cargo

Rozhovor: Lety Smartwings můžeme převzít od července, říká šéf Buzz

Boeing 737-800 v nátěru aerolinky Buzz. Foto: RyanairBoeing 737-800 v nátěru aerolinky Buzz. Foto: Ryanair

Michal Kaczmarzyk oficiálně vede polské aerolinky Buzz, které patří pod Ryanair. Dopravce, který stále létá se stroji v barvách Ryanair

Michal Kaczmarzyk oficiálně vede polské aerolinky Buzz, které patří pod Ryanair. Dopravce, který stále létá se stroji v barvách Ryanair a na jehož lety si lidé kupují letenky na stránkách největšího evropského dopravce, vzbudil minulý týden na českém trhu velký rozruch svou zprávou o jednání s tuzemskými cestovkami o možném převzetí letů dosud zajišťovaných Smartwings. Firma zatím podle Kaczmarzyka řeší, jak bude vypadat zimní provoz z Prahy, aktuálně se soustředí na restart letní sezóny.

Michal Kaczmarzyk, šéf aerolinek Buzz. Foto: Buzz

Michal Kaczmarzyk, šéf aerolinek Buzz. Foto: Buzz

Většina vaší flotily je stále uzemněná. Máte dostatečnou kapacitu na to převzít provoz Smartwings ještě teď, kdyby náhodou zastavili provoz?
Jsme připraveni létat od 1. července. Buzz má k dispozici 50 letadel a možnost využívat více než 400 letadel v rámci celého holdingu Ryanair. Nebyl by problém celou kapacitu pokrýt okamžitě.

Jak na nabídku české cestovky reagují?
Mají o ni velký zájem, jednáme s několika touroperátory.

Největší cestovní kanceláře ale uvedly, že s vámi vůbec nejednají. Můžete uvést konkrétní jména cestovek, s kterými jednáte?
Z důvodu obchodního tajemství nemůžeme.

Tuzemské cestovní kanceláře mají ve zvyku mít s aerolinkami jediný kontrakt, který pokrývá všechny jejich destinace. Vy jste oznámili, že jim nabídnete jen vybrané země. Umíte jim nabídnout pokrytí všech zemí, kam prodávají zájezdy?
Začínali jsme v Polsku v roce 2018 jako firma poskytující charterové lety největším cestovním kancelářím v Polsku. Náš byznys je postavený na běžném modelu: prodáváme kapacitu letadla cestovní kanceláři, která pak rozhoduje o tom, kam poletí.

Zaznamenali jsme obavy českých cestovek, že palubní posádky nebudou mluvit česky. Hrozí to?
Máme mezinárodní posádky složené z lidí různých národností. U charterových letů se snažíme nasazovat zaměstnance, kteří mluví jazykem země, odkud jsou cestovní kanceláře.

Část letů Smartwings z Česka k moři je z regionálních letišť typu Brno či Ostrava. Obsluhovali byste i tato?
Není problém tam létat, už nyní takto létáme řadu linek. (Jde o takzvané létání do W, tedy například trasování letu Praha – Burgas – Brno – Burgas – Praha, pozn. redakce)

V seznamu zemí, kam jste nabídli spojení cestovkám, chybí Bulharsko. To patří u leteckých dovolených z Česka mezi velmi oblíbené. Proč?
Seznam, který jsme zveřejnili, odpovídá požadavkům cestovních kanceláří. Pokud budou mít zájem o lety do Bulharska, není problém je zařadit.

Jaké plány má Buzz v Praze pro zimní letový řád?
Procházíme asi nejnáročnějším obdobím pro létání v celé historii letectví. Zatím se proto soustředíme na rozlétání letního letového řádu, počítáme s obnovením provozu zhruba 40 % plánované kapacity v červenci a 60 % v srpnu. Zimní letový řád ještě řešíme.

Přehodnotíte nějak plány na počet linek z Prahy?
Počítáme s tím, že ve střední a východní Evropě dál porosteme a to znamená i nové linky. Vše ale záleží samozřejmě na poptávce, dostupnosti letadel i dostatečně konkurenceschopných letištních poplatků.

Proč ještě nelétáte v nátěru Buzz?
Souvisí to se zaváděním nového modelu letadla Boeing B737-8200 (Boeing 737 MAX 200, Ryanair ho postupně začal označovat jako 737-8200, pozn. redakce). Očekáváme, že dodávky začnou letos na podzim.

Tagy Buzz Ryanair
127 komentářů