Veřejná doprava na východě Čech podraží, nově bude i roční jízdenka

RegioPanter na trati Pardubice - Hradec Králové. Foto: České dráhyRegioPanter na trati Pardubice - Hradec Králové. Foto: České dráhy

Zvýšení cen má nejméně postihnout pravidelné cestující.

Zpět na článek
51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miroslav Zikmund

Mělo by být zveřejněno, jak se k této ceně došlo. 14 562 Kč pozoruhodné číslo … IN 100 ČD je za 19 900 – podíl na jeden den 54,52 Kč, při 250 pracovních dnech 79,60 Krajská jízdenka denní podíl 39,89 Kč; pracovní dny 58,25 Kč. Porovnání – švýcarské GA 25 – 65/64 3860 CHF + partner 2700 CHF 16 – 25 2650 CHF 6-16 1645 CHF senior od 64/65 2880 CHF Familia Kind (ke GA rodičů) 680 CHF (kurz 24 Kč / CHF) – smysluplně lze porovnat dle výše minimální mzdy – ČR 15 200 Kč, Švýcarsko 97 400 Kč… Číst vice »

Nedbal

….nedavno se psalo,že rakušáci zavedli celosíťovou na všechno do 20.000 na czk. O to mi šlo….

Nedbal

Čekal jsem,že tady někdo napíše něco o srovnání ceny např s rakouskou celosíťovou,ale to nemá cenu.To to nikdo opravdu nechåpe?

Bmo

Za to, co nám ČD, ale také některé dopravní podniky předvádějí, by naopak měli platit nám cestujícím! Jako odškodnění, že to všechno musíme trpět! Za ty šroty, co tu po kolejích jezdí, za plastové a nepohodlné autobusy a trolejbusy, za dlouhé intervaly v MHD…

Frantisek

I tady už se stimulaci (znevýhodnění alternativ) říká motivace? 🙂

DOPRAVAK01

Nejlevnější dopravou bude opět auto.

Kebab

A to si stačí představit, kolik by to stálo a v jaké kvalitě, kdyby většina lidí to auto neměla a veřejná doprava byla jediná možnost… To by se jezdilo za 50,- Kč/km dobytčákem a stížnosti by nikoho nezajímaly.

DOPRAVAK01

Stačí si představit s jakou frekvencí a v jakých časech jsou obsluhovány vesnice a dojde vím, že důležitější, než kvalita je v těchto končinách nabídka spojů, které je opravdu bídná.

Výpravčí ze Severozápadní dráhy

Leda ve snu.

DOPRAVAK01

Tak tedy zpět do reality pane Výpravčí. Na hranicích kraje existují relace, kde se veřejnou dopravou o víkendu nedostanete do práce! V dnešní době opravdu výsměch všem, co z daní přispívají na veřejnou dopravu a nemohou si dovolit vlastnit auto. Po několika urgencích na objednatele, aby se situací pokusil něco udělat, dostanete odpověď že je to nerentabilní, ale že se tím pokusí zabývat a tak už rok čekám odpovědi a změna též nikde. Takže jste v situaci, kdy přes týden můžete využít veřejnou dopravu, ale na víkend je třeba řešit taxi/auto. Auto je skutečně nejlevnější způsob společně s další přidanou… Číst vice »

Michal

Upřímně, zdražování by mně vůbec nevadilo. Horší je to s výpočtem ceny. Obecně, vypočítávat cenu z km kolejí, je v téhle republice nechutné. V případě ČD je to ještě strašnější tím, že mají pouze dvě třídy. Takže, problémem není zdražování, ale samotný výpočet ceny.

Gwann

na některých vlacích maji sice 3…ale to je asi jedno.

mimochodem, jaký zázračný tarifní systém při malém nekonecnem počtu tras byste navrhnul?
obávám se, že tam vždy nějaké kilometry budou…a je snad logicke…a že spojení 30km po kolejích stojí stejně, bez ohledu zda ty dva body jsou 10 či 25km od sebe vzdušnou čarou, protoze jsou asi stejně náklady…že…

Michal

Na některých vlacích mají 3? To jsem ještě neviděl. Nicméně, jejich soupravy by vyšly minimálně na 4.

A proč bych měl sakra platit za to, jak je trať postavená? Někdo stupidně postaví trať, protože cena je na prvním místě, čímž je delší a zároveň pomalejší. Takže člověk platí více za to, že jede déle, přitom za to nemůže. To Vám přijde spravedlivé??? Navíc, když cena vůbec nezahrnuje kvalitu vlaku.

Gwann

vůbec jste neodpověděl na nic. prostě tradiční výkřik. je to blbě….ale já neřeknu jak to má být lépe. a když by někdo něco opravdu sofistikovaného vymyslel, tak budete řvát, že je na to třeba moc úředníků a stojí to moc peněz… ono tu totiž je spousta problémů k řešení… 1) máte 14/15 objednatelů 2) několik druhů tarifů (dopravce, IDS, SJT) 3) systémy brutto a netto 4) 6 či kolik dopravců 5) v krajích mnohdy integraci s busy obecně lze ale říct, že ve většinu krajů jde koupit integrovaná jízdenka, která úplně nemusí mít cenu podle km na kolejích. takže řešíte… Číst vice »

Michal

Já neřvu, jenom jsem konstatoval, jak to nespravedlivě funguje. Měl vzniknout jeden univerzální tarif pro celý stát. Jenže, to by se na to nesměl stát z vysoka vy*rat, takže si každý kraj založil IDS, čímž v tom udělaly totální bordel. Navíc, přístupy jednotlivých krajů jasně dokazují, že kraj by měl rozhodovat pouze o MHD (o ničem jiném). Nevím, jak s tím souvisí soukromí dopravci. Ti přece nemůžou za to, jak ČD fungují. Navíc, soukromí dopravci by s praktikami ČD dávno zkrachovali. Upřímně, nevím, jak správně by se měla vypočítávat cena lístku, ale na km kolejí (navíc, když někdo nemá ani… Číst vice »

Leinad

Některé expressy (RailJet, Leoexpress,…) mají rozdělenou první třídu (komerčně pojmy jako premium, business, 1+,…).
Vozy jsou to pořád Axxx, druhá třída Bxxx.

Beny

Zrovna IREDO vypočítává cenu dle nejkratší vzdálenosti ať už je to silniční či železniční trasa

Frantisek

Akorát někde na to chybějí spoje a musí se přes krajská města, čili další zóny. 🙂

Leinad

Je pár výjimek, kdy tarifní kilometr není totéž co skutečná délka koleje. (Ostatně ono to ani nejde, pokud tarifní vzdálenost A-C je součet tarifních vzdáleností A-B + B-C, ale ve stanici B je nástupiště s nenulovou délkou.

S připomínkou v principu souhlasím, při jízdě objížďkou cestující (nejen šotouš/projížděč) zaplatí i to co nechtěl. Ale taková tarifikace je častá – taxi, kde se platí dokonce jak za kilometr tak za zastavení v koloně. Zaměstnancům se platí za hodiny.

Výpravčí ze Severozápadní dráhy

Pravda. Pro ten dobytek co musíme vozit bych zavedl třídu třetí – dobytčák s dřevěnou lavicí

Michal

Takže všichni, co jezdí po regionálních tratích, jsou dobytek?

rozinka

Jinými slovy, agent STB Bureš svým podpisem zakázal lidem po většinu z posledního roku cestovat a teď jim kvůli tomu ještě zdraží jízdné.

Marek Janík

Eh?

Vochomůrka

Zřejmě to je rozinka pořádně máčená v rumu 🤭

Miroslav Zikmund

Sensentalbahn (STB) má v Česku nějakého agenta Bureše ? Proč by to dělala ?

Gwann

Bureše fakt nemusím…ale tuším hejtmanem v Hradci či Pardubicích není…

L. M.

Nejen na východě Čech, ale i v části Moravy. Současné nesmyslné kraje poskládané z komunistických okresů z roku 1960 nerespektují hranice Čech a Moravy, takže kus Moravy se octl i v dnešním pardubickém kraji. Je tedy v tomto případě vhodnější používat spíše názvy krajů než formulace jako „východ Čech“, které nejsou přesné.
Co se týče zdražení – k nějakému menšímu došlo už asi před rokem, i když v některých relacích to bylo i přes 10 %. Stále však IREDO patří k nejlépe vymyšleným tarifům (praktické provedení bohužel trochu pokulhává vzhledem třeba k nutnosti pořídit si kartu).

Vochomůrka

A ty kraje jsou snad na západě Čech? 🤔

Vojta

Ne, na západě Moravy (byť z menší části)

T448

V čem konkrétně dle Vašeho názoru „patří k nejlépe vymyšleným“?
(ať přemýšlím, jak přemýšlím, nic mě nenapadá…)

Alibaba

A oni ty hranice Čech a Moravy a Slezska mají v současnosti nějaký význam?
Co na to taková Jihlava?

Vojta

Mají význam kulturní, význam pro identitu a zhruba taky tvoří Čechy a Morava ze Slezskem sociogeografické regiony. Samozřejmě Jihlava se rozrostla za původní hranici, divoký průběh kolem např. na západě Moravy kolem Zahrádek a Popelína už taky nemá jiný než historický význam. Ale třeba zmiňované Svitavskou má přirozenou spádovost do Brna a to význam má.

Gwann

samotné město (to historické) je na Moravě. západní předměstí v Čechách.

ale co má Jihlava do činění se Svitavami nebo Moravskou Trebovou…to fakt nevím. Vysočině totiž nikdo neříká východ Čech…

tlp

Na východě Čech, například v Moravské Třebové (čistě jen pro zajímavost).

Marek

Tak hlavně aby i v Pardubickém kraji začali uznávat papírovou přestupní jízdenku IREDO.
Zatím ji uznávají jen v Hradeckém kraji, v Pardubickém kraji je bohužel přestupní jízdenka stále vázána na povinnost pořídit si a dobíjet penězmi předem nesmyslnou krajskou kartu.

Petr Novák

To by prý mělo přijít, až začnou jezdit nový dopravci. Jenže to bude až 12. června 2022 a kdo ví, jestli si to do té doby kraj nerozmyslí.

Za mě by ale byla fajn i možnost nahradit tu krajskou kartu bezkontaktní platební kartou, ale je mi jasné, že toho se nedočkám, protože provize, že ano.

Vít Jůza

Stačí si pořídit smysluplnou krajskou kartu.

55p

Budeme soutěžit ve sbírání krajských kartiček? Mám platební kartu nebo Inkartu ČD a nikdo z IDSK ani ROPIDu mě nenutí si zařizovat plastovou Lítačku.

Vlastní krajská kartička má být doplňkovou nabídkou pro ty, co nemají nebo nechtějí použít jinou.

Georg

navzdory neprakticnosti jsem se pokousel si kartu poridit a je to ultramodrogum proces s dostavenim se kamsi do zvoleneho okynka.
nevidim duvod pro neprestupnost jizdenek a pro neexistenci appky. zaspali a je to ostuda, horsi je snad jen idol.

Luboš Beneš

V dnešní době aplikací PROČ kartu?!

Jiří Kocurek

A bábi, která nemá chytrý telefon, bude z MHD vykopnuta. Namísto kartičky za stovku má vypláznout několik tisíc za mobil.

czhunter

Pan Beneš ani Marek zjevně nechtějí plastikovou kartičku zákazat, ale udělat ji nepovinnou.

Takže váš komentář nedává žádný smysl.

Výpravčí ze Severozápadní dráhy

Protože karta je univerzální, nepotřebuje elektřinu,data, ani vlastnictví a znalost obsluhy mobilu?

Petr S.

od kdy se tedy zdražuje, teď od 12.11., nebo až 12.12.?
https://pardubicky.denik.cz/zpravy_region/mezimestska-doprava-od-patku-zdrazi-20211110.html

Šašek

Zdražení se asi dalo očekávat, ale snad to nebude „darda“. Na druhou stranu je fajn jednodenní síťová jízdenka nebo nově i roční.

Luke

Lepší průběžně valorizovat ceny podle potřeby, něž to nechávat „vyhnít“, 15 let se tvářit, jako že se nic neděje a pak muset cenu jízdnýho zdvojnásobit.

Jan

To je případ Prahy. A tam zdvojnásobení roční jízdenky i tak nebude stačit. Momentálně jízdné pokrývá 12% nákladů, zbytek jde z daní přes město. Příští rok před volbama si to taky nikdo netroufne zvýšit. To je prostě neudržitelné financování, když se ještě plánují nové tratě, vozy, v případě Prahy taky metro a 15T se budou splácet ještě 3 roky. Do toho rozpouštění rezerv na provoz v době covidové a už na investice nic nezbývá.

martinek.k

Přitom třeba z těch 3 650 alespoň na 3 990 to mohlo jít takřka hned no…

Kubrt

Tak na retro vozidla ještě zbývá, a to je nejdůležitější.

Luke

Jiný město, stejná píseň. V „mém“ Brně se plánuje omezovat spoje, aby se nemuselo zdražovat jízdný. Kardinální blbost.

https://www.idnes.cz/brno/zpravy/doprava-spoje-omezeni-energie-zdrazeni-nafta-elektrina-plyn.A211018_632259_brno-zpravy_mls