Doprava ve městě Elektromobilita Mikromobilita

Vídeň představila nová pravidla pro koloběžky, parkovat budou jen na širokých chodnících

Elektrokoloběžka v Praze, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Elektrokoloběžka v Praze na hlavním nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vídeň představila devítibodový balíček, který má v nové sezóně vyřešit přetrvávající problémy s elektrokoloběžkami v centru rakouské metropole. Ve Vídni je nyní celkem 10 akreditovaných firem, které nabízejí pronájem sdílených elektrokoloběžek. Podle vyhlášky z roku 2018 musí být všechna vozítka označena. Aktuálně jich je 8 892. Za loňský rok eviduje město přes tisíc stížností obyvatel na koloběžky.

„Podařilo se nám udělat takový krok, abychom zohlednili všechny zainteresované skupiny. Situaci zlepšíme okamžitými opatřeními již v roce 2020,“ uvedla náměstkyně vídeňského starosty a radní pro dopravu Brigit Hebeinová (Zelení).

Následující opatření jsou plánována na začátek sezóny, která začne v dubnu 2020. Do té doby vstoupí v platnost:
1. Parkování pouze na širokých chodnících: Odstavení elektrokoloběžek bude do budoucna možné pouze na chodnících o šířce minimálně čtyři metry; elektrokoloběžky musí být zaparkovány na kraji chodníku.
2. Vyvážené rozmístění koloběžek po městě: Město bude rozděleno na tři pomyslné zóny (centrum, širší centrum, okraje města) a v každé z nich může jeden provozovatel umístit maximálně 500 koloběžek, tj. třetinu z maximálního počtu.
3. Zkrácení doby reakce pro provozovatele: Odstranění respektive přeparkování nesprávně zaparkovaných koloběžek bude muset proběhnout do dvou hodin (v pracovních dnech od 6 do 18 hodin) a do šesti hodin mimo stanovenou dobu. Doposud byla doba na vyřízení nastavena na čtyři respektive dvanáct hodin.
4. Pilotní obvod Neubau s danými místy pro parkování: Parkovací plochy budou vyznačeny a situace průběžně vyhodnocována. Až to bude technicky možné, bude případně zahrnut také tzv. geo-fencing (přes GPS definované parkovací plochy, ve kterých bude možné ukončit pronájem koloběžky).
5. Pravidla v aplikaci: Provozovatelé budou zavázáni k tomu, aby byly v aplikaci detailněji a jasněji znázorněny pokyny pro chování uživatelů. Mimo jiné vstoupí v platnost zákaz parkovat elektrokoloběžky na chodnících širších méně než čtyři metry, dodržování rychlostních limitů, znamení pomocí ruky a zákaz jízdy na chodnících.
6. Dodržování nočního klidu: Elektrokoloběžky nesmí být lokalizovány pomocí akustických signálů.
7. Na zakázaných územích (například trhy, nemocnice), která budou muset být v aplikaci vyznačena, nesmí koloběžky jezdit a být parkovány.
8. Automatické omezení rychlosti: Elektronicky nastavené rychlostní limity v určitých oblastech jako jsou veřejná prostranství nebo pěší zóny, ve kterých je jízda na elektrokoloběžce povolena.
9. Na žádost policie jsou umožněna hromadná hlášení krádeží.
Dalším bodem, kterým se chce město Vídeň zabývat v roce 2020, je licencování trhu se sdílenými koloběžkami. V první polovině roku 2020 město vypíše výběrové řízení na provoz sdílených koloběžek.

Problémy v poslední době řeší i Praha, jejíž radní koncem října vypověděli memorandum s provozovatelskou společností Lime. Firma podle vedení magistrátu memorandum porušuje například tím, že není schopna zabránit tomu, aby zaparkovaná vozítka překážela chodcům. Uživatelé také podle zástupců města často jezdí po chodnících, což se nesmí, a koloběžky si půjčují pod vlivem alkoholu. Fungování služby kritizovaly i centrální městské části, které rozhodnutí rady vítají. Vypovězení memoranda neznamená omezení služeb firmy, město ale krok interpretuje jako varování, než sáhne k větší regulaci.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Hynek
Host
Hynek

Aplikace těchhhle pravidel v našich podmínkách spolu s vysokou cenou za jízdu tuhle službu kvůli pár magorům a neexistující infrastruktuře tuhle službu zadusí. Škoda, párkrát jsem toho v Praze ze začátku využil a kdybych nutně potřeboval, využil bych ji znovu.

jan
Host
jan

Přijde mi to celkem rozumné. A funkční.. Ale Ps. U nich je cyklostezka součást téměř málem každého chodníku. Nelze udělat ctrl c do ČR.
U nás se vždy dělá nefunkční legislativa. Cyklostezky blbé, s blbou kvalitou, za strašné prachy, vedené kolem smradlavých aut, nejlépe 4 proudovek. Nesmyslně široké jako u Kima. A rozpadaji se cca za 5 let. Hurá akce z Eurofondů.
K tomu chodníky předělávají naschvál na dlážděné. Nesmyslně. Vídeň asfalt.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Uděláme si školní test. Zadání: Před podnikem na parkovišti je zaparkováno několik koloběžek a několik motorek. Doplňte slova „motorkáři“ a „koloběžkáři“ aby následující výroky byly platné.

a) _______ parkují svá vozidla úhledně v řadě vedle sebe.
b) _______ parkují svá vozdla jak je napadne, křížem krážem, nasermáter.

Fotografie správného řešení bohužel nemám.

Tachyon Energy
Host
Tachyon Energy

Odpověď je velmi jednoduchá 😀

J.L.
Host
J.L.

Typický obrázek: Vídeň hledá pravidla pro racionální řešení, Praha brblá a straší sankcemi.

Jen tak
Host
Jen tak

No, na tom, že některé pražské městské části zakazují koloběžky, neshledávám nic brblavého. Mělo to být , a to už dávno.

J.L.
Host
J.L.

Zakazovat cokoliv bez hledání racionálního kompromisu a pravidel považuji za brblání.

Jen tak
Host
Jen tak

ve vnitřní praze žádný racionální kompromis není možný. nastavená pravidla provozovatelé koloběžek dlouhodobě ignorují (to je ten menší problém), a uživatelé koloběžek nikdy žádná pravidla dodržovat nebudou (to je ten větší problém). takže zcela racioální je je prostě zakázat.

v centru prahy, navíc tak přelidněném, jako je praha, nemají tyhle krámy co dělat. v šiřší praze ať si jezdí jak chtějí, tam nepřekáží.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

A kde by byl problém zavést vídeňská pravidla, a pokud je někdo nebude dodržovat, přijde o licenci? Mně ta pravidla připadají jako smysluplná střední cesta. V Praze (a nejen tam a nejen v této otázce) se spíš pohybují ode zdi ke zdi, bez snahy o kompromis.

František
Host
František

Přelidnění si Praha způsobuje sama. Nejvíce prostoru v ulicích ovšem nadále zabírají auta. Proč ta nejezdí jen tam, kde nepřekáží? Aha, lidé se chtějí někam dopravit a MHD to už také často nezvládá. Tak budeme namísto řešení příčin postihovat následky…

jan
Host
jan

A proč nezakázat třeba auta 🙂

Jakub
Host
Jakub

Ve Vinohradech se opravdu nedá nikde jezdit, když jsou všude několikaproudé jednosměrné průtahy nebo hrubé, dlážděné ullice, kde se na koloběžce nedá komfortně projet. Koloběžkáři pak všichni jezdí po jemněji dlážděném chodníku a ohrožují chodce. Zde opravdu platí jen zakázat.
Ať si jezdí, na Braníku, v Holešovicích, v Libni, Vysočanech, Hloubětíně, atp.

Marek Turnovec
Host
Marek Turnovec

„Ve Vinohradech“? A Vy jste jako zdejší, jo? Se mi ani nějak nechce věřit… 🙂

V rámci Prahy 2 jsou sice místa, kde je ta dlažba opravdu otřesná (Viničná, Apolinářská – ale to už taky mimochodem nejsou Vinohrady), ale mám pocit, že většina vozovek není dlážděná. Dlažba je na části náměstí Míru, kusu ulice Na Smetance a pak ještě na pár místech, ale třeba ulice jako Lužická, Moravská, Chodská, Mánesova – kde je jinak i docela mírný provoz – tak tam je živičný povrch. A stejně tam spousta mamlasů na koloběžkách raději jede po dlážděném chodníku…

xxyy
Host
xxyy

On možná myslel někde ve vinohradech na Pálavě 😀 😀 😀

František
Host
František

Logicky je to asi správnější, stejně nesmyslně se říká na Dobříši nebo na Kladně. Jo, kdyby tím bylo myšleno celé panství… Ale je to nezvyklé, a mimochodem, původních obyvatel je na Vinohradech už bohužel poměrně málo. Také odtamtud pocházím. 🙂

Dezert5322
Host
Dezert5322

Zrovna ty chodníky jsou v Praze dost široké, aby se tam vlezli chodec-koloběžka v OBOU směrech.

Dalibor
Host
Dalibor

a kde v Praze máte chodník širší 4 metrů?

František
Host
František

To je pravda, tady máme radši široké lány vozovek a parkovišť. 😉

J.L.
Host
J.L.

A třeba na Václaváku jste byl?