Veřejná doprava v Olomouckém kraji zdraží od června o 15 %

Motorový vůz 810 v Javorníku ve Slezsku. Foto: Olomoucký krajMotorový vůz 810 v Javorníku ve Slezsku. Foto: Olomoucký kraj

Cena jízdného se zvyšuje poprvé za deset let.

V Olomouckém kraji od 1. června kvůli vyšším nákladům na zajištění dopravní obslužnosti vzroste cena jízdného na veřejnou linkovou dopravu v průměru o 15 procent. Na dotaz ČTK to dnes řekla ředitelka Koordinátora integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje Kateřina Suchánková. Jízdenky na kratší vzdálenosti zdraží o několik korun. Lidé, kteří veřejnou dopravou cestují pravidelně, si za roční kupón připlatí stovky korun. Naposledy se jízdné v Integrovaném dopravním systému Olomouckého kraje (IDSOK) zvyšovalo v roce 2012. V poslední době se dopravci potýkají s prudkým růstem cen pohonných hmot, energií a mezd.

Od 1. června dojde ke zdražení všech druhů jízdních dokladů IDSOK, a to v průměru o 15 procent,“ uvedla Suchánková. Zdražení podle ní souvisí se změnou nařízení Olomouckého kraje o stanovení maximálních cen jízdného. „Olomoucký kraj tímto reaguje také na fakt, že se jízdné v rámci integrovaného systému nezdražovalo již více než deset let, zatímco náklady na zajištění veřejné dopravy neustále rostly,“ podotkla Suchánková.

Například cena jízdenky na příměstskou dopravu s návazností na MHD výhradně se zónou 71 – Olomouc od 1. června v případě jedné projeté zóny vzroste z nynějších 25 korun na 28 korun. U dvou projetých zón se zvýší z 32 korun na 36 korun a u tří z 38 na 43 korun. Cena jízdenky umožňující projetí čtyři zón vzroste o šest korun na 50 korun a u deseti projetých zón z 86 na 98 korun.

1,63 miliardy korun do dopravy

Roční kupon na příměstskou dopravu s návazností na MHD výhradně se zónou 71 – Olomouc u jedné projeté zóny od 1. června zdraží na 5077 korun z 4800 korun, roční jízdenka na čtyři zóny z dosavadních 9460 korun na 10.436 korun. U deseti zón nyní cestující za roční jízdenku zaplatí 18 790 korun, od 1. června to bude 21.166 korun.

Dopravci se od loňska musí vyrovnávat s růstem cen pohonných hmot a elektrické energie. Růst nákladů letos umocnilo prudké zdražení pohonných hmot po ruské agresi na Ukrajinu. Hejtmanství proto za dopravní obslužnost kraje musí platit více peněz. Na letošek v krajském rozpočtu vyčlenilo 1,627 miliardy korun, což je o zhruba 165 milionů korun víc, než byla částka schválená na rok 2021.

Cestující si v roce 2021 koupili 18,363.311 jízdních dokladů IDSOK, meziročně o 9,3 procenta více. Zhruba 44 procent cestujících loni jezdilo linkovou autobusovou dopravou, 39 procent cestujících využívalo městskou hromadou dopravu v Olomouci, osm procent cestujících jezdilo MHD v jiných městech a devět procent cestujících přepravily regionální vlaky.

IDSOK pokrývá svými 131 tarifními zónami všech 402 obcí na území Olomouckého kraje a příhraniční oblasti s Pardubickým, Jihomoravským, Zlínským a Moravskoslezským krajem. Veřejnou linkovou dopravu v Olomouckém kraji loni zajišťovalo sedm autobusových dopravců a tři železniční společnosti.

ČTK

Tagy KIDSOK Olomoucký kraj
47 komentářů