Doprava ve městě Elektromobilita Mikromobilita

Elektrické koloběžky trápí i Vídeň, město zvažuje regulaci

Elektrické koloběžky v Praze, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Elektrické koloběžky v Praze, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Město Vídeň vyhodnocuje uplynulou sezónu elektrických koloběžek. A po četných stížnostech obyvatel zvažuje jejich přísnější regulaci. Mezi nejčastější prohřešky patří nevhodné parkování, obyvatelům vadí i vysoká koncentrace koloběžek v centru. Vyplývá to z tiskové zprávy hlavního města Vídně.

„V první řadě se zaměřím na výzvu související s problémy parkování elektrokoloběžek. Varianta, o které vážně uvažujeme, je vytvoření speciálních parkovacích míst pro e-scootery. Parkovací místa by neměla bránit chodcům a cyklistům v cestě,“ uvedla náměstkyně starosty a radní pro dopravu Brigit Hebeinová (Zelení) po jednání s provozovateli.

Ve Vídni je nyní celkem 10 akreditovaných firem, které nabízejí pronájem sdílených elektrokoloběžek. Podle vyhlášky z roku 2018 musí být všechna vozítka označena. Aktuálně jich je 8 892.

Vídeň eviduje za rok 2019 celkem 1 015 stížností obyvatel na koloběžky. Ve více než 300 případech bylo nutné zasáhnout, šlo o situace jako odstavení elektrokoloběžky na orientačním značení pro nevidomé, v chráněných oblastech, nebo parkování na zastávkách a úzkých chodnících. Mezi hlavní problémy patří také parkování koloběžek na chodnících, kde překáží chodcům v chůzi. K dalším přestupkům patří jízda po chodníku, jízda na červenou, jízda v opilosti či přejíždění zelených ploch.

Problémy v poslední době řeší i Praha, jejíž radní koncem října vypověděli memorandum s provozovatelskou společností Lime. Firma podle vedení magistrátu memorandum porušuje například tím, že není schopna zabránit tomu, aby zaparkovaná vozítka překážela chodcům. Uživatelé také podle zástupců města často jezdí po chodnících, což se nesmí, a koloběžky si půjčují pod vlivem alkoholu. Fungování služby kritizovaly i centrální městské části, které rozhodnutí rady vítají. Vypovězení memoranda neznamená omezení služeb firmy, město ale krok interpretuje jako varování, než sáhne k větší regulaci.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Nicky
Host
Nicky

Tyhle půjčovny jen parazitují na městu a způsobují problémy. Není to sdílení ale půjčovna koloběžek a tvrdý byznys. Ať už se jedná o elektrická vozítka, elektromobily, nebo cokoliv jiného co zabírá zadarmo veřejný prostor. V tomto případě zavést stojany na parkování a za ně vybírat tržní nájemné (pokud budou mít integrovanou nabíječku ušetří za ty noční nabíječe).

Adam H
Host
Adam H

Mnoho mých vrstevníků (stále jsem částečně studentem) nechápe proč by toto podnikání mělo být regulováno. Stačí však uvést jednoduchý příklad.

Představte si, že neexistují pravidla silničního provozu a každý si autem jezdí jak chce, parkuje kde chce a nejsou vůbec žádná pravidla. To samé platí pro kola, motorky, vlaky nebo leteckou dopravu…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Takhle krásně v řadě zaparkované jsem je ještě neviděl. Když vidím tři a více na jednom místě, tak jsou poházené, jak to komu upadlo z ruky.

vydra
Host
vydra

To bývá za rozbřesku, když je vyskladňují z dodávek po nočním dobíjení. Nikdy ne však na dlouho, často je vidím popadané jak domino.

JiP
Host
JiP

To je jeden z mnoha problemu tohoto podnikani. Obecne tyto pokrocile technologie teoreticky umoznuji mnoho zajimavych veci, ale nerespektuji jedno zakladni pravidlo ze svoboda jednoho konci tam , kde zacina svoboda jineho. Problem kolobezek je, ze jednomu poslouzi, ale uzivatel je pak odlozi v podstate kdekoliv a to i na ta nejnevhodnejsi mista. Minuly tyden jsem napr. videl 2 postavene primo proti vchodu na Masaricku. Myslenka takovychto sluzeb bohuzel konci na tom, co jsme si overili za socialismu, ze pokud jde o vec v podstate verejnou, tak se lide chovaji jako hovada a proto vsechny tuto sluzby jednou budou muset… Číst vice »