obdobím krize. Pokud by nedošlo ke znárodnění, hrozil by podle vlády okamžitý krach aerolinek. Stát počítá s tím, že dopravce podpoří částkou až 1,2 miliardy eur. Ta byla už dříve schválena Evropskou komisí. Podle vlády se navýšením podílu podařilo odblokovat jednání o poskytnutí půjčky. „TAP je pro Portugalsko příliš důležitý než abychom ho nechali padnout,“ uvedl ministr infrastruktury Nuno Pedro Santos.

TAP za první čtvrtletí prodělal 395 milionů eur, aerolinka je několik let ztrátová i kvůli velmi rozsáhlé modernizaci flotily. Firma zaměstnává přes 7 tisíc lidí, ve flotile má 83 letadel.

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
esc

Jen pro zajímavost, TAP jsou jedny z mála evropských aerolinek, které létají také linky ve veřejném závazku. I to může být jeden z důvodů, proč má portugalská vláda na jejich záchraně takový zájem.

Rossec

Pokud hledají zkušené a kvalifikované manažery, tak se nabízí LuftJarda.

Jan

Další vzorový příklad reprezentativního a dobře fungujícího národního do pravce. Čínsko-České SW/ČSA jsou proti tomu totální břídilové, do kterých nemá smysl lít peníze!

Jan

A SW/ČSA je dle Vás několik let ztrátová?

VojtaPepaJednicka

Když se podíváte na flotilu, destinace, tak zjistíte že srovnáváte nesrovnatelné…

Nekdo

Jiste. Jenze Vik, Simane a jejich podrztasky a trollici se nam zde snazi nalhat opak…

Filip

Vyrobit ztrátu z monopolního postavení na českém trhu CK by dalo docela práci. I tak vedou Vik se Šimáněm svou společnost neochvějně ku krachu.

Radek Janata

Žádné monolní postavení tu není. Cestovkám nikdo nebrání najmout si někoho jiného. Jen to asi (dosud?) bylo dražší.

J.D.

A konečný zákazník si taky mohl vybrat? Osobně to vnímám tak, že cestovky právě měli tu roli prostředníka, který ten monopol pro konečného zákazníka pomohl vytvořit…. opět říkám, že na relativně malém českém trhu šlo asi o přirozený vývoj, ale nedělejme, že to monopol nebyl – byl jak z učebnice.

Janina

Skoro-monopolní postavení mají jen do Ruska, a to ani ne na všechna letiště, navíc soutěží s vícero ruskými aerolinkami (mezistátní dohoda, kterou Rusko měnit nehodlá). Pak na lince do Kyjeva, kde soutěží s Ukrajinci (mezistátní dohoda), ostatní česká letiště jsou dosažitelná pro všechnu konkurenci, Ukrajina má s EASA podepsanou smlouvu o volném nebi, proto třeba WIZZ jde do Pardubek. A pak ze zajímavých zemí Egypt, kde ale zase mohou létat i egyptské aerolinky (podmínky Egyptské vlády).

Tomas

Ja už několik měsíců, možná let, doufám, že se dozvím, v čem ten monopol smartwingsu spočívá 😀

J.D.

„Monopol je obvykle chápán jako jedna z forem nedokonalé konkurence, kdy existuje jen jedna firma na straně nabídky.“ Troufám si, že to tady dlouhou dobu opravdu bylo. Pokud jste chtěl letět do mnoha destinací z Čech, 1. přímo, 2. chtěl rozumnou frekvenci letů, aby ste si to přizpůsobil svým cestovním plánům, 3. ať už s cestovou nebo individuálně – tak prostě SmartWings neměl konkurenci a tedy byl monopol. Sám jsem to několikrát zažil. Tím neříkám, že něco podobného, na trhu jako je český, není svým způsobem přirozené, nebo že by si tuto pozici nevybojoval v určité chvíli na trhu. Podle… Číst vice »

Tomas

jenze tu konkurenci samozrejme tvori i lety s prestupem …. a tam je komkurence nekonecna 🙂

J.D.

Ve skutečnosti ne. S přestupem už je to obvykle prostě jiný produkt. Pokud někam máte letět relativně krátkou vzdálenost přímo 2,5 hodiny, nebo s přestupem 6, nemůžete to pro mnoho lidí srovnávat. Ale klidně hledejte kličky a namlouvejte si něco.

R.A.

Tak dobře fungujícího, ze v roce 2011 meli ztrátu 76milionu eur a šli do privatizace, teď dostanou 1,2 miliardy eur a stát koupi jejich podíl zpátky Vzhledem k velikosti flotily si spocitej kolik vychází přímá pomoc na jedno letadalo a kolik na jednoho zaměstnance …. na to stačí základka, ze pokud tady lháři z Pirátů vyrikrikovali ze záchrana jednoho místa u SW bude stát milion korun, což nebyla pravda tady to bude stát skoro 7milionu korun černé na bílém Hmm když se ohlednu 15 let do minulosti TAP, jinde opevňováný Swiss a Rakušani … zkrachovali či byli zachráněni ve stavu… Číst vice »