lot
Autobusy

Velké autobusové srovnání mezi kraji. Nejvíce za kilometr platí Ústecký kraj

Nové autobusy Scania Citywide pro Dopravní společnost Ústeckého kraje. Foto: Doprava Ústeckého kraje
Nové autobusy Scania Citywide pro Dopravní společnost Ústeckého kraje. Foto: Doprava Ústeckého kraje
Rozdíl v ceně mezi nejlevnějším a nejdražším dopravcem v zemi je 14 korun za kilometr.

Kraje platí za kilometr jízdy autobusu v průměru 39,41 Kč, mezi jednotlivými regiony jsou ale velké rozdíly. Nejlevnější je pro krajský rozpočet v přepočtu na kilometr provoz autobusů v Jihomoravském kraji, nejdražší v Ústeckém kraji.

Vyplývá to z analýzy, kterou zpracovala společnost znalecká společnost Nexia AP na objednávku firmy Autobusy LK patřící Libereckému kraji. Studie měla porovnat cenu dopravního výkonu v jednotlivých krajích i kvůli kritice Institutu pro udržitelný rozvoj. Ten ve své studii uvedl, že výkony takzvaného vnitřního dopravce (ČSAD Liberec vlastněné krajem) jsou příliš drahé.

Nexia AP v analýze porovnávala takzvanou cenu dopravního výkonu (CDV), která je často nesprávně zaměňována za částku, kterou kraje platí za každý kilometr. Jde o základní cenu, od které se ještě odečítají tržby. Pro porovnání dopravců a krajů je CDV lepší, i když ani jednoduché srovnání tohoto parametru nezohledňuje všechna specifika jednotlivých krajů, například kopcovitější terén či hustotu zalidnění. Neřeší také například stáří a velikost autobusů.

I proto je cena v porovnání uvedena jako vážený průměr, který zohledňuje i počet najetých kilometrů. Pod průměrnou cenu se vešla většina krajů, nad hodnotou 40 Kč jsou čtyři regiony: Pardubický, Jihočeský, Středočeský a zejména Ústecký kraj, jehož cena je o šest korun vyšší než v případě druhého nejdražšího kraje. Ústecký kraj šel jako první cestou svého dopravce, kvůli nedostatku autobusů si ale musí část flotily draze pronajímat.

Studie porovnávala i ceny jednotlivých dopravců. Nejlevnějším je se sazbou 34 korun za kilometr břeclavský Bors, nejdražší s částkou 48,73 Dopravní společnost Ústeckého kraje.

(v tabulce byla původně mezi nejdražšími dopravci uvedena nesprávným výpočtem Nexia AP společnost OAD Kolín, za chybu se omlouváme)

Analýza CDV v aktuálních podmínkách r. 2020 – dopravce s ročním objemem 1.000.000 km a více (staré i nové smlouvy)
Kraj Počet km hodnocených dopravců Nejvyšší CDV z hodnocených dopravců Dopravce s nejvyšším CDV Objem výkonů dopravce s nejvyšším CDV Vážené CDV dle krajů
1 Ústecký kraj 16 736 757 48,73 Dopravní společnost Ústeckého kraje, p.o. 15 624 764 48,47
2 Středočeský kraj 16 291 341 47,22 ARRIVA VÝCHODNÍ ČECHY a.s. 2 456 657 42,94
3 Jihočeský kraj 20 028 667 42,81 COMETT PLUS, spol. s r.o. 2 869 960 41,14
4 Pardubický kraj 14 423 208 41,13 ČSAD Ústí nad Orlicí, a.s. 6 864 358 40,30
5 Karlovarský kraj 4 846 859 40,77 BUS LIGNETA a.s. 1 220 414 39,57
6 Vysočina 20 167 716 43,93 TRADO-BUS s.r.o. 4 437 500 39,49
7 Moravskoslezský kraj 35 604 182 48,46 ČSAD Havířov a.s. 2 210 794 39,48
8 Olomoucký kraj 22 429 773 46,40 FTL 2 435 064 39,27
9 Plzeňský kraj 18 199 231 39,40 ARRIVA Střední Čechy 10 010 785 39,09
10 Zlínský kraj 21 745 283 40,98 ČSAD Vsetín a.s. 2 214 047 38,94
11 Liberecký kraj 13 874 538 39,03 BusLine a.s. 6 137 256 38,76
12 Královéhradecký kraj 16 517 783 37,32 BusLine KHK s.r.o. 2 434 392 35,15
13 Jihomoravský kraj 34 135 262 46,41 BORS BUS s.r.o. Celkem 4 771 677
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zbyněk

Zase útok proti DSÚK, holt odvaha kraje jen trnem v oku spoustě soutěživých dopravců, jen mi vysvětlete proč soukromník v ČSAD Havířov má cenu také přes 48Kč a nemusí si nic pronajímat.

Honza

Co je odvážného na utrácení veřejných peněz? Doporučuji se podívat na náklady kraje na zajištění autobusové dopravní obslužnosti, od roku 2015 ze 402 milionů na 822 milionů schváleného rozpočtu na rok 2020. Cena dopravního výkonu v roce 2020 48,73/47,17. Zlepšila se o tolik DO?

Zbyněk

Ano, zlepšila

Honza

Tak o tom si dovolím pochybovat, ale měli by se zajímat občané, voliči, jak kraj hospodaří s jejich penězi.

Vena

Předem podotýkám, ze se v problematice autobusové dopravy tolik nevyznám a hodnotím to čistě jako občasný cestující…
Ale… Ono srovnání cen je hezká věc, ale zatímco kousek od nás v Ústeckém kraji si lidé jezdí pěknýma zelenýma Scaniema s USB portsma, klimou, infosystemem, my tady na Českolipsku jezdíme těmi nejvíc low cost SORkama… To není nic proti SORu, i oni umí pěkné busy pro dnešní dobu, ale to, co tu provozuje ČSAD Česká Lípa……. 😏
Ty zelené Scanie jsou proti zdejším SORkam trochu jinej svět… 🙂

XYZ

„To není nic proti SORu, i oni umí pěkné busy pro dnešní dobu“ ??? SOR podle Vás umí busy pro dnešní dobu? To řekněte řidičům a poženou Vás až za Dombas.

Miloš

Tak třeba takové trolejbusy 32/33Tr nejsou vůbec špatně a řidiči si je chválí narozdíl od 30Tr

Nevěřím svým očím

Prej analýza. Vždyť je to pár obrázků a powerpoint. Za skoro 2 miliony teda…

XYZ

No, co , budou volby, tak se zase rozhazuje „všimné“.

Tomáš Záruba

Do toho se ale strašně moc promítá požadovaný JŘ, resp. možnost efektivního oběhování, a taky standard vozidel. A to je spíš ukazatel snahy na straně objednatele, než že by to mělo nějak hodnotit samotné dopravce. Osobně myslím, že lepším „ukazatelem drahoty“ by byla spíš jen cena za „dodatečný kilometr“ při daném počtu vozidel.

noerf

Ono i ta tabulka je divná statisticky. Například v Ústeckém a Plzeňském kraji jezdí jeden dopravce, jinde několik dopravců a v tabulce se počítá nejdražší místo vázaného průměru všech dopravců za km.
Takže, když má jeden dopravce v kraji o 5 Kč vyšší cenu než ostatní a v druhém kraji je rozdil mezi dopravci jedna Kč, tak první kraj bude vycházet z této tabulky hůře.

Domis

Cena za dodatečný km může být hezký ukazatel, ale problém je, že ho velká část smluv a krajů vůbec nezná, takže není co porovnávat. Resp. ve většině krajů to bude stále ta samá cena za kilometr, jako je tu uvedená.

Jiří Kocurek

A taky terén, na placatém Břeclavsku bude spotřeba nižší než v horách.

Jan Pytela

DSÚK asi nebude platit nejvyšší mzdy v republice a transparentní rozpočet tak úplně nemá.
Na druhou stranu, ty autobusy nejsou žádné křápy. Na hlavních linkách samé 3nápravové busy, většinou pohodlné sedačky, vevnitř elektronický informační systém a samozřejmě klimatizace. To nejsou 10 let staré vysokopodlahy bez klimy, kterých třeba v JMK furt jezdí spousta.

Anonym ze severu

Tak ty 3nápravové vozy si pronajímají od Buslinu, ono jim téměř nic jiného nezbývalo. Teď si ještě pronajali 18metrového Urbana v Ústí, tak uvidíme, jak budou pokračovat. Scanie v něčem pohodlné jsou, v něčem ne, jak pro koho. Oproti třeba Sorkach v JMK pohodlnější jsou. Kartou se v jich už platit dá, klima, no, jednou už jsem to níže psal, jak to popsat, je tam, a prostor pro kočárky dostatečně velký tam taky je.

LiborV

Nemůže cenu za kilometr ovlivnit to, jaký standard vozů si objednavatel určí? Pokud su vymíním jako objednatel autobusy na vodík, elektřinu nebo plyn, tak ej asi dostanu. Je jen otázka, kolik pak bude stát jeden odjetý kilometr. Mají na cenu vliv odpisy? Pokud si dopravce nadiktuje samé nové, klimatizované vozy s příplatkovou výbavou, tak to cenu ovlivní ne?

noerf

Na druhou stranu na pořízení autobusů s alternativním pohonem lze získat dotaci, které pokryje i více než 3/4 ceny, takže pokud dopravce koupím autobus za pět milionů Kč bez dotace a například autobus na CNG za osm milionů Kč a získá šest milionů Kč dotaci, tak jej reálně stojí dva milióny Kč, tedy má odpisy (řádově 40 % oproti klasickému autobusu).

PetrD

Jde vyčíst, že opakem monopolního Ústeckého kraje je MSK

Supidio

Fuha, že by ona slavná krajská DSÚK a obecně dopravní společnosti v rukou kraje nebyly oproti soukromníkům tak výhodné, jak se nám socialistické vedení ústeckého kraje snažilo vnutit ?

Honza

Znáte snad v Česku nějaký podnik ve veřejném vlastnictví, který by byl efektivnější než soukromý? Je přece naprosto jasné, že vnitřní provozovatel, který nemusí soutěžit, nemá prakticky žádnou motivaci šetřit. Jde jen o to si to „politicky“ obhájit.

Jedine vlaky

To také vysvětluju to, že v JMK jezdí několik set SOR CN, které kromě své nízkopodlažnosti nenabízí vůbec nic. Pomalý rozjezd, mizerný výkon, pomalé odbavování, prudké brzdění..

Anonym ze severu

A myslíte si, že Scanie jsou o tolik lepší než CN Sorky?

Miloň

jednoznačně ano.

Anonym ze severu

Pardon, proč jsem si myslel, že CN je LE, když je to vysokopodlaha? To se omlouvám, v tom případě je Scanie lepší.

Erik

CN je LE vůz

Erik

Jednoznačně ne

XYZ

Tak to asi tak o 200 % … Horší mrtvoly než SOR CN (nejlépe na CNG) a s automatem na tři cuky snad na trhu ani nejsou.

Anonym ze severu

Sor na CNG je hnus, diesel je lepší.

Mluvím za cestující, ne za řidiče. Zázemí pro řidiče je příjemnější, komfortnější, modernější ve Scacii, ale z pohledu cestujícího Scanie nic moc, žádná extra přidaná hodnota oproti Sorce. Snad jenom větší prostor pro kočárky.

Jiří Kocurek

To teda čtu poprvé, že někdo požaduje do vozidla HORŠÍ brzdy.

Jiří Kocurek

Ech, vedle 🙁

Erik

To je nějaká legrace? Brzdu používá řidič. A jak odbavování souvisí s typem vozu? Jděte se léčit.

Jedine vlaky

Vaše komplexy si běžte léčit. Rychlost odbavování, tedy zavírání a otevírání dveří je nesmírně pomalé, zdržuje cestující. Brzdu používá samozřejmě řidič, to ale také záleží na konkrétním typu. Určitě tramvaje 03T a T6 nebrzdí stejně, nebo 560 a Panter stejně.

Jiří Kocurek

To teda čtu poprvé, že někdo požaduje do vozidla HORŠÍ brzdy.

Vít Jůza

Docela pošetilé srovnávání jen podle „ceny za kilometr“, když se cena pochopitelně neodvíjí jen od kilometrů. Zcela k ničemu.

M H

Přesně, cena za kilometr byde nejnižší tam, kde jsou oběhy postavené tak, že autobus není nikde delší dobu během dne odstavený. Aneb kromě odjetých kilometrů se do ceny nějakým způsobem projeví i pořizovací cena autobusu (odpisy) a mzda řidičů, tedy náklady, které jsou stejné ať bus ujede třeba 20 km či 200 km za den.

Supidio

S tou mzdou řidiče nemáte úplně pravdu, ta se počítá skutečně podle odjetých hodin, za stání je hodinová sazba většinou nižší. Totéž vlastně platí o oprávkách, ty jsou logicky taky počítány z toho, co autobus skutečně ujede a nikoli za odstáté hodiny( pokud tedy nebereme v potas časové zastarávání, což je ale dle mého minimální nákladový faktor)

Leinad

Jo když si kraj objedná stání na místě, místo toho aby bus za srovnatelné prachy ujel ještě kolo. 🙂

Domis

Nemáte pravdu, neexistuje univerzálnější ukazatel než je cena za ujetý km. Při kalkulaci nákladů samozřejmě uvažujete všechny relevantní nákladové položky a faktory, ale děláte to, abyste mohl nabídnout jednu cenu za kilometr. Velká část krajů platí jen a pouze podle ceny za ujetý kilometr, doplňkově mohou mít další parametry, za které platit.

M H

Otázka je, na kolik je v nejvyšší cena v ÚK důsledkem soudně zrušeného rozhodnutí ÚOHS.

Milion plus

Jo a jako bonus DSÚK provozuje Scanie, ve kterých se nedá ani sedět, vržou, nejdou zavřít dveře, sedící člověk má tak cca 5 Cm na sebou poličky, mají méně míst k sezení než jiný busy stejné kategorie a jestli jsou spolehlivý stejně jako ty kladenský tak potěš koště.. jediný plus je snad klima, která má výdechy přímo nad hlavou a nabíječky

-TR-

Já jsem s autobusy Scania spokojen.

Jindra

Že se divím .Je třeba sám se pochválit.

-TR-

Nevím, na co narážíte, ale to je jedno.

Anonym ze severu

Souhlasím s Vámi, taky se Scaniema téměř denně jezdím a za tu cenu teda nic moc. A nikdy jsem si nevšiml, že by ta klimatizace nějak extra chladila. Oproti Solarisům a Sorkám to chladí tragicky, jako by v tom voze klimatizace nebyla. Můj dojem, nic víc.

LiborV

Mám s autobusy Scania v ÚK zatím jen velmi dobré zkušenosti. Nejezdím s nimi však pravidelně. Spíše náhodně při služebních cestách do okolí Lovosic.

Anonym ze severu

Tak to Vám závidím, taky bych chtěl s těmi vozy mit pozitivní zkušenosti. Mně je ve Scanii většinou vedro jako v neklimatizivaném Urbanwayovi, sedačky oproti těm, co byly v Sorkách nebo jsou v Solarisech, jsou sice měkčí, ale zároveň se z nich hůř vstává a nasávají více potu, což někdy může být nepříjemné. Nevím, jak na litoměřicku, ale na ústecku klima jako by nechladila, OS a IS fungují, topení dejme tomu, ale oproti LE Solarisům (15 LE) to je kvalitativní krok dozadu. To ať se na mě nikdo nezlobí, klidně mi dá disliky, ale když se ty Scanie tak opěvovaly,… Číst vice »

PetrS

Cena CDV bude úplně jiná u jednoho autobusu na 40km nebo dvou po 20km…

Leinad

Jojo, když kraj sestaví nesmyslné oběhy a prostoje, tak platí.