Turecko má nové obří letiště, chce zvládnout až 200 milionů cestujících ročně

Nová řídící věž na novém istanbulském letišti. Foto: PininfarinaNová řídící věž na novém istanbulském letišti. Foto: Pininfarina

Turecký prezident Recep Tayyip Erdoğan dnes otevřel nové istanbulské letiště, které má ambici stát se jedním z největších na světě. Otevření

Turecký prezident Recep Tayyip Erdoğan dnes otevřel nové istanbulské letiště, které má ambici stát se jedním z největších na světě. Otevření bylo sice velkolepé, provoz bude ale zatím skromný: od středy z něj bude létat jen pár vnitrostátních spojů denně. 

Nové letiště blízko břehů Černého moře otevřelo Turecko u příležitosti 95. výročí založení republiky. „Letiště není jen investice do naší země, ale celého regionu a světa,“ řekl Erdogan podle agentury Anadolu při otevření. Podle něj může letiště růst až na 200 milionů odbavených cestujících. 

Dosavadní hlavní Atatürkovo letiště zůstane dál v provozu, ale už ne pro komerční lety. Hlavní přesun dopravců má nastat na konci roku, konkrétně 31. prosince. Od tohoto data by měly létat na nové letiště i spoje Turkish Airlines z Prahy.

Turecko do stavby nového letiště investovalo 10,3 miliard euro, tedy více než čtvrt biliónu korun. Dominantou je nová věž pro řídící, jejíž podobu navrhovala designérská společnost Pininfarina. 90 metrů vysoká stavba už získala několik architektonických cen.

V provozu zatím budou dvě ranveje o déle 3 750 a 4 100 metrů, v konečné podobě má mít šest přistávacích a vzletových drah.

Umístění všech tří letišť v Istanbulu. Foto: RömertOpenStreetMap contributors [ODbL (http://opendatacommons.org/licenses/odbl/1.0/), CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons
Umístění všech tří letišť v Istanbulu. Foto: RömertOpenStreetMap contributors [ODbL (http://opendatacommons.org/licenses/odbl/1.0/), CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons

Letiště otevřelo se zpožděním, za které mohly například propady země při výstavbě metra i například protesty dělníků Za zpoždění mohou problémy při výstavbě, na jednom místě došlo při výstavbě metra k propadu země. Během posledních týdnů začaly stovky dělníků protestovat proti špatným podmínkám na stavbě.

Letiště si zakládá na velké bezpečnosti, například na něm má být přes 9 tisíc kamer. Šéf letiště při novinářské exkurzi uvedl, že kamery vyhodnotí například i to, zda se někdo nezdržuje dlouho u jednoho auta. Pokud u něj bude přes 45 sekund, kamery ho vyhodnotí jako bezpečností hrozbu. Důvodem extrémních bezpečnostních opatření je i teroristický útok na letišti Atatürk v roce 2016.

Turecko chce novým letištěm více konkurovat zejména aerolinkám z oblasti Perského zálivu a stát se důležitým přestupním uzlem na trasách mezi východem a západem i severem a jihem. Důvodem stavby nového letiště je i vyčerpaná kapacita stávajícího hlavního letiště.

Letiště vzniklo v evropské části poblíž pobřeží Černého moře na pozemcích o rozloze téměř 8 tisíc hektarů. Vzniklo tu celkem šest ranvejí, za hodinu má zvládnout odbavit až 80 letadel. Rozměry letiště odpovídají jeho budoucí velikosti: například jen na parkoviště se vejde 45 tisíc aut. Jméno letiště je zatím tajné, v tureckých médiích se nejčastěji spekuluje o pojmenování podle sultána Abdülhamida II. V letecké terminologii bude používat kód ISL. 

Tagy ISL Nové letiště v Istanbulu
10 komentářů