Letectví Letiště

Velké letecké stěhování. Turci odkládají přesun na nové istanbulské letiště

Nové letiště v Istanbulu. Foto: IGAirport.com
Nové letiště v Istanbulu. Foto: IGAirport.com

Nejméně o dva měsíce odkládá Turecko velký přesun provozu ze stávajícího letiště Atatürk na nové, které má ambici stát se jedním z největších na světě.

Podle původních plánů mělo dojít k přesunu 29. října na výročí vzniku Turecké republiky, nakonec bude ale otevření nového letiště skromnější. Z nového terminálu začnou létat jen některé vnitrostátní lety a jeden mezinárodní.

Na zpoždění upozornil deník Hurriyet, který citoval šéfa celého projektu Kadriho Samsunla  „Přesun jsem odložili na 31. prosince,“ řekl Samsunlu

29. října spustí Turkish Airlines z nového letiště jen vnitrostátní linky do Ankary, Izmiru a Antalye a mezinárodní do Baku. Za zpoždění mohou problémy při výstavbě, na jednom místě došlo při výstavbě metra k propadu země. Během posledních týdnů začaly stovky dělníků protestovat proti špatným podmínkám na stavbě.

Nové letiště má v první fázi odbavit 90 milionů lidí ročně, později až 200 milionů za rok.

Umístění všech tří letišť v Istanbulu. Foto: RömertOpenStreetMap contributors [ODbL (http://opendatacommons.org/licenses/odbl/1.0/), CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons
Umístění všech tří letišť v Istanbulu. Foto: RömertOpenStreetMap contributors [ODbL (http://opendatacommons.org/licenses/odbl/1.0/), CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons

Letiště si zakládá na velké bezpečnosti, například na něm má být přes 9 tisíc kamer. Šéf letiště při novinářské exkurzi uvedl, že kamery vyhodnotí například i to, zda se někdo nezdržuje dlouho u jednoho auta. Pokud u něj bude přes 45 sekund, kamery ho vyhodnotí jako bezpečností hrozbu. Důvodem extrémních bezpečnostních opatření je i teroristický útok na letišti Atatürk v roce 2016.

Turecko chce novým letištěm více konkurovat zejména aerolinkám z oblasti Perského zálivu a stát se důležitým přestupním uzlem na trasách mezi východem a západem i severem a jihem. Důvodem stavby nového letiště je i vyčerpaná kapacita stávajícího hlavního letiště.

Nové letiště vyšlo Turecko zatím na více než čtvrt bilionu korun. Do roku 2022 má vzniknout druhý terminál, do deseti let ještě další s kapacitou až 200 milionů cestujících.

Letiště vzniká v evropské části poblíž pobřeží Černého moře na pozemcích o rozloze téměř 8 tisíc hektarů. Vzniklo tu celkem šest ranvejí, za hodinu má zvládnout odbavit až 80 letadel. Rozměry letiště odpovídají jeho budoucí velikosti: například jen na parkoviště se vejde 45 tisíc aut. Jméno letiště je zatím tajné, v tureckých médiích se nejčastěji spekuluje o pojmenování podle sultána Abdülhamida II. V letecké terminologii bude mít namísto stávající zkratky IST používané pro hlavní Atatürkovo letiště kód ISL.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
mgr.pavel
Host
mgr.pavel

“ Pokud u něj (auta) bude přes 45 sekund, kamery ho vyhodnotí jako bezpečností hrozbu. “

Tak6že stačí, když budu pomáhat s vystupováním babičce z auta a případně nedej bože ještě brát batohy z kufru, a už budu bezpečnostní hrozba. Hmm.

Petr
Host

„Na jednom místě došlo při výstavbě metra k propadu země.“ Asi jim nikdo nevysvětlil, že metro na letiště se prý nevyplatí…

Radek Janata
Host
Radek Janata

Tohle letiště má být co do počtu cestujících 10x větší než Praha.

Nekdo
Host
Nekdo

jenze v Praze nikdo krome obskurnich linek typu KSC a OSR letanych letadelky s kapacitou autobusu neprestupuje a tohle je primarne tranzitni letiste, takze ma zcela jiny pomer mezi p2p a tranzitujicimi cestujicimi. navic je mnohem dal od mesta nez to prazske, takze naklady na metro jsou nasobne nekde jinde…

PetrN
Host
PetrN

Jo ale Instanbul má furt 10x více obyvatel než Praha, takže cdestujících Z/Do Istanbulu bude i tak fakt hodně… Sice nemám další info (nezjišťoval jsem), ale dá se předpokládat že metro povede z části po povrchu, pokud je to tak daleko (záleží na terénu/osídlení)

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jenže istambulské „metro“ jezdívalo, pokud vím, většinou po povrchu …

Ondrej Hrasky
Host
Ondrej Hrasky

Když jsme u toho stěhování letišť, netušíte někdo jak to vypadá s Berlínem Brandenburg?

Vašik
Host
Vašik

z Brandenburgu bude letat Air Fischer se 150 letadly 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

Blbě ….

Malati
Host
Malati
Prngr
Host
Prngr

Koukám na tu mapu, že se sakra prodlouží a prodraží cesta taxíkem z letiště do města :(((
Kód letiště ISL?? Čtu to jako islám :((

Gogo
Host
Gogo

Když tam bude metro tak proč jezdit taxi?

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Protože se někteří lidé nechtějí mačkat mezi ostatními cestujícími? Nebo chtějí přímý spoj do svého hotelu?

Osobně když je dobrá veř.doprava tak taxík nepoužívám, ale chápu že pro někoho je to regulerní volba.

Partneři



CSCARGO