Vídeň představila první soupravu automatického metra, bez strojvedoucího vyjede za pět let
Nové vozy X-Wagen pro vídeňské metro. Autor: PID/ Fürthner
Město Vídeň a výrobce Siemens představily první předsériově vyrobené vozy X-Wagen pro budoucí provoz ve vídeňském metru. Od roku 2025
Hrozný design…
Koukam slusny retro vzhled:)
Nějak si nemůžu pomoct, ale snad krom toho čela to na mě působí jako 30 let starý typ. Když se kouknu na tvarosloví dveří, oken… žádný běžný černý pás, co měli i na předchozím typu. Obecně to vzhledově spíš jak následník působí jako předchůdce V-Wagen.
Pokud obecně platí, že čím starší výrobek, tím kvalitnější a méně šizený, tak dojem 30 let starého typu už vypovídá o jakžtakž slušné kvalitě. Možná to neplatí plně v technologiích, ale v designu, pohodlí a poctivosti určitě.
Prosím, která parní lokomotiva dokázala najet 13 miliónů kilometrů jako mají najeto ICE 1 z roku 1970?
Však souhlasím, na přelomu 60. a 70. let byla slušná kvalita ještě docela standardem.
Když to srovnám s tím, co předvedl Siemens před čtvrt stoletím v Praze (linka C), tak tohle řešení je proti tomu vizuálně horší jak z vnějšku, tak zevnitř. Na druhou stranu Vídeň MHD dělat umí, takže si počkám až na provoz s cestujícími a pak budu hodnotit.
No design prazskeho metra neni od Siemensu… a puvodne byl siemens jen jeden z konzorcia vyrobcu…
Ono totiž na voze metra není moc co vymýšlet. I když třeba vozy v Paříži na lince 1 vypadají proti tomuhle o třídu lépe. Tohle vídeňské mi přijde jako něco mezi. Není to jako Ečs, ale není to ani jako to v Paříži.
Ale když se teď dívám na V-Wagen, tak tohle je opravdu krok zpět.
Z 95% recyklovatelné – to už se blíží k tomu poměru co platil u parních lokomotiv!
Zkuste provozovat parní trakci v podzemce… osvětlení asi acetylenem taky raději dělat nebudete. A svítiplynem? Ehm, cosi o Eichmannovi a pojízdné plynové komoře.
Takže elektricky. To znamená izolovat dráty. Kdysi se používala sláma, ale jen velmi krátkou dobu.
Jo, prvni parni provoz metra byl v Londyne, ale jaksi to brzo elektrifikovali…
Nojono, ve Vídni se holt metro používá hlavně pro rychlou dopravu z bodu A do bodu B. Že stanice neslouží jako výsostná prezentace architektury socialistického lidu (o 40 let později navíc ještě značně zdevastovaná – ahoj Praho!) je na západě celkem běžný.
Takže navrhujete ty stanice zbourat?
Vám to s porozuměním psanýho textu asi moc nejde. Nevadí.
To asi vy nerozumíte tomu, co sám píšete.
Třeba Mnichov i Stockholm má hezké stanice. Neznamená to že když je to jen stanice metra že musí vypadat odflákne a hrozně nudně. Pražské metro je pěkné a vůbec ne přehnané jako třeba Pchjongjang.
Třeba Mnichov i Stockholm má ve svojí síti většinu úplně stejně utilitárních stanic, jako Vídeň. Stačí vyjet mimo centrum a udělat si fotečku i mimo Rådhuset. Nemyslim si, že metro v Praze je hnusný, ale asi bych radši měl nudný stanice jako ve Vídni se sítí hustou jako ve Vídni než čekat roky na stavbu nový trasy jako na vrcholnej zázrak 21. století.
No zrovna Mnichov stavi stanice hodne levne, vsimnete si jak jsou postavene… a viz video Gebriana:
https://www.televizeseznam.cz/video/gebrianvs/metro-mnichov-205387
Takový Tugendhat, ten je „čistě utilitární“ nebo „výsostná prezentace architektury první republiky“?
Architektura je skryta v kvalitě, ne v serepetičkách.
A právě kvalita je to, co novějším čsátem pražského metra chybí.
Což je podle mě ten základní problém , který vám úplně ušel.
Mě se líbí; sám bych to nepsal, ale když všichni píšou, že fuj, tak jsem pocitil potřebu se vyjádřit 🙂
Souhlasím s uživateli V. K. a Jakubem. Technologicky je to pokrok, ale designově je to… Vážně vcelku nic moc. Dauhá, Paříž, Rijád, Lille atd. mají hezčí nové soupravy metra bez potřeby strojvůdce. Ve Vídni se dá obdivovat mnohé, ale tohle ne.
Tak drží se tradice, ne
Můžete mi tradici přiblížit?
https://en.wikipedia.org/wiki/U4_(Vienna_U-Bahn)#/media/File:V%C3%ADde%C5%88,_U4.jpg
Jsem fanoušek postupného zatraktivnění veřejné dopravy i v otázce designu, funkčnosti… S takovou si rovnou můžeme říct „tradice jsou 81-71, tak ať to tak vypadá“.
Ten řídící vůz vypadá, jako by ho sestrojili soudruzi v KLDR.
Jen jak to uvidí pražští papalášové, tak dají výběrové řízení na několika desítkovo-letou studii proveditelnosti. Už tak jim začínám závidět.
Zprovoznění nové U2 je naplánováno na 2027, a to už se rok kope tunel. Ono to prostě trvá.
Bude otevřena současně s novou U5?
Moc krásy teda nepobralo
Celkovo metro vo Viedni (vozdilá aj stanice) vyzerá dosť nepodarene.
Stanice jsou prostě minimalistické, má to svoje výhody i nevýhody. Třeba na úseku U2 Schottenring-Stadion rozhodně není vidět, že byl vyprojektován před 20 lety (otevřeno 2008). Srovnejte s 15 let starými stavbami v Praze. Koukání na reklamy při čekání na odjezd v nových stanicích rozhodně není přijemné, ale zase jsou zachovány stanice původní Stadtbahn od Otto Wagnera na U4 a U6. Ty jsou 120 let staré, v posledních letech všechny zrekonstruované, a to je prostě krása. Vozidla nic moc, X-Wagen je ale překvapení spiš co se interiéru týče (málo místa k sezení i stání, plastové sedačky…), než že by byl… Číst vice »
Plastové sedačky jsou tam standard i teď
Souhlas je to takové nudné, stejné.. Pražské metro má v tomhle rozhodně navíc, tam zejména stanice na Áčku (Dejvická – Flora) jsou moc povedené.
Mě zase naopak uchvátila všudypřítomná čistota. Nezaregistroval jsem dezolát či různé stádium vizuální zchátralosti (které v některých případech napovídá, co se odehrává pod obklady). Design stanic je maximálně jednoduchý a funkční (koše integrované do obkladů atd.). Není to nic objevného, ale nestárne to. Na spoustě technických detailech je vidět, že nad nima někdo přemýšlel. Působí i dobře zpracované z pohledu materiálů. Pro mě je to naopak symbol toho, že se město jednou rozhodne, jak metro bude koncepčně vypadat, a toho se drží. Na první pohled je patrné, že jde o výsledek dlouhodobého konceptu. Tam by žádný Střížkov opravdu vzniknout nemohl… Číst vice »
A na eskalátorech se stojí vpravo a chodí vlevo na což všude upozorňují cedule a nikdo nevymýšlí pytchoviny jako že se tím prej nerovnoměrně opotřebovávají
U eskalátorů je hlavně fajn, že tam, kde jsou 3, se jezdí na všech třech, podle špičky otočeno, i o víkendu, a ne prostřední zatarasený 24/7.
Je to výtah, jenom jezdí vodorovně. U toho je potřeba účelnost.
Tak on výtah vlastně není nic jiného než tramvaj jezdící svisle, že?