egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

Soud na popud Ryanairu zrušil miliardovou státní pomoc dopravcům KLM a TAP

Letadlo TAP Air Portugal v Praze. Pramen: Letiště Praha
Letadlo TAP Air Portugal v Praze. Pramen: Letiště Praha
Celkem soud zrušil pomoc aerolinkám ve výši v přepočtu téměř 120 miliard korun.

Tribunál Evropské unie dnes vyhověl stížnosti irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair a zrušil rozhodnutí Evropské komise (EK), která kvůli dopadům koronavirové krize schválila státní pomoc nizozemské letecké společnosti KLM a portugalským aerolinkám TAP. V případě KLM komise schválila Nizozemsku pomoc 3,4 miliardy eur (86,6 miliardy Kč), v případě aerolinek TAP činila schválená pomoc 1,2 miliardy eur (30,6 miliardy Kč). Vrácení pomoci se odkládá do doby, než komise znovu rozhodne a důvody případně lépe vysvětlí.

Ryanair však neuspěl s další stížností, která se týkala Španělska a jeho pomoci firmám zasaženým koronavirovou krizí. V tomto případě Tribunál EU rozhodl, že částka deset miliard eur (254,6 miliardy Kč), kterou Madrid poskytnul španělským strategickým podnikům, je v souladu s unijním právem.

„Ryanair vítá rozhodnutí soudu EU, podle něhož byly podmínky státní pomoci zvýhodňující Air France-KLM a TAP v rozporu s právem EU,“ uvedl v tiskové zprávě Ryanair, který je největším nízkonákladovým leteckým dopravcem v Evropě. „Ačkoliv krize v důsledku covidu-19 způsobila újmu všem aerolinkám, které přispívají k ekonomikám Nizozemska a Portugalska a zajišťují s nimi spojení, vlády těchto zemí se rozhodly podpořit jen své národní letecké dopravce,“ dodal.

Ryanair podal na komisi celkem 16 stížností za to, že povolila státní pomoc jednotlivým aerolinkám, jako je Lufthansa, KLM, Austrian Airlines a TAP, stejně jako národní plány, které většinou preferují vlajkové dopravce, připomíná agentura Reuters.

Tribunál EU zrušení pomoci aerolinkám KLM zdůvodnil tím, že nizozemská vláda dostatečně neprokázala, že je taková pomoc nutná. Oznámená podpora spočívala jednak ve státní záruce k zajištění úvěru, který mělo aerolinkám poskytnout konsorcium bank, jednak ve státní půjčce. Nizozemsko zamýšlelo tímto opatřením zajistit své vlajkové letecké společnosti likviditu potřebnou k tomu, aby se společnost KLM vyrovnala s dopady pandemie na své hospodaření.

KLM je součástí francouzsko-nizozemské holdingové společnosti Air France-KLM. Evropská komise už loni 4. května prohlásila individuální podporu, kterou poskytla Francie aerolinkám Air France, za slučitelnou s vnitřním trhem. Podpora pro Air France spočívala ve státní záruce a v akcionářské půjčce v celkové výši sedm miliard eur (178,2 miliardy Kč).

V dubnu stejný unijní soud podpořil Evropskou komisi, když schválila pomoc skandinávským aerolinkám SAS a Finnair. V únoru soud podpořil i státní pomoc přiznanou konkurenčním aerolinkám včetně Air France a SAS.

Tribunál EU je v unii druhou nejvyšší soudní instancí. V dalším rozhodnutí se dnes v nesouvisející kauze postavil na stranu vlajkových německých aerolinek Lufthansa, které se ohradily proti státní pomoci provozovateli letiště ve Frankfurtu nad Mohanem. Pomoc totiž podle názoru Lufthansy zvýhodňuje jejího konkurenta Ryanair a Tribunál EU dal nyní Lufthanse za pravdu. Zrušil proto rozhodnutí Evropské komise z roku 2017, kterým byla provozovateli letiště pomoc schválena.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gwann

jednoduché řešení. nelétat s O Learym. už léta praktikuju

Martin Csabo

já taky

Miroslav Zikmund

Komice zkrátka vypracuje ve spolupráci s nizozemskou vládou lepší slohové cvičení …

Blume

Hlavne kdyz O’Leary dluzi prachy za letenky uz pres rok a dela vsechno proto je nevratit. Cim vic dusi ostatni za cizi prachy, tim je pro nej situace lepsi. Zadna spina neni pro nej prilis spinava.

Lukáš

ryanair vrací peníze do měsíce

Sudetenwolf

Ryanair mi vrátil peníze za celkem 6 zpátečních letenek vždy nejpozději do dvou týdnů od podání žádosti o refund. Jak loni, tak letos.

Pepa

Mozna u tech novejsich rezervaci, ale vsechny letenky z lonskeho dubna jsou stale v lufte a porad s nima bojujeme a dalsi a dalsi ind se porad vymlouvaji, ze neco nejde. Asi jste meli stesti na nejakeho schopnejsiho inda.

Jenda

Já měl od Ryanairu asi 10 různých zrušených letenek v různých obdobích, podle toho, jak se náhodně uvolňovalo a zase zavíralo. Vše vráceno, většina do dvou týdnů. Dvě letenky se sekly na měsíc, stačilo napsat na live support a do týdne bylo vráceno. Zcela opačná zkušenost bohužel s „tradičními“ aerolinkami jako např. Lufthansa Group. Celkově je za mě v přístupu k refundacím a celkově v přístupu k zákazníkům během téhle krize Ryanair na 1. místě.

Ivan

Mně zas LH vrátilo peníze za zrušeny let do YVR rychle, kamarádovi Ryan dluží rok… Ono vždy se najdou nějaké výjimky.

Stony

Tak doufam ze to TAP prezije 🙂

Jakub

Super

Pavel

Konkrétně v čem je to podle Vás super?

Andrej

V usetreni penazi danovym poplatnikom a v zachovani konkurencie.

Petr

Ironie je, že business model Ryanairu je postaven právě na socialistických dotacích. Kolik peněz už nasypali brněnští a ostravští papaláši do chřtánu O’Learymu, aby popřeli socio-ekonomicko-geografickou realitu a BRQ, resp. OSR s jeho pomocí „rozlétali“.

Adam H

V čem je to super? Zrovna Ryan, který si sáhl na státní půjčku a zároveň dojí veřejné rozpočty celé EU přes regionální letiště… nehledě na to, že TAP ani KLM pro něj nejsou konkurence. Jen by to seklo dálkovky.

Pavel

Souhlas. Taky mám z toho soudního rozhodnutí značně rozporuplné pocity.