Velké sčítání dopravy za 54 milionů. S nejnižší nabídkou přišla firma Ipsos
Sčítání dopravy se provádí v pětiletých intervalech od roku 1980.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dovedlo do finále tendr na celostátní sčítání dopravy, které se po pěti letech uskuteční příští rok. ŘSD obdrželo dvě nabídky, přičemž ta nižší je od firmy Ipsos a činí 54 milionů. Oznámil to na síti X šéf ŘSD Radek Mátl.
Předpokládaná hodnota zakázky při vypisování tendru byla 66 milionů. Podle informací deníku Zdopravy.cz je druhým zájemcem sdružení Centrum dopravního výzkumu (CDV), Manpower a Vars Brno s cenou 57 milionů. Toto sdružení provedlo minulé sčítání, za které stát zaplatil 49 milionů.
Vítězná firma má ŘSD dodat data o tom, jak jsou jednotlivé úseky vytížené i jaké je například rozložení dopravy podle dnů či typu aut. Použije k tomu i data z automatických sčítačů. Naposledy se sčítalo v roce 2020 (jarní část sčítání byla kvůli covidu přesunuta na rok 2021).
Sčítání dopravy se provádí v pětiletých intervalech od roku 1980.
Odpovědi ŘSD k celostátnímu sčítání dopravy 2025
Na kolika úsecích se bude sčítat?
Celostátní sčítání dopravy (CSD) 2025 má aktuálně ve svém Seznamu sčítacích úseků 8 850 míst. Z tohoto počtu požadujeme zhruba 6 600 sčítacích úseků sčítat ručně nebo pomocí technických prostředků. Zbývajících 2 250 sčítacích úseků řadíme mezi takzvané Přebrané úseky, které přebírají hodnoty z vedlejšího sčítacího úseku.
Sčítání bude provedeno na dálnicích, silnicích I. a II. třídy a některých silnicích III. třídy. Místní komunikace v majetku statutárních měst budeme sčítat v případě jejich zájmu a z jejich finančních zdrojů.
Z jak velké části půjde o ruční práci (tedy fyzickou přítomnost člověka) a jak velkou část dodají automatické sčítače (kolik jich vůbec je)?
Na tuto otázku zatím neznáme odpověď, protože kromě ručního měření pomocí najímaných sčítačů jsme ve veřejné zakázce nakloněni i novým způsobům sběru dat. Poskytovatel služby má za předpokladu splnění našich podmínek možnost přijít s novou metodou sběru dat (například pomocí technických zařízení).
V minulých cyklech CSD probíhaly čtyřhodinové průzkumy, kdy najmutí sčítači s využitím mobilní aplikace či sčítacího listu prováděli potřebné dopravní průzkumy a rozlišovali počet vozidel i jejich jednotlivé kategorie. Z mobilní aplikace se pak data v reálném čase zapisovala na k tomu určené datové úložiště a až poté docházelo ke zpracování těchto dat.
Dodavatel samozřejmě využívá i Automatické sčítače dopravy (ASD) ve vlastnictví ŘSD, které slouží pro určení přepočtových koeficientů pro další sčítací úseky. Především na některých dálničních úsecích je možno využít data z ASD pro určení intenzity dopravy a ušetřit tak na daném sčítacím úseku za provedení ručních měření.
Aktuálně je ve vlastnictví ŘSD zhruba 400 funkčních Automatických sčítačů dopravy, a to především na dálniční síti.
Proč je stále třeba provádět v pětiletých cyklech sčítání dopravy? Není možné využít sofistikovanějších metod typu sledování mobilních telefonů nebo satelitního systému?
Celostátní sčítání dopravy zajišťuje nezbytné podklady pro silniční hospodářství (rozvoj sítě, výstavba, opravy komunikací, ochrana životního prostředí). Provádí se historicky v pravidelných pětiletých cyklech od roku 1980 a jedná se také o požadavek ministerstva dopravy, který akci vždy oficiálně schválí.
Pevná časová řada je také vhodná pro statistické porovnání jednotlivých měřených období a zároveň je pětileté časové období vhodné pro přípravu dalšího CSD (pro každoroční statistiky se musíme spolehnout na vlastní ASD).
Mezi cíle CSD patří získat informace o zatížení sítě, zjistit vývoj od posledního sčítání, určit dopravní výkony a zabezpečit požadované údaje pro zprávu předávanou Evropské hospodářské komisi při OSN. Pětileté cykly se tak jeví jako optimální.