Vinohradské tunely čeká šestiletá rekonstrukce, opravu musí sladit s řešením Výtoňského mostu

Severní portál Vinohradských tunelů. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSeverní portál Vinohradských tunelů. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na modernizaci 4. koridoru z Vršovic do Hostivaře má v roce 2022 navázat rekonstrukce kolejí ve vinohradských tunelech. Během následujících

Na modernizaci 4. koridoru z Vršovic do Hostivaře má v roce 2022 navázat rekonstrukce kolejí ve vinohradských tunelech. Během následujících šesti let by mělo dojít ke komplexní rekonstrukci všech tří vinohradských tunelů a celého jižního zhlaví pražského hlavního nádraží.

„V současné chvíli probíhá připomínkování záměru projektu, který pak chceme dát ministerské centrální komisi ke schválení,“ řekl Pavel Paidar, náměstek ředitele Stavební správy západ SŽDC. Záměr má stanovit předpokládané investiční náklady a posoudit efektivnost záměru.

Podle Pavla Paidara je důvodem rekonstrukce nejen špatný stav železničního svršku a ostění tunelů, které degradují v důsledku průsaků vody skrze ostění, ale i stav přilehlého jižního zhlaví hlavního nádraží, jehož stav kontrastuje se stavem zhlaví severního, které bylo rekonstruováno v rámci stavby Nového spojení.

Oprava nebude probíhat najednou, jinak by došlo prakticky ke kolapsu železniční dopravy v Praze. Tunely jezdí nyní nejen vlaky směrem na Benešov a Beroun, ale také se jimi naváží vlakové soupravy z odstavného nádraží v Michli. Maximální rychlost v tunelech je 60 kilometrů za hodinu. Po rekonstrukci dojde ke zvýšení rychlosti až na 80 km/h ve směru do Vršovic.

Vinohradské tunely jsou 1,1 kilometr dlouhé, jde o soustavu celkem tří tunelů, z nichž se tzv. III. Vinohradský tunel, nejvýchodnější, po zhruba 300 m rozdvojuje a do Vršovic pak pokračují tunelové trouby dvě. Tunely vznikaly postupně: první vznikl v roce 1871, poslední v roce 1989.

SŽDC musí termín opravy sladit s jinou velkou akcí: řešením rekonstrukce úseku mezi Nuslemi a Smíchovem, zejména pak s přemostěním Vltavy. I když Praha dlouhodobě volá po opravě mostu, SŽDC chce postavit na jeho místě pohledově podobnou konstrukci. Čeká především na verdikt Ministerstva kultury, zda bude sejmuta památková ochrana. V případě, že dojde k uzavření mostu, část vlaků bude jezdit z Radotína přes Braník do Vršovic, tunely ve směru na Vršovice tak musí být v provozu bez omezení.

Tagy 4. koridor Správa železniční dopravní cesty SŽDC Top Vinohradské tunely Výtoňský most
47 komentářů