Vietnam chystá rychlovlak z Hanoje do Saigonu. Jen třetina z 1500 km povede po zemi

První jihoasijská vysokorychlostní trať z Jakarty do Bandungu. Foto: CRRCPrvní jihoasijská vysokorychlostní trať z Jakarty do Bandungu. Foto: CRRC

V současnosti trvá jízda přes 30 hodin, za 10 let už má železnice konkurovat vnitrostátním letům.

Pokud půjde vše podle plánu, bude možné od roku 2035 cestovat ze severu na jih Vietnamu vysokorychlostním vlakem přibližně za pět hodin.

Komunistické vedení země schválilo po vzoru sousední Číny ambiciózní železniční projekt, jehož náklady se odhadují v přepočtu na více než 1,6 bilionu korun.

Rychlovlaky z hlavního města Hanoje na severu země do metropole Ho Či Minova Města (dříve Saigon) mají jezdit rychlostí až 350 kilometrů v hodině. V současnosti trvá jízda vlakem přes 30 hodin, po zkrácení na pět hodin tak bude železnice konkurovat vnitrostátním letům.

Vzdálenost mezi oběma městy je více než 1500 kilometrů. Podle plánů bude projekt severojižní vysokorychlostní železnice procházet 20 městy a provinciemi. Kvůli obtížnému terénu by 60 procent trasy mělo vést po mostech. Deset procent povede tunely, jen 30 procent je plánováno na úrovni terénu.

Úřady plánují zahájit stavbu v roce 2027. Nejprve se bude řešit asi 400 kilometrů dlouhý turisty oblíbený úsek mezi Ho Či Minovým Městem a pobřežním městem Nha Trang.

Indonésie spustila první jihoasijskou rychlotrať. Projekt placený Čínou však budí pochyby

Zatím však není jasné, jak hodlá Vietnam projekt financovat. Většina peněz má jít ze státních fondů, vláda se však nebrání ani zapojení zahraničního kapitálu. V regionu je v budování a financování vysokorychlostní tratí aktivní hlavně Čína.

Ta stojí například za nedávno zprovozněným novým spojením v Indonésii, které se stalo první vysokorychlostní železnicí v jihovýchodní Asii.

Tagy Hanoj Vietnam vysokorychlostní tratě
26 komentářů