Letectví Letiště

Turecko má nové obří letiště, chce zvládnout až 200 milionů cestujících ročně

Nová řídící věž na novém istanbulském letišti. Foto: Pininfarina
Nová řídící věž na novém istanbulském letišti. Foto: Pininfarina

Turecký prezident Recep Tayyip Erdoğan dnes otevřel nové istanbulské letiště, které má ambici stát se jedním z největších na světě. Otevření bylo sice velkolepé, provoz bude ale zatím skromný: od středy z něj bude létat jen pár vnitrostátních spojů denně. 

Nové letiště blízko břehů Černého moře otevřelo Turecko u příležitosti 95. výročí založení republiky. „Letiště není jen investice do naší země, ale celého regionu a světa,“ řekl Erdogan podle agentury Anadolu při otevření. Podle něj může letiště růst až na 200 milionů odbavených cestujících. 

Dosavadní hlavní Atatürkovo letiště zůstane dál v provozu, ale už ne pro komerční lety. Hlavní přesun dopravců má nastat na konci roku, konkrétně 31. prosince. Od tohoto data by měly létat na nové letiště i spoje Turkish Airlines z Prahy.

Turecko do stavby nového letiště investovalo 10,3 miliard euro, tedy více než čtvrt biliónu korun. Dominantou je nová věž pro řídící, jejíž podobu navrhovala designérská společnost Pininfarina. 90 metrů vysoká stavba už získala několik architektonických cen.

V provozu zatím budou dvě ranveje o déle 3 750 a 4 100 metrů, v konečné podobě má mít šest přistávacích a vzletových drah.

Umístění všech tří letišť v Istanbulu. Foto: RömertOpenStreetMap contributors [ODbL (http://opendatacommons.org/licenses/odbl/1.0/), CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons
Umístění všech tří letišť v Istanbulu. Foto: RömertOpenStreetMap contributors [ODbL (http://opendatacommons.org/licenses/odbl/1.0/), CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons

Letiště otevřelo se zpožděním, za které mohly například propady země při výstavbě metra i například protesty dělníků Za zpoždění mohou problémy při výstavbě, na jednom místě došlo při výstavbě metra k propadu země. Během posledních týdnů začaly stovky dělníků protestovat proti špatným podmínkám na stavbě.

Letiště si zakládá na velké bezpečnosti, například na něm má být přes 9 tisíc kamer. Šéf letiště při novinářské exkurzi uvedl, že kamery vyhodnotí například i to, zda se někdo nezdržuje dlouho u jednoho auta. Pokud u něj bude přes 45 sekund, kamery ho vyhodnotí jako bezpečností hrozbu. Důvodem extrémních bezpečnostních opatření je i teroristický útok na letišti Atatürk v roce 2016.

Turecko chce novým letištěm více konkurovat zejména aerolinkám z oblasti Perského zálivu a stát se důležitým přestupním uzlem na trasách mezi východem a západem i severem a jihem. Důvodem stavby nového letiště je i vyčerpaná kapacita stávajícího hlavního letiště.

Letiště vzniklo v evropské části poblíž pobřeží Černého moře na pozemcích o rozloze téměř 8 tisíc hektarů. Vzniklo tu celkem šest ranvejí, za hodinu má zvládnout odbavit až 80 letadel. Rozměry letiště odpovídají jeho budoucí velikosti: například jen na parkoviště se vejde 45 tisíc aut. Jméno letiště je zatím tajné, v tureckých médiích se nejčastěji spekuluje o pojmenování podle sultána Abdülhamida II. V letecké terminologii bude používat kód ISL. 

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • No docela by mě zajímalo, kde chtějí vzít těch 200 mil. cestujících, když i největší světové letiště v Atlantě má dnes jen něco málo přes 100 mil. Současné Atatürkovo letiště sice loni využilo cca 64 mil. cestujících, ale dle mě Istanbul má tak potenciál na max. dvojnásobek. Zase tak významný není, jak by si asi Erdogan přál.

  • Jestli náhosou nezaspali s tím přestupním uzlem. Protože je otázkou, jestli ultra dlouhé lety se rozšíří a nebo zůstanou jen pro vybrané (čti: bohaté) – tak jako např. Concorde…

  • V letecké terminologii bude mít namísto stávající zkratky IST používané pro hlavní Atatürkovo letiště kód ISL.

    Jen mala technicka … tamhle veta postrada smysl. Co tim chtel basnik rici?

    • jen tak:
      basnik tim chtěl rict presne to co tam napsal – informace je strucna, jasna, vystizna a blbuvzdorna- tedy az na „jen tak“ – tedy ze tohle nove letiste bude používat mezinarodni kod ISL – Co na tom nechapes??? Praha ma PRG, Blava ma BTS, Viden ma VIE, Mnichov ma MUC, Los Angeles ma LAX, New York ma NYC, Pariz ma CDG, atd atd

Newsletter

Partneři


Výběr editora