Velké sčítání dopravy za 54 milionů. S nejnižší nabídkou přišla firma Ipsos

Sčítači dopravy v roce 2010. Foto: Edip.czSčítači dopravy v roce 2010. Foto: Edip.cz

Sčítání dopravy se provádí v pětiletých intervalech od roku 1980.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miro Novak

k cemu scitano, kdyzbse stejnevstaveji dalnice, ktere nedosahnou prahu potrebne intenzity dopravy?

Klondajk

Odpověď na druhou část poslední otázky nějak chybí…

Jiřik

Patrně by byla ve stylu, že podle signálu mobilního telefonu dokážete možná tak odfiltrovat autobus se čtyřiceti lidmi na palubě, ale nijak nerozlišíte kamion od motocyklu…

Marcel

A co takhle dát sčítače cestujících na všechny dotované druhy dopravy, autobusy, vlaky. A mít to online. Kontrola veřejných financí jak vyšitá. nebo obchodní tajemství? 🙂

Jiřik

Online sčítání cestujících řeší pouze pasažéry hromadné dopravy, což je k ničemu ve sčítání intenzity dopravy samotné. Sčítač cestujících vám neřekne, kolik v tom kterém úseku projede osobních aut ani náklaďáků.

David

Za tu poslední otázku děkuji a za zveřejnění té neodpovědi od ŘSD také. Jinými slovy dělali jsme to tak vždycky, tak to tak děláme dál. Železniční paragraf §1 i u ŘSD.

mlokXCM

Až na to, že on nic takového jinými slovy neříká. Zdůvodňuje, proč jsou ty cykly pětileté. To, co píšete vy, platí, když se něco dělá jako dřív, aniž by k tomu bylo důvod (a dělá se to právě proto, že se to tak dělalo).

mgr.pavel

Nu a proč z té velké dvouotázky ty tři odstavce odpovídají na jedinou stručnou otázku „proč pětileté cykly“ – ale už vůbec neodpovídají na „a co tak (klidně častěji) měřit moderními metodami“?

David

Tomu ručnímu sběru v dnešní době vůbec nerozumím. Dát dva kabely na silnici se umělo ještě před nástupem AI a teď celkem obyčejná kamera s celkem obyčejným software dokáže rozlišit i autobus od náklaďáku (s čímž by ty kabely mohly mít problém). Na spoustě míst již ŘSD kamery má, takže tam je třeba jen analyzovat data.

Jiří Kocurek

Druhé kontrolní měření pro srovnání obou metod?

David

Že je potřeba nějaká kalibrace tomu rozumím, ale i ta se dá dělat v kanceláři.

PetrN

Představa sice pěkná, ale většinu ze 6500 scitacicu úseku tvoří silnice II/III. třídy kde těžko budete hledat kamery. Rozmístit stovky až tisíce kamer tak aby se mohlo natáčet opakovaně je šílené (sčítá se vše na jaře, v létě a na podzim). No a navíc se rozlišuje 12 kategorií vozidel, takže zdaleka to není rozpoznat Bus od náklaďáku… Jinak na většině dálničních úseku kde má ŘSD smyckove detektory ASD se ani nescita a data se využívají z nich

David

Pokud je ŘSD již nyní schopno na základě smyškového detektoru zjistit zda se jedná o jeden z 12 typů vozidel, pak nechápu proč prostě nevezmou přenosnou smyčku a nenainstalují ji na nějaký čas postupně na každé z těch míst. Tyhle přenosné smyčky se používají ve Švýcarsku a nemusí tam celý den a celou noc někdo stát a počítat.

PetrN

Sčítají se ranní a odpolední 4-hodinovky běžných pracovních dní rozhodně ne v noci… Na základě dlouhodobých mereni z referenčních lokalit pro jednotlivé charaktery provozu se přepočítává na roční průměr tzv. RPDI.
Jinak ASD ŘSD dělají 8 kategorií, podrobnější kategorizace jako např. rozlišení středních a těžkých nákladních (v obou variantách bez a s přívěsem) se řeší kalibračním ručním sčítáním na vybraných úsecích. Jo a jsou to indukční smyčky dvě za sebou pro každý pruh a permanentně vsazené (říznute) do asfaltu + zařízení vedle silnice, ty přenosné nejsou a je to docela drahá věc…

David

Nejde o to tam mít kameru pořád, ale jen po dobu sběru dat. Těch kamer stačí několik a přesouvat je postupně po všech těch 6500 místech. Pár set kamer v přenosných boxech s baterií se v rozpočtu za 50 milionů opravdu ztratí i včetně pojištění.

Air Traveller

Neni kouzlo toho scitani v tom, ze se na vsech mistech scita ve stejny den, aby ta data byla porovnatelna?

PetrN

Najednou se nikdy nescita, je nerealne sehnat tolik lidí. Jsou stanovené možné termíny v rámci běžných pracovních

Pepa

Ale lidi, kteří ty stovky kamer mají po celé republice montovat a demontovat a následně pracovat se záznamem se už v nákladech neztratí

Klondajk

Zjevně jste v obraze, mohl byste, prosím, uvést těch dvanáct kategorií?

Zbyněk

1. osobní
2. lehká nákladní
3. střední nákladní
4. střední nákladní s přívěsem
5. těžká nákladní
6. těžká nákladní s přívěsem
7. návěsové soupravy
8. autobusy
9. kloubové autobusy
10. traktory
11. traktory s přívěsem
12. motocykly

PetrN

Toto platilo v roce 2020 viz můj příspěvek níže… (jako 13. byli cyklisti)

PetrN

Tady máte vypsaných 13 kategorií, které se sčítaly v letech 2010, 2016, 2020: https://scitani.rsd.cz/CSD_2020/pages/shop/default.aspx V roce 2025 se nově kategorie TR+TRP slučují do jedné „zvláštní vozidla“ (včetně jiných zemědělských strojů či bagrů). Autobusy (A+AK) se také slučují do jedné „A“. Nově naopak vzniká kategorie DOD – to jsou nákladní dodávky do 3,5t celkové hmotnosti, které byly doposud součástí kategorie LN. V reálu teď „LN“ bude velmi málo, jsou to obvykle skříňové dodávky nad 3,5t (mají dvoumontáž na zadní nápravě) a vztahují se na ně pravidla pro nákladní vozidla (max. 80km/h), v reálu jezdí převážně ty do 3,5t, ale přetížené (jako… Číst vice »