Turci odkládají velké letištní stěhování o další tři měsíce, nestíhají dokončení

Nová řídící věž na novém istanbulském letišti. Foto: PininfarinaNová řídící věž na novém istanbulském letišti. Foto: Pininfarina

Oficiálně je už nové istanbulské letiště téměř dva měsíce v provozu, zatím ale stále bude připomínat spíše terminál duchů s

Oficiálně je už nové istanbulské letiště téměř dva měsíce v provozu, zatím ale stále bude připomínat spíše terminál duchů s několika lety denně.

Turecké ministerstvo dopravy rozhodlo o dalším posunutí termínu stěhování všech dopravců z Atatürkova letiště na nové nejméně o tři měsíce. Původně mělo dojít k přesunu na přelomu roku. O zpoždění informovala turecká agentura T24. Důvodem jsou stále nedodělky v celém areálu. Problémy ukazují i nedávné záběry, podle kterých došlo k zaplavení některých prostor, například autobusového nádraží.

Jde už o druhé posunutí termínu hlavního stěhování, původně k němu mělo dojít na konci října. Z letiště nakonec létá jen několik linek denně. Zpoždění je ale stále slabý odvar proti novému berlínskému letišti, které má být nakonec otevřeno až v roce 2020. Turci nové letiště postavili za 3,5 roku.

Nové letiště blízko břehů Černého moře otevřelo Turecko u příležitosti 95. výročí založení republiky. V budoucnu by mělo letiště zvládnout odbavit až 200 milionů lidí ročně. Nejvytíženější světové letiště v Atlantě dnes odbavuje něco přes sto milionů lidí za rok.

Turecko do stavby nového letiště investovalo 10,3 miliardy eur, tedy více než čtvrt bilionu korun. Dominantou je řídící věž, jejíž podobu navrhovala designérská společnost Pininfarina. Devadesát metrů vysoká stavba už získala několik architektonických cen.

V provozu zatím budou dvě ranveje o délce 3750 a 4100 metrů, v konečné podobě má mít letiště šest přistávacích a vzletových drah.

Turecko chce se chce novým letištěm postavit především konkurenci z oblasti Perského zálivu a stát se důležitým přestupním uzlem na trasách mezi východem a západem i severem a jihem. Důvodem stavby nového letiště je i vyčerpaná kapacita stávajícího hlavního letiště.

Umístění všech tří letišť v Istanbulu. Foto: RömertOpenStreetMap contributors [ODbL (http://opendatacommons.org/licenses/odbl/1.0/), CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons

Umístění všech tří letišť v Istanbulu. Foto: RömertOpenStreetMap contributors [ODbL (http://opendatacommons.org/licenses/odbl/1.0/), CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia CommonsLet

Letiště vzniklo v evropské části poblíž pobřeží Černého moře na pozemcích o rozloze téměř osm tisíc hektarů. Za hodinu má zvládnout odbavit až 80 letadel. Rozměry letiště odpovídají jeho budoucí velikosti: například jen na parkoviště se vejde 45 tisíc aut. Bude používat zkratku ISL.

Tagy ISL Nové letiště v Istanbulu stěhování letiště v Istanbulu
6 komentářů