cargo

Vídeň představila nová pravidla pro koloběžky, parkovat budou jen na širokých chodnících

Elektrokoloběžka v Praze, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářElektrokoloběžka v Praze, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vídeň představila devítibodový balíček, který má v nové sezóně vyřešit přetrvávající problémy s elektrokoloběžkami v centru rakouské metropole. Ve Vídni

Vídeň představila devítibodový balíček, který má v nové sezóně vyřešit přetrvávající problémy s elektrokoloběžkami v centru rakouské metropole. Ve Vídni je nyní celkem 10 akreditovaných firem, které nabízejí pronájem sdílených elektrokoloběžek. Podle vyhlášky z roku 2018 musí být všechna vozítka označena. Aktuálně jich je 8 892. Za loňský rok eviduje město přes tisíc stížností obyvatel na koloběžky.

„Podařilo se nám udělat takový krok, abychom zohlednili všechny zainteresované skupiny. Situaci zlepšíme okamžitými opatřeními již v roce 2020,“ uvedla náměstkyně vídeňského starosty a radní pro dopravu Brigit Hebeinová (Zelení).

Následující opatření jsou plánována na začátek sezóny, která začne v dubnu 2020. Do té doby vstoupí v platnost:
1. Parkování pouze na širokých chodnících: Odstavení elektrokoloběžek bude do budoucna možné pouze na chodnících o šířce minimálně čtyři metry; elektrokoloběžky musí být zaparkovány na kraji chodníku.
2. Vyvážené rozmístění koloběžek po městě: Město bude rozděleno na tři pomyslné zóny (centrum, širší centrum, okraje města) a v každé z nich může jeden provozovatel umístit maximálně 500 koloběžek, tj. třetinu z maximálního počtu.
3. Zkrácení doby reakce pro provozovatele: Odstranění respektive přeparkování nesprávně zaparkovaných koloběžek bude muset proběhnout do dvou hodin (v pracovních dnech od 6 do 18 hodin) a do šesti hodin mimo stanovenou dobu. Doposud byla doba na vyřízení nastavena na čtyři respektive dvanáct hodin.
4. Pilotní obvod Neubau s danými místy pro parkování: Parkovací plochy budou vyznačeny a situace průběžně vyhodnocována. Až to bude technicky možné, bude případně zahrnut také tzv. geo-fencing (přes GPS definované parkovací plochy, ve kterých bude možné ukončit pronájem koloběžky).
5. Pravidla v aplikaci: Provozovatelé budou zavázáni k tomu, aby byly v aplikaci detailněji a jasněji znázorněny pokyny pro chování uživatelů. Mimo jiné vstoupí v platnost zákaz parkovat elektrokoloběžky na chodnících širších méně než čtyři metry, dodržování rychlostních limitů, znamení pomocí ruky a zákaz jízdy na chodnících.
6. Dodržování nočního klidu: Elektrokoloběžky nesmí být lokalizovány pomocí akustických signálů.
7. Na zakázaných územích (například trhy, nemocnice), která budou muset být v aplikaci vyznačena, nesmí koloběžky jezdit a být parkovány.
8. Automatické omezení rychlosti: Elektronicky nastavené rychlostní limity v určitých oblastech jako jsou veřejná prostranství nebo pěší zóny, ve kterých je jízda na elektrokoloběžce povolena.
9. Na žádost policie jsou umožněna hromadná hlášení krádeží.
Dalším bodem, kterým se chce město Vídeň zabývat v roce 2020, je licencování trhu se sdílenými koloběžkami. V první polovině roku 2020 město vypíše výběrové řízení na provoz sdílených koloběžek.

Problémy v poslední době řeší i Praha, jejíž radní koncem října vypověděli memorandum s provozovatelskou společností Lime. Firma podle vedení magistrátu memorandum porušuje například tím, že není schopna zabránit tomu, aby zaparkovaná vozítka překážela chodcům. Uživatelé také podle zástupců města často jezdí po chodnících, což se nesmí, a koloběžky si půjčují pod vlivem alkoholu. Fungování služby kritizovaly i centrální městské části, které rozhodnutí rady vítají. Vypovězení memoranda neznamená omezení služeb firmy, město ale krok interpretuje jako varování, než sáhne k větší regulaci.

Tagy elektrické koloběžky Vídeň
19 komentářů