Letecké společnosti Letectví

Velké přesuny letušek v Praze. Smartwings svým nabízí práci v ČSA, Ryanair je tlačí pod Buzz

Letadla Smartwings po kolizi na Letišti Praha. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Letadla Smartwings po kolizi na Letišti Praha. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Stovky letušek a stevardů čeká od začátku listopadu práce pro jinou leteckou společnost, ale stále pod stejným majitelem.  Velké přesuny v Praze oznámily Smartwings i Ryanair.

Smartwings už v dopise  palubnímu personálu uvedly, že pro ně nemají dostatek práce přes zimu, protože část letadel zamíří do zahraničních pronájmů pouze s piloty, nikoliv s letuškami. Jen dva dny poté ale už část zaměstnanců ČSA dostala  dopis, že u jejich smluv na dobu určitou do konce října nepočítají s prodloužením na další období. Současně letuškám Smartwings nabídly dočasný přesun na linky ČSA přes zimní letový řád.

Mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková neuvedla, kolik lidí se tyto možné přesuny týkají a kolika lidem už ČSA neobnoví smlouvu. „Informace o pracovněprávních vztazích se zaměstnanci koncernu jsou interní věcí soukromé společnosti,“ uvedla Dufková. Podle ní je nabídka na dočasné přidělení k jiné společnosti koncernu je běžnou praxí. „Standardně ji v rámci skupiny uplatňujeme, což umožní zachování pracovních míst a nepropouštění kmenových zaměstnanců,“ dodala Dufková.

Ještě větší přesuny čekají zaměstnance pražské báze Ryanairu. Od 1. listopadu přechází všechny lety Ryanairu pod aerolinku Buzz, která patří do skupiny Ryanair Holdings a létá na polskou licenci.

Na přesun upozornily Lidové noviny, Ryanair ho potvrdil. Na dotazy, kolika lidí se přesun týká, firma odpověděla, že pro cestující se nic nemění.

Zaměstnanci budou mít nakonec běžnou pracovní smlouvou. Podle Lidových novin se čekalo, že budou muset přejít na takzvaný švarc systém jako polští zaměstnanci. Polsko tuto v Česku nelegální variantu umožnilo ve snaze pomoci ztrátovým aeroliniím LOT létat bez přímé státní podpory – dovolili udělat ze zaměstnanců dodavatele a tím ušetřit na zdravotním a sociálním pojištění. Této výhody nyní využívá i Ryanair.

.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Leoš Konečný
Host
Leoš Konečný

Ryanair je žumpa

Ota
Host
Ota

Já se tu divím, že když se jedná o SW a jeho vazaly z ČSA, že se tu vlastně ještě nėco řeší a ještė k tomu stále dokola. Tato firma je od samého počátku podnikání velmi nemorální a agresivní v podnikání, za dlouhé roky se to ještě více zhoršuje a to tak, že nás to už opravdu ničím nepřekvapuje. Co od nich kdo ještě slušného očekává je minimálné naivní, ale spíše …. Proč to vúbec řešit, dělají si cochcárny jaké kdy chtějí.

Bob
Host
Bob

Neví někdo, jaká je standardní mzda letušky (případně i pilota) u ČSA, Smartwings a Ryanair?

Někde jsem četl, že letuška Ryanair v Praze měla cca 180 Kč/h, po přechodu k Buzz bude mít 150 Kč/h.

Nicky
Host
Nicky

Nevím co je na tom pravdy, ale Buzz má prý zájem pouze o stevardy.

Janina
Host
Janina

Pražská základna Buzz je nabízena jako alternativa jejich vlastním pilotům z nyní v říjnu rušených základen Ryanairu na několika místech v západní a jižní Evropě.

Nicky
Host
Nicky

Buzz….nemá to nějaký sexuální podtext?

Nicky
Host
Nicky

Pěkně s nimi vyjebávají

AAA
Host
AAA

už nejen piloti?

Kolemjdouci
Host
Kolemjdouci

No a těm sezónním stevardkám ČSA tedy taky prodloužili smlouvu, když jich je u ČSA nedostatek? Anebo ne, protože by jim už museli dát ze zákona smlouvu na dobu neurčitou , a raději zase vezmou jen někoho z SW, kterému dají opět dobu určitou? Zkuste hádat.

kanafasik
Host
kanafasik

bohužel, máte pravdu….

Sasek
Host
Sasek

Nevim, proc tolik palcu dolu. Presne takhle to totiz dopadlo

Ivan
Host
Ivan

Souhlas, proto palec nahoru. Letušky najmou znovu na jinou společnost se smlouvou na určitou. Jebaci, nic jiného nejsou.

Thomaswhite
Host
Thomaswhite

Jak jim muzou dat smlouvu na dobu neurcitou kdyz vi ze nebudou mit dost prace ? To je ekonomicka sebevrazda

Prognostik
Host
Prognostik

Až to rozjede České Budějovice International Airport budou letušky i piloti velmi chybět. Je mimořádně krátkozraké se jich nyní zbavovat!

Bart
Host
Bart

Vtipné, jak si ČSA a Smartwings ty zaměstnance přehazují. Nejdřív ČSA nutily své zaměstnance přejít pod SW, a ted je to přesně naopak.

Janina
Host
Janina

ČSA měla a stále má vyšší platy než Smartwings. Takže právní převod (podpis nové smlouvy) zaměstnance k SW byl pro společnost nákladově výhodný. To, co nyní chtejí je dočasné umístění zaměstnance SM do ČSA, tedy bez změny podepsané pracovní smlouvy.

vlada
Host
vlada

jak víte, kdo má jaké mzdy???

Y.K.
Host
Y.K.

Jestli ono to také nesovisí typy. ČSA přestalo potřebovat personál s typovkama na Airbus a klesá i potřeba ATR posádek s tím jak končí leasingy, naopak potřebují personál vyškolený na Boeingy (které létají pod ČSA).

Honza
Host
Honza

V té firmě musí být skvělá atmosféra, která se jistě odrazí na kvalitě servisu a služeb prostřednictvím motivovaných zaměstnanců! (ironie)

kanafasik
Host
kanafasik

přesně tak!

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Kromě ÚCL, ÚZPLN je na čase, aby poctil svou návštěvou šrot wings i Státní úřad inspekce práce a možná i finančák by něco našel.

bohyn
Host
bohyn

A jaký výsledek si od té kontroly slibujete?

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Zda je vše v souladu s právními předpisy. Budu potěšen, pokud tomu tak bude.

bohyn
Host
bohyn

Jak jsem psal již níže: „jestli nemají ve smlouvě přímo uvedeno, že budou sloužit jen na linkách SW, tak tomu nic nebrání“.
Nebo s tím můžou souhlasit. A nebo se taky můžou nechat vyhodit pro nadbytečnost.

Jen tak
Host
Jen tak

a mate snad pocit, ze by nemuselo byt?

RHood
Host
RHood

Vážená paní Dufkova, vážně popřemýšlejte o tom jestli jste schopna vykonávat funkci tiskové mluvčí. Pochybuji. Zaměstnanec se smlouvou na dobu určitou je rovněž kmenovým zaměstnancem. Není to agenturní zaměstnanec, pokud tedy CSA nepovažujete za agenturu.

Jen tak
Host
Jen tak

klenovy zamestnanec je takovy zamestnanec, ktereho tak oznacuje firma. ten pojem neni nijak striktne definovan ci kodifikovan, a kazda firma si muze za kmenove zamestnance oznacit skupinu dle svych kriterii.

ve vedlejsim vlakne nekdo zminoval, ze i sezonni brigadnici dostavaji HPP, takze podle tvy definice by slo o kmenove zamestnance, ackoli jimi v podstate nejsou.

mimochodem, nejspis svou praci dela docela dobre … podobnym zpusobem mlzit je prece jednim z hlavnich poslani 🙂

J.L.
Host
J.L.

Zákoník práce nezná pojem „hlavní pracovní poměr“.

Jen tak
Host
Jen tak

to je pravda..: jen jsem to prevzal tak, jak dotycny/a psala. ale o zkratce to neni ..: ten smysl je o nevem jinem.

a to o tom, ze brigadnici cii vypomoc, i kdyz ma normalni smlouvu (vcetne dpc ci dpp) taky nemusi byt v chapani firmy kmenovi zamestnanci.

Y.K.
Host
Y.K.

Celý rozdíl je v tom jestli mají smlouvu (plný pracovní úvazek) na dobu určitou nebo neurčitou. Jako sezónní firma jistě mají spoustu smluv na dobu určitou, tedy jen na letní sezónu.

bohyn
Host
bohyn

1) jestli nemají ve smlouvě přímo uvedeno, že budou sloužit jen na linkách SW, tak tomu nic nebrání
2) Je to naopak, do role agentury se dostává SW, nikoliv ČSA.