Vídeňské automatické metro svezlo cvičně první cestující, zatím se strojvedoucím
Vlak je určen pro automatický provoz na nově budované trase U5, která bude uvedena do provozu v roce 2026.
Nový vlak pro vídeňské metro X-Wagen má za sebou po sérii neveřejných testů první oficiální výjezd s cestujícími. Minulý týden svezl novináře při prezentační jízdě, kterou uspořádal vídeňský dopravní podnik Wiener Linien a výrobce Siemens Mobility. Vlak je určen pro automatický provoz na nově budované trase U5, která má být zprovozněna v roce 2026. Při první veřejné jízdě byl ale veden strojvedoucím.
První předsériově vyrobené vozy získaly Wiener Linien počátkem loňského července. Po sestavení šestivozové soupravy zahájil dopravce testy, během nichž už vlak urazil několik tisíc kilometrů. Zkoušky se zaměřovaly mimo jiné na pohonný a brzdový systém, zabezpečení a ruční ovládání soupravy. V dalších měsících čekají nový X-Wagen jízdy s umělou zátěží, akustická měření a především testování plně automatického provozu. Schválení pro běžný provoz by nový vlak měl podle Wiener Linien získat během příštího roku. Následně bude zařazen do ostrého provozu, zatím ale nikoliv jako automat.
Předání druhé soupravy je naplánováno na konec letošního roku. V příštím roce by měl Siemens dodat pět souprav a v letech 2023 až 2030 až čtyři soupravy ročně. Do roku 2030 Vídeň získá nejméně 33 dalších souprav X-Wagen. Jejich obchodní označení se ale nejspíš změní, na stránkách dopravního podniku do konce dubna probíhá hlasování o novém názvu. Soupravy o délce 111 metrů jsou průchozí a v šesti vagonech uvezou 928 cestujících, tedy o 46 více než doposud nejkapacitnější vídeňské vlaky.
Nákup nových vlaků souvisí s velkou proměnou vedení metra v centru Vídně v příštích letech. Celý projekt má hodnotu zhruba 2,1 miliardy eur (cca 55 miliard Kč), financuje jej město i stát. Zajímavá je především nově vznikající linka U5, která se stane první v rakouské metropoli s plně automatickým provozem (bez strojvedoucích). Částečně se buduje nově, od stanice Rathaus směrem na Karlsplatz ale v roce 2026 převezme trasu od dnešní U2. Ta bude od radnice převedena do nové trasy jižním směrem k nádraží Matzleinsdorfer Platz. Prodloužení metra spojené se změnou trasy je pro Vídeň premiérou, důvodem je podle města optimalizace stávající dopravní sítě.
Vedle plně automatizované trasy U5 budou nové X-Wageny jezdit i v poloautomatickém provozu na linkách U1 až U4.