lot
Automobily Silnice

Tisíce lidí vyrazí v polovině července sčítat auta na silnicích

Dálnice D7 u Letiště Praha. Pramen: foto.ceskedalnice.cz
Dálnice D7 u Letiště Praha. Pramen: foto.ceskedalnice.cz

Ředitelství silnic a dálnic letos přeci jenom zahájí celostátní sčítání dopravy, které probíhá v pětiletých cyklech. Tisíce sčítačů vyrazí k dálnicím a silnicím od 12. července; jde o prázdninovou etapu sčítání. Jarní část byla kvůli koronaviru odložena na příští rok.

„Výstupy slouží primárně ministerstvu dopravy, ŘSD a jednotlivým krajům jako podklad pro rozhodovací a plánovací činnosti na svěřených komunikacích, řešení ochrany životního prostředí a pro zajištění celoevropských dopravních cílů. Využívány jsou také pro projektovou a posudkovou činnost,“ uvedlo dnes ŘSD v tiskové zprávě.

Jarní část sběru dat začíná obvykle v polovině dubna a končí 30. června. ŘSD ji po dohodě s dodavatelem zakázky, kterým je konsorcium v čele s Centrem dopravního výzkumu, přesunulo na příští jaro. Naopak ještě letos má proběhnout i podzimní etapa sčítání.

Sčítání potrvá do konce října. Bude jej provádět zhruba 4500 lidí, vyjde na téměř 50 milionů.

Počet sčítacích úseků

v roce 2016 – 6 000

v roce 2020 – 6 465

Počet osob sčítačů

CSD 2016 – 4 500

CSD 2020 – předpokládá se podobné množství

Cena za provedení sčítání (kritériem výběrového řízení byla nejnižší cenová nabídka):

2016 – 57,0 mil. Kč bez DPH

2020 – 48,8 mil. Kč bez DPH

Vývoj intenzity dopravy od roku 2010 do roku 2016

dálnice celkem – nárůst o 11 %

dálnice I. třídy – nárůst o 13 %

dálnice II. třídy (bývalé rychlostní silnice) – nárůst o 7 %

silnice I. třídy – nárůst o 13 %

silnice II. třídy – nárůst o 13 %

silnice III. třídy – nárůst o 13 %

Předpoklad vývoje intenzit dopravy do roku 2020

Z dat automatických sčítačů dopravy byl nárůst intenzity dopravy mezi léty 2016 – 2019 následující:

dálnice celkem – nárůst o 16 %

silnice I. třídy – nárůst o 8 %

silnice II. třídy – nárůst o 5 %

silnice III. třídy – nárůst o 5 %

Odebírat
Upozornit na
guest
23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MarSei

to si máknou s počítáním smraďochů… Měli by nafasovat plynové masky, aby se neudusili…

...

Zbytečné. Postačí v Google Maps pustit položku traffic a sledovat červenou barvu. Parádně vykreslí místa s nevyhovující infrastrukturou. A zadarmo.

Jan Sova

Jednoduché. Domluvit se se správcem/majitelem silničního radaru, postavit do křoví (nebo využít stacionár), nastavit nebetyčně drzý limit 20km/h a bude tam RZetek, až po kok…, jak vravija slováci.

Y.K.

Jsou výsledky někde veřejně dostupné? Tuhle jsem pro zajímavost nějaká taková čísla hledal a nenašel.

jakub

Tak vzhledem k tomu, že to dělá ŘSD, tak by mely být, a pokud zveřejněny nebudou, můžete si o ně zažádat podle zákona 106/1999

Y.K.

To bych předpokládal, ale že by se mi pro nahlédnutí chtělo věnovat nějak extra času, to zase ne. 🙂

Bob

Hahaha, zkoušel jste už ŘSD někdy žádat o nějaké informace? Vyzkoušejí na vás obstrukce všeho druhu.

Vladimír Bílý

Zkoušel jste někdy použít google? Najde třeba scitani2016.rsd.cz
Jinak tyto výstupy z ŘSD jsou zlaté. Zkuste něco takového hledat pro síť Správy železnic.

Y.K.

Google, co to je? 😀
Tak dík, na to se mi onehdá narazit nepodařilo.

Olda S.

Výsledky předchozích sčítání jsou na webu ŘSD – https://www.rsd.cz/wps/portal/web/Silnice-a-dalnice/Scitani-dopravy

jakub

Jednu dobu jsem takto chodil sčítat auta jako brigádník na různá místa v Praze. Bylo to celkem dobré, i když to stání 8 hodin na jednom místě nic moc. Nejhorší pak byly situace, kdy auta stojí v kolonách a popojíždějí pomalu, to se sčítá velmi blbě.

Hanzi

Sčítání je věc jedná a to jestli se tím pak někdo vůbec zabývá věc druhá. Dávno už by stál jinak asi třeba obchvat Říčan, zkapacitněná silnice Písek – Budějovice, obchvat Mělníka a dálnice snad ani raději nemluvit.

Zdrasa

Vyrazí sčítat? Neříkejte mi, že to ještě někdo stále dělá v terénu. Já jsem vždy sčítal z natočených videií, které se dají zrychlit, naživo by to bylo strašlivě neefektivní. I když u ŘSD by mě to snad ani nepřekvapilo.

PetrN

a kam chcete dát tu kameru aniž by ji nikdo nečmajzl? stejně by u ní musel být dozor.. mám tím na mysli hlavně mnohé silnice I., II. a III. třídy úplně mimo obce a města? Navíc na velkém množství úseků jsou intenzity takové že je nutné nasadit více brigádníků. Takže ani žádné zrychlování videa by nebyla reálná. Dokážete si spočíst jak by bylo finančně náročné umístit nějak na 6500 sčítacích úseků po celé ČR kamery? Víte že třeba některé neděle se bude najednou sčítat na více než 1000 lokalitách? Jak byste toto chtěl vyřešit, navíc online najmutý a proškolený brigádník… Číst vice »

Zdrasa

S hlídáním máte pravdu, ale nemyslím si, že by to bylo třeba na všech místech. S tím, že to bude najednou na množství lokalit chápu. Ale jinak musím nesouhlasit. Já sám jsem před časem jako proškolený brigádník sčítal několik míst na pražském okruhu nebo na dálnicích a i tak jsem to zvládal sám při zrychleném videu, byť jen minimálně oproti jiným úsekům.

PetrN

jediné kde by šlo teoreticky sčítat z videa, tak z již umístěných kamer, umisťovat kamery na tisíce lokalit je technicky nerealizovatelné najednou (musel bysdte zajistit buď externí napájení, online komunikaci s kamerou aby se spustila v daný čas, atd atd.., co stažení dat, kde by se to všechno pak sčítalo, to jsou strašné objemy dat…) navíc se sčítají 4-hodinové směny (celkem 6 za celý rok – jaro, podzim, ráno , odpoledne, pátek, neděle…) ty kamery tam nemůžete nechat celou dobu, prostě blbost a rozhodně vyjde levněji když onine proškolený brigádník nasčítá na místě 4 hodinovou směnu za pětikilo na DPP… Číst vice »

Zdrasa

Však já už s Vámi souhlasím, že při takovém objemu to není realizovatelné v těchto podmínkách. 😉 Jen zmiňuji své zkušenosti z menších dopravních průzkumů, kdy se tedy rozhodně nesčítalo ze stálých kamer. A šlo převážně o křižovatky, ale i pár profilů. A musím tedy uznat, že u nás se nerozlišovalo 13 kategorií, ale asi jen 8. O počtech vozidel mi psát nemusíte, mám v živé paměti ty stovky během pětiminutového intervalu. Po jedné sérii těchto dálničních sčítání jsem měl zlikvidovanou klávesnici 😉

Bob

Často se kombinuje přímé ruční sčítání se sčítáním z kamerového záznamu, ovšem sčítat to ručně ze záznamu mi přijde jako ještě mnohem větší opruz než to sčítat v reálném čase v terénu. Existují samozřejmě i různé metody automatického sčítání, včetně softwarového sčítání z kamerového záznamu, ale většinou při tom nelze rozlišovat tolik kategorií vozidel a taky ty metody mají spoustu svých specifických much.

Jan

Nebylo by levnější a přesnější tam hodit kameru a sčítat automaticky počítačem?

PetrN

na 6500 úseků? jak byste zajistil ty kamery aby je nikdo neodcizil a jak personálně? nemyslitené… data z automatických sčítzačů jsou k dispozici z dálnic a pár úseků silnic I. třídy, což představuje velmi malou část všech sčítaných úseků

erik

Kolik by to hodilo, jako přivýdělek?

PetrN
Webster

125 Kč / hod. Směny jsou čtyřhodinové, takže 500 za směnu.