Letectví Letiště

Turci odkládají velké letištní stěhování o další tři měsíce, nestíhají dokončení

Nová řídící věž na novém istanbulském letišti. Foto: Pininfarina
Nová řídící věž na novém istanbulském letišti. Foto: Pininfarina

Oficiálně je už nové istanbulské letiště téměř dva měsíce v provozu, zatím ale stále bude připomínat spíše terminál duchů s několika lety denně.

Turecké ministerstvo dopravy rozhodlo o dalším posunutí termínu stěhování všech dopravců z Atatürkova letiště na nové nejméně o tři měsíce. Původně mělo dojít k přesunu na přelomu roku. O zpoždění informovala turecká agentura T24. Důvodem jsou stále nedodělky v celém areálu. Problémy ukazují i nedávné záběry, podle kterých došlo k zaplavení některých prostor, například autobusového nádraží.

Jde už o druhé posunutí termínu hlavního stěhování, původně k němu mělo dojít na konci října. Z letiště nakonec létá jen několik linek denně. Zpoždění je ale stále slabý odvar proti novému berlínskému letišti, které má být nakonec otevřeno až v roce 2020. Turci nové letiště postavili za 3,5 roku.

Nové letiště blízko břehů Černého moře otevřelo Turecko u příležitosti 95. výročí založení republiky. V budoucnu by mělo letiště zvládnout odbavit až 200 milionů lidí ročně. Nejvytíženější světové letiště v Atlantě dnes odbavuje něco přes sto milionů lidí za rok.

Turecko do stavby nového letiště investovalo 10,3 miliardy eur, tedy více než čtvrt bilionu korun. Dominantou je řídící věž, jejíž podobu navrhovala designérská společnost Pininfarina. Devadesát metrů vysoká stavba už získala několik architektonických cen.

V provozu zatím budou dvě ranveje o délce 3750 a 4100 metrů, v konečné podobě má mít letiště šest přistávacích a vzletových drah.

Turecko chce se chce novým letištěm postavit především konkurenci z oblasti Perského zálivu a stát se důležitým přestupním uzlem na trasách mezi východem a západem i severem a jihem. Důvodem stavby nového letiště je i vyčerpaná kapacita stávajícího hlavního letiště.

Umístění všech tří letišť v Istanbulu. Foto: RömertOpenStreetMap contributors [ODbL (http://opendatacommons.org/licenses/odbl/1.0/), CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons
Umístění všech tří letišť v Istanbulu. Foto: RömertOpenStreetMap contributors [ODbL (http://opendatacommons.org/licenses/odbl/1.0/), CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia CommonsLet
Letiště vzniklo v evropské části poblíž pobřeží Černého moře na pozemcích o rozloze téměř osm tisíc hektarů. Za hodinu má zvládnout odbavit až 80 letadel. Rozměry letiště odpovídají jeho budoucí velikosti: například jen na parkoviště se vejde 45 tisíc aut. Bude používat zkratku ISL.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tom
Host
Tom

Po uzavření Ataturkova letiště převezme nové istanbulské letiště jeho zkratku, tedy IST. Zkratka ISL bude, resp. je funkční po dobu, kdy fungují obě letiště. Nové i Ataturkovo. To jen na doplnění.

Jiří
Host
Jiří

Ono není až tak podstatné, kdy otevřou. Zásadní je, jestli jim tam jezdí vlak.

Kubrt
Host
Kubrt

Kdy to otevřou… v únoru bude Erdoganovi 65, byl by to krásný dar tureckého lidu svému vůdci. A ještě lepší by bylo, kdyby někoho napadlo, že to bude Erdoganovo letiště a Atatürk se se svým letiště odebere do bezvýznamnosti.

Vlak tam nejezdí, ale jednou by tam mělo jezdit i metro, i VRT.

Martin V.
Host
Martin V.

Nejen se svým letištěm, ale hlavně se svojí vizí poevropštěného Turecka…
Ovšem Němci všechna podobná data propásli:
prosinec 2013 – 100 let od narození Willy Brandta (dva roky po původně plánovaném otevření),
letošní prosinec – 105 let od narození,
aby to nakonec nebyly pro BBI až 110. narozeniny WB. 🙂

petr.r
Host
petr.r

oni tu autobusovou dopravu mají dobrou, podle nich my tady nemáme autobusy natož ochotných řidičů, třeba já sice létám do antalye a tam jezdí do města i tramvaj za směšných 25kč

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jak pro koho …

Partneři



CSCARGO