Většina dálkových vlaků v objednávce státu zůstane ČD. Ty slibují velké investice
Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah v Drážďanech. Foto: České dráhy
Tři a půl měsíce před koncem desetileté smlouvy nemají ministerstvo dopravy a České dráhy stále jasno, za jakých podmínek bude
no upřímě řečeno, bych se na místě MD na soutěže momentálně taky vykašlal…….
kdo chtěl někde jezdit má hlavu v pejru jak to všechno zařídit, proto bych neočekával, že se teď nějak moc soukromníků pohrne do soutěží, takže bych teď zvolil vyčkávací taktiku jak se soukromníci rozjedou a po vyhodnocení by se dalo soutěžit dál……
PS: třeba do soutěže PK na trasu Beroun-Přeštice se žádnej soukromník nepřihlásil
ČD toho už naslibovaly.
Dle prispevku nize a jejich hodnoceni usuzuji, ze znacna cast zdejsich diskuteru jsou zamestnanci CD.
Nejsem chlape zaměstnanec, ale státní dopravce by měl mít logicky od státu prioritu neboť je to jeho dítě a tak by se měl stát k němu chovat a ne mu házet klacky pod nohy.
ČD sice taky naslibovaly, ale také toho hodně splnily. Jsou tu však na železnici daleko větší slibotechny :-), že.
Zdravý rozum zvítězil, doufejme že jim po r. 2022 vrátí i prohrané motorové rychlíky. 😉
Takže chcete dražší jízdné? Doplatíte ho ze svého i těm, kteří ho nechtějí?
Výšplecht hodný osvícence….
Zalez někam trondo nikdo na tebe není zvědavý.
Především není nikdo zvědavý na tvé trolení jerry, když nemáš nic k tématu ČD.
Troníku, právě si přešel na 101% tvých nesmyslných příspěvků. 🤣
Jerry: Něco věcného tam nemáte? Vás příspěvek má nulovou informační hodnotu.
Ono to jízdné reálně zas tak drahé není kolem 1,5 Kč/km, ale to je holt typickému Čecháčkovi moc, holt chce za málo peněz hodně muziky.
Režista? ?? Jízdné pro normalniho platiciho cestujiciho je drahé dost, cestování vlakem třeba s celou rodinou je naprosto nerealne… I když bych vlakem kolikrát velice jel radši, jsem nucen zase vytáhnout to auto… A to je Velká škoda…..
Zesp: Vám přijde mnoho 1,5 Kč/km? Tak to jistě nepožadujete pro svou cestu wifi, či klimatizace a spokojíte se s dřevěnými lavicemi.
To jsem rád, že nám tohle píše držitel režijky. Prostě kázání vody a pité vína:-).
zdarvej korporátní rozum vyděšen z konkurence zvítězil, vyloboval přímý oslovení a bafuňáři mohou opět bafuňařit. Ten náklad co se občas veze, je podružnej, že… Je zřetelně vidět jakou hrůzu mají obě strany z veřejní co nejtransparentnější soutěže, což je v ČR charakteristické, nejen v železniční dopravě.
No právěže zdravý rozum naprosto prohrál, až se tomu nechce věřit… Vždyť kvalita vlaků půjde dolů (nebo v tom nejlepším případě se nebude zlepšovat, úroveň služeb bude stagnovat a ceny naopakpůjdou nahoru… Stačí se podívat na vozbu ČD, kde není konkurence. Od „národního“ dopravce bych tedy rozhodně očekával více… Ale chápu, zaměstnancům ČD to asi jako jediným vadit nebude…
Hlavně vedení ČD je zkostnatělé.zamestnanci by chtěli..
Na trase Pardubice – Jaroměř jezdí který soukromník, že tam jsou nasazovány Pantery? Či Praha – Hradec, kde jsou nasazovány Bpee a další?
Jasně, když někdo něco neumí a sere na to, tak je nejlepší mu to zase vrátit. Doufám, že se podobně retardovanou logikou řídíte i v osobním životě a např. trvale navštěvujete restaurace s mizernou kuchyní a obsluhou.
A proč mne tento závěr vůbec nepřekvapil? Protože jsem v Babišově… To jsem zvědav, co z těch nekonkrétních a obecných slibů bude v realite.
Kdyby jste byl tak laskav a svou myšlenku více rozvedl. „Protože jsme v Babišově…“ je pouhé generalizování bez jakéhokoli racionálního základu.
protože to je kampáááááň, já přece vedu stát jako firmu, tj na to si udělám céru (dceřinou firmu) a naleju ten provoz do ní ní… už je jesno? aby vše zůstalo pod pokličkou je třeba aby stát zadával práci státním firmám a pkud možno se ke krmelci nedostaly soukromý subjekty…
Tak toto asi s Babišem nemá nic společného. Soukromí dopravci mají plné ruce práce zvládnout již vysoutezene. Nic dalšího by zřejmě v současné době nezvládli.
to je možné a proto zrušíme soutěže a zabetonujeme se tím nejméně transpatentním způsobem…………
Aj tak soukromníci mají málo lidí a vozidel..
Jsem zvědav, zda se alespoň zákonem padajícího h… dostane něco rozumného (ve smyslu Bdpee, ale raději Bpee, Bee238) na linku R12 (omlouvám se, ale do té linky budu rýpat, dokud na tom nezačne jezdit něco použitelného).
Obávám se, že i přes proklamace o investicích se konkrétně na těchto linkách ničeho lepšího nedočkáme. ČD dosud k nějaké aktivitě vždy donutila až akutní hrozba konkurence, která nyní pominula. Takže vozy B a jejich deriváty mají před sebou ještě dlouhou kariéru…. Když si i nyní dovolí po koridoru jezdit s béčky, co je donutí něco zlepšit, když to budou mít v kapse. On se zase nějaký ten důvod pro zrušení toho VŘ zase najde a bude ticho po pěšině…
Ano, také se obávám, že jsou to jen velké proklamace, aby ty linky získali bez soutěží a jakmile je budou mít, tak zase bude ticho po pěšině. Je to podobné, jako v politice před volbami…
Třeba takové nařízení, aby po koridorech s Vmax 160 km/h jezdily pouze dálkové linky schopné dosáhnout této rychlosti.
Zábřeh – Olomouc je sice jednolitý 160 km/h, ale co ten zbytek?
Není jednolité 160… Je tam omezení na 130 mezi Moravičany a Červenkou… A to, že se nějk budou rozmáhat kopidla, se nepočítá. Což je ovšemškoda, na ty naše osekané koridory by se hodily…
No ono by stačilo ustanovit, že pod trakcí (vyjma SHV zajišťující údržbu, opravu a rekonstrukce tratí) smí vozidlo nezávislé trakce jet pouze v případě, že je porucha či výluka napětí TV, nebo je vozidlo přepravováno do místa údržby či opravy nebo v případě, či přeprava na výkon (např. z depa do stanice, v které začíná trať nezávislé trakce), nebo že pod TV pojede do 50% z celkové délky trasy.
Souhlas Dominiku
Jistě, všem dopravcům (i těm, co si vozí stavební vlaky) je třeba co nejvíce komplikovat a prodražovat provoz. Ne nadarmo se říká, že „dráha“ se umí pohřbít sama a konkurenci k tomu nepotřebuje. Stačí jen nějaký aktivní blbec (těch je na dráze dostatek), který začne s pokusy o přemýšlení…
Přitom dnes už to, co jen trochu může, elektricky jezdí. Ne nadarmo si velcí dopravci kupují nové elektrické vícesystémové stroje. Ti menší ale potřebují zjevně potřebují nápadů páně Dominika k tomu, aby přišli o kšefty a zanikly…
Zanikli, samozřejmě.
no slibem nezarmoutíš, druhá věc kdo to bude kontrolovat, a jestli to vůbec půjde reálně kontrolovat a jestli bude za nedodržení možno nějak sankcionovat
Závisí na smlouvě no. Pokud to bude skutečně ve stylu politických slibů, tak mám vážné pochybnosti, že se ta výběrová řízení dotáhnou do konce.
Pokud dají do smlouvy jaké vozy mají ČD nasadit na tyto linky v pořádku.smlouva na 10 let by to zajistila a 180 nových vozů to už bude hodně poznat.. s vozy s linky Brno – Bohumín se prý pocita pro zlutaka
Mě to přijde nějaké celé hnusně pokřivené. Proč teda stát vlastní vlakového dopravce, když pak chce zakázky přiklepnout jinam? Nedává to smysl. Už jen změna na akciovku byla velká chyba. Stačilo tam dosadit schopné lidi a manažersky klouzavou mzdu dle výsledků hospodaření.
ale bez obav, nabagruje se jim co pujde: …oznámený postup ministerstva na vybraných linkách dálkové dopravy naznačuje, že ministerstvo nepočítá zatím se soutěžením hlavních tras, ale spíše vedlejších výkonů.
ta teze s dosazenim schopnych lidi je trochu naivni. fungovat to bude jen pod trznim a konkurencnim tlakem, coz potvrzuje i vyvoj poslednich let.
To je opravdu naivní představa. Nic takového se nikdy a nikde nepovedlo. Každá státní instituce dříve či později skončí jako neefektivní a předražený byrokratický moloch. To je prostě přírodní zákon.
V jaké státní instituci to takto funguje, prosím? V Česku. Rakouský Asfinag nebo OBB jsou třeba imho dost dobré, ale bohužel nevěřím, že takový přístup by v Česku prošel 🙁
Takže když je instituce neschopná a není vůle ji efektivně řídit, přijde mi konkurence jako dobrý zůsob jak ji donutit k lepší efektivitě a lepším službám zákazníků.
Jako to co píšete by asi bylo nejlepší, jen zkrátka nevěřím že je ten model v Česku prosaditelný. Bohužel..
U nás? v Česku? Jinak? To nehrozí… Národ má prezidenta, vládu a parlament, kterej si zasloužil (ve volbách a díky nerovnému %hlasů může nahoře sedět ten kterého volila menšina voličů protože každý hlas voliče má jinou váhu …) a pak tyto „instituce“ jednají tak, jak chcou ti co tam sedí. A ti co tam sedí chou hlavněš kasírovat pro sebe a své přívržence. Nebo se snad mýlím?
A kdo by podle vás měl tedy vládnout?
V zásadě kdokoliv kromě této dotačně přerozdělovací vlády.
Jak směšné. Chcete mi říci, že třeba ODS by to zachránila?
Vždyť vládli taky a stejnou měrou se podíleli na situaci v ČD. Tak to tedy měli dát tedy Regiojetu vše a dráhy rozpustit. Umíte si představit, že by jim to dali třeba od roku 2021? Dopadlo by to tak, že by se moc nejezdilo. Pochopte, že se soukromníci již vyčerpali. Vozy nové nejsou, a taky potřebujete peníze.
Tahle vláda nedělá nic jinak, než ty předchozí. Kromě slev, které jsou blbost.
nějak marně hledám vazbu mezi slovy stát dosadit schopný lidi. Stát je zaměstnavatel, který zařizuje výnosný trafiky pro politiky a politický kamarádíčky. Slovo schopnost v tom nikdo nehledejte. Tj šance, že politik dosadí na „tučněj flek“ nekoho erudovaného a schopného je podstatně menší, než že tam dosadí nějakého vlivného „kamarádíčka“ který ví prd ale na druhou stranu je všeho schopný. Například zrušit vhodnému majiteli pamatkovou ochranu na jeho nemovitost, že.
Co rychlíky Praha-Děčín? Zde v jednom nedávém článku hrozilo nahrazení kvalitních vozů ex ÖBB a modernizovaných Bpee postaršími Bee bez klimatizace, zřejmě nástupem Regiojetu uvolněných z relace Brno-Bohumín.
Tak těmi vozy z linky Brno – Bohumín by ste si tam opravdu pomohli… Vždyť je to až na ten kombinovaný vůz pěkný šrot v kombibaci klasické B a vyžilé reko jejich derivátů…….
Ano, je to tak 🙂 Tyto vozy opravdu jdou na linku Praha – Děčín…
Tento článek:
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-zhorsi-kvalitu-vozu-na-rychlicich-praha-decin-lepsi-nasadi-do-chebu-29982/
bohužel není z 1.4. Nadějí zůstává Leo Express, který by mohl ČD donutit tento sprostý plán přehodnotit. Má zde od nového JŘ. uvedeny dva páry se zastavením v Děčíně, Ústí a Lovosicích. Pochybuji že se mu to ale podaří když nemá schválenu ani jednu Čínu.
„Nadějí zůstává Leo Express, který by mohl ČD donutit tento sprostý plán přehodnotit. “
Dvakrát za den?Vždyť z Ústí do Prahy jezdí celý den každou hodinu EC/R z Chebu ,z Děčína každé 2 hodiny EC s klimatizovanými vozy.
Ty ovšem nestaví v Lovosicích kde na pražské rychlíky přestupuje výrazná vlna od Litoměřic. Část dojíždějících z Litoměřic do Prahy takto díky novějším vozům přesedlala z přímých autobusů a aut po D8mičce.
Pardon ale váš komentář zní trošku jako že z Ústí se může jezdit kvalitními vozy na chebských rychlících či EC. Ale nějaký lovosicko, roudnicko ať raději přesedlají na silnici když se jim to nelíbí.
Nebo kdo chce z Lovosic/Litoměřic vlakem do Prahy má podle vás jet napřed do Ústí a tam přestoupit na EC?
Mně to dává smysl. Jednak nevidím nikoho jiného, kdo by takový rozsah mohl převzít, a zadruhé by pak mohl stát poslat ČD rovnou do konkursu.
Pár měsíců před koncem smlouvy to fakt nikdo nepřevezme. To melo MD řešit v minule petiletce, ale zjevne nechtělo.
Představa, že stát takto zlikviduje vlastní akciovku je možná líbivá, ale stejně reálná, jako představa z opačného spektra, že prostě stačí dosadit kvalitního ředitele.
Ředitelé se ovšem nyní střídají jak ministři dopravy.
Nikdo nemluví o likvidaci, k tomu nedojde, ale více konkurencí vyvolaných pošťouchnutí ČD směrem ke zlepšování služeb by se hodilo. Ale v současné politické konstelaci to fakt nejde očekávat.
Jinými slovy říkáte „bude to žít pořád a pořád za prd“ 🙂
Časté střídaní ministrů ( byť Dan vydržel nejdéle) se na tom jistě taky podepsalo.
tak mne vendor management vychazejici predem z teze „nasypeme drtivou vetsinu rozpoctu firme X“ naopak prijde neskutecne blby.
Zúžit problém na jednoduchý výběr dodavatele ukazuje, že asi vúbec nechápete, jak funguje politika a stát.
anebo to naopak vim a rad bych ten problem zredukoval na uroven, na ktere je mozne ho vyresit.
samozrejme vam nebranim v tom, podivat se na olezle kozenky cd z pohledu politicko-filosofickeho, jen se obavam, ze tim nikam nedojdete.
Docela by mne zajímalo, jestli MD bude objednávat Ex1 a Ex3, nebo to již považuje vzhledem k provozu jiných dopravců za vyhazování peněz.
Bohužel se ukazuje, že to co mělo dělat MD před třemi či čtyřmi roky se řeší pokoutně na poslední chvíli.
Linku Ex1 již neobjednáva MDČR. Vlaky jsou provozovány již dnes na komerční riziko ČD.
Objednává, ale pouze úsek Bohumín – státní hranice.
Jan Sůra: Mají tam ČD u expresů v úseku Bohumín – státní hranice nějaké zastávky?
Jistě. Karviná, Český Těšín, Třinec, Návsí.
Třinec i Návsí obsluhuje i Regiojet, do Karviné jezdí tuším občas LE.
Karviná, Český Těšín, Třinec, Návsí. Stačí otevřít jízdní řád.
Měl jsem za to, že Ostrava hl.n. – státní hranice.
ex3 je invencni zpusob jak bokem kompenzovat cd ztraty na ex1 do ostravy, tenhle kohoutek jim ministerstvo nezavre.
Ministerstvo by mělo objednávat i tu Ex1 (nikoli však Pendolino), klidně za 0,01 Kč/km, ale aby nad tím stále mělo kontrolu a nehrozilo libovolné rušení spojů, když se tak ČD jednostraně rozhodnou.
To je opravdu výhodná nabídka pro ČD. Nedáme vám ani korunu, ale budete jezdit jak mi chceme. Kdo by něco takového za ČD podepsal by musel být blázen.
Tak by se to mělo udělat jako v Německu. Tam je dálkovka (EC, IC, ICE) nedotovaná, ale v souběhu s ní jezdí objednávané vlaky kategorie RE, což je takový ekvivalent našich rychlíků. Tzn. v našich podmínkách zavést objednávané R po dvou hodinách v trase Praha – Ostrava (se zastavením Praha hl.n., Praha-Libeň, Kolín, Přelouč, Pardubice, Choceň, ÚnO, Třebová, Zábřeh, Mohelnice, Olomouc, Hranice, Studénka, Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n.), a dálkovku nechat trhu. Stejný postup by se dal aplikovat i na Brno.
Jenže v Německu se dálkovka uživí, protože tam je vyšší kupní síla obyvatel (takže jízdné může být 4násobné oproti ČR), a zároveň ty tratě jsou rychlé, tj. provoz efektivní.
U nás se provoz uživí jen na několika málo tratích a i ty jsou diskutabilní (protože to Jančura „uživí“ jen za cenu pravidelně vyprodaných vlaků a tudíž vysokého load factoru).
Toto by se mělo u nás aplikovat obecně, stát bude objednávat a dotovat R vlaky a Ex vrstvu nechá na trhu, za ušetřené peníze z dotací pro Expresy může posílit různé R linky například v okrajových časech, ev. obnovit některé v minulosti zrušené R linky, protože peněz na to bude dost, takže se dopravní obslužnost území výrazně zlepší a kdyby do nějakého města v Expresní vrstě zrovna nejel komerční vlak/bus (protože většina těchto měst má dálnici a i dostatečnou nabídku busů), tak vždy pojede dotovaný R vlak. A zrovna do Brna na linku Ex3 speciálně nejsou nutné dotace, protože přece… Číst vice »
On má taky railjet rošku jiné odpisy proti odepsanému rakouskému ojetému vozovému parku…
Jaké pak asi odpisy mají jednotky ICE, které si na sebe také musí vydělat sami? Tímto zdůvodňovat nutnost dosypu dotací do railjetů je trochu mimo…
A víte, jaké je v těch ICE jízdné? A ne, platy neodůvodňují 4krát a víckrát vyšší jízdné proti ČR.
Tak ať si ČD zavedou třeba 6x vyšší jízdné, když jim to bude vydělávat. Co je nám koneckonců potom. Hlavně ať se s tím nepřisávají na státní cecek, tak jako to nedělají DB se svými ICE.
Ještě Červenka.
Jasně a Lipnik a Suchdol. A je to Sp vlak. Kdo by chtěl pak jezdit takovým ometákem nevím. Už Valach je pěkný flamendr, kor červenka
Německo ještě zřejmě nepoznalo skutečnou komerci na dráze. Jen na příkladu ČR můžete vidět, že:
– bez dotací by existovala 1-2 expresní relace v zemi
– železnice není nafukovací a je potřeba ji chtě nechtě regulovat. Má prvním koridoru můžete krásné vidět, jak stačí 3 dopravci zasekat jeden koridor na celý bílý den
– soukromník vám nikdy nebude jezdit nezajímavé časy, takže ve špičce máte interval jak u tramvaje, ale večer, v noci problém (a to by jen ty okraje měl doplácet zase erár z našich daní?)
A kolik skutečně expresních ramen máme teď? Pseudoramena do Plzně a Ústí, kde navíc díky absenci autobusové konkurence a naraženému jízdnému klesá počet cestujících, nepočítám. Ano, regulovat by to chtělo, ideálně podle délky soupravy, aby se zužitkovala výhoda vlaku proti autobusu, žádné tří-čtyř vozové expresy. Tak nebude a vy si myslíte, že to DB v noci dělají? Logicky je v noci malá poptávka a dotovaný vlak v noci, ať už jede kamkoliv, má být v R vrstě a ne Ex, protože za stejné prachy a vzhledem k nízkému provozu za cenu minimálního zdržení, obslouží i města po cestě která by… Číst vice »
Ono by to tak stejně mělo být. Nechat linku jen komerčnímu provozu nemusí být pro cestující a samotnou železnici optimální. Přeci jen by to mělo držet nějakou koncepci, aby ta železnice byla využívána efektivně. Když jedou 3 dálkové vlaky během 15 minut, nebo když MD píše ve svém materiálu, že přestupní vazby ostatních linek na linku Ex1 jsou čistě v rukou komerčního provozu, tak to nepovažuju za správné.
spis by melo objednat ty dva mimospickove spoje, ktere udajne velmi chybi…