Velká výluka v Brennerském průsmyku. Rakušané uzavřou severo-jižní tepnu na 16 dnů
Kapacitu má zásadně posílit (a horské trati odlehčit) Brennerský úpatní tunel, který se staví od roku 2007.
Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) dočasně přemění brennerskou dráhu mezi Innsbruckem a stanicí Brenner/Brennero na velké staveniště. Rozsáhlé údržbové práce za 15 milionů eur (cca 360 mil. Kč) potrvají od 6. do 23. srpna a vyžádají si výluku na této klíčové severo-jižní železniční spojnici. Osobní vlaky budou nahrazeny autobusy.
„Na horských trasách je pravidelná údržba zvláště důležitá, ÖBB k tomu využijí letní období,“ oznámily rakouské dráhy. Cestující by se podle nich měli podrobně seznámit s jízdními řády náhradních autobusů, rozsah autobusové dopravy se bude v průběhu výluky měnit. Některé regionální vlaky budou zrušeny bez náhrady, vlaky EuroCity budou zpočátku nahrazeny autobusy až do Trenta. „Přeprava jízdních kol v místní dopravě bude omezena, v dálkové dopravě vyloučena,“ upozornily ÖBB.
Údržba brennerské tratě je podle nich velmi náročná a je třeba ji se všemi zúčastněnými plánovat dlouho dopředu. „Velkou roli hraje prostorová stísněnost a topografie tratě, která má sklon až 25 promile. Další výzvou je materiálová logistika, protože přístup na jednotlivá staveniště je z velké části možný pouze po železnici,“ doplnily ÖBB.
Údržba bude rozdělena celkem do osmi úseků, přičemž některé z nich se dočkají výměny kolejového svršku, bude navezeno 5000 tun traťového štěrku, dojde k sanaci odvodnění v tunelech St. Jodok a Sonnberg, rekonstrukci opěrných zdí, odtěžení dřevin nebo opravě některých nástupišť.
Trať přes Brennerský průsmyk patří k nejdůležitějším spojnicím severu a jihu Evropy. Kapacitu má zásadně posílit (a horské trati odlehčit) Brennerský úpatní tunel, který se staví od roku 2007. Aktuální předpoklad jeho dokončení je rok 2032.
Od severního portálu u Innsbrucku po jižní portál u Fortezzy bude měřit 55 kilometrů. Při započtení přesmyku jižně od Innsbrucku, který byl otevřen v první polovině 90. let a nese název Inntaltunnel, bude podzemní trasa měřit 64 kilometrů. Půjde o nejdelší podzemní železniční spojení na světě (Gotthard měří 57 kilometrů).