Většina dálkových vlaků v objednávce státu zůstane ČD. Ty slibují velké investice

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah v Drážďanech. Foto: České dráhyLokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah v Drážďanech. Foto: České dráhy

Tři a půl měsíce před koncem desetileté smlouvy nemají ministerstvo dopravy a České dráhy stále jasno, za jakých podmínek bude

Tři a půl měsíce před koncem desetileté smlouvy nemají ministerstvo dopravy a České dráhy stále jasno, za jakých podmínek bude státem vlastněný dopravce provozovat od nového jízdního řádu většinu dálkových linek. Jednání o nové smlouvě stále běží. Ve hře je především to, na jak dlouho získají České dráhy provoz expresů a rychlíků bez soutěže.

Podali jsme ministerstvu dopravy nabídku, která počítá s velkými investicemi do nových vozidel,“ řekl místopředseda představenstva Českých Radek Dvořák. Přesnou částku, jakou slíbily České dráhy investovat, nechtěl uvést. Podle něj jde zhruba o polovinu hodnoty předpokládaných tendrů na dálkové vlaky. Firma neuvedla, kolik bude ročně za provoz požadovat. V některých krajích, kde mají novou smlouvu bez soutěže, dojde od prosince k navýšení plateb o desítky procent. Zda to bude i případ smlouvy s ministerstvem dopravy, není jasné.

České dráhy chystají soutěže na 180 vagónů pro dálkovou dopravu v hodnotě 10,8 miliardy korun a 60 vícesystémových lokomotiv v hodnotě přes 7 miliard korun. Podle Dvořáka je objem investic slíbených ministerstvu dopravy zhruba poloviční, tedy kolem devíti miliard korun. Nová vozidla a lokomotivy mají jezdit i na linkách do zahraničí, proto ČD pro ministerstvo uvádí zhruba jen poloviční hodnotu celkové investice. Nové vozy pro mezinárodní linky uvolní kvalitní soupravy na další dálkové spoje v rámci vnitrostátní dopravy.

České dráhy ani ministerstvo dopravy nechtějí uvést detailnější parametry nabídky. Podle objemu investic lze ale očekávat, že ČD budou výměnou za velké investice požadovat dlouhodobý kontrakt. „V současnosti se jedná o nabídce ČD, přičemž obchodní jednání o smlouvě ještě nejsou ukončena,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Jisté je, že České dráhy si udrží provoz na hlavních tratích, které platí stát. Už loni si je ministerstvo dopravy vybralo v poptávkovém řízení na vlaky linky Ex2 (Valašský a Slovácký expres). Tento týden oznámený postup ministerstva na vybraných linkách dálkové dopravy naznačuje, že ministerstvo nepočítá zatím se soutěžením hlavních tras, ale spíše vedlejších výkonů: soutěž nebo přímé zadání s možností nabídek konkurence plánuje hlavně u dieselové trakce a na dvou rychlíkových elektrických linkách: z Prahy do Hradce Králové a z Brna do Prahy přes Havlíčkův Brod.

Smlouva s Českými drahami počítá s platbami dosud ročně kolem 4 miliard korun. Některé linky byly z desetiletého kontraktu vyjmuty a jezdí pod novou smlouvou, kde například o rychlíky Brno – Olomouc přes Břeclav. Ministerstvo je pro České dráhy největším zákazníkem z ročního objemu plateb za objednané vlaky v celkovém objemu kolem třinácti miliard korun ročně.

Ministerstvo potvrdilo, že počítá i nadále s režimem smlouvy netto, tedy kdy tržby budou rizikem dopravce a stát bude platit fixní, jen inflačně navyšovanou částku. „Smlouva bude pravděpodobně pouze jedna, nicméně na základě konsensu obou stran bude vykazování ztráty probíhat po jednotlivých linkách,“ dodala Rezková.

Tagy České dráhy linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy Top
90 komentářů